abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_194555817
Ik werk voor het eerst als bezorger in een restaurant, en laatst heeft een collega een ongelukje gehad tijdens het bezorgen.
Omdat de schade binnen het eigen risico van de bedrijfsverzekering valt wilt de baas nu dat die collega een deel gaat meebetalen met als argument dat het ongeluk was ontstaan door onvoorzichtigheid van de collega.
Baas en collega zijn er nu nog steeds niet over uit en verder aan het onderhandelen.

Daardoor ben ik eigenlijk wel benieuwd geworden naar hoe dit geregeld is bij andere restaurants.
Neemt de werkgever gewoon alles voor eigen rekening of is er vantevoren iets afgesproken over bedragen die nog binnen eigen risico vallen?

Iemand die wat ervaringen kan delen?
pi_194555928
Werkgever is dat eigen risico aan gegaan met z'n verzekering. Tenzij het expliciet in het contract staat, heeft de werknemer daar niks mee te maken.
pi_194555984
Een werkgever mag geen schade verhalen op de werknemer, tenzij er sprake is van opzet of roekeloosheid. Een werkgever mag dus géén eigen risico doorbelasten als de schade onder werktijd is ontstaan.

https://www.juridischloke(...)elijkheid-werknemer/

quote:
Werkgever aansprakelijk
Veroorzaakt u schade tijdens uw werk? Dan is meestal uw werkgever aansprakelijk voor de schade. Uw werkgever is verantwoordelijk voor zijn werknemers. Hij moet ervoor zorgen dat u op een goede en veilige manier uw werk kunt doen.

Werknemer aansprakelijk
Als werknemer bent u aansprakelijk bij:
- opzet: u veroorzaakt de schade expres
- bewust roekeloos handelen: u bent niet voorzichtig genoeg of neemt expres veel risico's


[ Bericht 34% gewijzigd door #ANONIEM op 14-08-2020 16:40:29 ]
pi_194556058
Wat een kut werkgever
Join the Army, see the world, meet interesting people - and kill them.
pi_194556319
Alleen als de werknemer roekeloos is geweest.

Dat hij wist, of had kunnen weten, dat wat hij ging doen schade zou veroorzaken of dat de kans op schade heel groot zou zijn.

Een dom ongeluk is dat niet.
.
pi_194556426
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 augustus 2020 17:03 schreef Fer het volgende:
Alleen als de werknemer roekeloos is geweest.

Dat hij wist, of had kunnen weten, dat wat hij ging doen schade zou veroorzaken of dat de kans op schade heel groot zou zijn.

Een dom ongeluk is dat niet.
Dit, het is vrijwel zeker dat hier geen sprake van roekeloosheid in wettelijke zin is, ook al wordt het woord misschien normaal wel zo gebruikt. Dit is echt een ongelooflijke rare en slechte werkgever.
pi_194556528
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2020 16:26 schreef NoStressx3 het volgende:
Ik werk voor het eerst als bezorger in een restaurant, en laatst heeft een collega een ongelukje gehad tijdens het bezorgen.
Omdat de schade binnen het eigen risico van de bedrijfsverzekering valt wilt de baas nu dat die collega een deel gaat meebetalen met als argument dat het ongeluk was ontstaan door onvoorzichtigheid van de collega.
Baas en collega zijn er nu nog steeds niet over uit en verder aan het onderhandelen.

Daardoor ben ik eigenlijk wel benieuwd geworden naar hoe dit geregeld is bij andere restaurants.
Neemt de werkgever gewoon alles voor eigen rekening of is er vantevoren iets afgesproken over bedragen die nog binnen eigen risico vallen?

Iemand die wat ervaringen kan delen?
Wat een idioot is die werkgever
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 14 augustus 2020 @ 17:24:27 #8
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_194556607
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2020 16:26 schreef NoStressx3 het volgende:
Baas en collega zijn er nu nog steeds niet over uit en verder aan het onderhandelen.
Zo'n werkgever mag dan wel een aardige risico-opslag in het loon verwerken. :') Je bent anders toch goed gek als je dit soort kosten als werknemer gaat dragen. 8)7
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
pi_194556735
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 augustus 2020 17:24 schreef Eix het volgende:

[..]

Zo'n werkgever mag dan wel een aardige risico-opslag in het loon verwerken. :') Je bent anders toch goed gek als je dit soort kosten als werknemer gaat dragen. 8)7
er zijn naivelingen die dit gewoon accepteren....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 14 augustus 2020 @ 17:45:21 #10
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194556893
Dus zo'n bezorgscooter heeft schade gereden en nu wil de restauranteigenaar zijn eigen risico op het loon van de 17-jarige bezorger gaan inhouden?

Ik zou al een andere baan beginnen te zoeken zodra een collega hier tegenaan liep.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_194557129
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2020 16:26 schreef NoStressx3 het volgende:
Ik werk voor het eerst als bezorger in een restaurant, en laatst heeft een collega een ongelukje gehad tijdens het bezorgen.
Omdat de schade binnen het eigen risico van de bedrijfsverzekering valt wilt de baas nu dat die collega een deel gaat meebetalen met als argument dat het ongeluk was ontstaan door onvoorzichtigheid van de collega.
Baas en collega zijn er nu nog steeds niet over uit en verder aan het onderhandelen.

Daardoor ben ik eigenlijk wel benieuwd geworden naar hoe dit geregeld is bij andere restaurants.
Neemt de werkgever gewoon alles voor eigen rekening of is er vantevoren iets afgesproken over bedragen die nog binnen eigen risico vallen?

Iemand die wat ervaringen kan delen?
Op wat voor manier is je collega 'onvoorzichtig' geweest volgens de baas?

Als je bewust tegen het verkeer in gaat rijden, rode stoplichten meepakt om maar 20 seconden sneller bij de klant te zijn dan zou de baas juridisch gezien waarschijnlijk een zaak hebben.

Heeft hij per ongeluk geen voorrang gegeven en daarmee schade veroorzaakt wordt het een heel ander verhaal. Dan is er geen opzet in het spel.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_194559922
Voorzichtige werknemers werken te langzaam, tempo mensen!

Snelle werknemers die uiteindelijk een keer iets slopen 'ja je moet niet zo roekeloos zijn! Dit wordt ingehouden op je salaris!'

Typisch een foute horeca baas. Helaas is er jaarlijks een nieuwe lichting 16 - 18 jarigen die erin trapt.
pi_194569042
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2020 17:33 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

er zijn naivelingen die dit gewoon accepteren....
Ik heb het ooit eens gedaan. Maar wel de volgende keer dat ik een bezorging moest doen 1000 euro loonsverhoging geeist om zulke kosten te kunnen dragen. Was een bedrijf wat onderdelen voor de petrochemische industrie levert dus best belangrijk dat er wat snelheid achter zit. Diegene ontplofte zowat en ging het uitzendbureau waar ik voor werkte bellen en toen heb ik hetzelfde nog eens tegen dat dingetje wat ik aan de lijn kreeg gezegd.
Die kwaadheid en de chaos die ik daarmee veroorzaakte is me die paar 100 euro meer dan waard geweest.
Ik kreeg die 1000 euro uiteraard niet en kon vertrekken.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_194569271
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2020 17:12 schreef bmp80 het volgende:

[..]

Dit, het is vrijwel zeker dat hier geen sprake van roekeloosheid in wettelijke zin is, ook al wordt het woord misschien normaal wel zo gebruikt. Dit is echt een ongelooflijke rare en slechte werkgever.
Wij kennen de situatie niet, maar als de werknemer met zijn bezorgbus over een bospad gegaan is om wat kilometers af te snijden en daar schade heeft gereden valt zoiets dan niet onder roekeloosheid?
  zaterdag 15 augustus 2020 @ 13:30:06 #15
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194570085
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 augustus 2020 12:23 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Wij kennen de situatie niet, maar als de werknemer met zijn bezorgbus over een bospad gegaan is om wat kilometers af te snijden en daar schade heeft gereden valt zoiets dan niet onder roekeloosheid?
De meeste restaurants bezorgen geen kilometers via een korter bospad verderop.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_194571255
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 augustus 2020 13:30 schreef Leandra het volgende:

[..]

De meeste restaurants bezorgen geen kilometers via een korter bospad verderop.
Dat was de vraag niet ;)
Als een werknemer met zijn bezorgbus donuts zou draaien en er daar uit schade zou ontstaan dan zou de werkgever dit via een rechtszaak toch kunnen verhalen op de werknemer? Of alleen omdat donuts draaien niet werkgerelateerd is en bezorgen via een korter bospad wel? Want daar kan dan ook nog verschil in worden gemaakt. Bezorgen via een afgesneden roete is misschien te verwijten aan de werknemer die dit doet, maar is wel gerelateerd aan het werk dat daadwerkelijk uitgevoert moet worden, namelijk de bezorging.

Als de werknemer in kwestie bezorgd met een scooter en deze vaak niet goed neerzet waardoor deze grote kans heeft om te vallen dan zal hij daar door z'n werkgever op aangesproken kunnen worden. Is hij daar dan zo vaak op aangesproken, maar zet hij zijn scooter nog steeds niet goed neer waardoor deze valt en er schade ontstaan, dan kan ik het mij heel goed voorstellen dat de werkgever deze schade niet voor eigen rekening wilt nemen. Maar in zo'n situatie had het de werkgever moeten zijn die de werknemer had moeten verbieden gebruik te maken van de scooter en is de werkgever nog steeds verantwoordelijk. Tenzij anders is aangegeven in het arbeidscontract.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')