abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_194397896
Hi Fokkers,

Ik zit met een dilemma waarbij ik niet weet welke keuze te maken.

Ik heb een koophuis met een ton overwaarde. Nu heb ik een eigen bedrijf waar ik volledig voor wil gaan en mijn baan wil stoppen in loondienst. Aangezien ik weinig spaargeld heb, is het een optie om mijn huis te verkopen en dan te huren. Zodat ik een buffer heb om op terug te kunnen vallen mocht ik een maand minder verdienen.

Nu kreeg ik ook weer een ander advies. Om het huis te verhuren en dan zelf te gaan huren. Kopen is nu niet handig, aangezien de hoge huizenprijzen. Ik zou dan 40.000 kunnen opnemen en het huis voor bijna 2 keer zoveel kunnen verhuren. Je zit dan wel met een extra "last" waarbij ik maandelijks dan wel 300 euro eraan over houdt. Maar is de last het waard? Eventuele onderhoudskosten enz.

Ik weet alleen niet wat wijsheid is en krijg hier lichte stress van. Dus objectieve meningen en ideeën zijn erg welkom!
pi_194398573
Wijsheid: doe dit niet, wat een gedoe. Ga naar de bank en regel een lening voor je onderneming.

Je huis verkopen en daarna niet verhuizen (maar gaan huren) is waarschijnlijk niet toegestaan door je huidige hypotheeknemer. Een huis aan jezelf verhuren (kan dit überhaupt?) is ook raar en waarschijnlijk is verhuur ook niet toegestaan door je huidige hypotheeknemer.
Schuimpje... mijn liefste. Verlaat mij nimmer weer...
  dinsdag 4 augustus 2020 @ 14:53:09 #3
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_194398613
Ik snap je punt, maar vergeet niet dat het behalve de hassle ook nog eens hartstikke duur en lastig is om iets fatsoenlijks te vinden om te huren. Tenzij je in een ghetto wilt gaan wonen. Als je gaat verhuren ipv verkopen moet je officieel wel toestemming krijgen van je hypotheekverstrekker inderdaad. Dat kan wel, maar als je geen heel solide verhaal hebt en ditto financiele middelen zou het mij niet verbazen dat een bank moeilijk gaat doen momenteel...
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_194398652
Je huis verhuren en tegelijkertijd zelf huren is mogelijk, maar het is niet zonder risico's en het kost je tijd. Ik zou bedenken of je zin hebt in defecten repareren en betalingsherinneringen sturen, als je tegelijkertijd bezig bent om een eigen bedrijf op poten te zetten.

Plus dat de bank/geldverstrekker akkoord moet gaan met verhuur, anders breek je je hypotheekcontract.

Ik zou dan eerder je woning verkopen. Bedenk wel dat als je je overwaarde kwijt bent, het in de huidige woningmarkt een stuk lastiger is om weer 'in te stappen'. Je zou dus vast kunnen komen te zitten in een huurhuis.

Is het niet mogelijk om te blijven wonen in je huis en je hypotheek wat te verhogen?
pi_194398890
is je huidige huis hypotheekvrij dan?
zo niet, dan moet de bank toestemming geven voor verhuur, en dat doen ze niet zo snel

nog afgezien van mogelijke complicaties als huurders die je huis uitwonen, onderhoudskosten, huurdersbescherming etc.
pi_194399488
Hooo ik zal nog even wat toelichten.

Nee huis niet hypotheekvrij. Ik weet inderdaad dat de bank toestemming moet geven, daar is nu iemand voor naar aan het kijken.

Het is niet de bedoeling die 100k te investeren en op te maken. Meer als buffer voor als ik een maand bijv minder inkomsten heb en eventueel dus niet "officieel" verdiend geld.

Ik dacht dus bijv om te verkopen en dan paar jaar te huren. Misschien zijn de prijzen dan iets gezakt en heb ik alsnog 100k op mijn rekening staan daarvoor.

Vermogenbelasting ook al gecheckt: ik verdeel het geld over mijn 2 bedrijven zodat je geen belasting erover hoeft te betalen.
pi_194399655
Oh ja en ik wil ook weg uit dit huis. Extreem gehorig en vervelende bovenburen :S
pi_194399823
Ik zou iets voor hetzelfde bedrag kopen en dan heb je je ton overwaarde op de bankrekening.

Keep it simple
.
pi_194399903
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 15:56 schreef Heitjeschilderijtje het volgende:

Vermogenbelasting ook al gecheckt: ik verdeel het geld over mijn 2 bedrijven zodat je geen belasting erover hoeft te betalen.
Dat is een goeie tip waarom wordt je geen fiscalist en laat iedereen met vermogen gewoon alles op wat spookbedrijven zetten. :D
pi_194400037
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 16:21 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dat is een goeie tip waarom wordt je geen fiscalist en laat iedereen met vermogen gewoon alles op wat spookbedrijven zetten. :D
Raadde me de belastingdienst zelf aan
pi_194401063
Banken en dergelijken zullen alleen toestemming geven als je een leegstandsvergunning hebt. Wat betekend dat je huis minimaal 6 maanden in de verkoop moet staan voordat je er in aanmerking gaat komen en dan is het nog maar de vraag of je die krijgt.

Andere optie is een verhuurhypotheek nemen, maar die beginnen bij 2,6% en geven vaak niet meer dan 60 of 70% van de waarde van de woning als te lenen bedrag

quote:
Misschien zijn de prijzen dan iets gezakt
Roepen ze al sinds de jaren 90, je hebt in de tussentijd precies 6 maanden te tijd gehad waarin dat daadwerkelijk waar was.
  dinsdag 4 augustus 2020 @ 17:50:10 #12
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_194401158
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 17:42 schreef namliam het volgende:
Banken en dergelijken zullen alleen toestemming geven als je een leegstandsvergunning hebt. Wat betekend dat je huis minimaal 6 maanden in de verkoop moet staan voordat je er in aanmerking gaat komen en dan is het nog maar de vraag of je die krijgt.

Andere optie is een verhuurhypotheek nemen, maar die beginnen bij 2,6% en geven vaak niet meer dan 60 of 70% van de waarde van de woning als te lenen bedrag
[..]

Roepen ze al sinds de jaren 90, je hebt in de tussentijd precies 6 maanden te tijd gehad waarin dat daadwerkelijk waar was.
Heb je een bron waar staat dat de woning 6 maanden leeg moet staan?
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_194401304
Dat staat gewoon in de wet
https://wetten.overheid.nl/BWBR0003403/2018-06-13

quote:
De gemeenteraad kan in de leegstandverordening bepalen dat de leegstand van een of meer daarbij aangewezen categorieën gebouwen of gedeelten daarvan, gelegen in de gemeente of daarbij aangegeven delen van de gemeente, door de eigenaar wordt gemeld aan burgemeester en wethouders, zodra die leegstand langer duurt dan een in die verordening aangegeven termijn van ten minste zes maanden.
  dinsdag 4 augustus 2020 @ 18:15:59 #14
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_194401513
Waarom heb je die buffer nodig?

Je verdient toch geld? Sowieso, 100.000, - buffer voor een maandje minder?

Als je je huis moet verkopen voor een slechte maand dan is je toko financieel wellicht niet heel gezond?
Dum de dum
pi_194402118
Misschien een constructie opzetten, waarbij je huis buiten de boedel valt als je bedrijf failliet gaat?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_194406139
Ik weet niet wie je dit advies gaf, maar ik zou hier nooit aan beginnen. Je raakt van de regen in de drup.
Naast dat de bank akkoord moet gaan met verhuur, is het helemaal niet zo gemakkelijk om dit rendabel te krijgen. Als huisbaas word je voor alles wat kapot gaat gebeld. Plus, vind maar eens een betrouwbare huurder. En vervolgens krijg je die er nooit meer uit. Daarbij is zelf huren ook nog eens reteduur.

Mijn advies:
- Koop voor je je baan opzegt een nieuw huis (waarvoor je de taxatiewaarde betaalt).
- Financier dat nieuwe huis volledig met een nieuwe hypotheek. De rente is ook nog eens laag momenteel. Je oude hypotheek los je vanzelfsprekend af.
- Laat de 100k overwaarde van je oude huis op je bankrekening storten (ipv die in je nieuwe huis te stoppen).
- Dat deel is bij je nieuwe hypotheek dan weliswaar niet aftrekbaar, maar de HRA wordt toch afgebouwd.
- Klaar is Kees
*******
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')