abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_194446254
Beste allemaal,

Ik fotografeer al een aantal jaar auto occasions voor online advertenties. Dit doe ik altijd buiten.
Maar ben altijd afhankelijk van het weer, en die wilt niet altijd meewerken.

Nu heb ik een flinke ruimte ter beschikking die ik wil ombouwen naar een fotostudio puur voor auto`s.
Helaas heb ik zelf geen enkele ervaring met studiofotografie, ben dus opzoek naar aanvullende tips hoe dit te realiseren.

Link naar foto van de ruimte: https://ibb.co/MMmNLpX

Waar ik zelf aan dacht:

- De grond moet geëgaliseerd worden (1 kleur). Slijtvast laagpolig tapijt, of toch een nieuwe verflaag?
- Alle wanden moeten wit geverfd of een soort PVC zeil rondom?
- Het plafond moet egaal afgedekt worden ivm reflectie. Geen idee hoe dit makkelijk/goedkoop te doen.
- Vaste verlichting en/of Studio lampen?

Het budget ligt rond de 3000euro (weet niet of dat überhaupt genoeg is?)

Hoor graag of jullie ideeën hebben.

Gr Marco
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 7 augustus 2020 @ 23:20:37 #2
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_194451960
Voor autofotografie zijn er twee dingen te laag.

1 Het plafond in je ruimte.

Tussen de auto en het plafond moet nog licht en/of reflectiemateriaal komen te hangen.

Voor een idee van hoe dat er in een studio die gespecialiseerd is in auto's zo ongeveer uit ziet jat ik even een plaatje van internet en wel van de studio van Rene Staud die daar al de nodige decennia zijn dingetje doet.



Aan dat verlichtingsarmatuur kun je het tweede ding zien wat bij jouw aanpak te laag is

2 Het budget

Een verlichtingsinstallatie waarmee je met de kwaliteit die je voor commercieel werk wilt zien een auto kunt verlichten kost geen duizenden maar loopt eerder in de honderdduizenden.
Dat is ook de reden dat er zo weinig studio's zijn die auto's fotograferen, het is gewoon een gigaprijzige specialistische onderneming.
Hebben we het nog niet over de kosten gehad om een egaal witte achtergrond te krijgen. Dingen zijn gewoon te koop maar wel erg duur. Elk alternatief als een zeiltje geeft je foto's een te goedkope uitstraling om serieus te nemen.
Voor hobbydoeleinden kun je goed in de alternatieven duiken, wil je er dingen mee gaan verkopen, dan kun je fotografie maar beter bijzonder serieus nemen.

Mijn advies: Ga gewoon die auto's lekker buiten fotograferen zoals je gewend bent en maak er daar het beste van gewoon met het licht dat gratis uit de lucht komt. Om het voor occassions in de studio te doen loopt zodanig in de papieren dat die occassion totaal onbetaalbaar gaat worden.
Waar je buiten mee kunt spelen zijn locaties en omgevingen waarin een auto tot zijn recht komt. Probeer daarmee wervingskracht te winnen. De weg via een studio is voor het doel te duur en kost je bovendien nogal wat tijd om het allemaal in de vingers te krijgen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 8 augustus 2020 @ 14:17:18 #3
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_194457720
Nog een paar zinvolle linkjes

Hier hoe je een bruikbare achtergrond bouwt of laat bouwen.

Hier iets over verlichting in het automotive domein

Op die site staat nog wel leesvoer over commerciële fotografie.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_194522131
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 23:20 schreef Ouwesok het volgende:
Voor autofotografie zijn er twee dingen te laag.

1 Het plafond in je ruimte.

Tussen de auto en het plafond moet nog licht en/of reflectiemateriaal komen te hangen.

Voor een idee van hoe dat er in een studio die gespecialiseerd is in auto's zo ongeveer uit ziet jat ik even een plaatje van internet en wel van de studio van Rene Staud die daar al de nodige decennia zijn dingetje doet.
Beste Ouwesok,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Ik ben me ervan bewust dat als je een professionele auto fotostudio wilt, dat een meervoud van 3k gaat kosten.
Helaas denkt mijn werkgever daar iets te makkelijk over. En zal ook wel iets sneller tevreden zijn dan ik.

Ik heb voorbeelden gezien van andere autobedrijven die studio`s hebben gemaakt, maar daar vind ik de uitkomst matig.

De hoogte van het pand is ongeveer 4 meter. De foto die ik in de originele post zette kan wat vertekenen.
Zou dat ook te laag zijn denk je?

Ik ga even uitgebreid naar je links kijken, waarvoor nogmaals dank.

Gr Marco
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 12 augustus 2020 @ 16:00:50 #5
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_194522314
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 15:45 schreef MarcoMobility het volgende:

[..]

Beste Ouwesok,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Ik ben me ervan bewust dat als je een professionele auto fotostudio wilt, dat een meervoud van 3k gaat kosten.
Helaas denkt mijn werkgever daar iets te makkelijk over. En zal ook wel iets sneller tevreden zijn dan ik.
Ik zou dan, om me toch te onderscheiden eens op zoek gaan naar hoe je een wervende foto kunt maken zonder studio, dus gewoon buitenlucht. De sleutel is dan de locatie waar je fotografeert waarin je onderwerp goed tot zijn recht komt. Geeft bij degene die de foto's uiteindelijk moeten doorkijken ook nog een leuk stukje afwisseling plus dat je door de locatie aspecten van je onderwerp kunt accentueren.
Bij auto's komt dat er op neer dat je de ene beter in een natuuromgeving zet en de ander pas tot zijn recht komt in een stadslandschap om maar eens twee voorbeeldjes te noemen.
Kost geen investering in licht en ruimte, alleen wat breinstormen en tijd en je kunt je onderscheiden van de rest.
quote:
Ik heb voorbeelden gezien van andere autobedrijven die studio`s hebben gemaakt, maar daar vind ik de uitkomst matig.
Dat geeft al een beetje aan dat dat studio-idee misschien wel helemaal niet zo geschikt is voor het doel dat je hebt.
quote:
De hoogte van het pand is ongeveer 4 meter. De foto die ik in de originele post zette kan wat vertekenen.
Zou dat ook te laag zijn denk je?
Een van de grootste crime's bij studio's in het algemeen is een laag plafond. Dat is bij portretwerk al vervelend en bij auto's wordt het nog lastiger.
Even ter indicatie. Een plafond op een meter of drie is voor portret- en groepswerk al krap bruikbaar. Alles wat lager is is kermen om rottigheid.
Vier meter voor een studio voor auto's is te krap omdat je er met enorme verlichtingsspullen en reflectoren werkt waaronder je ook nog eens met dat licht moet kunnen 'pingpongen'. Het eerste dat je opvalt als je de studio's ziet die zich met 'automotive' bezighouden is dat die gebouwen enorm hoog zijn.

Vier meter zou dan wel weer heel erg in orde zijn voor een portret- en produktstudio waarmee je je dienstenportfolio zou kunnen uitbreiden. Dus allerhande studiofotografie maar dan geen automotive omdat dat voorbij de grenzen van het pand en je budget is.

quote:
Ik ga even uitgebreid naar je links kijken, waarvoor nogmaals dank.

Gr Marco
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')