abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_194590198
Hi, iemand die ik ken huurt een studio. Van de woningbouwstichting mag hij daar alleen zelf wonen. Nou heeft zijn vriendin zich volgens mij ook ingeschreven bij de gemeente. Kan de woningbouw dat opvragen bij de basisadministratie? Of zijn die regels niet te controleren?
En wat als hij het huis leeg laat staan en zich niet inschrijft, zou de woningbouw dat ook kunnen opvragen? Hij MOET er namelijk zelf wonen van de woningbouw, maar overweegt het 7maanden leeg te laten staan voor een stage in Amerika en zich dan daar in te schrijven.
pi_194590234
Snitches get stitches
  zondag 16 augustus 2020 @ 17:38:58 #3
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_194590337
Geloof niet dat een woningbouwvereniging de BRP mag checken nee. Heb zelf ook wel eens een paar maanden illegaal een studio ondergehuurd en heb me toen ook op dat adres in laten schrijven bij de gemeente.
  zondag 16 augustus 2020 @ 17:44:36 #4
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_194590432
Voor inschrijving op een adres moet je tegenwoordig vaak iets overleggen waaruit blijkt dat jij dat mag op dat adres. Met een huurcontract bijv. Dus hoe die vriendin zich dan op dat adres heeft kunnen inschrijven...

De woningbouwvereniging mag de BRP niet raadplegen. Maar ik sluit niet uit dat er een melding naar de woningbouwvereniging gaat als die vriend zich laat uitschrijven bij de gemeente.
The love you take is equal to the love you make.
pi_194590683
Als een woning lange tijd leeg staat, gaat er een melding naar de eigenaar. Bovendien klopt het energiebedrijf aan bij de eigenaar omdat er geen contract is afgesloten op dat adres. Beide kan wel enige tijd overheen gaan.

Woningstichting mag niet zomaar gegevens opvragen bij BRP, maar bij vermoeden van fraude kunnen ze wel bewijzen van huurder verlangen dat hij er ingeschreven is en woont.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_194591381
quote:
0s.gif Op zondag 16 augustus 2020 17:30 schreef halo4312 het volgende:
Hi, iemand die ik ken huurt een studio. Van de woningbouwstichting mag hij daar alleen zelf wonen. Nou heeft zijn vriendin zich volgens mij ook ingeschreven bij de gemeente. Kan de woningbouw dat opvragen bij de basisadministratie? Of zijn die regels niet te controleren?
En wat als hij het huis leeg laat staan en zich niet inschrijft, zou de woningbouw dat ook kunnen opvragen? Hij MOET er namelijk zelf wonen van de woningbouw, maar overweegt het 7maanden leeg te laten staan voor een stage in Amerika en zich dan daar in te schrijven.
Ja hoor, de woningbouw kan meestal in de BRP, daarnaast zijn er talloze convenanten die het uitwisselen van informatie tussen wbv, gemeente, politie en bijv. netbeheerder mogelijk maken bij overlast, fraude, kwekerijen etc.
Mijn wbv heeft zelfs speciaal mensen in dienst om dit soort fraude op te sporen.
dag
pi_194592024
Dat hij er zelf moet wonen houd niet in dat hij er 24/7 aanwezig moet zijn. Zij zou hem kunnen verlinken maar voor het hele onderzoek eenmaal op gang is is hij al weer terug. :6
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_194592050
quote:
1s.gif Op zondag 16 augustus 2020 19:23 schreef valentijn101 het volgende:
Dat hij er zelf moet wonen houd niet in dat hij er 24/7 aanwezig moet zijn. Zij zou hem kunnen verlinken maar voor het hele onderzoek eenmaal op gang is is hij al weer terug. :6
het feit dat een 'gebrek' verholpen is wil niet zeggen dat het bij de rechter niet voldoende is om 'niet goed huurderschap' aan te tonen.
dag
  zondag 16 augustus 2020 @ 19:53:46 #9
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_194592534
Je kan met een wbv overleggen dat je legaal mag onderverhuren. Da's een legale optie voor mensen die langere tijd in het buitenland verblijven maar wel een woonruimte nodig hebben als ze terug komen. Vaak mag onderverhuren wel bij een stage. Even overleggen met je wbv en een bewijs van dat je stage gaat lopen in het buitenland.
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
  zondag 16 augustus 2020 @ 22:14:11 #10
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_194595087
Ik weet dat toen mijn vriend destijds bij me introk ik daar persoonlijk toestemming voor moest geven bij het inschrijven.

Het pand 7 maanden leeg laten staan en je dan elders inschrijven is wat minder handig lijkt mij.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_194597762
Als je je inschrijft in de USA word je volgens mij niet automatisch uitgeschreven in Nederland. Alleen in Nederland gaat het uitschrijven automatisch als je je ergens anders inschrijft. Die vriend kan dus prima zonder gezeur zijn woning 7 maanden leeg laten staan. Het wordt wel iets lastiger als er in de tussentijd iets gebeurd en de verhuurder de woning in moet... :)
  maandag 17 augustus 2020 @ 08:26:54 #12
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194598006
"Zijn vriendin schrijft zich daar in" en hij "laat het zeven maanden leegstaan wegens stage in het buitenland"....

Gewoon illegale onderhuur dus.

Overigens zou ik niet weten waarom hij zich tijdens een buitenlandstage niet zou inschrijven op zijn adres, hij moet immers ergens ingeschreven staan en je uitschrijven voor een stage van 7 maanden lijkt me niet logisch, zeker niet als die stage aan een NL-school verbonden is.
Ergo, wat proberen ze te voorkomen? Dat die vriendin geen huurtoeslag kan krijgen?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_194599369
Langer dan 6 maanden onafgebroken elders verblijven betekent dat je je moet uitschrijven uit het brp. Dat is de wet.
En volgens je huurcontract hoor je in het gehuurde je hoofdverblijf te hebben.

Huisbewaarderschap is wel een legale optie, de andere opties niet.
dag
  maandag 17 augustus 2020 @ 10:54:28 #14
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_194599500
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 10:42 schreef Peter het volgende:
Langer dan 6 maanden onafgebroken elders verblijven betekent dat je je moet uitschrijven uit het brp. Dat is de wet.

Volgens mij is dat 8 maanden, dus daar kan TS mazzel mee hebben.
  maandag 17 augustus 2020 @ 10:58:31 #15
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194599532
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 10:42 schreef Peter het volgende:

https://www.wilweg.nl/hog(...)t-bevolkingsregister
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_194600318
quote:
1s.gif Op maandag 17 augustus 2020 10:54 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Volgens mij is dat 8 maanden, dus daar kan TS mazzel mee hebben.
ah, ik zie het, klopt.
Maar dar is 8 maanden in totaal, niet aaneengesloten. https://www.rijksoverheid(...)tratie%20Personen%20(BRP)%20laten,hoeft%20niet%20aaneengesloten%20te%20zijn.
dag
pi_194607376
Het probleem is dat er officieel iemand ingeschreven moet staan van de woningbouw. En als de persoon zich ergens anders inschrijft in NL of ergens anders, dan staat er officieel niemand op dat adres En de vraag is of de woningbouw daarachter kan komen en indien ja, hoe. En wat doen ze dan?????
  maandag 17 augustus 2020 @ 20:58:56 #18
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_194607577
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 20:46 schreef halo4312 het volgende:
Het probleem is dat er officieel iemand ingeschreven moet staan van de woningbouw. En als de persoon zich ergens anders inschrijft in NL of ergens anders, dan staat er officieel niemand op dat adres En de vraag is of de woningbouw daarachter kan komen en indien ja, hoe. En wat doen ze dan?????
Maar waarom zou je je in een ander land gaan inschrijven alleen voor een stage? Ik heb stage gelopen in Australië, was daar voor 5 maanden aan een, maar ik heb me ook niet ingeschreven in Australië, volgens mij kon dat ook niet eens.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  maandag 17 augustus 2020 @ 20:58:58 #19
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194607578
quote:
Het probleem is dat er een ernstig tekort aan sociale huurwoningen is, dus een woning aan iemand verhuren die er niet gaat wonen (of over een jaartje pas) is simpelweg niet de bedoeling.
En daar wordt terecht streng tegen opgetreden.

Ze zeggen gewoon de huur op als er zaken niet kloppen.

Als je zo nodig een appartement wilt hebben om te verhuren een kennis te laten wonen of leeg te laten staan dan koop je maar wat, daar heb je geen sociale huurwoning voor nodig.
Wullie bin KOEL © Soneal
  maandag 17 augustus 2020 @ 21:25:20 #20
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_194608064
quote:
Wat ik hierboven ergens lees is dat je je voor een buitenlandstage niet in Nederland hoeft uit te schrijven.
pi_194608160
quote:
De woningbouw kan in het BRP en kan dus ook als je weg bent een kort geding aanspannen en dan zal de rechter bij verstek hen gelijk geven.
Daarom zou ik eens kijken naar huisbewaarderschap, of dat mogelijk is bij deze wbv.
dag
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 17 augustus 2020 @ 22:40:31 #22
408813 crew  trein2000
pi_194609458
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 21:29 schreef Peter het volgende:

[..]

De woningbouw kan in het BRP en kan dus ook als je weg bent een kort geding aanspannen en dan zal de rechter bij verstek hen gelijk geven.
Daarom zou ik eens kijken naar huisbewaarderschap, of dat mogelijk is bij deze wbv.
Is dat zo? Mag de woningbouw in de brp?
Mocht het tot een kort geding komen zal dat bij de kantonrechter zijn en kan TS dus gewoon een gemachtigde sturen.
zie email 27 oktober
pi_194610158
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 22:40 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Is dat zo? Mag de woningbouw in de brp?
Mocht het tot een kort geding komen zal dat bij de kantonrechter zijn en kan TS dus gewoon een gemachtigde sturen.
BRP toegang hebben wel meer organisaties buiten de overheid :Y.
En als de dagvaarding gewoon op het adres door de deurwaarder in de bus is gedaan, want daar staat TS ingeschreven, dan is dat rechtsgeldig, ook al komt TS niet opdagen omdat niemand de brievenbus op tijd checkt. Zo heb ik ook al eens een fraudeur ontruimd :Y.
dag
  maandag 17 augustus 2020 @ 23:15:17 #24
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_194610198
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 23:12 schreef Peter het volgende:

[..]

En als de dagvaarding gewoon op het adres door de deurwaarder in de bus is gedaan, want daar staat TS ingeschreven, dan is dat rechtsgeldig, ook al komt TS niet opdagen omdat niemand de brievenbus op tijd checkt. Zo heb ik ook al eens een fraudeur ontruimd :Y.
Jij bent deurwaarder?
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 17 augustus 2020 @ 23:15:31 #25
408813 crew  trein2000
pi_194610200
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 23:12 schreef Peter het volgende:

[..]

Dat weet ik. Maar waaruit blijkt dat de woningbouw zo’n organisatie is?
quote:
Ook dat weet ik. Maar de illegale onderhuurder kan toch gewoon een dergelijke brief opentrekken?
zie email 27 oktober
pi_194612684
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 23:15 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Dat weet ik. Maar waaruit blijkt dat de woningbouw zo’n organisatie is?
[..]
mijn ervaring bij zo’n organisatie
quote:
Ook dat weet ik. Maar de illegale onderhuurder kan toch gewoon een dergelijke brief opentrekken?
Kan, als die er is. Woont er niemand, dan niet.
dag
  dinsdag 18 augustus 2020 @ 08:51:15 #27
414501 KimJong-un
Heeft de titel Doctor
pi_194612835
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 20:58 schreef Leandra het volgende:

[..]

Het probleem is dat er een ernstig tekort aan sociale huurwoningen is, dus een woning aan iemand verhuren die er niet gaat wonen (of over een jaartje pas) is simpelweg niet de bedoeling.
En daar wordt terecht streng tegen opgetreden.

Ze zeggen gewoon de huur op als er zaken niet kloppen.

Als je zo nodig een appartement wilt hebben om te verhuren een kennis te laten wonen of leeg te laten staan dan koop je maar wat, daar heb je geen sociale huurwoning voor nodig.
Je weet niet hoelang deze persoon er al woont. In sommige regio's heb je een wachtlijst van 10 jaar. Als je eindelijke en studio hebt wil je niet weer op de lijst voor 10 jaar omdat je toevallig een stage van 7 maanden in het buitenland gaat doen. Als die vriend daar daarna weer 10 jaar zelf gaat wonen lijkt het me een prima optie om het even tijdelijk onder te verhuren (niet illegaal natuurlijk) of leeg te laten staan.
bijnamen: briljante kameraad, geweldige leider.
  dinsdag 18 augustus 2020 @ 08:52:17 #28
414501 KimJong-un
Heeft de titel Doctor
pi_194612841
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2020 08:32 schreef Peter het volgende:
Kan, als die er is. Woont er niemand, dan niet.
Woont er niemand maar wordt wel wekelijks de post gecheckt, dan niet.
  dinsdag 18 augustus 2020 @ 08:56:36 #29
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194612891
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2020 08:51 schreef KimJong-un het volgende:

[..]

Je weet niet hoelang deze persoon er al woont. In sommige regio's heb je een wachtlijst van 10 jaar. Als je eindelijke en studio hebt wil je niet weer op de lijst voor 10 jaar omdat je toevallig een stage van 7 maanden in het buitenland gaat doen. Als die vriend daar daarna weer 10 jaar zelf gaat wonen lijkt het me een prima optie om het even tijdelijk onder te verhuren (niet illegaal natuurlijk) of leeg te laten staan.
Dan moet hij zich gewoon inschrijven op het adres.
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 18 augustus 2020 @ 08:57:55 #30
414501 KimJong-un
Heeft de titel Doctor
pi_194612907
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2020 08:56 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dan moet hij zich gewoon inschrijven op het adres.
Ja, daar ben ik het helemaal mee eens. Gewoon huur betalen, ingeschreven staan en een aantal maanden naar het buitenland gaan. Die andere persoon moet maar huisbewaarderschap doen of wegblijven.
pi_194612968
Voor de duidelijkheid: geen enkele wbv heeft toegang tot de brp. Wel hebben ze vaak goede contacten met de gemeente waardoor ze informatie uit de brp kunnen opvragen.
pi_194619108
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2020 09:05 schreef DW457 het volgende:
Voor de duidelijkheid: geen enkele wbv heeft toegang tot de brp. Wel hebben ze vaak goede contacten met de gemeente waardoor ze informatie uit de brp kunnen opvragen.
Hoe kom je daar bij?
Mijn directe collega heeft gewoon een token om in te loggen in het BRP.
https://wetten.overheid.n(...)aragraaf3_Artikel3.9
dag
  dinsdag 18 augustus 2020 @ 17:54:34 #33
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_194619549
Ik weet van Rotterdam dat de gemeente en woningbouw gewoon gegevens uitwisselen met elkaar.
Dus dat zullen er wel meer doen.
pi_194619992
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2020 17:18 schreef Peter het volgende:

[..]

Hoe kom je daar bij?
Mijn directe collega heeft gewoon een token om in te loggen in het BRP.
https://wetten.overheid.n(...)aragraaf3_Artikel3.9
Zoals ik al zei: in praktisch alle gevallen loopt de toegang tot de BRP altijd via de gemeente en heeft de wbv zelf geen toegang, maar vragen ze gegevens op bij de gemeente.

En over dat wetsartikel wat je dropt: dat gaat over gegevensverstrekking, niet over de directe toegang. Daarbij is het, voor de volgende keer, handig als je uitlegt wat je wil aanduiden met het artikel. Nu lijkt het een random linkdump. Dus om in jouw straatje te blijven, hier een foto van een geit:

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')