abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_194483685
Ik woon in een vrij grote studentenflat met per verdieping 20 a 30 kamers met bijna allemaal een oppervlak van 12 - 16 vierkante meter.
Afgelopen tijd, aan het einde van het studiejaar, kwamen er opnieuw kamers leeg te staan en ondertussen hebben een aantal van deze kamers een nieuwe bewoner gekregen.
Een van deze kamers wordt verhuurt aan een dame uit het buitenland. Zij leek lange tijd de enige die deze kamer bewoonde en ik dacht vrij lang dat ze een nieuwe eerstejaarsstudente zou zijn. Ze ziet er vrij jong uit, ik schatte haar op 18 jaar. Nu krijg ik echter steeds meer het idee dat het om een moeder met haar kind van 6 en haar man gaat. Samen wonen zij hier op een studentenkamertje van nog geen 14 vierkante meter.

Wij hebben hier in deze studentenflat eerder vluchtelingen gehad. Deze begonnen aan een opleiding een kregen hier een kamer toegewezen. Dit leidde in sommige gevallen tot problemen, door gebrekkige communicatie of (mentale) problemen waar zij mee zaten. Deze situatie is echter nieuw voor mij.

Eerder hoorde ik van haar kamer al kindergeluiden komen en gisteren zag ik bij thuiskomst tot mij verbazing een kind van ik schat zo'n 6 jaar van het toilet komen. Deze huisgenoot stond in de buurt. Ik zag dat het kind leek te schrikken van mij en daarom ben ik maar naar mijn kamer gegaan. Een dag later toen ik weer deze kindergeluiden hoorde, vroeg ik in de whatsapp groep die wij met huisgenoten hebben of wij inderdaad een kind bij ons over de vloer hebben en ik kreeg daar van haar in gebrekkig Nederlands een bevestiging van. Ik wist niet dat zij diegene was die nieuw in deze groep zat.

Ik weet het fijne er niet van af en zal het haar gaan vragen als ik haar zie, maar ik zit hier nu toch mee in de maag.
Vrienden die ik hier over vertel, zeggen me dat ik mijn mond dicht moet houden en hier niet over moet spreken, omdat zij mogelijk niks hebben als zij hier vanwege woonfraude uit huis worden gezet (als dit de situatie is). Ik ben zelf ook niet iemand die snel anderen zou verlinken of zich er uberhaupt druk over zou maken, maar ik maak mij toch zorgen om deze situatie.

Het lijkt mij ten eerste niet gezond om met een gezin van drie op zo'n kleine kamer te wonen -zeker in deze hitte-.
Ten tweede zie ik het kind amper van de kamer afkomen, ik ga er dus vanuit dat deze dag en nacht op die kamer verblijft en dus amper aan beweging toekomt. Of dit echt zo is, durf ik niet te zeggen, want zo vaak ben ik ook niet thuis.
Ten derde ga ik er van uit dat instanties hier niets van weten gezien ik het mij echt niet voor kan stellen dat wij hier in Nederland hele gezinnen op dit soort kleine kamers in studentenflats plaatsen. Ik weet dat de woningnood hoog is, maar dit is echt wel een uiterste. Als de instanties hier niets van weten is het een groot probleem, want dan blijft het kind onder de radar en krijgt hij mogelijk niet de hulpt die hij nodig heeft (medisch, maar ook bijvoorbeeld qua onderwijs). Zo zijn er nog wel meer zaken te bedenken.

Ik ga er sowieso niet vanuit dat je hier met meerderen op een kamer ingeschreven mag staan. Ik weet echter dat er eerder op kamers (op andere verdiepingen) meerdere jongens samen leefden die waarschijnlijk net een verblijfsvergunning hadden gekregen.
Daarvan hoorde ik vaak dat de kamer op naam stond van een van de jongens (die hier ook een opleiding volgde), maar dat vrienden of familie zonder verblijfsplaats er bij in trokken.
Ik weet wel dat er hier meerdere vluchtelingen (eritreeers) wonen en om die reden ga ik er nu (mogelijk te vroeg) van uit dat hier weer om vluchtelingen gaat.
Ik heb gehoord dat deze dame er nu al een tijdje woont, maar of dat ook voor deze man en dit kind geldt, weet ik niet.

Ik weet dat het sowieso om vrij veel aannames gaat en dat ik niet degene ben die moet oordelen. De volgende keer dat ik daar thuis ben, ga ik sowieso even kennis met haar maken. Ik zal andere huisgenoten ook vragen of zij er meer van weten, maar gezien de zomervakantie en de exreme hitte in deze kleine kamertjes zijn de meesten nu niet thuis.

Ik vind het fijn om dit te delen en van jullie te horen hoe jullie over deze situatie denken.

Edit: De OP was inderdaad onnodig lang _O- . Ik heb het een stuk ingekort. Het leek mij wel interessant voor sommigen om te weten hoe het er in studentenhuizen aan toe kan gaan. En dan met name qua invloed van internationalisering en de manier waarop studentenhuizen van dit soort wooninstellingen voor vluchtelingen gebruikt worden, ondanks de krapte die ook zeker op de studenten-woonmarkt zichtbaar is.

Ik zal de situatie die wij hier eerder met een vluchteling hadden (die in de vorige OP stond) even in een spoiler zetten.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 10-08-2020 15:50:11 ]
  maandag 10 augustus 2020 @ 06:07:57 #2
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_194483766
Hele OP gelezen, maar wat is nu je vraag?

Sowieso zou ik eerst de woningvereniging bellen om te vragen of het toegestaan is om met meerdere volwassenen en een kind op één kamer te wonen. Misschien zeggen ze "in principe niet maar we hebben tijdelijk een kamer moeten geven aan.. blabla".
  Moderator maandag 10 augustus 2020 @ 09:30:39 #3
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_194485254
Ik denk dat dit beter in WGR past :)
Breitling - Instruments for Professionals
pi_194485274
Ik zou niet snitchen want niet mijn pakkie an. Maar ik zou het ook prima begrijpen als iemand anders dat wel zou doen, en dat diegene niet kwalijk nemen.
"Pools are perfect for holding water"
pi_194485299
En het lijkt me zeer sterk dat de gemeente die flat aangewezen heeft als tijdelijke opvang voor vluchtelingen / statushouders. Me dunkt dat ze daarbij ook gewoon gebonden zijn aan hun eigen regels, dwz niet 3 mensen op 1 kamer van 12-14 m2.
"Pools are perfect for holding water"
pi_194485424
Boeiende kwestie wel, maar een paar aantekeningen die je misschien mee wilt nemen als je hier uiteindelijk iets mee gaat doen;
Je zegt dat de situatie met het kind 'niet hoort'. Wat betekent dat precies? Dat wij anders denken over hoe je een kind opvoedt dan andere culturen maakt niet dat dit verplichtingen zijn. Wat belangrijker is, is wat wettelijk toegestaan is. Onze opa's en oma's hebben vaak hele families op een zolder gehad omdat er geen geld en ruimte was na de oorlog. Dat is niet altijd leuk, maar als je uit Eritrea komt denk je daar misschien anders over.

Die geuren, wat wil je daarmee? Stankoverlast is één ding, maar een gekke geur die je niet thuis kan brengen, daar kan je niet zoveel mee, lijkt me. Andere culturen, andere gebruiken, ander eten, andere geuren.

Je zegt dat je ze nooit ziet vertrekken, maar dat ze altijd daar binnen zitten, dat is wel een aanname, lijkt me. Of ben jij 24/7 thuis? :P

Kan je niet aankloppen en een praatje maken? In iedere cultuur is het gebruikelijk om even je buren te leren kennen, dat je het zelf nog niet gedaan hebt terwijl je met best wat vragen zit, is eigenlijk best gek.
-nee-
  maandag 10 augustus 2020 @ 09:51:24 #7
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_194485448
Die mensen zitten ook niet voor hun plezier met een gezin op een studentenkamer lijkt mij. Zou héél erg oppassen met melding maken. Grote kans dat je hun situatie gewoon verder verziekt.
pi_194485511
Niet melden bij de woningbouw, zou wel een berichtje richting de kinderbescherming doen.
You know what they call a Quarter Pounder with Cheese in Paris?
pi_194485529
quote:
7s.gif Op maandag 10 augustus 2020 09:51 schreef borbit het volgende:
Die mensen zitten ook niet voor hun plezier met een gezin op een studentenkamer lijkt mij. Zou héél erg oppassen met melding maken. Grote kans dat je hun situatie gewoon verder verziekt.
Dat lijkt me een gegeven ja.
"Pools are perfect for holding water"
pi_194485537
quote:
7s.gif Op maandag 10 augustus 2020 09:51 schreef borbit het volgende:
Die mensen zitten ook niet voor hun plezier met een gezin op een studentenkamer lijkt mij. Zou héél erg oppassen met melding maken. Grote kans dat je hun situatie gewoon verder verziekt.
Wel eens hiermee, soms zitten mensen even in een donkere fase, dan is het fijn als je kan helpen, maar meteen desastreus als je zonder duidelijk zicht op de situatie instanties gaat wakker schudden.

Ervan uitgaande dat het voor hun ook een tijdelijke situatie moet zijn
-nee-
pi_194485691
quote:
14s.gif Op maandag 10 augustus 2020 10:01 schreef Marsenal het volgende:

[..]

Wel eens hiermee, soms zitten mensen even in een donkere fase, dan is het fijn als je kan helpen, maar meteen desastreus als je zonder duidelijk zicht op de situatie instanties gaat wakker schudden.

Ervan uitgaande dat het voor hun ook een tijdelijke situatie moet zijn
Ja, maar is dat TS zijn probleem?

Hij woont in een studentenhuis met een duidelijk beleid wie er mag wonen. Op basis van een puntensysteem. Dat beleid wordt blijkbaar helemaal niet gevolgd. Het lijkt mij geen leuke basis voor een gedeeld huishouden, want daar praten we wel over. We praten niet iemand van dezelfde galerij. Douche- en keukenvoorzieningen worden gedeeld.

Even de punten:

quote:
Een medestudent was zonder kennisgeving verhuist en zijn kamer werd het hele volgende studiejaar bewoont door een nieuwe internationale student. Een jaar later vertrok deze internationale student zonder iets te zeggen en een dag later zag ik deze oude medestudent plotseling de woonkamer binnen komen. Hij bleek zijn kamer een jaar lang onderverhuurd te hebben. Dit valt onder woonfraude en wordt niet geaccepteerd door de woonstichting gezien deze volgens beleid met een puntensysteem werkt.
Ja, lastig, wordt vaker gedaan. Ik zou er niet direct een melding van maken, maar ja, als iedereen het doet, weet je niet wie binnen en buiten komt.
quote:
Een tweede voorbeeld is het voorbeeld van een medebewoonster die voor een aantal maanden haar broer op haar kamer te woon kreeg. Deze zou hier in de buurt een stage lopen voor zijn hbo-studie en ze vonden het beide zonde om 'dubbele huur' te betalen. Dit vond ik in tegenstelling tot het vorige voorbeeld wel hinderlijk,gezien o.a. het beperkte aantal douches en toiletten die wij hier hebben en de wachtrijen die daar 's ochtends ontstonden. Ook ging in deze tijd het toiletpapier die wij 'gratis' geleverd krijgen er een stuk sneller door heen en was de keuken vaker bezet.
Totaal onacceptabel wat mij betreft. Een weekendje, een weekje familie op bezoek in een gedeeld huishouden is tot daar aan toe, maar geen maanden.
quote:
Een derde voorbeeld is het voorbeeld van een internationale student die tijdelijk zijn ouders bij hem op bezoek had en die op zijn kamer overnachtten. Ik kwam na het uitgaan thuis en wou nog even een ei opbakken. Ik liep de keuken in en ik zag daar tot mijn vebazing een oudere -voor mij onbekende- vrouw een uitgebreide maaltijd maken. Dit bleek dus de moeder van deze huisgenoot te zijn. Blijkbaar was ze nog niet gewend aan de Nederlandse tijd.
Dat moet kunnen vind ik, als het verblijf kort is.

Tja, wat moet je er mee? Lastig, maar je kan toch de stichting vragen hun beleid beter te handhaven? Zijn er geen studentenorganisaties die vertrouwelijk dit probleem in ieder geval kunnen aanhoren?
pi_194485762
Los van alles ben je wel een koning om een lang verhaal nog langer te maken zeg.

Al die irrelevante details en overpijnzigingen :')
pi_194485765
quote:
2s.gif Op maandag 10 augustus 2020 10:17 schreef skrn het volgende:

[..]

Ja, maar is dat TS zijn probleem?

Anders had hij er geen topic over geopend.

Als we allemaal ons om gaan draaien voor de problemen van een ander, komen we wel in een nare wereld terecht. Je kan als mens best eens proberen mee te veren, goed na te denken wat er gebeurs als je overal de letter van de wet volgt.

Ja, er zijn regels, daar zijn we in Nederland ook heel goed in, tegenwoordig. Maar je kan als mens twee keer nadenken voordat je met de handhaving van die regels iemand zijn situatie verstoort. Hoeft niet, mag wel.

En dingen hoeven ook niet altijd eerlijk te zijn. Dat is ook zo'n typisch Nederlands reflex, altijd maar dezelfde behandeling voor je buren eisen als wat jou overkomt.
-nee-
pi_194485842
Gesprek aangaan, de dame komt in ieder geval vriendelijk over dus die zal je niet meteen gruwelijk aanvallen of zo.
The only true wisdom is in knowing you know nothing. -- [b]Socrates [/b]
I know nothing, I come from Barcelona. -- [b]Manuel[/b]
pi_194485934
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2020 10:31 schreef Charmian het volgende:
Gesprek aangaan, de dame komt in ieder geval vriendelijk over dus die zal je niet meteen gruwelijk aanvallen of zo.
"Pools are perfect for holding water"
pi_194485942
quote:
14s.gif Op maandag 10 augustus 2020 10:23 schreef Marsenal het volgende:

[..]

Anders had hij er geen topic over geopend.

Als we allemaal ons om gaan draaien voor de problemen van een ander, komen we wel in een nare wereld terecht. Je kan als mens best eens proberen mee te veren, goed na te denken wat er gebeurs als je overal de letter van de wet volgt.

Ja, er zijn regels, daar zijn we in Nederland ook heel goed in, tegenwoordig. Maar je kan als mens twee keer nadenken voordat je met de handhaving van die regels iemand zijn situatie verstoort. Hoeft niet, mag wel.

En dingen hoeven ook niet altijd eerlijk te zijn. Dat is ook zo'n typisch Nederlands reflex, altijd maar dezelfde behandeling voor je buren eisen als wat jou overkomt.
We zitten wel in WGR. Medemenselijkheid is prima, maar als ik het verhaal van TS lees, wil hij een studentenflat zoals een studentenflat bedoeld is: gevuld met mede-studenten. Het lijkt geworden tot een soort van overloopplek voor mensen die niet terecht kunnen bij reguliere huisvesting.

Een kind in je studentenhuis, moet er niet aan denken. Als is het alleen om de veligheid en de noodzaak echt alles achter je reet op te ruimen. Maar aan de andere kant: als iedereen en zijn moeder zijn flat binnenloopt, zal de noodzaak om alles op te bergen al langer bestaan.
  maandag 10 augustus 2020 @ 10:41:52 #17
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_194485976
Ga eens een gesprek aan met die vrouw. Wat hun situatie is en wel perspectief er is.
pi_194487877
Leer eens kort en bondig formuleren. Godskolere wat een zemelig lang verhaal. Wat wil je nou?
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_194488434
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2020 13:02 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Leer eens kort en bondig formuleren. Godskolere wat een zemelig lang verhaal. Wat wil je nou?
als je de TT neemt en er achter 'zal ik dit melden?' zet, dan heb je het wel zo ongeveer :')
The only true wisdom is in knowing you know nothing. -- [b]Socrates [/b]
I know nothing, I come from Barcelona. -- [b]Manuel[/b]
pi_194488551
Man, wat een lap tekst. Voor 80% gelezen. Kort samengevat:

Je huurt een kamer in een complex en je ruikt soms een voor jou onbekende geur. Er wonen wellicht mensen samen (met kind) in hetzelfde complex en je vraagt je af of dat toegestaan is.

Wat is je vraag nu precies?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  maandag 10 augustus 2020 @ 14:02:11 #21
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_194488654
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2020 13:52 schreef baskick het volgende:
Man, wat een lap tekst. Voor 80% gelezen. Kort samengevat:

Je huurt een kamer in een complex en je ruikt soms een voor jou onbekende geur. Er wonen wellicht mensen samen (met kind) in hetzelfde complex en je vraagt je af of dat toegestaan is.

Wat is je vraag nu precies?
Meer

"Hij ziet dat er in een studentenkamer een heel gezin woont, moet hij dat gaan melden bij de verhuurder?"
pi_194489066
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2020 10:23 schreef koemleit het volgende:
Los van alles ben je wel een koning om een lang verhaal nog langer te maken zeg.

Al die irrelevante details en overpijnzigingen :')
_O-
pi_194489156
Het heeft inderdaad vrij weinig zin om hier nu moeilijk over te gaan doen. Ik maak mij er ook echt niet druk om en zal ze als ik ze weer zie, vragen hoe het met ze gaat en wat zij hier komen doen. Het schijnen verder prima mensen te zijn.
Ik vraag mij wel of hoe anderen het zouden vinden als je na een dag hard werken of studeren thuis komt en ziet dat er in jouw studenten(!) woningen een heel nieuw gezin woont of een vluchteling met wie je amper kan communiceren. Ik ga er vanuit dat veel mensen dan wel vreemd op zouden kijken.
Even voor de duidelijkheid, ik veroordeel ze zeker niet. Ze zullen het al moeilijk genoeg hebben.
pi_194489430
Lastige kwestie.

Heb je er zelf last van? (blijkbaar niet, je vind het vooral vervelend voor hun)

Indien ja: sowieso melden. Indien nee: lastig. Contact maken is aardig van je :)
Somebody that I used to know
pi_194493701
quote:
14s.gif Op maandag 10 augustus 2020 10:23 schreef Marsenal het volgende:

[..]

Anders had hij er geen topic over geopend.

Als we allemaal ons om gaan draaien voor de problemen van een ander, komen we wel in een nare wereld terecht. Je kan als mens best eens proberen mee te veren, goed na te denken wat er gebeurs als je overal de letter van de wet volgt.

Ja, er zijn regels, daar zijn we in Nederland ook heel goed in, tegenwoordig. Maar je kan als mens twee keer nadenken voordat je met de handhaving van die regels iemand zijn situatie verstoort. Hoeft niet, mag wel.

En dingen hoeven ook niet altijd eerlijk te zijn. Dat is ook zo'n typisch Nederlands reflex, altijd maar dezelfde behandeling voor je buren eisen als wat jou overkomt.
Ik vind dit wel vrij simpel gedacht. Het gaat niet om buren, maar om huisgenoten. Mensen met wie jij een woonkamer, keuken, sanitair, wasmachine, droger enzovoort deelt. Mensen met wie jij dus moet samenwonen. Zo'n situatie heeft daarom vaak een grotere impact dan dat jij misschien denkt. Daarnaast gun ik ze het beste, maar vind ik niet dat ik verantwoordelijk ben voor hun situatie.

Moet ik nu als student rekening gaan houden met een klein kind en hier niet meer gaan feesten en drinken en dergelijke? Ik weet dat veel mensen zouden zeggen dat het maar een kleine moeite is en dat deze mensen het waarschijnlijk al moeilijk genoeg hebben, maar zolang je zelf geen vluchtelingen in huis neemt lijkt het mij vrij lastig oordelen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 10-08-2020 20:17:56 ]
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')