abonnement Unibet Coolblue
pi_194256673
Hi allemaal,

We gaan binnenkort verhuizen en moeten dan oa een parketvloer verwijderen. Waarschijnlijk is deze verlijmd op spaanplaat en vervolgens verlijmd en/of gespijkerd op een betonnen/zandcementen vloer.

Wie heeft hier ervaring mee en hoe hebben of zouden jullie dit aanpakken?

Ik denk nu aan een gebogen spadebeitel op een boorhamer of breekhamer en kijken of je er daarmee goed onder kan komen.

Tips zijn zeer welkom!
pi_194257191
Als die spaanplaat gespijkerd is zou ik voor het ouderwetse breekijzer gaan.
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_194257612
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2020 19:21 schreef Filosoofert het volgende:
Als die spaanplaat gespijkerd is zou ik voor het ouderwetse breekijzer gaan.
Hi Filosoofert,

Dat klinkt logisch inderdaad. Maar ik ben bang dat het in het ergste geval verlijmd en gespijkerd is. Hoe zou je dan te werk gaan?
pi_194257922
Stroken zagen met een invalzaag of cirkelzaag. Deze met een brede koevoet of iets in die richting los wippen.

Hoe het precies aan te pakken zie je toch pas als je eraan begint ^O^
Laat die handjes wapperen!
pi_194258297
Eerst maar eens kijken hoe hij vast zit inderdaad. Soms is de lijm zo oud dat je ze er zo uit slaat, als er ook nog spaanplaat onder zit kan dat misschien makkelijker zijn als die los zit, zo niet heb je een uitdaging.
Dan kun je nog kijken of je een vloerstripper kan huren.

zie
pi_194259252
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2020 19:54 schreef kamehameha het volgende:

[..]

Hi Filosoofert,

Dat klinkt logisch inderdaad. Maar ik ben bang dat het in het ergste geval verlijmd en gespijkerd is. Hoe zou je dan te werk gaan?
Ook met de koevoet ;)

Ik heb het ook wel eens met een schep gedaan.. :7
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_194259587
Bedankt allemaal! Gewoon even afwachten dus en alvast een koevoet in huis halen :-p

Ik ben benieuwd wat we uiteindelijk aantreffen, hopelijk iets gemakkelijks om los te krijgen.
pi_194260426
Ik heb het al een paar keer gezegd hier op FOK! Als het verlijmd op spaanplaat en gespijkerd en verlijmd aan de ondervloer is dan is het met de hand bijna onmogelijk om het zelf en binnen redelijke tijd te doen.
Wij hebben een vloerverwijderings bedrijf laten komen, in een ochtend verwijderd en afgevoerd. Met zo'n apparaat als hierboven in het filmpje te zien is.
Voorheen Post ID 101472
pi_194263704
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2020 22:57 schreef Estate2 het volgende:
Ik heb het al een paar keer gezegd hier op FOK! Als het verlijmd op spaanplaat en gespijkerd en verlijmd aan de ondervloer is dan is het met de hand bijna onmogelijk om het zelf en binnen redelijke tijd te doen.
Wij hebben een vloerverwijderings bedrijf laten komen, in een ochtend verwijderd en afgevoerd. Met zo'n apparaat als hierboven in het filmpje te zien is.
Dat is wel het makkelijkst, maar er zit wat ik tot nu toe heb gehoord wel een flink prijskaartje aan. Wat was jij hiervoor kwijt en hoeveel m2 was dat?
pi_194263986
Ik hoop voor je dat er geen teer/bitumen onder je parket zit. Dan vond mijn nieuwe invalzaag hier in ieder geval niet leuk.

In losse stukken breken werkte bij mij niet, ik heb ook alles in redelijk grote stroken gezaagd en met breekijzer eruit gehaald.
pi_194285490
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2020 08:33 schreef kamehameha het volgende:

[..]

Dat is wel het makkelijkst, maar er zit wat ik tot nu toe heb gehoord wel een flink prijskaartje aan. Wat was jij hiervoor kwijt en hoeveel m2 was dat?
30 M2 voor ongeveer 1000 euro, veel geld maar naar een paar dagen zweten op een paar vierkante meter was het wel waard.
Voorheen Post ID 101472
pi_194286319
Ik heb onlangs een massief eiken vloer verwijderd. Dat deed ik inderdaad met een koevoet, of anders stroken zagen met een cirkelzaag.

Lijmresten heb ik verwijderd met een behangafstomer in combinatie met plamuurmes +hamer. De cheap plamuurmessen van Action (blauw handvat) waren hiervoor het meest geschikt, want het mes zelf was het dikst en dus stevig. Flexibel plamuurmes is waardeloos.
pi_194301840
Ik had ook zo'n eiken parket vloer toen ik dit huis kocht.

We dachten dit er even uit te trekken en de planken zelfs opnieuw te gebruiken, een week later zou de vloerverwarming komen.

Nou, was dat even op de koffie komen.

Uiteindelijk 2 weken bezig geweest. Diverse manieren gebruikt maar uiteindelijk zoveel mogelijk eruit breken en dan blijven er dus allemaal kleine stukjes spaanplaat over. Dit er helemaal uitgebikt met van die beitelhamers.

Alleen dat was al een mega zware klus en geen pretje voor de buren.

De planken parket komen best makkelijk los, maar vervolgens hou je een vloer over met spaanplaat broodjes.

Dit met pijn en moeitje zoveel mogelijk eraf gesloopt. En dan hou je dus allemaal hele kleine stukjes spaanplaat welke je ook niet echt meer kunt beitelen. Dus zo'n vloeren schuur machine gehuurd, totaal geen succes. Deed niks.

Toen een beton frees machine voor vloeren gehuurd. Dit werkte wel maar was wel zo'n idioot grote stofbende dat je binnen 5 minuten totaal geen hand meer voor ogen zag.

Dus nog weer meer bikken en steken en doen. Op het einde was het er dan eindelijk uit, maar door al het bikken was de cementdekvloer veranderd in een soort krater maanlandschap. Hier kon de sleuvenfrees machine voor de vloerverwarming niet over rijden.

Dus moest er eerst geegaliseerd worden. Dit was de eerste keer nog steeds niet geheel voldoende dus toch nog een extra laag geegaliseerd.

Al met al was dit dus een mega klus die niet echt vlot ging.

Verkijk je er dus niet op hoeveel werk dit kan zijn. Als de spaanplaat verlijmd is met de dekvloer is het eigenlijk 1 geheel geworden. Je kunt er wel iets ondersteken maar je trekt dan niet in 1 keer zo'n hele plaat los, maar enkel het stukje breekt af hoever je eronder kunt steken. En omdat het zo goed verlijmd is kun je er eigenlijk ook niks onder krijgen. Dus bikken.

Die bedrijfjes die zulke vloeren dus in een paar uurtjes eruit slopen met zo'n groot zwaar apparaat is inderdaad niet goedkoop maar met de kennis van nu het geld meer dan dubbel en dwars waard.

En ga je het eerst even zelf proberen en dan toch proberen zo'n bedrijfje in te huren dan is het niet zo dat ze de volgende dag op de stoep staan voor jou. Dan kan je wel eens weken moeten wachten.

1000 euro kost het? Met de kennis van nu had ik er op mijn blote knieen heel graag 2000 voor over gehad.
pi_194301951
Ik heb er nog veel foto's van en een filmpje waarop we een bikhamer gebruiken en je er werkelijk niks vanaf ziet komen. Alleen als je onder de spaanplaat kunt bikken komt het los.
pi_194330881
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 23:18 schreef Glider76 het volgende:

...

1000 euro kost het? Met de kennis van nu had ik er op mijn blote knieen heel graag 2000 voor over gehad.
Ja, je verhaal komt me bekend voor. Wij hebben zelfs nog geprobeerd de spaanplaat te laten weken met water maar het bleef kruimel voor kruimel loskomen.. :X
Voorheen Post ID 101472
  donderdag 30 juli 2020 @ 22:28:12 #16
486698 IkEetSlakken
FKA Redster1984
pi_194331356
Kraan open zetten van de CV zodat heel je huis overstroomd en dan de schade bij de verzekering claimen... Zo heb ik mijn verlijmde en verspijkerde vloer er uit laten halen... Goed, bij mij was het wel echt een ongeluk met 20.000 schade, maar toch. T heeft me uiteindelijk wel een nieuwe vloer beneden en boven en een nieuwe keuken opgeleverd.

[ Bericht 0% gewijzigd door IkEetSlakken op 30-07-2020 22:28:30 (Typo) ]
Wakadoodle!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')