abonnement Unibet Coolblue
pi_194342141
Hoi, ik heb een paar vraagjes over het volgen van 2 studies tegelijk en ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen.

Ik ben van plan om econometrie te gaan studeren en wil hier erg graag rechten bijdoen. Nu weet ik dat ze op het Erasmus diverse dubbelstudies aanbieden (bijvoorbeeld [Econometrie+Economie] of [Recht+Economie] of [Recht+Bedrijfskunde]. Dit zijn aparte studieprogramma's die door EUR aangeboden worden.

Recht+Economie zijn 2 volwaardige bachelor + master opleidingen die 6 jaar duren (i.p.v. de normale 8 jaar die je erover zou doen om zowel een bachelor als master te halen voor rechten én economie).

Rechten en economie hebben volgens mij niet zoveel overlap, dus mij lijkt het dat het wel degelijk mogelijk zou moeten zijn om rechten én econometrie tegelijk te studeren (en dus geen economie).

Ik zou graag willen weten of dit mogelijk is. Daarnaast zou ik meningen willen horen over hoe haalbaar dit is. Kan iemand mij hier wat over vertellen? Dat zou erg gewaardeerd worden!

Eigen ervaringen met dubbelstudies zijn ook zeker welkom :)

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 31-07-2020 18:00:42 ]
pi_194342248
quote:
7s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 17:57 schreef julian.k het volgende:
Hoi, ik heb een paar vraagjes over het volgen van 2 studies tegelijk en ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen.

Ik ben van plan om econometrie te gaan studeren en wil hier erg graag rechten bijdoen. Nu weet ik dat ze op het Erasmus diverse dubbelstudies aanbieden (bijvoorbeeld [Econometrie+Economie] of [Recht+Economie] of [Recht+Bedrijfskunde]. Dit zijn aparte studieprogramma's die door EUR aangeboden worden.

Recht+Economie zijn 2 volwaardige bachelor + master opleidingen die 6 jaar duren (i.p.v. de normale 8 jaar die je erover zou doen om zowel een bachelor als master te halen voor rechten én economie).

Rechten en economie hebben volgens mij niet zoveel overlap, dus mij lijkt het dat het wel degelijk mogelijk zou moeten zijn om rechten én econometrie tegelijk te studeren (en dus geen economie).

Ik zou graag willen weten of dit mogelijk is. Daarnaast zou ik meningen willen horen over hoe haalbaar dit is. Kan iemand mij hier wat over vertellen? Dat zou erg gewaardeerd worden! :)
Het is niet mogelijk en het is niet haalbaar. Ik studeer zelf econometrie (niet aan Erasmus) en ik verbaas mij er al over dat de Erasmus dubbele studies aanbied. Ik ken genoeg studenten die cum laude hun middelbare school diploma hebben gehaald en keihard moeten werken om mee te komen met bij econometrie. Daarnaast zijn recht en econometrie twee totaal verschillende studies. Dit betekent dat je van beide studies alle vakken moet halen (je kan vakken van de ene studie niet compenseren met vakken van de andere studie). Twee studies betekent in dit geval ook twee keer zo lang studeren en gezien de gemiddelde student die bij econometrie z'n bsa haalt waarschijnlijk al 4 jaar bezig is, betekent dit dat je zeer lang moet gaan studeren. De vraag is of je dit zelf wilt. Een belangrijkere vraag is wat je uberhaupt wilt met beide studies. Waarom zou je je niet focussen op 1 van de 2? Bij een studie recht krijg je 0.0 wiskunde of statistiek en bij een studie econometrie krijg je 0.0 recht. Probeer er achter te komen wat jou meer aanspreekt en kies gewoon voor die studie.
pi_194342340
Ik zou oppassen met Rechten studeren aan de Erasmus Universiteit. De bachelorstudie staat zeer slecht aangeschreven. Zo slecht dat deze door de keuzegids met een 2,2 is beoordeeld en er is geen enkele studie die nog lager scoort.
Als je graag rechten wil studeren zou ik het in ieder geval niet aan de EUR doen. (En ook niet aan de UvA, ook geen al te best aangeschreven bachelor)
pi_194342385
Tevens kan je je afvragen wat je uiteindelijk wil met een bachelor EN master van beide studies.
Hoe vaak zal een werkgever hierom vragen?
Is het waard om zes jaar te studeren in plaats van al na vier jaar lekker aan het werk te kunnen en zelf je geld te verdienen?

Ik heb zelf een master Rechtsgeleerdheid afgerond en als ik bij vacatures nog een andere eis zie staan naast “master met civiel effect” is dat altijd “zoveel jaar werkervaring”.
Dat betekent kortweg dat als jij zes jaar gaat studeren je altijd twee jaar zult achterlopen op werkervaring.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 31-07-2020 18:16:45 ]
pi_194342447
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 18:14 schreef Ananaszot het volgende:
Tevens kan je je afvragen wat je uiteindelijk wil met een bachelor EN master van beide studies.
Hoe vaak zal een werkgever hierom vragen?
Is het waard om zes jaar te studeren in plaats van al na vier jaar lekker aan het werk te kunnen en zelf je geld te verdienen?

Ik heb zelf een master Rechtsgeleerdheid afgerond en als bij vacatures ik nog een andere eis zie staan naast “master met civiel effect” is dat altijd “zoveel jaar werkervaring”.
Dat betekent kortweg dat als jij zes jaar gaat studeren je altijd twee jaar zult achterlopen op werkervaring.
Dit is wel een heel goed punt. Er zijn zoveel rechten studenten dat jij je beter kan onderscheiden met relevante stages of andere vormen van ervaring dan met een extra irrelevante studie. Als jij goede cijfers haalt weten werkgevers dat je slim genoeg bent, dit hoef je dan echt niet te bewijzen met een extra diploma econometrie. Ik ben persoonlijk sowieso niet dol op extra programma's, gezien deze er vaak voor zorgen dat mensen slechter presteren op hun hoofdstudie. Beter extreem goed zijn in 1 ding dan matig in 2. Wat je wel moet weten -en wat ik niet wist toen ik begon- is dat universiteiten sowieso heel veel extras kunnen bieden. Als 1 bachelor te makkelijk is kun je aan de hand van honours klassen, assistentschappen, stages of andere vormen van werk alsnog voor extra uitdaging zorgen.

Wel mooi dat je zo ambitieus bent.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 31-07-2020 18:23:17 ]
pi_194342566
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 18:19 schreef polyp11 het volgende:

[..]

Dit is wel een heel goed punt. Er zijn zoveel rechten studenten dat jij je beter kan onderscheiden met relevante stages of andere vormen van ervaring dan met een extra irrelevante studie. Als jij goede cijfers haalt weten werkgevers dat je slim genoeg bent, dit hoef je dan echt niet te bewijzen met een extra diploma econometrie. Ik ben persoonlijk sowieso niet dol op extra programma's, gezien deze er vaak voor zorgen dat mensen slechter presteren op hun hoofdstudie. Beter extreem goed zijn in 1 ding dan matig in 2. Wat je wel moet weten -en wat ik niet wist toen ik begon- is dat universiteiten sowieso heel veel extras kunnen bieden. Als 1 bachelor te makkelijk is kun je aan de hand van honours klassen, assistentschappen, stages of andere vormen van werk alsnog voor extra uitdaging zorgen.
Jij slaat de spijker op de kop.

Ik had tijdens mijn master een medestudente voor wie het al de derde rechtenmaster was. De vorige twee had ze “afgerond” maar dan zonder scriptie zodat ze er nog een tegen collegegeldtarief kon doen. Ze heeft dus drie jaar gedaan over drie masters en maar van eentje een diploma behaald.
Nu volgt ze een 3-jarig traineeship en denk ik: had gewoon je eerste master echt helemaal afgemaakt en was hier twee jaar eerder mee begonnen?

Ik heb ook een medestudente gehad die ook van psychologie een bachelor en master heeft afgerond... Omdat ze niet kon kiezen tussen psychologie en rechten. Hier is ze zeven jaar mee bezig geweest.

Mijn advies is dan ook houd het bij een studie en richt je met je andere keuzes op de toekomst.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 31-07-2020 18:41:11 ]
pi_194342838
En nog een dingetje: de universiteit is geen liefdadigheidsinstelling en moet verdienen op studenten. Langer studeren = langer collegegeld ontvangen. Unieke studenten die meerdere studies doen = volgens mij(?) door de overheid betaald ervoor worden alsof het meerdere studenten zijn.
En dat is los van de vraag welke feitelijke voordelen twee studies jou als student biedt. (Behalve je CV opvullen en extra diplomauitreikingen)

Erasmus staat zoals TO al laat doorschemeren bekend om de double degree programma’s waar ik zelf de vraag bij zou stellen in wiens belang zo’n programma daadwerkelijk is.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 31-07-2020 18:46:06 ]
pi_194343066
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 18:45 schreef Ananaszot het volgende:
En nog een dingetje: de universiteit is geen liefdadigheidsinstelling en moet verdienen op studenten. Langer studeren = langer collegegeld ontvangen. Unieke studenten die meerdere studies doen = volgens mij(?) door de overheid betaald ervoor worden alsof het meerdere studenten zijn.
En dat is los van de vraag welke feitelijke voordelen twee studies jou als student biedt. (Behalve je CV opvullen en extra diplomauitreikingen)

Erasmus staat zoals TO al laat doorschemeren bekend om de double degree programma’s waar ik zelf de vraag bij zou stellen in wiens belang zo’n programma daadwerkelijk is.
Ik heb zelf wel eens gelezen dat universiteiten pas geld ontvangen op het moment dat een student zijn diploma behaald. Van daar dat universiteiten zo'n voorstande waren/zijn van een hoge BSA-norm. Geen idee of het helemaal waar is...
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 31 juli 2020 @ 19:05:23 #9
408813 crew  trein2000
pi_194343137
Vraag ook vooral eens rond hoe de praktisch-organisatorische kant geregeld is.

Ik heb een tijdje een dubbelstudie geprobeerd aan een andere uni. Maar daar was niks op elkaar afgestemd, tentamens tijdens onderwijsweken, zelfs vakanties overlapten niet. Daar was je drukker met organiseren, plannen en ander werk van de uni overdoen dan met je tweede studie.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_194343335
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 19:00 schreef polyp11 het volgende:

[..]

Ik heb zelf wel eens gelezen dat universiteiten pas geld ontvangen op het moment dat een student zijn diploma behaald. Van daar dat universiteiten zo'n voorstande waren/zijn van een hoge BSA-norm. Geen idee of het helemaal waar is...
Dit heb ik ook weleens gehoord. Zal wel ergens in de wet op het hoger onderwijs staan of zo. Ik moet het eens opzoeken.

Iig is het lekker cashen als een unieke student twee of meer bachelordiploma’s behaalt op deze manier.

Toevoeging: het staat best duidelijk op de website van de Rijksoverheid https://www.rijksoverheid(...)ring-hoger-onderwijs

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 31-07-2020 19:19:51 ]
pi_194343535
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 18:05 schreef polyp11 het volgende:

[..]

Het is niet mogelijk en het is niet haalbaar. Ik studeer zelf econometrie (niet aan Erasmus) en ik verbaas mij er al over dat de Erasmus dubbele studies aanbied. Ik ken genoeg studenten die cum laude hun middelbare school diploma hebben gehaald en keihard moeten werken om mee te komen met bij econometrie. Daarnaast zijn recht en econometrie twee totaal verschillende studies. Dit betekent dat je van beide studies alle vakken moet halen (je kan vakken van de ene studie niet compenseren met vakken van de andere studie). Twee studies betekent in dit geval ook twee keer zo lang studeren en gezien de gemiddelde student die bij econometrie z'n bsa haalt waarschijnlijk al 4 jaar bezig is, betekent dit dat je zeer lang moet gaan studeren. De vraag is of je dit zelf wilt. Een belangrijkere vraag is wat je uberhaupt wilt met beide studies. Waarom zou je je niet focussen op 1 van de 2? Bij een studie recht krijg je 0.0 wiskunde of statistiek en bij een studie econometrie krijg je 0.0 recht. Probeer er achter te komen wat jou meer aanspreekt en kies gewoon voor die studie.
Ah oké, wel duidelijk thanks. Denk dat het inderdaad beter is om me op 1 studie te focussen, maar vind het erg moeilijk om een keuze te maken.

quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 18:12 schreef Ananaszot het volgende:
Ik zou oppassen met Rechten studeren aan de Erasmus Universiteit. De bachelorstudie staat zeer slecht aangeschreven. Zo slecht dat deze door de keuzegids met een 2,2 is beoordeeld en er is geen enkele studie die nog lager scoort.
Als je graag rechten wil studeren zou ik het in ieder geval niet aan de EUR doen. (En ook niet aan de UvA, ook geen al te best aangeschreven bachelor)
Serieus? Dat had ik nou niet verwacht van het Erasmus :N. Dat maakt de keuze nóg moeilijker
pi_194343597
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 19:34 schreef julian.k het volgende:

[..]

Ah oké, wel duidelijk thanks. Denk dat het inderdaad beter is om me op 1 studie te focussen, maar vind het erg moeilijk om een keuze te maken.
[..]

Serieus? Dat had ik nou niet verwacht van het Erasmus :N. Dat maakt de keuze nóg moeilijker
Het staat hier duidelijk dat het in de Keuzegids 2020 staat: https://www.erasmusmagazi(...)chten-scoort-slecht/

En een jaar eerder was het ook al niet veel soeps:
https://www.erasmusmagazi(...)-nieuwste-keuzegids/
pi_194345366
Heb eerst rechten en bedrijfskunde gedaan, dus, hoewel ik gestopt ben, heb ik een zeker idee over hoe het werkt.

Probleem met econometrie en rechten is dat het geen 'standaard' studie is. Bij bijv rechten en economie is het zo dat alles voor je geregeld wordt qua overlap en verplichtingen van beide studies. Bij econometrie en rechten moet je alles zelf regelen en ik kan me voorstellen dat dit, afgezien van de corona omstandigheden, veel tijd en inspanning zal kosten.

Natuurlijk is het wel mogelijk, aangezien ik zelfs mensen ken die drie studies doen ook zonder overlap. De vraag is natuurlijk wel of je het kunt en of het zinvol is. Als je normaal een standaard dubbelstudie wil doen moet je op de middelbare school gemiddeld een 7 hebben gestaan. Als je dit zelfs niet stond, lijkt me het niet verstandig om een dubbelstudie te doen. Bovendien moet je natuurlijk ook zeer gemotiveerd zijn. Als je ook maar een beetje aan je motivatie twijfelt, niet doen dus. Ik vraag me trouwens ook af wat het nut is, want de vakgebieden komen helemaal niet overeen.

Heeft mijn gepraat je niet ontmoedigd, dan zeker doen, want er zijn er genoeg die het kunnen.

Een andere optie is om eerst een jaar econometrie te doen en als het meevalt in het tweede jaar rechten erbij te pakken.

Je hoeft overigens niet al je eerste jaars rechten vakken in 1 jaar te halen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')