Links of rechts maakt inderdaad niet uit; een programma met de invulling die jij eraan zou willen geven: ik zie niemand het maken en ook geen enkel programma daarbij in de buurt komen. Terwijl er best interesse voor is, dat kan toch niet anders. Waarom lukt niemand het zo'n programma te maken? Terwijl ik VPRO en NTR nog steeds wel goede programma's vind maken, maar veelal wel met een "linkse" of progressieve insteek.quote:Op maandag 20 juli 2020 15:56 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het gaat niet om meer rechts ipv links, het gaat om plurformiteit en de plek van mijn favoriete omroep ever daarin. Ik denk niet dat er een organisatie op de wereld is die zoveel prachtige tv heeft gemaakt als de VPRO en dat is niet omdat ze links zijn maar omdat ze durven en daardoor vaak dwars zijn. En nu zie ik een VPRO lafjes meedobberen op de laffe golfjes van de tijdgeest en waarin kabinetsleden een podium krijgen zonder dat hen het vuur aan de schenen wordt gelegd.
Ik vond Tegenlicht heel sterk tot een jaar geleden of zo, opeens was het 'hoe gaan we het populisme in Europa stoppen' en sprongen ze op de diversity en wereld zonder grenzen bandwagon. Op de bandwagon springen is dan het probleem. Zondag met Lubach vind ik belangrijk, niet eens zo heel lollig, maar dat is bij gebrek aan fatsoenlijke journalistieke programma's en moeten zij de vinger maar op de zere plek leggen. Twan Huys en een persoonlijke vriend van de premier doen Buitenhof terwijl een andere presentatrice opzettelijk vals citeert, dan is het gewoon klaar, dan doe je precies hetzelfde als de rest van de NPO.quote:Op maandag 20 juli 2020 16:57 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Links of rechts maakt inderdaad niet uit; een programma met de invulling die jij eraan zou willen geven: ik zie niemand het maken en ook geen enkel programma daarbij in de buurt komen. Terwijl er best interesse voor is, dat kan toch niet anders. Waarom lukt niemand het zo'n programma te maken? Terwijl ik VPRO en NTR nog steeds wel goede programma's vind maken, maar veelal wel met een "linkse" of progressieve insteek.
Wat vond je echt sterke VPRO-programma's dan?
Mwa, als ze Bas en Aad van Toor weten te strikken als Zomergast...quote:Op maandag 20 juli 2020 15:03 schreef golfer het volgende: 1,3 miljoen kijkers zoals Youp ooit had in 2001 zal nooit meer gehaald worden.
![]()
Wat vond je van de aflevering "Lekker conservatief" dan? Zat niet per se dat door jou beschreven frame overheen, imo.quote:Op maandag 20 juli 2020 17:10 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik vond Tegenlicht heel sterk tot een jaar geleden of zo, opeens was het 'hoe gaan we het populisme in Europa stoppen' en sprongen ze op de diversity en wereld zonder grenzen bandwagon. Op de bandwagon springen is dan het probleem. Zondag met Lubach vind ik belangrijk, niet eens zo heel lollig, maar dat is bij gebrek aan fatsoenlijke journalistieke programma's en moeten zij de vinger maar op de zere plek leggen. Twan Huys en een persoonlijke vriend van de premier doen Buitenhof terwijl een andere presentatrice opzettelijk vals citeert, dan is het gewoon klaar, dan doe je precies hetzelfde als de rest van de NPO.
Eigengereid, eigenwijs, tegendraads, durf, ik kan het niet meer vinden.
Er werd op een gegeven moment een modelspoorbaantje in beeld genomen en dat was dusdanig kunstig belicht dat er ineens een poppetje in uniform met zjin rechterarm omhoog stond. Dan weet ik genoeg en ben ik weg.quote:Op maandag 20 juli 2020 18:23 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Wat vond je van de aflevering "Lekker conservatief" dan? Zat niet per se dat door jou beschreven frame overheen, imo.
Dat iemand rechts van het spectrum zich indertijd geframed voelde door Luckytv of in 2011 Van Zon op zaterdag, daar kan ik me nog iets bij voorstellen, maar als dat figuurtje het enige was, dan kunnen we de bruine jas van wijlen Meneer Aart ook wel als frame zien. No hard feeling voor je mening, maar dit komt wel erg cherrypickend over.quote:Op maandag 20 juli 2020 19:28 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Er werd op een gegeven moment een modelspoorbaantje in beeld genomen en dat was dusdanig kunstig belicht dat er ineens een poppetje in uniform met zjin rechterarm omhoog stond. Dan weet ik genoeg en ben ik weg.
Ik weet ook niet precies wanneer Weltschmerz zo van het padje is geraakt, maar het is ergens misgegaan in de laatste paar jaar.quote:Op maandag 20 juli 2020 20:33 schreef Magister_Artium het volgende:
[..]
Dat iemand rechts van het spectrum zich indertijd geframed voelde door Luckytv of in 2011 Van Zon op zaterdag, daar kan ik me nog iets bij voorstellen, maar als dat figuurtje het enige was, dan kunnen we de bruine jas van wijlen Meneer Aart ook wel als frame zien. No hard feeling voor je mening, maar dit komt wel erg cherrypickend over.
Ik zit zelf niet rechts van het spectrum maar ik wil geinformeerd of geamuseerd worden, niet gemanipuleerd. Zo'n cinematografische associatie is niet recht door zee, dat is manipulatief, insinuerend. Juist omdat het zoiets kleins was, was het zo vals en daarom haakte ik af.quote:Op maandag 20 juli 2020 20:33 schreef Magister_Artium het volgende:
[..]
Dat iemand rechts van het spectrum zich indertijd geframed voelde door Luckytv of in 2011 Van Zon op zaterdag, daar kan ik me nog iets bij voorstellen, maar als dat figuurtje het enige was, dan kunnen we de bruine jas van wijlen Meneer Aart ook wel als frame zien. No hard feeling voor je mening, maar dit komt wel erg cherrypickend over.
Ik ben niet erg veel van mening veranderd, de media zijn wel erg van taakopvatting veranderd. Het is al bijna tien jaar geleden dat ik de NRC heb opgezegd en dat was vanwege de neoliberale newspeak, manipulatie ten bate van rechts dus. De meeste mensen lezen en luisteren niet kritisch, daar zit hem het verschil.quote:Op maandag 20 juli 2020 20:39 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik weet ook niet precies wanneer Weltschmerz zo van het padje is geraakt, maar het is ergens misgegaan in de laatste paar jaar.
Een andere vorm van totale blindheid kiezen maakt je nog niet kritisch. Dat is een vergissing die veel mensen maken.quote:Op maandag 20 juli 2020 20:52 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik ben niet erg veel van mening veranderd, de media zijn wel erg van taakopvatting veranderd. Het is al bijna tien jaar geleden dat ik de NRC heb opgezegd en dat was vanwege de neoliberale newspeak, manipulatie ten bate van rechts dus. De meeste mensen lezen en luisteren niet kritisch, daar zit hem het verschil.
Dit dus. Ik zeg ‘iemand’ (lees: algemeen) en je vat het gelijk persoonlijk op. Ik ben iets minder associatief.quote:Op maandag 20 juli 2020 20:48 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik zit zelf niet rechts van het spectrum maar ik wil geinformeerd of geamuseerd worden, niet gemanipuleerd. Zo'n cinematografische associatie is niet recht door zee, dat is manipulatief, insinuerend. Juist omdat het zoiets kleins was, was het zo vals en daarom haakte ik af.
Het gaat hier om de wijdverbreide misvatting dat mensen die kunnen lezen goed kunnen lezen of dat althans zouden doen, wanneer ze alles meegekregen hebben. Maar als je echt kritisch kunt lezen, achterdochtig zelfs, dan zal je opvallen dat bepaalde woorden vaak gekozen en in volgorde gezet om een andere indruk te wekken dan uit de genoemde feiten volgt en dat er gepoogd wordt je te manipuleren. .quote:Op maandag 20 juli 2020 20:55 schreef Monolith het volgende:
[..]
Een andere vorm van totale blindheid kiezen maakt je nog niet kritisch. Dat is een vergissing die veel mensen maken.
Niet zozeer. Het ging mij er om dat ik er niet op aansla omdat het spot of antirechts zou zijn, maar omdat het manipulatief is.quote:Op maandag 20 juli 2020 21:10 schreef Magister_Artium het volgende:
[..]
Dit dus. Ik zeg ‘iemand’ (lees: algemeen) en je vat het gelijk persoonlijk op. Ik ben iets minder associatief.
quote:Op maandag 20 juli 2020 16:44 schreef Ringo het volgende:
Overigens.
Vind ik Carola Schouten echt een heel mooie vrouw.
Het is een alfatrucje om je op taal te richten, maar dat gaat vaak gepaard met volstrekte bètablindheid. Maar de ironie is dat je blind achter de framepjes van een type als Baudet aanloopt, dus erg serieus kan ik dat zogenaamde kritische niet nemen.quote:Op maandag 20 juli 2020 21:19 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het gaat hier om de wijdverbreide misvatting dat mensen die kunnen lezen goed kunnen lezen of dat althans zouden doen, wanneer ze alles meegekregen hebben. Maar als je echt kritisch kunt lezen, achterdochtig zelfs, dan zal je opvallen dat bepaalde woorden vaak gekozen en in volgorde gezet om een andere indruk te wekken dan uit de genoemde feiten volgt en dat er gepoogd wordt je te manipuleren. .
[..]
Niet zozeer. Het ging mij er om dat ik er niet op aansla omdat het spot of antirechts zou zijn, maar omdat het manipulatief is.
Helemaal mee eens! Tegenlicht was vroeger echt goed.quote:Op maandag 20 juli 2020 17:10 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik vond Tegenlicht heel sterk tot een jaar geleden of zo, opeens was het 'hoe gaan we het populisme in Europa stoppen' en sprongen ze op de diversity en wereld zonder grenzen bandwagon. Op de bandwagon springen is dan het probleem. Zondag met Lubach vind ik belangrijk, niet eens zo heel lollig, maar dat is bij gebrek aan fatsoenlijke journalistieke programma's en moeten zij de vinger maar op de zere plek leggen. Twan Huys en een persoonlijke vriend van de premier doen Buitenhof terwijl een andere presentatrice opzettelijk vals citeert, dan is het gewoon klaar, dan doe je precies hetzelfde als de rest van de NPO.
Eigengereid, eigenwijs, tegendraads, durf, ik kan het niet meer vinden.
Het is ook een beetje flauw om mensen die een andere mening aanhangen dan jij van allerlei onsympathieks te beschuldigen.quote:Op maandag 20 juli 2020 20:55 schreef Monolith het volgende:
[..]
Een andere vorm van totale blindheid kiezen maakt je nog niet kritisch. Dat is een vergissing die veel mensen maken.
Ik zie ook niet waar ik dat zeg. Ik verwonder me alleen over het feit dat mensen die beweren prat te gaan op hun kritische denkvermogen in andere topics zo kritiekloos aannemen wat ze willen zien of horen.quote:Op maandag 20 juli 2020 21:25 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het is ook een beetje flauw om mensen die een andere mening aanhangen dan jij van allerlei onsympathieks te beschuldigen.
Daar hebben we dus al het probleem, taal is de drager van de boodschap, beeldtaal vaak ook. Dat is hetgene waar je je op moet richten als je de boodschap wil doorgronden.quote:Op maandag 20 juli 2020 21:21 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het is een alfatrucje om je op taal te richten, maar dat gaat vaak gepaard met volstrekte bètablindheid.
Ik kan Baudet veel kritischer beschouwen dan op dit forum gebeurt, maar daar heb ik niet zoveel zin in omdat de terechte punten die hij wel maakt naar mijn smaak niet met ammunitie voor verdere verkettering van zijn persoon gediend zijn. Ik zou jouw hokjesgeest niet meteen beta willen noemen, het is meer een kwestie van ordinaire intellectuele bekrompenheid.quote:Maar de ironie is dat je blind achter de framepjes van een type als Baudet aanloopt, dus erg serieus kan ik dat zogenaamde kritische niet nemen.
Echt? Tjonge. Zou natuurlijk kwalijk zijn als de VPRO zo slinks probeert en publiek te indoctrineren, maar de lichte optimist in mij kan zich dat toch niet voorstellen. Ook omdat ze het verder heel neutraal neerzetten, terwijl het natuurlijk eenvoudig te framen of belachelijk te maken zou zijn.quote:Op maandag 20 juli 2020 19:28 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Er werd op een gegeven moment een modelspoorbaantje in beeld genomen en dat was dusdanig kunstig belicht dat er ineens een poppetje in uniform met zjin rechterarm omhoog stond. Dan weet ik genoeg en ben ik weg.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |