abonnement Unibet Coolblue
pi_194272050
Gisteren heeft het hier heel hard geregend, met als resultaat lekkage door een verstopte regenpijp.
We wonen aan een weg met veel grote bomen waar dus ook veel bladeren vanaf komen.

Het is niet voor het eerst dat de bladeren via de dakgoot naar de regenpijp worden geleid en daar de water afvoer belemmeren. Dit resulteert in een overlopende dakgoot, en het water in 2 kamers naar binnen loopt.
Al met al erg vervelend. Het is eerder voorgekomen en ik verwijder de bladeren regelmatig uit de dakgoot. Dit keer lagen er maar heel weinig bladeren, maar precies genoeg om de afvoer te verstoppen.
Het verwijderen van een handje vol bladeren resulteert in een draaikolk van afvoerend water, waarna er geen water meer naar binnen stroomt.

Eerder een bladvanger gemonteerd, maar daar blijven de bladeren omheen liggen, wat ervoor zorgt dat de dakgoot nog eerder overloopt.

Ik zoek een oplossing om dit probleem voor eens en altijd te verhelpen, maar weet niet welke.
Wel zoiets gezien https://www.dakgootwinkel(...)r-150mm-3-meter.html maar weet niet of het werkt.

Iemand hier ervaring mee ?
pi_194272093
https://www.wildkamp.nl/p(...)rijs-60-75-mm/161628

zoiets werkt ook gewoon, gewoon om de zo veel tijd ook in je dakgoot kijken en schoonmaken

oh wacht die had je al gebruikt?
Verbannen van BNW jegens waarheid spuwen.
pi_194272096
Heb je wel voldoende capaciteit in de verticale afvoeren?
So we just called him Fred too
  Spellchecker zondag 26 juli 2020 @ 21:52:06 #4
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_194272504
Misschien je regenpijp net boven de afvoer doorzagen en het regenwater de tuin in laten lopen?
pi_194272565
Google eens op dakgootbeschermrooster, die beslaat de hele dakgoot en niet alleen de afvoer
Ik zwaai naar dieren.
pi_194272607
Of zelf iets maken met kippengaas ofzo..
Ik zwaai naar dieren.
  zondag 26 juli 2020 @ 22:24:04 #7
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_194273078
Is het mogelijk een tweede afvoer te monteren, om het risico te halveren?

Of de dakgoot zo te monteren dat het water niet aan de huis-zijde overstroomt, maar aan de vrije-zijde?
  zondag 26 juli 2020 @ 22:45:39 #8
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_194273428
Dat ding in je OP-link kost nog geen 2 tientjes, dat lijkt mij het proberen waard. Je ziet al gauw of het blad daarmee je afvoer mis houdt.
pi_194273437
Plaats een bladafscheider





  maandag 27 juli 2020 @ 14:57:56 #10
428684 techcom
Dès tòch ene grôoten bout!
pi_194280076
Zoals hierboven ook al aangegeven een loofafscheider plaatsen.
Als je deze net boven de grond plaatst kan het water er daar altijd uit en heb je geen verstoppingen meer.
wè hij zeej èn wè 'n pèrd schèt, kunde in êenen èmmer gooie.
pi_194280711
Bedankt voor de reacties.

Even het rijtje af:

- @Fred2: Ik heb voldoende capaciteit in de vertikale afvoer, daar ligt het probleem niet. het water kan er niet doorheen doordat de bladeren de toegang versperren.

- @maily: Dit heb ik ook al gedaan, er zit een 45 graden T-stuk tussen, zodat als er elders een verstopping zit, het water niet vanuit m'n wc omhoog komt en m'n woonkamer in loopt (heeftm'n buurman gehad). maar is geen oplossing voor dit probleem.

- @Geerd: Goed advies, heeft veel weg van de link in mijn eerste bericht. kippengaas zou het probleem waarschijnlijk ook kunnen verhelpen.

- @Zilverberk: Tweede afvoer is best een lastige klus, deze kan ik nergens om de hemelwaterafvoer aansluiten. De dakgoot aan de kant van m'n huis lager dan aan de buitenkant, dus zal het eerst naar binnen komen helaas.

- @spinazieruiker: mooi ding zo'n bladafscheider, had ik nog niet eerder gezien. maar m'n vertikale afvoer raakt niet verstopt op die plek, maar direct bij het gat in de dakgoot.

- @techcom: zelfde als hierboven, m'n pijp zelf raakt niet vol met bladeren, het zijn alleen de bladeren die boven het gat liggen, wat ervoor zorgt dat er geen water meer door de pijp kan.

Het probleem is waarschijnlijk het beste te verhelpen door te voorkomen dat er bladeren rondom de afvoer in de goot blijven liggen. De "dakgootbeschermrooster" of kippengaas optie lijkt me daarin het beste te voorzien.

Bedankt voor jullie adviezen, ik ga voor een dergelijke oplossing en zal deze in de goot monteren.
Aleen nog even kijken welke het beste past voor m'n dakgoot en welke het makkelijkste te monteren is.
pi_194280956
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2020 15:51 schreef Jeroen68 het volgende:
- @:spinazieruiker: mooi ding zo'n bladafscheider, had ik nog niet eerder gezien. maar m'n vertikale afvoer raakt niet verstopt op die plek, maar direct bij het gat in de dakgoot.
Je geeft aan dat je een bladvanger hebt geplaatst. Die zorgt ervoor dat er geen bladeren in de afvoer vallen. Je vertelde dat sindsdien de goot nog net zo goed overstroomt.

Zit de bladvanger er nog in? Had je het probleem dat het gat verstopt raakt ook vóór je de bladvanger plaatste?

Zonder bladvanger zouden de bladeren in de verticale pijp moeten spoelen, waarna de bladscheider ze kan scheiden van het water. Je gebruikt een bladvanger en bladscheider eigenlijk nooit samen. Als je kiest voor een bladvanger dan moet je zelf regelmatig de goot schoonmaken.

Als de bladeren in de pijp blijven liggen zonder bladvanger, check dan of er een oplosbare reden is dat dit gebeurt. Zoals een verhoging rondom het gat voor de afvoer.

Zorgen dat er geen blad in de goot kan vallen d.m.v. gaat is niet de mooiste oplossing maar kan wel effectief zijn.
pi_194281047
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2020 16:17 schreef spinazieruiker het volgende:

[..]

Je geeft aan dat je een bladvanger hebt geplaatst. Die zorgt ervoor dat er geen bladeren in de afvoer vallen. Je vertelde dat sindsdien de goot nog net zo goed overstroomt.

Zit de bladvanger er nog in? Had je het probleem dat het gat verstopt raakt ook vóór je de bladvanger plaatste?

Zonder bladvanger zouden de bladeren in de verticale pijp moeten spoelen, waarna de bladscheider ze kan scheiden van het water. Je gebruikt een bladvanger en bladscheider eigenlijk nooit samen. Als je kiest voor een bladvanger dan moet je zelf regelmatig de goot schoonmaken.

Als de bladeren in de pijp blijven liggen zonder bladvanger, check dan of er een oplosbare reden is dat dit gebeurt. Zoals een verhoging rondom het gat voor de afvoer.

Zorgen dat er geen blad in de goot kan vallen d.m.v. gaat is niet de mooiste oplossing maar kan wel effectief zijn.
Het probleem zit hem niet in het feit dat er bladeren in de afvoer vallen, het zit hem er juist in dat de bladeren zich rondom de afvoer ophopen waardoor er geen water weg kan stromen.

De bladvanger zorgde ervoor dat de bladeren zich nog sneller rondom de afvoer ophopen en nog eerder de afvoer van het water blokkeren. Nadat ik die had verwijderd ontstond het probleem niet meer zo snel. De bladeren die richting de afvoer drijven, verdwenen direct in de afvoer en vormde geen blokkade voor het water (meestal dan). Ik ben dus beter af zonder bladvanger. Als ik hem wel plaats moet ik minstens welkelijks de dakgoot controleren, zeker in tijden dat er veel bladeren van de boom vallen. Heb eraan zitten denken om een camera’tje te plaatsen, maar dat is ook niet alles, los het probleem liever voor eens en altijd op.

Er is nooit een verstopping geweest van de bladeren in de vertikale afvoerpijp.

Ik heb goede hoop dat een bladvanger mijn probleem wel op zou kunnen lossen.

Een beetje een rare foto, maar dit is mijn dakgoot ten tijde dat hij werd vervangen, vrij breed wel.
Aan het einde zit het gat van de pijp naar beneden.

https://ibb.co/dGYPJry

Hier vanuit de tuin gezien. Je ziet dat de dakgoot op de muur rust. deze foto is wat ouder, helemaal beneden zit nu een T-stuk zoals ik al aangaf.
https://ibb.co/Ytjwm9L

[ Bericht 2% gewijzigd door Jeroen68 op 27-07-2020 16:34:18 ]
pi_194281906
Een soort pvc gaas dat je in de dakgoot kunt leggen.

https://www.jemogfix.dk/tagrendenet-6-m/4204/9029502/
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_194282965
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2020 17:49 schreef cempexo het volgende:
Een soort pvc gaas dat je in de dakgoot kunt leggen.

https://www.jemogfix.dk/tagrendenet-6-m/4204/9029502/
Dat ziet er wel goed uit, was m'n oog ook al op gevallen, maar dit spul is maar 16 cm breed. mijn dakgoot is meer iets in de richting van 40 a 50 cm breed

Gamma heeft ook zoiets, wat breder, maar nog niet breed genoeg.
https://www.gamma.nl/asso(...)type-gootbescherming
pi_194283210
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2020 19:14 schreef Jeroen68 het volgende:

[..]

Dat ziet er wel goed uit, was m'n oog ook al op gevallen, maar dit spul is maar 16 cm breed. mijn dakgoot is meer iets in de richting van 40 a 50 cm breed

Gamma heeft ook zoiets, wat breder, maar nog niet breed genoeg.
https://www.gamma.nl/asso(...)type-gootbescherming
dan maar aan elkaar koppelen voor de juiste breedte of dwarsverbindingen op de dakgoot maken en het er op monteren
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  maandag 27 juli 2020 @ 20:33:11 #17
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_194284249
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2020 19:30 schreef cempexo het volgende:

[..]

dan maar aan elkaar koppelen voor de juiste breedte of dwarsverbindingen op de dakgoot maken en het er op monteren
gewoon een strook kippegaas? oan je zelf in elke breedte maken.
Tot nooit .......
pi_194284399
quote:
1s.gif Op maandag 27 juli 2020 20:33 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

gewoon een strook kippegaas? oan je zelf in elke breedte maken.
yeps...wel roestvrij gaas of kunststof
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_194289901
Bij jouw goot werkt een bladvanger inderdaad niet. Je goot is daar te ondiep voor. Je kunt het beste zorgen dat er geen blad in de goot komt door er gaas overheen te zetten. Hierdoor valt er water wel in de goot maar het blad niet.

Mijn ouders hebben hetzelfde probleem en ook op die manier opgelost.
pi_194294113
Je kan de loodgieter ook een noodoverstort laten maken, zodat bij een verstopping de goot overloopt op een plek waar het geen schade geeft.
pi_194368106
Bedankt voor alle info.

Ik denk ook dat gewoon kippengaas het beste is om te kopen en er overheen te spannen.
Nog een suggestie hoe dit vast te zetten zodat het bij windkracht 6 of hoger ook blijft zitten ?
pi_194368793
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2020 20:44 schreef cempexo het volgende:

[..]

yeps...wel roestvrij gaas of kunststof
[..]

yeps...wel roestvrij gaas of kunststof


Dus niet verzinkt ?
Bij de gamma is alles verzinkt.
https://www.gamma.nl/assortiment/zoeken?text=kippengaas

[ Bericht 23% gewijzigd door Jeroen68 op 02-08-2020 15:57:45 ]
pi_194368928
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 14:01 schreef Jeroen68 het volgende:

[..]

[..]

[..]

[..]

Dus niet verzinkt ?
Bij de gamma is alles verzinkt.
https://www.gamma.nl/assortiment/zoeken?text=kippengaas
Mijn gedachte is dat het niet kan/mag gaan roesten, immers water speelt een grote rol in deze.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_194370705
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 14:12 schreef cempexo het volgende:

[..]

Mijn gedachte is dat het niet kan/mag gaan roesten, immers water speelt een grote rol in deze.
Ok, thnx.
Zal inderdaad kijken naar iets wat niet kan roesten.
pi_194374275
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 13:05 schreef Jeroen68 het volgende:
Bedankt voor alle info.

Ik denk ook dat gewoon kippengaas het beste is om te kopen en er overheen te spannen.
Nog een suggestie hoe dit vast te zetten zodat het bij windkracht 6 of hoger ook blijft zitten ?
Nu nog iets vinden om dat kippengaas vast te maken.
pi_194427364
Onze dakgoot is dit jaar, 7 jaar na plaatsing ook overgelopen. De regenpijp is te smal.

Oplossing: iemand de dakgoot laten reinigen 1x in de 5 jaar. Vaak biedt je glazenwasser dit ook aan. Kost je een paar tientjes, maar nul moeite.
pi_194503963
Kijk of je regenpijp goed doorloopt richting de hemelwaterafvoer van het riool.

Wat voor bedekking is er op het dak?
Wij hadden steeds lekkage op een bepaalde plek van de schuur, kwam door een verstopte regenpijp. Hadden we de verstopping verholpen, bleek dat de pijp niet was verbonden met het riool. Eindstand: allemaal blubbel op straat. Kon mijn man aan de slag met de hogedrukspuit ~O>
Wij kregen de tip om een gaatje te maken in de buis (een Y-stuk) zodat wanneer de afvoer verstopt raakt er nog steeds hemelwater naar buiten kan, dan wel de tuin in.
Verder ook goed bekeken wat er op het dak lag bij ons steentjes met modder en sedum. Steen voor steen hebben we deze gewassen en het sedum rondom de boom in de tuin gelegd.
Dit was een rotwerk maar een goede oplossing voor op lange termijn.
pi_194632252
Ik heb kippengaas gevonden, wat volgens mij prima voldoet om op de goot te monteren.
Mijn goot is 10 meter lang en 42 cm breed. Dus deze rol van 10 meter bij 50 cm is daar geschikt voor.

https://www.karwei.nl/ass(...)stificeerd/p/B536820

Het enige waar ik nog mee zit is hoe dit te monteren. Het moet uiteraard wel bestand zijn tegen alle weersomstandigheden, dus goed vastzetten is wel nodig.

Iemand een suggestie hoe dit te monteren ?
pi_194632518
je kan ook een dakgoot borstel of dakgootegel nemen.

maar gaas kan je eigenlijk bollend klem zetten in de goot.
pi_194632529
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2020 13:50 schreef Jeroen68 het volgende:
Ik heb kippengaas gevonden, wat volgens mij prima voldoet om op de goot te monteren.
Mijn goot is 10 meter lang en 42 cm breed. Dus deze rol van 10 meter bij 50 cm is daar geschikt voor.

https://www.karwei.nl/ass(...)stificeerd/p/B536820

Het enige waar ik nog mee zit is hoe dit te monteren. Het moet uiteraard wel bestand zijn tegen alle weersomstandigheden, dus goed vastzetten is wel nodig.

Iemand een suggestie hoe dit te monteren ?
Aan de binnenkant net onder de dakpannen (dat is hout, toch?) nieten. Aan de buitenkant over de rand heenbuigen (1cm, mits niet al te zichtbaar, anders aan de binnenkant) om de meter vastzetten met een bout, moet en schijfje?
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_194633004
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2020 14:09 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

Aan de binnenkant net onder de dakpannen (dat is hout, toch?) nieten. Aan de buitenkant over de rand heenbuigen (1cm, mits niet al te zichtbaar, anders aan de binnenkant) om de meter vastzetten met een bout, moet en schijfje?
Nieten aan dat houtenrandje dat er zit lijkt me inderdaad een hele goede oplossing. aan de buitenkant over het randje heen buigen is zeker het makkelijkst, maar betwijfel of dat bij windkracht 6+ dan blijft zitten.
pi_194633231
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2020 14:34 schreef Jeroen68 het volgende:

[..]

Nieten aan dat houtenrandje dat er zit lijkt me inderdaad een hele goede oplossing. aan de buitenkant over het randje heen buigen is zeker het makkelijkst, maar betwijfel of dat bij windkracht 6+ dan blijft zitten.
Misschien waait het wat op, maar lijkt me niet dat dat hele gaas wegwaait als het aan één kan geniet zit. Het is gaas, dus de wind gaat er grotendeels doorheen. Zou dan kunnen dat je het wel opnieuw aan de buitenkant goed moet leggen/buigen.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_194634203
Daar heb je zeker gelijk in. zie dit wel zitten om te doen zo.

Het enige waar ik nog twijfel over heb, is of het echt geplastificeerd is of niet.

Bij karwei noemen ze het zo, bij Gamma zie ik dat het het ook hebben (zelfde merk, etc.) maar daar zeggen ze het volgende erover:

Materiaal: Ijzer
Kleurfamilie: Groen

Kan dat kwaad of moet ik echt naar een kunststof oplossing kijken ?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')