Er zijn aanwijzingen dat scholen een motor zijn geweest voor de tweede corona golf in Europa en elders. Kinderen kunnen het coronavirus in dezelfde mate overdragen als volwassenen: wat we nu weten over scholen en COVID-19
De rol die kinderen, en dus scholen, spelen in de COVID-19-pandemie is moeilijk uit te werken, maar die puzzel begint nu eindelijk te worden opgelost.
Het laatste onderzoek toont aan dat infecties bij kinderen vaak onopgemerkt blijven en dat kinderen net zo vatbaar zijn als volwassenen voor infecties. Kinderen brengen het virus waarschijnlijk ook in dezelfde mate over als volwassenen .
Hoewel kinderen gelukkig veel minder kans hebben dan volwassenen om ernstig ziek te worden, geldt dat niet voor de volwassenen die voor hen zorgen. Er zijn aanwijzingen dat scholen een motor zijn geweest voor de tweede golf in Europa en elders. Dit betekent dat de veiligheid van scholen dringend moet worden herzien.
Het is moeilijk om COVID-19 bij kinderen te detecteren
Infecties met SARS-CoV-2, het virus dat COVID-19 veroorzaakt, bij kinderen zijn over het algemeen veel milder dan bij volwassenen en gemakkelijk over het hoofd te zien. Een studie uit Zuid-Korea wees uit dat de meerderheid van de kinderen symptomen had die mild genoeg waren om niet herkend te worden, en slechts 9% werd gediagnosticeerd op het moment dat de symptomen begonnen.
Onderzoekers gebruikten een antilichaamtest (die kan detecteren of een persoon het virus eerder had en herstelde) om een representatieve steekproef van bijna 12.000 kinderen uit de algemene bevolking in Duitsland te screenen. Ze ontdekten dat de meeste gevallen bij kinderen waren gemist . Op zich is dat niet verwonderlijk, want ook veel gevallen bij volwassenen worden over het hoofd gezien.
Maar wat deze studie belangrijk maakte, was dat het aantoonde dat jonge en oudere kinderen een vergelijkbare kans hadden om besmet te zijn.
Officiële tests in Duitsland hadden uitgewezen dat jonge kinderen veel minder kans hadden op besmetting dan tieners, maar dit was niet waar. Jongere kinderen met infecties werden gewoon niet getest. Uit het onderzoek bleek ook dat bijna de helft van de geïnfecteerde kinderen asymptomatisch was. Dit is ongeveer twee keer zoveel als normaal bij volwassenen .
Maar kinderen brengen het virus wel over
We weten al een tijdje dat er ongeveer evenveel viraal genetisch materiaal in de neus en keel van zowel kinderen als volwassenen te vinden is.
Maar dat betekent niet noodzakelijk dat kinderen op dezelfde manier zullen overbrengen als volwassenen. Omdat kinderen een kleinere longcapaciteit hebben en minder snel symptomen hebben, kunnen ze mogelijk minder virus in het milieu afgeven.
Uit een nieuw onderzoek, uitgevoerd door de Amerikaanse Centers for Disease Control and Prevention (CDC), bleek echter dat kinderen en volwassenen het virus op dezelfde manier zouden overdragen op hun gezinscontacten.
Een andere studie, van meer dan 84.000 gevallen en hun nauwe contacten, in India wees uit dat vooral kinderen en jonge volwassenen het virus zouden overdragen .
Lees meer: kinderen spelen mogelijk een grotere rol bij COVID-overdracht dan eerst werd gedacht. Scholen moeten zich voorbereiden
De meeste kinderen in deze onderzoeken hadden waarschijnlijk symptomen. Het is dus onduidelijk of asymptomatische kinderen het virus op dezelfde manier overdragen.
Maar uitbraken in kinderopvangcentra hebben aangetoond dat overdracht door kinderen die geen symptomen vertonen nog steeds optreedt. Tijdens een uitbraak in twee kinderdagverblijven in Utah brachten asymptomatische kinderen het virus over op hun familieleden, wat resulteerde in de ziekenhuisopname van één ouder.
Wat we weten over uitbraken op Australische scholen
Scholen leken geen belangrijke motor van de epidemie in Victoria te zijn, hoewel de meeste studenten rond het hoogtepunt van de tweede golf overgingen op leren op afstand .
Scholen hebben echter tot op zekere hoogte bijgedragen aan de overdracht door de gemeenschap. Dit werd duidelijk gemaakt door het Al-Taqwa College-cluster , dat verband hield met uitbraken in de volkstorens van Melbourne.
Toen onderzoekers gevallen analyseerden op Victoriaanse scholen die plaatsvonden tussen het begin van de epidemie en eind augustus 2020, ontdekten ze dat infecties op scholen een afspiegeling waren van wat er in de hele gemeenschap gebeurde . Ze ontdekten ook dat 66% van alle infecties op scholen beperkt waren tot één persoon.
Dit lijkt misschien bemoedigend, maar we moeten niet vergeten dat dit virus wordt gekenmerkt door overheersende gebeurtenissen. We weten nu dat ongeveer 10% van de geïnfecteerde mensen verantwoordelijk is voor ongeveer 80% van de secundaire COVID-19-gevallen.
Twee grote onderzoeken uit Hong Kong en India onthulden dat ongeveer 70% van de mensen het virus op niemand heeft overgedragen. Het probleem is dat de rest potentieel veel mensen kan infecteren.
Wat er op Victoriaanse scholen gebeurde, kwam hier volledig mee overeen.
Het risico van scholen stijgt met het niveau van overdracht door de gemeenschap. De foto internationaal heeft dit duidelijk gemaakt.
Wat we weten over uitbraken op scholen, internationaal
Na de heropening van scholen in Montreal, Canada, waren de schoolclusters snel in aantal groter dan die op de werkplekken en in de gezondheidszorg samen. President van de Quebec Association of Infectious Disease Microbiologists, Karl Weiss, zei Een rapport van het Israëlische ministerie van Volksgezondheid concludeerde dat de heropening van scholen op zijn minst een rol speelde bij het versnellen van de epidemie daar, en dat scholen kunnen bijdragen aan de verspreiding van het virus, tenzij de overdracht door de gemeenschap laag is.
In Tsjechië heeft een snelle stijging van het aantal gevallen na de heropening van scholen de burgemeester van Praag ertoe aangezet scholen te omschrijven als " COVID-handelsbeurzen ".
Het tegenovergestelde patroon is te zien wanneer scholen zijn gesloten. Engeland zag zojuist een daling van het aantal nieuwe gevallen, gevolgd door een terugkeer naar groei, die samenviel met de halve schoolvakanties . Dit was voordat enige lockdown-maatregelen in het land werden ingevoerd.
Deze observaties komen overeen met een studie waarin het effect is onderzocht van het opleggen en opheffen van verschillende beperkingen in 131 landen. Onderzoekers ontdekten dat het sluiten van scholen verband hield met een verlaging van de R - de maatstaf voor hoe snel het virus zich verspreidt - terwijl het heropenen van scholen werd geassocieerd met een toename. Het risico is het duidelijkst uiteengezet door de president van het Robert Koch Institute, het Duitse equivalent van de Amerikaanse Centers for Disease Control and Prevention. Vorige week meldde hij dat het virus de scholen binnenkomt, en ook weer de gemeenschap in.
Wat we moeten doen
Het is niet mogelijk om de pandemie onder controle te krijgen als we de overdracht door kinderen niet volledig aanpakken. Dit betekent dat we scholen proactief moeten benaderen.
Voorzorgsmaatregelen moeten ten minste het gebruik van gezichtsmaskers door personeel en studenten (inclusief basisschoolleerlingen ) omvatten . Scholen moeten ook de ventilatie en de luchtkwaliteit binnenshuis verbeteren, de klassen verkleinen en ervoor zorgen dat kinderen en personeel handhygiëne toepassen.
Ook schoolsluitingen spelen een rol. Maar ze moeten zorgvuldig worden overwogen vanwege de schade die eraan verbonden is . Maar deze schade wordt waarschijnlijk gecompenseerd door de schade van een regelrechte epidemie.
In regio's met een hoge mate van overdracht door de gemeenschap moet worden overwogen om tijdelijke scholen te sluiten. Hoewel een lockdown zonder schoolsluitingen de overdracht waarschijnlijk nog kan verminderen, is het onwaarschijnlijk dat dit maximaal effectief is.
https://theconversation.c(...)-and-covid-19-150523[ Bericht 0% gewijzigd door Za op 24-11-2020 13:58:31 ]