abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_194580889
Sinds een aantal maanden woont mijn tante bij mijn moeder in huis vanwege een onhoudbare thuissituatie. Ze heeft me best veel verteld, ook over haar zorgen omtrent noodzakelijke kosten die ze nu moet maken om verder te kunnen komen. Nu kan ik best wat geld missen dus wil ik haar eenmalig, of eventueel in meerdere delen, een geldbedrag schenken om misschien een beetje van haar stress te kunnen verminderen. Ik denk aan 500-1000 euro.
Ik weet dat ze het heel hard nodig heeft en vertrouw erop dat ze het -nu- goed zal gebruiken.
Maar ik weet niet of ze het zou accepteren. Ze liet namelijk al duidelijk blijken het ongemakkelijk te vinden toen ik een maaltijd van de snackbar voor haar betaalde. 'Zo hoort het niet', volgens haar. Misschien omdat ik daar als kind en puber vaak kwam en zij de rol als verzorgende is gewend in deze relatie.

Hoe bied ik haar dit aan op een manier die de kans zo groot mogelijk maakt dat ze het accepteert zonder zich er al te naar over te voelen? Ik wil absoluut niet dat ze het idee krijgt dat ze mij iets verschuldigd is op een moment dat ze er beter voor staat in de toekomst. Misschien kan ik aanbieden een of meerdere specifieke rekeningen te betalen in plaats van een algemene gift te doen.
Maar ik heb eigenlijk geen zin om een gesprek hierover aan te gaan met haar, ik wil het gewoon geven zonder gedoe.
Ik zou contant geld in een envelop voor mijn tante bij mijn moeder door de brievenbus kunnen doen, dan weet ze niet van wie het komt, dat is voor mij het makkelijkst. Voor haar misschien ook? Ik zou er zelf als ontvanger verschrikkelijk onrustig van worden omdat ik met permanent onbeantwoorde vragen zou zitten maar ik weet niet hoe dat voor anderen is.
Wat zouden jullie prettiger vinden? Een anonieme gift of een van een bekende?
Why are you wearing that stupid man suit?
pi_194583478
quote:
0s.gif Op zondag 16 augustus 2020 00:17 schreef kuolema het volgende:
Sinds een aantal maanden woont mijn tante bij mijn moeder in huis vanwege een onhoudbare thuissituatie. Ze heeft me best veel verteld, ook over haar zorgen omtrent noodzakelijke kosten die ze nu moet maken om verder te kunnen komen. Nu kan ik best wat geld missen dus wil ik haar eenmalig, of eventueel in meerdere delen, een geldbedrag schenken om misschien een beetje van haar stress te kunnen verminderen. Ik denk aan 500-1000 euro.
Ik weet dat ze het heel hard nodig heeft en vertrouw erop dat ze het -nu- goed zal gebruiken.
Maar ik weet niet of ze het zou accepteren. Ze liet namelijk al duidelijk blijken het ongemakkelijk te vinden toen ik een maaltijd van de snackbar voor haar betaalde. 'Zo hoort het niet', volgens haar. Misschien omdat ik daar als kind en puber vaak kwam en zij de rol als verzorgende is gewend in deze relatie.

Hoe bied ik haar dit aan op een manier die de kans zo groot mogelijk maakt dat ze het accepteert zonder zich er al te naar over te voelen? Ik wil absoluut niet dat ze het idee krijgt dat ze mij iets verschuldigd is op een moment dat ze er beter voor staat in de toekomst. Misschien kan ik aanbieden een of meerdere specifieke rekeningen te betalen in plaats van een algemene gift te doen.
Maar ik heb eigenlijk geen zin om een gesprek hierover aan te gaan met haar, ik wil het gewoon geven zonder gedoe.
Ik zou contant geld in een envelop voor mijn tante bij mijn moeder door de brievenbus kunnen doen, dan weet ze niet van wie het komt, dat is voor mij het makkelijkst. Voor haar misschien ook? Ik zou er zelf als ontvanger verschrikkelijk onrustig van worden omdat ik met permanent onbeantwoorde vragen zou zitten maar ik weet niet hoe dat voor anderen is.
Wat zouden jullie prettiger vinden? Een anonieme gift of een van een bekende?
Gewoon vragen of je haar financieel kunt helpen en als ze dat niet wil moet je dat respecteren.
Ik neem aan dat ze ook niet aan jan en alleman verteld heeft over haar problemen, dus als je het anoniem in de brievenbus dropt zal ze alsnog wel weten dat het maar van een select groepje mensen kan komen.
pi_194583716
Ik zou uitleggen dat ik haar wil helpen en dat ik er absoluut niets voor terug wil. Dat zij voor mij heeft gezorgd toen dat nodig was en dat ik dat uit liefde naar, voor haar, hetzelfde voor haar wil doen. En dat dat geen schande is oid, want de oudere zorgt eerst voor de jongere en op den duur gaat de jongere voor de oudere zorgen.

In de brievenbus gooien zou ik niet doen, want er zijn soms van die onverlaten die er dingen uit vissen. Je wil toch geen onverlate helpen? :P
pi_194583745
Ik zou het anoniem doen, er is vast wel een manier waarop je zeker weet dat het bij je tante terechtkomt.
Zorg er wel voor dat ze je handschrift niet herkent. :P
pi_194584012
Ik zou inderdaad benadrukken dat je ze vroeger ook veel voor jou gedaan heeft (als dat zo is), en dat je dat gewoon 'voor elkaar doet'. Dan voelt ze zich het minste belast. En zeggen dat je er verder niet meer over hoeft te praten.

Heel lief trouwens :)
pi_194585258
Gewoon aan haar geven en als ze bezwaar maakt zeggen dat ze het terug mag betalen als ze alles op orde heeft. Geen discussie van maken.
  zondag 16 augustus 2020 @ 18:59:24 #7
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_194591673
Ik zou het niet anoniem doen.
Heeft ze een echtgenoot waarmee ze in gemeenschap van goederen getrouwd is? Dan kan hij er technisch gezien ook van profiteren.
Schenking in dat geval alleen met uitdrukkelijke vermelding; 'met koude uitsluiting'.
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
pi_194591801
quote:
0s.gif Op zondag 16 augustus 2020 18:59 schreef Elpis het volgende:
Heeft ze een echtgenoot waarmee ze in gemeenschap van goederen getrouwd is? Dan kan hij er technisch gezien ook van profiteren.
Schenking in dat geval alleen met uitdrukkelijke vermelding; 'met koude uitsluiting'.
We hebben het over plm. ¤ 750,- niet over een ton dat men opgeeft bij De Belastingdienst.
  zondag 16 augustus 2020 @ 19:16:11 #9
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194591926
Koop een leuke kaart "omdat ik aan je denk", stop er ¤ 450 in (je stelt de vraag op FOK! ;)) doe het in de enveloppe, schrijf de naam van je tante erop, plak hem dicht en doe bij je moeder in de bus.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 16 augustus 2020 @ 19:18:46 #10
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194591957
Edit/quote foutje.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zondag 16 augustus 2020 @ 19:21:37 #11
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_194591994
quote:
Gelijk even langs de notaris

:')
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  zondag 16 augustus 2020 @ 19:32:57 #12
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194592183
Schrijf er maar wel een fictieve afzender bij trouwens, anders denkt ze nog dat het van haar ex komt, of wie dan ook de reden is dat ze niet thuis kan zijn.

Gewoon Jack als afzender.
Jack Pot
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_194592422
quote:
0s.gif Op zondag 16 augustus 2020 19:32 schreef Leandra het volgende:
Schrijf er maar wel een fictieve afzender bij trouwens, anders denkt ze nog dat het van haar ex komt, of wie dan ook de reden is dat ze niet thuis kan zijn.

Gewoon Jack als afzender.
Jack Pot
:D
  zondag 16 augustus 2020 @ 20:26:25 #14
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_194593117
Ik zou het sowieso niet anoniem doen, dan laat je haar een beetje spartelen in onzekerheid.

Zeg dat je een financiële meevaller hebt gehad en dat je gelijk aan haar dacht. Zeg dat je zelf het geld echt niet nodig hebt en dat ze jou een groot plezier zou doen het geld aan te nemen. En als ze het dan toch niet wil, ook prima. Je moet haar niet willen dwingen het geld aan te nemen. Dan wordt het vies geld en dat is het helemaal niet waard.
  zondag 16 augustus 2020 @ 20:45:33 #15
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_194593460
quote:
81s.gif Op zondag 16 augustus 2020 19:07 schreef Socios het volgende:

[..]

We hebben het over plm. ¤ 750,- niet over een ton dat men opgeeft bij De Belastingdienst.
Iedere cent aan een hufter waarvoor gevlucht moet worden is er 1 teveel.

quote:
0s.gif Op zondag 16 augustus 2020 19:21 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]

Gelijk even langs de notaris

:')
Overdrijven is ook een vak. Vermelden bij overboeking is voldoende.
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
  zondag 16 augustus 2020 @ 20:48:52 #16
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194593512
quote:
0s.gif Op zondag 16 augustus 2020 20:45 schreef Elpis het volgende:

[..]

Iedere cent aan een hufter waarvoor gevlucht moet worden is er 1 teveel.
[..]

Overdrijven is ook een vak. Vermelden bij overboeking is voldoende.
Hoe zou hij het met een overboeking anoniem kunnen schenken?
Of denk je niet dat ze het direct terugstort als ze ziet dat het van TS komt?
Wullie bin KOEL © Soneal
  zondag 16 augustus 2020 @ 21:02:08 #17
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_194593785
quote:
1s.gif Op zondag 16 augustus 2020 20:48 schreef Leandra het volgende:

[..]

Hoe zou hij het met een overboeking anoniem kunnen schenken?
Of denk je niet dat ze het direct terugstort als ze ziet dat het van TS komt?
Niet en daarom zei ik ook dat ik het niet anoniem zou doen. ;)
  zondag 16 augustus 2020 @ 21:06:32 #18
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_194593865
Als je het anoniem zou geven, loopt zij misschien nog jaren te piekeren waar het vandaan komt óf geeft ze het misschien wel weg omdat ze er niets mee te maken wil hebben. Omdat ze t niet vertrouwt.
pi_194597728
Heb het met haar hierover en als zij het nu niet wilt kun je nog altijd de deur open houden wanneer zij het wel nodig heeft.
Corporate translator
  maandag 17 augustus 2020 @ 07:36:54 #20
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_194597800
Fake een loterijlot en fake een trekking waarbij zij wint :P
pi_194597821
quote:
0s.gif Op zondag 16 augustus 2020 10:27 schreef gelestipjes het volgende:

[..]

Gewoon vragen of je haar financieel kunt helpen en als ze dat niet wil moet je dat respecteren.
Ik neem aan dat ze ook niet aan jan en alleman verteld heeft over haar problemen, dus als je het anoniem in de brievenbus dropt zal ze alsnog wel weten dat het maar van een select groepje mensen kan komen.
Dit dus. Gewoon in overleg. Ze heeft ook haar trots en anoniem zou helemaal niet prettig aanvoelen, denk ik.
Je kunt het ook geven door dingen samen met haar te kopen als het bijv. over nieuwe meubelen gaat in haar nieuwe huis.
In overleg uiteraard.
Wilt ze het niet, dan niet. :)

Trouwens, je kan het voorstellen en als ze in eerste instantie niet wilt, kan je moeder misschien nog eens met haar praten. Daarna laat je het doen. Niet aandringen dan verder.
pi_194597836
quote:
1s.gif Op maandag 17 augustus 2020 07:44 schreef vencodark het volgende:

[..]

Dit dus. Gewoon in overleg. Ze heeft ook haar trots en anoniem zou helemaal niet prettig aanvoelen, denk ik.
Je kunt het ook geven door dingen samen met haar te kopen als het bijv. over nieuwe meubelen gaat in haar nieuwe huis.
In overleg uiteraard.
Wilt ze het niet, dan niet. :)
Dit. Als ze niet wil moet je het haar niet op gaan dringen. Je zorgt er op die manier alleen maar voor dat ze zich nog rotter gaat voelen.

Je kan er ook een lening van maken.
pi_194605148
quote:
0s.gif Op zondag 16 augustus 2020 00:17 schreef kuolema het volgende:
Maar ik heb eigenlijk geen zin om een gesprek hierover aan te gaan met haar
... gewoon geven zonder gedoe
Dan moet je het helemaal niet doen.... als je er niet over wilt praten en het enkel iets is dat je kennelijk voor jezelf wil doen en niet eens op basis van een behoefte of vraag van haar kant, kun je beter iets heel anders ermee doen.

als je je tante ermee echt wilt helpen, moet je dat met haar samen bespreken en enkel doen op een manier die haar ook bevalt en op een manier die nut voor haar heeft (of het niet doen als zij ook zich er niet fijn bij voelt).

iets bespreken is ook een teken van gelijkwaardigheid en respect.... zomaar tegen iemands wil iets gaan doen van het ontbreken daarvan en dat kan heel erg kwetsend zijn.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_194608492
Oké, ik ga het dan niet anoniem doen. En aandringen ben ik zeker niet van plan.
Een lening wil ik niet zelf aanbieden.
quote:
1s.gif Op zondag 16 augustus 2020 10:56 schreef ijs. het volgende:
Ik zou het anoniem doen, er is vast wel een manier waarop je zeker weet dat het bij je tante terechtkomt.
Zorg er wel voor dat ze je handschrift niet herkent. :P
Letters uit kranten knippen ^O^
quote:
Mijn tante heeft een scheiding aangevraagd dus wat dat betreft zou dat geen probleem zijn, er waren wel problemen omtrent een gezamenlijke rekening, volgens mij heeft ze inmiddels wel een eigen rekening waar haar geld veilig staat.

quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 18:11 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Dan moet je het helemaal niet doen.... als je er niet over wilt praten en het enkel iets is dat je kennelijk voor jezelf wil doen en niet eens op basis van een behoefte of vraag van haar kant, kun je beter iets heel anders ermee doen.
Er is geen vraag van haar kant, maar wel een behoefte. Een behoefte aan minder stress. En geld kan daarbij helpen.

Het is omdat ik sociaal niet zo handig ben en dat soort spanning liever (en beter) vermijd dat ik een voorkeur had voor anoniem schenken.

quote:
als je je tante ermee echt wilt helpen, moet je dat met haar samen bespreken en enkel doen op een manier die haar ook bevalt en op een manier die nut voor haar heeft (of het niet doen als zij ook zich er niet fijn bij voelt).

iets bespreken is ook een teken van gelijkwaardigheid en respect.... zomaar tegen iemands wil iets gaan doen van het ontbreken daarvan en dat kan heel erg kwetsend zijn.
Ja, je hebt gelijk.
Why are you wearing that stupid man suit?
pi_194629331
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 21:51 schreef kuolema het volgende:
Het is omdat ik sociaal niet zo handig ben en dat soort spanning liever (en beter) vermijd dat ik een voorkeur had voor anoniem schenken.

quote:

Je geeft aan 'er is een behoefte aan minder stress. Geld kan daarbij helpen'- Wat veroorzaakt de stress? Is het de opgebouwde emotionele spanning i.v.m. de situatie met haar (ex)man? Zijn het zorgen om een eigen woning? Kan het zijn dat een smak geld meer stress (keuzestress) bezorgt? Ik schiet de vragen maar af hoor, als het je niet helpt: negeer het aub. :)

Dan de vraag: wat voor persoon is je tante? Ik heb familie die nooit-te-nimmer een geldbedrag zouden aannemen, maar die je wel een plezier doet met een bos bloemen van 35e, of met een nieuwe, up-to-date telefoon 'voor de verjaardag'.

Idee-suggestie: Met je moeder bespreken of je moeders+tante niet op vakantie/weekendje weg kunt sturen. Griekenland e.d. zijn voor 500e pp nog best aan te reizen momenteel.
pi_194629339
oeps- dubbel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')