abonnement Unibet Coolblue
pi_194293391
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 13:20 schreef Brybry het volgende:

[..]

Ben jij er geweest? Heb je er onderzoek naar gedaan?

Oprechte vragen.
Een paar jaar geleden durfde als ik het me goed herinner de NRC nog die geschiedvervalsing te noemen in een artikel over het slavernijtoerisme in Ghana. Verder is het gewoon een bekend gegeven dat de Nederlanders en de Ashanti goede relaties onderhielden, en dat daar ook concubinaten bijhoorden, trouwen lag wat ingewikkelder ivm geloof. Nederland heeft Ghana ook nooit overheerst, ze hebben slavenforten op de Portugezen veroverd.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 28 juli 2020 @ 13:32:57 #152
3542 Gia
User under construction
pi_194293460
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 13:04 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Therapie volgen?
Kennelijk wil jij niet snappen dat mensen een tikkeltje boos kunnen zijn wat hun voorouders 150 jaar geleden is aangedaan.
150 jaar geleden wordt vergeleken met 75 jaar geleden, de Holocaust.

150 jaar geleden....Was je toen geboren, dan was je in 1920 50 jaar oud, voor de tweede wereldoorlog al dood en begraven.

Je kleinkind is dan rond 1920 geboren, je achterkleinkind rond de 2de wereldoorlog. Dus, het achterkleinkind van iemand die tijdens de afschaffing van de slavernij is geboren, is nu al 80.

Nog niet misschien dat de overgrootvadervader van een Akwasi de slavernij heeft meegemaakt. Die overgrootvader is van 1910 of zo.

Daarvan de grootvader is misschien in slavernij geboren.
6 generaties geleden waren ze slaaf.

Mag ik me afvragen hoelang je dat mensen, die er geen flikker mee te maken hebben, blijft kwalijk nemen?
quote:
Uiteraard begrijp je ook niet als men diezelfde of gelijksoortige minachting, onverschilligheid heden te dage tegenkomt dit doet herinneren aan die hufterige moraal van vroeger.
Ze hebben daar geen herinnering aan. Hoe kun je ergens aan herinnerd worden dat je over overgrootouders nog niet eens hebben meegemaakt?
  dinsdag 28 juli 2020 @ 13:38:28 #153
3542 Gia
User under construction
pi_194293516
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 13:16 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Sterker nog, er leven nog steeds slaven. Kijk maar naar Qatar.

Dat heeft echter alleen weinig met achttiende-eeuws kolonialisme van doen.
Precies, en daar gaat het hier om. Niet om de hedendaagse slavernij, want daar heeft Nederland sowieso niets mee te maken.

En er leeft niemand meer wiens overgrootvader nu 150 zou zijn.
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 28 juli 2020 @ 13:38:51 #154
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_194293523
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 12:51 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

wat is de grap ?
Hij neemt ons blanken kwalijk dat onze voorouders slavenhandelaren waren en ondertussen blijkt een van zijn voorvaderen erg fout geweest te zijn. Ik vind dat wel humor ja.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_194293531
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 13:32 schreef Gia het volgende:

[..]

150 jaar geleden wordt vergeleken met 75 jaar geleden, de Holocaust.

150 jaar geleden....Was je toen geboren, dan was je in 1920 50 jaar oud, voor de tweede wereldoorlog al dood en begraven.

Je kleinkind is dan rond 1920 geboren, je achterkleinkind rond de 2de wereldoorlog. Dus, het achterkleinkind van iemand die tijdens de afschaffing van de slavernij is geboren, is nu al 80.

Nog niet misschien dat de overgrootvadervader van een Akwasi de slavernij heeft meegemaakt. Die overgrootvader is van 1910 of zo.

Daarvan de grootvader is misschien in slavernij geboren.
6 generaties geleden waren ze slaaf.

Mag ik me afvragen hoelang je dat mensen, die er geen flikker mee te maken hebben, blijft kwalijk nemen?
[..]

Ze hebben daar geen herinnering aan. Hoe kun je ergens aan herinnerd worden dat je over overgrootouders nog niet eens hebben meegemaakt?
Theoretisch is het mogelijk.

Als iemand 10 was in 1973 en de slavernij actief meegemaakt heeft. En deze persoon kreeg een zoon op 50 jarige leeftijd. Dan zitten we in 1913. Als die persoon opnieuw een zoon kreeg op 50 jarige leeftijd. De kleinzoon dus, zitten we in 1963. De kleinzoon is nu dan 57.

Goed, in de praktijk krijgen mensen wel eerder kinderen dan op hun vijftigste, ook was de slavernij al eerder een aflopende zaak. Maar het is mogelijk.
pi_194293574
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 13:32 schreef Gia het volgende:

[..]

150 jaar geleden wordt vergeleken met 75 jaar geleden, de Holocaust.

150 jaar geleden....Was je toen geboren, dan was je in 1920 50 jaar oud, voor de tweede wereldoorlog al dood en begraven.

Je kleinkind is dan rond 1920 geboren, je achterkleinkind rond de 2de wereldoorlog. Dus, het achterkleinkind van iemand die tijdens de afschaffing van de slavernij is geboren, is nu al 80.

Nog niet misschien dat de overgrootvadervader van een Akwasi de slavernij heeft meegemaakt. Die overgrootvader is van 1910 of zo.

Daarvan de grootvader is misschien in slavernij geboren.
6 generaties geleden waren ze slaaf.

Mag ik me afvragen hoelang je dat mensen, die er geen flikker mee te maken hebben, blijft kwalijk nemen?
[..]

Ze hebben daar geen herinnering aan. Hoe kun je ergens aan herinnerd worden dat je over overgrootouders nog niet eens hebben meegemaakt?
Ik ben 58, een overgrootvader van mij is in 1861 geboren, in 1863 werd door NL de slavernij afgeschaft, de facto werd dit in Suriname pas 1873, toen was die overgrootvader van mij 12, hij overleed in 1939 en mijn vader heeft hem nog goed gekend. Dus de lijntjes kunnen wel degelijk heel kort zijn, anno 2020.
I´m back.
pi_194293590
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 13:42 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ik ben 58, een overgrootvader van mij is in 1861 geboren, in 1863 werd door NL de slavernij afgeschaft, de facto werd dit in Suriname pas 1873, toen was die overgrootvader van mij 12, hij overleed in 1939 en mijn vader heeft hem nog goed gekend. Dus de lijntjes kunnen wel degelijk heel kort zijn.
Bij jouw in de familie begon men ook niet vroeg aan kinderen ;)
  dinsdag 28 juli 2020 @ 13:43:16 #158
3542 Gia
User under construction
pi_194293591
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 13:39 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Theoretisch is het mogelijk.

Als iemand 10 was in 1973 en de slavernij actief meegemaakt heeft. En deze persoon kreeg een zoon op 50 jarige leeftijd. Dan zitten we in 1913. Als die persoon opnieuw een zoon kreeg op 50 jarige leeftijd. De kleinzoon dus, zitten we in 1963. De kleinzoon is nu dan 57.

Goed, in de praktijk krijgen mensen wel eerder kinderen dan op hun vijftigste, ook was de slavernij al eerder een aflopende zaak. Maar het is mogelijk.
Theoretisch, ja, maar de vergelijking met de holocaust slaat toch nergens op. Echt belachelijk.
Daar zijn nog mensen van in leven!
  dinsdag 28 juli 2020 @ 13:43:56 #159
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_194293597
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 12:43 schreef Brybry het volgende:

[..]

Hoelang mag de Holocaust iemand raken?
Zullen we hier ook eens over gaan klegen ?
Leven vroeger was nu eenmaal voor heel veel mensen geen pretje.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_194293599
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 13:04 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Therapie volgen?
Kennelijk wil jij niet snappen dat mensen een tikkeltje boos kunnen zijn wat hun voorouders 150 jaar geleden is aangedaan.
Uiteraard begrijp je ook niet als men diezelfde of gelijksoortige minachting, onverschilligheid heden te dage tegenkomt dit doet herinneren aan die hufterige moraal van vroeger.
Als jij dat wel begreep zou je deze reactie niet gedaan hebben
Boosheid, natuurlijk. De vraag is alleen: op wie precies?
pi_194293613
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 13:43 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Bij jouw in de familie begon men ook niet vroeg aan kinderen ;)
Eind 19de eeuw nog wel, begin 20ste eeuw niet meer. Je ziet dat dat afgewisseld wordt. 17de eeuw vrij kleine gezinnen (4 stuks), 18de eeuw tot 19de eeuw grote gezinnen (tot aan 10 stuks en meer en dus vroeg beginnen), 20ste eeuw kleine gezinnen (2 tot 4 stuks), laat 20ste eeuw heel kleine gezinnen.
I´m back.
pi_194293640
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 13:39 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Theoretisch is het mogelijk.

Als iemand 10 was in 1973 en de slavernij actief meegemaakt heeft. En deze persoon kreeg een zoon op 50 jarige leeftijd. Dan zitten we in 1913. Als die persoon opnieuw een zoon kreeg op 50 jarige leeftijd. De kleinzoon dus, zitten we in 1963. De kleinzoon is nu dan 57.

Goed, in de praktijk krijgen mensen wel eerder kinderen dan op hun vijftigste, ook was de slavernij al eerder een aflopende zaak. Maar het is mogelijk.
Je theorie was ooit praktijk:
Ik hoorde van iemand dat zijn grootvader slaaf was te Elmina in Ghana, opgekocht werd door het Nederlands leger en als soldaat nog diende onder de jonge officier van Heutsz, 1873 te Atjeh)
Hij was geboren in 1951, zijn vader in 1898 en diens vader ca 1850.
  dinsdag 28 juli 2020 @ 13:48:35 #163
3542 Gia
User under construction
pi_194293651
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 13:42 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ik ben 58, een overgrootvader van mij is in 1861 geboren, in 1863 werd door NL de slavernij afgeschaft, de facto werd dit in Suriname pas 1873, toen was die overgrootvader van mij 12, hij overleed in 1939 en mijn vader heeft hem nog goed gekend. Dus de lijntjes kunnen wel degelijk heel kort zijn, anno 2020.
Dus jouw overgrootvader zou nu 159 zijn. Ja, theoretisch mogelijk.

Maar je snapt toch wel dat de impact die dat op jou heeft gehad niet te vergelijken is met iemand wiens ouders de holocaust hebben meegemaakt.
pi_194293676
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 13:48 schreef Gia het volgende:

[..]

Dus jouw overgrootvader zou nu 159 zijn. Ja, theoretisch mogelijk.

Maar je snapt toch wel dat de impact die dat op jou heeft gehad niet te vergelijken is met iemand wiens ouders de holocaust hebben meegemaakt.
Uiteraard zijn de lijntjes met WO2 nog korter. Maar ik begrijp even niet die vergelijking.
I´m back.
  dinsdag 28 juli 2020 @ 13:55:58 #165
37887 Dauthi
Progressive
pi_194293727
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 13:04 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Therapie volgen?
Kennelijk wil jij niet snappen dat mensen een tikkeltje boos kunnen zijn wat hun voorouders 150 jaar geleden is aangedaan.
Uiteraard begrijp je ook niet als men diezelfde of gelijksoortige minachting, onverschilligheid heden te dage tegenkomt dit doet herinneren aan die hufterige moraal van vroeger.
Als jij dat wel begreep zou je deze reactie niet gedaan hebben
Het grote verschil tussen de Westerse cultuur en veel van de andere culturen. Andere culturen blijven constant kijken naar het verleden tot het obessieve aan toe, de westerse cultuur kijkt naar de toekomst.
Niet waar komen we vandaan, maar waar gaan we naar toe.
Het is dat verschil in cultuur dat heeft geleid tot de Renaissance, de Industriële revolutie, Kolonialisme etc. etc.

Mensen in het heden de schuld geven van wat hun voorouders al dan niet zouden hebben gedaan is Sippenhaft iets voor autoritaire extremisten.
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
  dinsdag 28 juli 2020 @ 13:59:40 #166
3542 Gia
User under construction
pi_194293763
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 13:50 schreef Ryan3 het volgende:

Uiteraard zijn de lijntjes met WO2 nog korter. Maar ik begrijp even niet die vergelijking.
Wat al eerder gezegd is: hoelang terug moet men begrip hebben voor wat de voorouders van iemand is aangedaan?

Wmb houdt dat medeleven op wanneer de oudste nog levende hier geen persoonlijke herinnering aan heeft.

Overlevering, door verhalen, telt niet als herinnering, want dan heb ik ook herinneringen aan mijn slavernijverleden.
pi_194294022
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 13:55 schreef Dauthi het volgende:

[..]

Het grote verschil tussen de Westerse cultuur en veel van de andere culturen. Andere culturen blijven constant kijken naar het verleden tot het obessieve aan toe, de westerse cultuur kijkt naar de toekomst.
Dit lijkt me een staaltje verwaandheid....Komt meer voor.. zie Trump. de machtigste man van de westerse cultuur

quote:
Mensen in het heden de schuld geven van wat hun voorouders al dan niet zouden hebben gedaan is Sippenhaft iets voor autoritaire extremisten.
Je overdrijft... waarom gebruik je een onbekend Duits woord?
  dinsdag 28 juli 2020 @ 14:22:52 #168
117098 Hathor
Effe niet
pi_194294034
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 13:18 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dat is dus onzin. De Nederlanders kochten slaven, en onderhielden relaties met de slavenverkopende stam. Maar dat willen Amerikaanse toeristen niet horen, die betalen om bevestigd te krigjen dat alle blanken en die Nederlanders in het bijzonder racisten zijn en seksslavinnen hadden.
Verder dan de havensteden waar de slaven aangeboden werden zijn de Nederlanders, en de overige Europeanen evenmin, ooit gekomen. Er bestond een reeele angst voor ziekten, en de blanken zijn nooit de binnenlanden ingetrokken om zelf slaven te gaan vangen, die werden gewoon door de dominante Afrikaanse stammen te koop aangeboden, wat in die tijd de normaalste zaak van de wereld was.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_194294074
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 13:43 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Zullen we hier ook eens over gaan klegen ?
Leven vroeger was nu eenmaal voor heel veel mensen geen pretje.
Precies. Ik doelde op de vraag van Gia.
Ik heb nergens last van maar ik ga niet voor een ander bepalen wat diegene moet voelen/vinden
pi_194294087
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 14:22 schreef Hathor het volgende:

[..]

Verder dan de havensteden waar de slaven aangeboden werden zijn de Nederlanders, en de overige Europeanen evenmin, ooit gekomen. Er bestond een reeele angst voor ziekten, en de blanken zijn nooit de binnenlanden ingetrokken om zelf slaven te gaan vangen, die werden gewoon door de dominante Afrikaanse stammen te koop aangeboden, wat in die tijd de normaalste zaak van de wereld was.
Dat klopt.
pi_194294128
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 13:59 schreef Gia het volgende:

[..]

Wat al eerder gezegd is: hoelang terug moet men begrip hebben voor wat de voorouders van iemand is aangedaan?
Tot het eind der tijden, toch ?
Ophouden menselijke ellende te herkennen is oliedom en niet menselijk... en zo kan de mensheid niet voortbestaan.
Maar je bedoelt .... in hoeverre moet "je" zich druk maken over voorbij ellende van anderen, van je verre voorouders
Dat moet "je" zelf weten.... per situatie beoordelen.
quote:
Wmb houdt dat medeleven op wanneer de oudste nog levende hier geen persoonlijke herinnering aan heeft.
Dit is niet humaan willen zijn, Niet willen indenken en meevoelen met mensen ook al gaat het om mensen van lang geleden

quote:
Overlevering, door verhalen, telt niet als herinnering, want dan heb ik ook herinneringen aan mijn slavernijverleden.
De hele geschiedschrijving is een collectieve herinnering.
Bedoel je persoonlijke herinnering? Dat is wat anders
Zoals ik eerder zei. Iets niet zelf hebben meegemaakt is geen vrijbrief om niet mee te voelen wat anderen ooit wel hebben meegemaakt
  dinsdag 28 juli 2020 @ 14:36:50 #172
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_194294221
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 13:48 schreef Gia het volgende:

[..]

Dus jouw overgrootvader zou nu 159 zijn. Ja, theoretisch mogelijk.

Maar je snapt toch wel dat de impact die dat op jou heeft gehad niet te vergelijken is met iemand wiens ouders de holocaust hebben meegemaakt.
Slavernij (modern) en de holocaust hebben niets met elkaar te maken op zich. Wel kan je stellen dat een vorm van neerkijken op een ander ze wel met elkaar gemeen hebben. Om een ander mens te mishandelen moet je dien niet meer als mens zien.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_194294334
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 14:30 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Tot het eind der tijden, toch ?
Ophouden menselijke ellende te herkennen is oliedom en niet menselijk... en zo kan de mensheid niet voortbestaan.
Maar je bedoelt .... in hoeverre moet "je" zich druk maken over voorbij ellende van anderen, van je verre voorouders
Dat moet "je" zelf weten.... per situatie beoordelen.
[..]

Dit is niet humaan willen zijn, Niet willen indenken en meevoelen met mensen ook al gaat het om mensen van lang geleden
[..]

De hele geschiedschrijving is een collectieve herinnering.
Bedoel je persoonlijke herinnering? Dat is wat anders
Zoals ik eerder zei. Iets niet zelf hebben meegemaakt is geen vrijbrief om niet mee te voelen wat anderen ooit wel hebben meegemaakt
Meevoelen, ok. Anderen onder het mom van 'erfzonde' laten betalen voor dat meevoelen, niet ok.

Wil je van je achternaam af omdat het 'jou' via overlevering ergens aan herinnerd dan regel en betaal je dat zelf. Je schuift dat niet af op mensen die er zelf niks mee te maken hebben.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  dinsdag 28 juli 2020 @ 14:47:08 #174
3542 Gia
User under construction
pi_194294353
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 14:26 schreef Brybry het volgende:


Precies. Ik doelde op de vraag van Gia.
Ik heb nergens last van maar ik ga niet voor een ander bepalen wat diegene moet voelen/vinden
Het gaat verder dan vinden en voelen. Er worden belachelijke dingen geëist: herstelbetalingen, schuldig voelen voor vermeend wit privilege, en nu naamsverandering op kosten van de Nederlandse belastingbetaler.

Van mij mag iedereen voelen wat hij zelf wil. Maar o.a. mij verantwoordelijk houden voor iets uit een ver verleden, gaat mij te ver.
pi_194294374
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 13:09 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Onze welvaart kwam van handel in specerijen.
Niet echt, moedernegotie is wat het grote geld bracht. Visserij als goede 2e.

Specerijen waren wel lucratief maar miste het volume om echt belangrijk te zijn. Zo wordt de VOC imo ook altijd groter gemaakt dan die was. Die hadden op hun hoogtepunt 200 schepen in de vaart, op een complete Nederlandse vloot van iets van 20.000. VOC schepen waren gemiddeld gezien wel groter, dat wel
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 dinsdag 28 juli 2020 @ 14:49:01 #176
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_194294386
Ik heb een van oorsprong Duitse achternaam. Hoeveel procent slachtoffer ben ik nu? Mag ik nu ook aanschuiven bij een talkshow?
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  dinsdag 28 juli 2020 @ 14:49:21 #177
3542 Gia
User under construction
pi_194294390
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 14:30 schreef Bluesdude het volgende:

Zoals ik eerder zei. Iets niet zelf hebben meegemaakt is geen vrijbrief om niet mee te voelen wat anderen ooit wel hebben meegemaakt
Niemand van de klagers heeft slavernij meegemaakt!
  dinsdag 28 juli 2020 @ 14:51:07 #178
3542 Gia
User under construction
pi_194294410
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 14:49 schreef Straatcommando. het volgende:
Ik heb een van oorsprong Duitse achternaam. Hoeveel procent slachtoffer ben ik nu? Mag ik nu ook aanschuiven bij een talkshow?
Van mij wel.
pi_194294448
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 14:48 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Niet echt, moedernegotie is wat het grote geld bracht. Visserij als goede 2e.

Specerijen waren wel lucratief maar miste het volume om echt belangrijk te zijn. Zo wordt de VOC imo ook altijd groter gemaakt dan die was. Die hadden op hun hoogtepunt 200 schepen in de vaart, op een complete Nederlandse vloot van iets van 20.000. VOC schepen waren gemiddeld gezien wel groter, dat wel
90% van de welvaart kwam uit handel in specerijen, punt, dat is een geschiedeniskundig feit.

Waar het in ieder geval niet vandaan kwam was slavernij, behalve Amsterdam, daar was op het hoogtepunt 40% van de omzet.
Maar goed daar woont dan ook zo’n beetje iedereen met een “slaaf” kleurtje onderhand, toepasselijk wel.
pi_194294609
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 14:22 schreef Hathor het volgende:

[..]

Verder dan de havensteden waar de slaven aangeboden werden zijn de Nederlanders, en de overige Europeanen evenmin, ooit gekomen. Er bestond een reeele angst voor ziekten, en de blanken zijn nooit de binnenlanden ingetrokken om zelf slaven te gaan vangen, die werden gewoon door de dominante Afrikaanse stammen te koop aangeboden, wat in die tijd de normaalste zaak van de wereld was.
11 maanden was geloof ik de levensverwachting voor Europeanen die de kust verlieten. De kolonisatie van Afrika is niet voor niks van na de kinine. Waar Nederland eigenlijk niets mee te maken had en verder ook geen historische verantwoordelijkheid voor Afrika draagt.

quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 13:47 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Je theorie was ooit praktijk:
Ik hoorde van iemand dat zijn grootvader slaaf was te Elmina in Ghana, opgekocht werd door het Nederlands leger en als soldaat nog diende onder de jonge officier van Heutsz, 1873 te Atjeh)
Hij was geboren in 1951, zijn vader in 1898 en diens vader ca 1850.
Ah, alweer een door Nederland vrijgemaakte slaaf, in de traditie van Piet Hein zullen we maar zeggen. .

[ Bericht 3% gewijzigd door Weltschmerz op 28-07-2020 15:11:05 ]
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 dinsdag 28 juli 2020 @ 15:09:09 #181
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_194294757
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 13:47 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Je theorie was ooit praktijk:
Ik hoorde van iemand dat zijn grootvader slaaf was te Elmina in Ghana, opgekocht werd door het Nederlands leger en als soldaat nog diende onder de jonge officier van Heutsz, 1873 te Atjeh)
Hij was geboren in 1951, zijn vader in 1898 en diens vader ca 1850.
Mijn oma, waar ik tot op twee weken terug nog een gesprek mee kon hebben had een trauma overgehouden aan het bombardement van Nijmegen. Mijn opa is toen een deel van zijn hand kwijtgeraakt.

Allemaal veel dichterbij, ernstiger en tastbaarder dan dat gejank over de slavernij. Niet dat ik daarmee slavernij wil bagateliseren, maar het verleden van je grootouders maakt jou niet tot wie je bent. Dat doe je zelf.

Overigens hoorde je mijn grootouders nooit klagen over de geallieerden en de Duitsers. Die hebben Nederland en hun leven herbouwd na 1945.

Ik ben zo ontzettend klaar die mislukte geïmporteerde identiteitsdiscussie.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_194294811
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 15:02 schreef Weltschmerz het volgende:

Ah, alweer een door Nederland vrijgemaakte slaaf, in de traditie van Piet Hein zullen we maar zeggen. .
gut wat een culturele borstklopperij
Die slaven werden gekocht.... is dus slavenhandel.
Men werd gedwongen een aantal jaren soldaat te zijn in Indie en ze moesten de koopsom terugbetalen
Dat werd ingehouden op hun loon. Dat kreeg men weer wel. Hoera
Dit kun je loonslavernij noemen, maar het was erger ... desertie was strafbaar... gevangenisstraf, dwangarbeid aan de ketting... en ik dacht dat ook executie nog mogelijk was
De Bitten vonden deze slimme VOC-truc verdacht: verkapt soort slavernij... wat het ook was.
pi_194294889
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 15:09 schreef Straatcommando. het volgende:

Allemaal veel dichterbij, ernstiger en tastbaarder dan dat gejank over de slavernij. Niet dat ik daarmee slavernij wil bagateliseren, maar het verleden van je grootouders maakt jou niet tot wie je bent. Dat doe je zelf.
Er wordt inderdaad heel erg veel gejankt over slavernij op Fok... allemaal klagers die zich verzetten tegen de vernieuwde aandacht voor Nederlandse slavernij

quote:
Ik ben zo ontzettend klaar die mislukte geïmporteerde identiteitsdiscussie.
geimporteerd? Nederlands slavernij is Nederlandse geschiedenis.
En het niet willen weten hiervan is inderdaad een bouwsteen van een Nederlands zelfbeeld over de eigen identiteit.
Het is dus een Nederlandse identiteitsdiscussie
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 dinsdag 28 juli 2020 @ 15:20:38 #184
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_194294961
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 15:15 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Er wordt inderdaad heel erg veel gejankt over slavernij op Fok... allemaal klagers die zich verzetten tegen de vernieuwde aandacht voor Nederlandse slavernij
[..]

geimporteerd? Nederlands slavernij is Nederlandse geschiedenis.
En het niet willen weten hiervan is inderdaad een bouwsteen van een Nederlands zelfbeeld over de eigen identiteit.
Het is dus een Nederlandse identiteitsdiscussie
Nee, er worden drogredenen uit de kast gehaald, er word met een vergrootglas (en het liefste nog met een 2020 bril) gekeken naar zaken uit het verleden.


Er zijn maar heel weinig mensen die die geschiedenis ontkennen. Als ze dat wel doen weet je meteen wat voor vlees je in de kuip hebt. Nederlandse geschiedenis bestaat uit meer dan louter slavernij, maar dat is niet relevant want dan hebben de beroepsgekwetsten geen recht van spreken meer.

Het feit dat jij dit trouwens een Nederlandse identiteitsdiscussie durft te noemen toont aan dat je er geen pepernoot van snapt. Je zegt nu intrinsiek dat slavernij tot de Nederlandse identiteit behoort. Koekoek
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 dinsdag 28 juli 2020 @ 15:22:46 #185
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_194294994
En ja, de gehele discussie van wat je bent ipv wie je bent is inderdaad over komen waaien uit de VS
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_194295002
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 15:11 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

gut wat een culturele borstklopperij
Die slaven werden gekocht.... is dus slavenhandel.
Men werd gedwongen een aantal jaren soldaat te zijn in Indie en ze moesten de koopsom terugbetalen
Dat werd ingehouden op hun loon. Dat kreeg men weer wel. Hoera
Dit kun je loonslavernij noemen, maar het was erger ... desertie was strafbaar... gevangenisstraf, dwangarbeid aan de ketting... en ik dacht dat ook executie nog mogelijk was
De Bitten vonden deze slimme VOC-truc verdacht: verkapt soort slavernij... wat het ook was.
Nou bouw een tijdmachine en ga klagen.

Mensen van nu hebben hier geen reet mee te maken.
Handje moet je maar elders op gaan houden, Afrika bijvoorbeeld.
pi_194295028
Ze kunnen ook het veranderen van een naam minder ingewikkeld en goedkoper maken. Daar zit onnodig veel rompslomp in met bij elke stal weer zes weken wachten.
pi_194295168
quote:
7s.gif Op maandag 27 juli 2020 23:00 schreef ExTec het volgende:

[..]

Ow, dus het leed van de zwarten is zo erg, daar mag natuurlijk de NL belastingbetaler voor opdraaien.

Want zelf betalen ze natuurlijk geen belasting. Alleen de witte Nederlander betaalt belasting.
pi_194295341
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 15:11 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

gut wat een culturele borstklopperij
Die slaven werden gekocht.... is dus slavenhandel.
Men werd gedwongen een aantal jaren soldaat te zijn in Indie en ze moesten de koopsom terugbetalen
Dat werd ingehouden op hun loon. Dat kreeg men weer wel. Hoera
Dit kun je loonslavernij noemen, maar het was erger ... desertie was strafbaar... gevangenisstraf, dwangarbeid aan de ketting... en ik dacht dat ook executie nog mogelijk was
De Bitten vonden deze slimme VOC-truc verdacht: verkapt soort slavernij... wat het ook was.
Wie bood ze te koop aan dan? Volgens mij viel Ghana toen onder Brits bestuur. Mooie fuckers zijn die Britten altijd, bouwen een heel imperium met overheersing van hele volkeren, vernietigen van culturen en grootscheepse moordpartijen, en dan maar afgeven op die Nederlandse handelaars met hun hands off mentaliteit en tolerantie. En het werkt nog ook, in Zuid-Afrika heb je identiteitsgroepjes die in het Engels protesteren tegen de taal va kolonisator, Afrikaans.
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 15:09 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Mijn oma, waar ik tot op twee weken terug nog een gesprek mee kon hebben had een trauma overgehouden aan het bombardement van Nijmegen. Mijn opa is toen een deel van zijn hand kwijtgeraakt.

Allemaal veel dichterbij, ernstiger en tastbaarder dan dat gejank over de slavernij. Niet dat ik daarmee slavernij wil bagateliseren, maar het verleden van je grootouders maakt jou niet tot wie je bent. Dat doe je zelf.

Overigens hoorde je mijn grootouders nooit klagen over de geallieerden en de Duitsers. Die hebben Nederland en hun leven herbouwd na 1945.

Ik ben zo ontzettend klaar die mislukte geïmporteerde identiteitsdiscussie.
Inderdaad, als je ziet hoeveel sporen en littekens van de oorlog er nog in mijn familie zitten dan zijn het gewoon ongelooflijke aanstellers.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 28 juli 2020 @ 16:12:17 #190
3542 Gia
User under construction
pi_194295682
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 15:24 schreef Azula het volgende:
Ze kunnen ook het veranderen van een naam minder ingewikkeld en goedkoper maken. Daar zit onnodig veel rompslomp in met bij elke stal weer zes weken wachten.
Ja maar, dat snoepreisje naar Suriname en Ghana dan?
  dinsdag 28 juli 2020 @ 16:13:14 #191
3542 Gia
User under construction
pi_194295693
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 15:34 schreef Azula het volgende:

[..]

Want zelf betalen ze natuurlijk geen belasting. Alleen de witte Nederlander betaalt belasting.
Inderdaad, ze werken niet voor een witte baas. Dat voelt verkeerd.
  dinsdag 28 juli 2020 @ 16:17:22 #192
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_194295743
Lekker boeiend :')
:')
pi_194295762
.

[ Bericht 99% gewijzigd door opgebaarde op 28-07-2020 16:34:55 ]
  dinsdag 28 juli 2020 @ 16:19:23 #194
3542 Gia
User under construction
pi_194295771
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 16:17 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Lekker boeiend :')
Amsterdam gaat het betalen, dus alle negers verhuizen naar de Bijlmer voor een gratis naamsverandering.

Mooi!
  dinsdag 28 juli 2020 @ 17:44:51 #195
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_194297150
quote:
1s.gif Op maandag 27 juli 2020 22:53 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Je achternaam komt van je voorouders. Hier heeft een eigenaar namen bedacht. Als je dat hetzelfde vindt, dan hebben wij allebei een andere mening.
Daarom zie je ook regelmatig negers met een joodse achternaam.
Scratch a liberal and you will find a fascist
  dinsdag 28 juli 2020 @ 17:54:56 #196
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_194297259
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 15:15 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Er wordt inderdaad heel erg veel gejankt over slavernij op Fok... allemaal klagers die zich verzetten tegen de vernieuwde aandacht voor Nederlandse slavernij

Sommige mensen noemen het aandacht. Anderen een ziekelijke obsessie. Mensen praten zichzelf en hun kinderen trauma’s aan.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_194297463
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 15:15 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Er wordt inderdaad heel erg veel gejankt over slavernij op Fok... allemaal klagers die zich verzetten tegen de vernieuwde aandacht voor Nederlandse slavernij
[..]

geimporteerd? Nederlands slavernij is Nederlandse geschiedenis.
En het niet willen weten hiervan is inderdaad een bouwsteen van een Nederlands zelfbeeld over de eigen identiteit.
Het is dus een Nederlandse identiteitsdiscussie
:')
pi_194297492
Vrij kansloos en racistisch.

Maak er dan van 'iedereen die aan kan tonen leed te ondervinden van zijn of haar achternaam, zou deze kosteloos moeten kunnen wijzigen'.
  dinsdag 28 juli 2020 @ 18:22:56 #199
66083 Platina
78th Element
pi_194297628
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 14:30 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dit is niet humaan willen zijn, Niet willen indenken en meevoelen met mensen ook al gaat het om mensen van lang geleden
[..]
Geen medelijden hebben met de achterachterkleinkinderen van slaven (of wat dan ook) wil niet zeggen dat iemand niet kan indenken hoe men zich vroeger voelde.

quote:
Zoals ik eerder zei. Iets niet zelf hebben meegemaakt is geen vrijbrief om niet mee te voelen wat anderen ooit wel hebben meegemaakt
Dus als ik iets niet meegemaakt heb moet ik evengoed voelen wat andere ooit wel hebben meegemaakt. Dus ik moet mee voelen met de vrouwen die in de Middeleeuwen als heks verdronken zijn? Ik moet meevoelen met de onschuldige Japanners die een kernbom op zich gegooid kregen? Ik moet mee voelen met de slaven van 200 jaar geleden?
Ben jij de hele dag aan het meevoelen dan?

Iedereen weet dat er verschrikkelijke dingen gebeurd zijn, maar om nu 150 jaar later mensen die daar helemaal niks mee te maken hebben gehad wat zaken cadeau te geven is echt een brug te ver.
  dinsdag 28 juli 2020 @ 19:15:32 #200
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_194298378
quote:
9s.gif Op maandag 27 juli 2020 22:18 schreef TLC het volgende:
Surinamers en Antillianen in Nederland moeten kosteloos hun achternaam kunnen veranderen als die uit het koloniale verleden stamt. Daarvoor pleit Gideon Everduim, Statenlid van Denk in Noord-Holland. Maar de afstammelingen van de tot slaaf gemaakten willen meer: de zoektocht naar hun Afrikaanse roots zou ook moeten worden gefinancierd door de Nederlandse overheid.

enfin, rest van het artikel :

https://nos.nl/artikel/23(...)avernijverleden.html

-----

Mensen worden steeds gekker :') |:( :|W
Lijkt me heel lastig te achterhalen waar die toenmalige slaven vandaan geplukt zijn. Voor de Afrikaanse mensenrovers en de Europese handelaren waren de slaven niks meer dan vee. Dan lijkt het me niet dat er een hele boekhouding is bijgehouden waar de slaven vandaan kwamen of zelfs hun naam. Laat staan dat deze ongelukkigen een familienaam hadden.
Scratch a liberal and you will find a fascist
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')