Ik denk dat TS wil laden met 1x 16aquote:Op dinsdag 21 juli 2020 13:34 schreef sjorsie1982 het volgende:
Het lijkt me sterk dat je een 1x16 aansluiting hebt
Dat moet je auto wel aankunnen. Ik hoor iedereen altijd over krachtstroom met een ev-autoquote:
Een EV snoept al snel een 30k van je spaargeld af, dus die paar euro moet er dan toch nog wel vanaf kunnen?quote:Op dinsdag 21 juli 2020 13:30 schreef greatgonzo het volgende:
Er komt een elektrische auto. Ik kan twee dingen doen, ofwel meteen voor 3x25A gaan, maar dan ben ik inclusief vervanging meterkast, zomaar ¤2000 inclusief laadpaal en verzwaring Enexis kwijt.
Het andere is het op 1x16A houden. Ik hoef voor woon-werk toch niet veel te laden. Daar weer de volgende mogelijkheden:
- granny op een bestaand stopcontact in de berging. Maar dat trekt hij denk ik niet verder dan 10A
- een stopcontact plaatsen bij de auto. Deze aansluiten op een aparte groep
- Een laadpaal (bijvoorbeeld Tesla Wall connector, via marktplaats) halen, en deze aansluiten op een aparte groep)
Uit veiligheid denk ik aan de laatste twee. Maar maakt dat qua veiligheid nog veel uit??
Het gros van de mensen in een EV heeft die nog steeds als lease-auto.quote:Op dinsdag 21 juli 2020 14:45 schreef Fisherman het volgende:
[..]
Een EV snoept al snel een 30k van je spaargeld af, dus die paar euro moet er dan toch nog wel vanaf kunnen?
Overigens is 3*25 volgens mij tegenwoordig standaard. Of je moet een heel klein huisje hebben met weinig elektrische apparaten. Maar goed, als je een EV kan rijden zal je huis wel jn verhouding zijn neem ik aan.
Ik zou sowieso alles aan laten leggen door een elektricien en zorgen dat je auto de laagste prio heeft.
Mocht je panelen hebben, dan zou ik een paal als een lanova of zappi overwegen.
Dat zouden ze inderdaad moeten verbieden. Zowel zakelijk als private uiteraard.quote:Op dinsdag 21 juli 2020 14:47 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Het gros van de mensen in een EV heeft die nog steeds als lease-auto.
Iedere elektrische auto kan dit aan. Standaard kan je laden vanuit het stopcontact met meestal 10 Ampere, dant is 2,3KW laden.quote:Op dinsdag 21 juli 2020 14:38 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat moet je auto wel aankunnen. Ik hoor iedereen altijd over krachtstroom met een ev-auto
De prioriteit wordt bepaald door de laadpaal aan te sluiten op de slimme meter, of als je geen slimme meter hebt dan plaatsen ze een tussenkastje die er voor zorgt dat je huis eerst komt en daarna je auto.quote:Op dinsdag 21 juli 2020 14:45 schreef Fisherman het volgende:
[..]
Een EV snoept al snel een 30k van je spaargeld af, dus die paar euro moet er dan toch nog wel vanaf kunnen?
Overigens is 3*25 volgens mij tegenwoordig standaard. Of je moet een heel klein huisje hebben met weinig elektrische apparaten. Maar goed, als je een EV kan rijden zal je huis wel jn verhouding zijn neem ik aan.
Ik zou sowieso alles aan laten leggen door een elektricien en zorgen dat je auto de laagste prio heeft.
Mocht je panelen hebben, dan zou ik een paal als een lanova of zappi overwegen.
Helemaal niet. De meeste huishoudens hebben nog steeds een 1 fase aansluiting.quote:Op dinsdag 21 juli 2020 14:45 schreef Fisherman het volgende:
[..]
?
Overigens is 3*25 volgens mij tegenwoordig standaard. Of je moet een heel klein huisje hebben met weinig elektrische apparaten.
Als te een 1 fase auto heeft dan heeft het helemaal geen zin om up te graden. Kan ie beter op 20a op de huidige aansluiting laden.quote:Op dinsdag 21 juli 2020 15:27 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Helemaal niet. De meeste huishoudens hebben nog steeds een 1 fase aansluiting.
Maar TS. Ik zou een kleine investering doen en verzwaren naar 3x25A.
Een 3fase groep en MK laten ombouwen is echt niet duur (installateur bellen).
En dan idd eenn3 fase laadbox kopen 2e hands.
Denk voor ¤1000, klaar maar wel 3x sneller laden.
Je hebt 2 kosten voor het ombouwen van de meterkast. 1 door de elektricien het voorbereiden op 3 fase en 2 de kosten van de netbeheerder om jouw aansluiting om te bouwen en dat laatste kost in ieder geval ¤250. (Althans dit hebben ze bij mij in rekening gebracht)quote:Op dinsdag 21 juli 2020 15:27 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Helemaal niet. De meeste huishoudens hebben nog steeds een 1 fase aansluiting.
Maar TS. Ik zou een kleine investering doen en verzwaren naar 3x25A.
Een 3fase groep en MK laten ombouwen is echt niet duur (installateur bellen).
En dan idd eenn3 fase laadbox kopen 2e hands.
Denk voor ¤1000, klaar maar wel 3x sneller laden.
quote:Op dinsdag 21 juli 2020 15:30 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Als te een 1 fase auto heeft dan heeft het helemaal geen zin om up te graden. Kan ie beter op 20a op de huidige aansluiting laden.
ik denk dat ik een paar honderd meer laadpalen dan jij heb geplaatstquote:Op dinsdag 21 juli 2020 15:31 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Als je er geen verstand van hebt kunnen soms beter niets zeggen.
Lees je nog maar even een keer goed in.quote:Op dinsdag 21 juli 2020 15:37 schreef Lospedrosa het volgende:
Een laadpaal is altijd een dc inverter, een 3 fase paal zal qua vermogen ongeveer het 3 voudige kunnen halen tov een 1 fase en 3 fase is voor de beheerder ook beter, mooiere verdeling.
Ook voor de toekomst bv met veel pv panelen en WP is dit een oplossing.
Een auto heeft niks met fases is gewoon een dc bron.
Ja voor hybrides met kleine accu, het gaat hier om een EV.quote:Op dinsdag 21 juli 2020 15:42 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Lees je nog maar even een keer goed in.
Met AC laden gebruik je de omvormer in de auto, in een laadpaal zit niets meer dan een stukje electronica wat praat met de auto en een relais.
Bij AC laden is de auto dan ook de beperkende factor in veel gevallen.
Een DC lader heeft de omvormer in het laadstation zitten.
Volgende keer even zorgen dat je weet waar je het over hebt voor je zo achterlijk reageert.
Nee, ook voor ev's.quote:Op dinsdag 21 juli 2020 16:03 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja voor hybrides met kleine accu, het gaat hier om een EV.
Ja heb de tabel hierboven gepost.quote:
Onzin. DC laden kan wel, maar de meeste laadpalen thuis maar ook openbaar is AC over 3 fases. De mennekes stekker heeft 5 pennen, L1, L2, L3, N, PE en twee signaalpennen. Op de signaalpennen na gewoon een veredelde CEE form stekker, maar wat meer geschikt vaak los te koppelen en in de regen te staan.quote:
De Kia kan dan laden als volgt:quote:Op woensdag 22 juli 2020 13:58 schreef greatgonzo het volgende:
het gaat om de Kia E-soul MY21 editie, welke geschikt is voor 3 fase
Ik heb gewoon offertes opgevraagd, omdat ik zelf de ballen verstand er van heb.
Ik krijg er drie:
1) een wandcontactdoos rechtstreeks vanuit een aparte groep in de meterkast
2) Een 1x32A laadpaal met loadbalancing
3) Een 3x25A laadpaal
Ik noemde de Tesla Wall connector, omdat die goed op marktplaats te vinden zijn.. Want dat zou een variant op optie 1 zijn.. een elektricien enkel dit laten aansluiten (in een aparte groep uiteraard)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |