abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_194555817
Ik werk voor het eerst als bezorger in een restaurant, en laatst heeft een collega een ongelukje gehad tijdens het bezorgen.
Omdat de schade binnen het eigen risico van de bedrijfsverzekering valt wilt de baas nu dat die collega een deel gaat meebetalen met als argument dat het ongeluk was ontstaan door onvoorzichtigheid van de collega.
Baas en collega zijn er nu nog steeds niet over uit en verder aan het onderhandelen.

Daardoor ben ik eigenlijk wel benieuwd geworden naar hoe dit geregeld is bij andere restaurants.
Neemt de werkgever gewoon alles voor eigen rekening of is er vantevoren iets afgesproken over bedragen die nog binnen eigen risico vallen?

Iemand die wat ervaringen kan delen?
pi_194555928
Werkgever is dat eigen risico aan gegaan met z'n verzekering. Tenzij het expliciet in het contract staat, heeft de werknemer daar niks mee te maken.
pi_194555984
Een werkgever mag geen schade verhalen op de werknemer, tenzij er sprake is van opzet of roekeloosheid. Een werkgever mag dus géén eigen risico doorbelasten als de schade onder werktijd is ontstaan.

https://www.juridischloke(...)elijkheid-werknemer/

quote:
Werkgever aansprakelijk
Veroorzaakt u schade tijdens uw werk? Dan is meestal uw werkgever aansprakelijk voor de schade. Uw werkgever is verantwoordelijk voor zijn werknemers. Hij moet ervoor zorgen dat u op een goede en veilige manier uw werk kunt doen.

Werknemer aansprakelijk
Als werknemer bent u aansprakelijk bij:
- opzet: u veroorzaakt de schade expres
- bewust roekeloos handelen: u bent niet voorzichtig genoeg of neemt expres veel risico's


[ Bericht 34% gewijzigd door #ANONIEM op 14-08-2020 16:40:29 ]
pi_194556058
Wat een kut werkgever
Join the Army, see the world, meet interesting people - and kill them.
pi_194556319
Alleen als de werknemer roekeloos is geweest.

Dat hij wist, of had kunnen weten, dat wat hij ging doen schade zou veroorzaken of dat de kans op schade heel groot zou zijn.