abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 20 juli 2020 @ 11:12:49 #1
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_194173780

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Helpen?
https://www.makers4all.eu/nl/
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Informatie & achtergronden:
Wikipedia
Dr. John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Simulaties over waarom social distancing werkt
Video: Wat is exponentile groei en hoe werkt dat bij uitbraken
Video: Wat is dit coronavirus, wat doet het, wat zijn de maatregelen
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Besmettingen per gemeente (RIVM-kaartje)
arcgis kaart van NL
Corona-patinten op de Nederlanders IC's
Reconstructie NRC, een echte aanrader
Internationale organisaties:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation

Aantallen & Trackers:
Overzicht JHU
Overzicht Worldometers
Overzicht thebaselab
Overzicht WHO
Overzicht BNO News
Alle gevallen, in een lijst
Grafieken zelf maken of Alle grafieken t/m 13apr20
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Netherlands & Italy compare infected CORONAvirus (COVID-19) infected daily graph/chart
Verzameling alle NL cijfers

Timelapse:
Flourish

COVID-19 feiten
• vooral hoest- en niesdruppeltjes zorgen voor overdracht
• de besmetting is meer dan bij seizoensgriep, maar gelukkig minder dan bij mazelen (2 < R0 < 3)
• verreweg de meesten hebben lichte (griepachtige) klachten
• bijna alle sterfgevallen betreffen ouderen of al zieke mensen
Bron

Gedragsregels in dit topic:
• Probeer niet lollig te doen
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet off-topic
• Geen slowchat in dit topic. Hier is het slowchat-topic: COR / [En Don SC #1] HATSJOE
• Let een beetje op elkaar

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Vermijd drukte!

Moderatie:
@trein2000 @capricia @onlogisch @Lonaa @Muck @Lavenderr @Kyran @Sounddragon @D_A
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  maandag 20 juli 2020 @ 11:13:26 #2
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_194173787
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 11:12 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Daar hebben ze al mondkapjes die bijna volledig poreus zijn. Om zodoende officieel een mondkapje te dragen.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_194173794
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 11:09 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Nee, maar het zou eigenlijk pas op 1 augustus ingaan. Dat heeft men nu vervroegd vanwege de fors stijgende aantallen besmettingen.
Opvallende move wel.. vraag me af wanneer Nederland mee gaat in dit. Hoor van collega's die net terug zijn uit Spanje dat daar het beleid ook alweer strenger wordt qua dragen van mondkapjes. De angst zit er daar nog goed in..
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  maandag 20 juli 2020 @ 11:15:57 #4
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_194173816
Laat ze nou eerst maar eens zorgen dat de boel voor komend najaar op orde is daar waar de risicogroepen zitten: in de verzorgings- en bejaardentehuizen.
  maandag 20 juli 2020 @ 11:18:04 #5
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_194173850
twitter
  maandag 20 juli 2020 @ 11:28:21 #6
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_194174027
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 09:27 schreef torentje het volgende:

[..]

https://www.quest.nl/mens/gezondheid/a26086118/griep-winter/
Dan lees het bijgevoegde artikel maar eens. Want dan kletsen veel bekende mensen ook maar wat.
Schattig, de quest O+
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_194174058
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 11:14 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Opvallende move wel.. vraag me af wanneer Nederland mee gaat in dit. Hoor van collega's die net terug zijn uit Spanje dat daar het beleid ook alweer strenger wordt qua dragen van mondkapjes. De angst zit er daar nog goed in..
Het zal ongetwijfeld een veiliger gevoel zijn, maar ik zou liever zien dat ze de mondkapjes achter de hand hadden gehouden in die landen voor als er echt een 2e golf komt. Nu heb je geen troefkaart meer achter de hand.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  maandag 20 juli 2020 @ 11:31:40 #8
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_194174090
Mogelijke doorbraak in behandeling van Covid-19

Klinische testen door een Brits bedrijf van een geneesmiddel op basis van een eiwit kunnen tot een doorbraak in de behandeling van Covid-19 leiden. Dat meldt BBC. De Britse openbare oproep waarschuwt tegelijk dat de bevindingen niet in een door peers nagelezen artikel in een vakblad zijn gepubliceerd, en dat het betrokken bedrijf niet alle data heeft vrijgegeven.

Het biotechbedrijf Synairgen testte SNG001 uit op gehospitaliseerde Covid-19 patinten. Dat geneesmiddel is gebaseerd op interferon beta, een eiwit dat het lichaam produceert wanneer het een virale infectie oploopt. Patinten ademen het middel rechtstreeks de longen in dankzij een verstuiver.

De eerste resultaten van de klinische tests tonen volgens Synairgen aan dat de kans dat een Covid-19-patint in een ziekenhuis ernstig ziek wordt, en bijvoorbeeld een beademingsmachine nodig heeft, met 79 procent daalt.

Patinten bleken twee tot drie keer meer kans te hebben zodanig te herstellen dat de longziekte geen weerslag op hun dagelijks leven had. Bovendien duidden de tests op "zeer significante reducties" van ademloosheid bij patinten die een behandeling met SNG001 kregen.

De gemiddelde tijd die de met het middel behandelde patinten in het ziekenhuis doorbrachten, daalde met een derde, naar gemiddeld zes in plaats van negen dagen.

Synairgen testte het geneesmiddel uit op 101 vrijwilligers die in negen Britse ziekenhuizen waren opgenomen voor een infectie met het nieuwe coronavirus. De helft van hen kreeg SNG001, de andere helft een placebo.

twitter
  maandag 20 juli 2020 @ 11:32:00 #9
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_194174098
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 11:29 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Het zal ongetwijfeld een veiliger gevoel zijn, maar ik zou liever zien dat ze de mondkapjes achter de hand hadden gehouden in die landen voor als er echt een 2e golf komt. Nu heb je geen troefkaart meer achter de hand.
Jawel, het opnieuw sluiten van openbare plekken die zorgen voor een snellere verspreiding.
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
pi_194174123
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 11:06 schreef Tarado het volgende:

[..]

de leefomstandigheden zullen van grotere invloed zijn en de regering maakt er een zooitje van
Wat ik las maar jij weet dat ongetwijfeld beter is dat het leven zich daar primair buiten af speelt.
blablablabla
pi_194174141

[ Bericht 100% gewijzigd door Muck op 20-07-2020 14:30:23 (We hebben het hier over mensenlevens.) ]
Je hebt in totaal 88 likes gekregen van onze moderators.
  maandag 20 juli 2020 @ 11:35:03 #12
131800 Tarado
cap de fusca
pi_194174154
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 11:33 schreef Elan het volgende:

[..]

Wat ik las maar jij weet dat ongetwijfeld beter is dat het leven zich daar primair buiten af speelt.
dat klopt wel maar in de favela's zitten ze wel op en in elkaar dus dan kan het wel hard gaan
pi_194174161
quote:

[..]

Mondkapjes zijn totaal geen troefkaart als het aantal besmettingen weer op blijft lopen zul je passende maatregelen moeten treffen en grenzen weer moeten sluiten.

Die klote toeristen brengen het hier terug want het was nagenoeg verdwenen.
blablablabla
pi_194174391
quote:

[..]

Nu mondkapjes dragen kan die 2e golf wellicht wel (grotendeels) voorkomen :) Anyway, Nederland wordt zo langzamerhand een outsider qua mondkapjes beleid binnen de EU.
pi_194174437
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 11:46 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Nu mondkapjes dragen kan die 2e golf wellicht wel (grotendeels) voorkomen :) Anyway, Nederland wordt zo langzamerhand een outsider qua mondkapjes beleid binnen de EU.
Gelukkig
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_194174464
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 11:46 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

90% van de besmettingen vinden plaats op plekken waar geen mondkapjesplicht is dus nee, daar mee voorkom je geen tweede golf mee.
blablablabla
  maandag 20 juli 2020 @ 11:52:31 #17
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_194174487
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 11:51 schreef Elan het volgende:

[..]

90% van de besmettingen vinden plaats op plekken waar geen mondkapjesplicht is dus nee, daar mee voorkom je geen tweede golf mee.
Goh.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_194174574
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 11:51 schreef Elan het volgende:

[..]

Dus op meer plaatsen gaat er dan een mondkapjes plicht komen om de economie toch door te laten draaien en de infectie getallen binnen de perken te gaan houden. ;)
pi_194174590
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 11:58 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dus op meer plaatsen gaat er dan een mondkapjes plicht komen om de economie toch door te laten draaien en de infectie getallen binnen de perken te gaan houden. ;)
Wedden dat de besmettingen in die landen niet ineens significant dalen door het invoeren van de mondkapjes?
pi_194174628
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 11:58 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Juist alleen daarmee stop je het virus dus niet.
blablablabla
pi_194174683
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 11:59 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Wedden dat de besmettingen in die landen niet ineens significant dalen door het invoeren van de mondkapjes?
De echt significante dalingen hebben we alleen voor elkaar gekregen door mensen maanden thuis te laten zitten. Dat lijkt me toch een slecht vervolg als we dit dadelijke weer moeten gaan herhalen.

Bewijs het omgekeerde maar dat mondkapjes geen bewezen invloed hebben op verminderde aerosolen verspreiding. 8-)
pi_194174807
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 11:59 schreef _serial_ het volgende:
Waarom niet? Het is bewezen dat het verspreiding verminderd. Het is niet de perfecte oplossing, maar helpt wel.
pi_194174813
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 12:07 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Bewijs het omgekeerde maar dat mondkapjes geen bewezen invloed hebben op verminderde aerosolen verspreiding. 8-)
De mondkapjes die mensen over het algemeen dragen doen precies kont tegen aerosollen. Als die berhaupt al een rol spelen.
blablablabla
pi_194174855
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 12:17 schreef Rolfieo het volgende:

[..]

Waarom niet? Het is bewezen dat het verspreiding verminderd. Het is niet de perfecte oplossing, maar helpt wel.
Verminderd is nogal discutabel. Onder perfecte omstandigheden kan het een positieve rol spelen, als je je shit verder niet op orde hebt en massa's toeristen binnenhaalt en de kroegen gewoon opengooit zonder anderhalve meter in acht te nemen gaan mondkapjes je ook geen stap verder helpen.
blablablabla
pi_194174873
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 12:17 schreef Elan het volgende:

[..]

De mondkapjes die mensen over het algemeen dragen doen precies kont tegen aerosollen. Als die berhaupt al een rol spelen.
Nogal kort door de bocht, heb je daar bewijs voor?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')