Hoewel ik het nog niet heb geprobeerd om het met de foon te doen zie ik daar al wel één ergonomisch puntje opdoemen in vergelijking tot de ouderwetse timer.quote:Op woensdag 16 december 2020 23:24 schreef derLudolf het volgende:
Ik heb een doka klok voor de vergroter. Die tikt wel, die zou ik ook als klok kunnen gebruiken.
Of gebruik makend van moderne hulpmiddelen, eens kijken of mijn telefoon spraakbesturing heeft. "Hey Google, set timer for 2 minutes"
De kunst met een RB67 is om, zoals eigenlijk bij elke middenformaatcamera waarop transport en sluiter spannen gescheiden zijn jezelf een procedure aan te leren om ermee te fotograferen. Het is al even geleden dat ik er eentje heb mogen gebruiken maar ik weet nog dat je je met het transporteren behoorlijk kunt vergissen. Het transportje is dus het begin van alle dingen. Zodra je een opname hebt gemaakt gelijk een vers frame ervoor zetten.quote:Op zondag 20 december 2020 16:03 schreef derLudolf het volgende:
Doka avontuur nog even uitgesteldDe kleine fitting voor de dokalamp was nog niet binnen.
Rondje Emmen gedaan met de RB.
Verschil tussen de Pro S en de gewone achterwand is behalve het ontbreken van beveiliging tegen dubbele belichtingen dat je een extra palletje moet indrukken om naar het volgende frame te kunnen. Drukte eerst de verkeerde in en toen ging de filmdeur open
Ik was bang voor het ontbreken van die beveiliging tegen dubbele belichten, maar eigenlijk valt dat best mee. Aangezien je niets ziet na het maken van een opname weet je dat je iets moet doen. En dat dat iets twee handelingen zijn.
Dan is een tripje naar Uden wel een aanrader maar dan heb je ook ietsquote:Op maandag 21 december 2020 22:47 schreef derLudolf het volgende:
Ik heb wat meer betaald. Maar wel erg compleet en de laatste 15 jaar niet gebruikt.
Soms is het handiger om voor één item gewoon een set erbij te kopen, dat samen te voegen tot jouw setje en de rest dan weer te verkopen, vooral als dat dan weer een compleet setje vormt.quote:Kort daarna kwam ik nog een leuk setje tegen, uiterlijk in betere staat. Opzich wel leuk voor de handel, maar ja, wel een risico en een investering in het begin.
En meestal wil ik zelf iets houden zodra ik het heb
Klopt, gaat ergens de komende dagen maar eens gebeuren. Gewoon een dagje helemaal niks is ook wel eens aangenaam na zowat een heel jaar elke dag alles.quote:Op woensdag 23 december 2020 18:48 schreef derLudolf het volgende:
Ja het wat heerlijk weer vandaag
Volgens mij had je nog wat negatieven van Zeche Zollverein die gedigitaliseerd moesten worden toch?
Beter neem je, net als voor een sensor een hele grote blaasbalg en blijf je ook die antistatische doek gebruiken. Een deel van het stof blaas je dan met die blaasbalg weg en ook een deel valt in die antistatische doek. Helemaal weg krijg je het vaak niet maar ieder stofje dat je niet krijgt is winst zeggen we dan.quote:Op zondag 27 december 2020 01:09 schreef derLudolf het volgende:
Er zit nog wel het nodige stof op, op sommige afdrukken. Met een droge antistatische doek heb ik ze schoongemaakt, blijkbaar was dat nog niet genoeg. Isopropanol wordt daarvoor wel gebruikt dacht ik.
Dat bewegen klopt, let daarbij op dat het kartonnetje daar terecht komt waar de schaduw het minst scherp wordt, ofwel flink hoog. Ook weer iets waar je gewoon op kunt oefenen zonder papier te verstoken, kijk gewoon even hoe je dat kartonnetje nou het beste houdt.quote:Ik heb met die landschapsfoto belicht op f/22 met een belichting van een minuut. 10 seconden een stuk karton op de voorgrond, maar ik ben er inmiddels achter dat je die beter wat kunt bewegen zodat het wat geleidelijker verloopt.
Bij Meopta is het inderdaad handiger om een hele set te kopen voor een paar bruikbare onderdelen.quote:Ik heb al iemand op MP geschreven die een Opemus 4 te koop heeft, welke maat lensplank daar in zit. Ding moet ¤25 kosten. Op eBay vragen ze voor een lensbord al meer
Ik heb een balg besteld.quote:Op zondag 27 december 2020 01:40 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Beter neem je, net als voor een sensor een hele grote blaasbalg en blijf je ook die antistatische doek gebruiken. Een deel van het stof blaas je dan met die blaasbalg weg en ook een deel valt in die antistatische doek. Helemaal weg krijg je het vaak niet maar ieder stofje dat je niet krijgt is winst zeggen we dan.
Gebruik die balg ook om met grote regelmaat je negatiefhouder en ook je hele vergroter schoon te blazen. Stof is één van de grootste vijanden in de donkere kamer.
Hehehe dat deed ik dus helemaal verkeerd, ik had het karton vlak boven het papierquote:Dat bewegen klopt, let daarbij op dat het kartonnetje daar terecht komt waar de schaduw het minst scherp wordt, ofwel flink hoog.
Wat betreft papier verstoken, daarom heb ik ook wat 10x15 er bij gekocht, voor wat testjes. Gisteren toch wel iets van 20 velletjes verstookt. Eventueel even in wat strookjes knippenquote:Ook weer iets waar je gewoon op kunt oefenen zonder papier te verstoken, kijk gewoon even hoe je dat kartonnetje nou het beste houdt.
Oftewel, voak buj te bangequote:De verhouding tussen belichtingstijd en doordruktijd mag wat rigoreuzer. Druk de doordruktijd altijd uit in een percentage van de belichtingstijd. Had je een plaatje bijv. tien seconden belicht en wil je meer doortekening in de lucht, dan druk je die lucht door:
25% voor een klein beetje aanzetten (diafragma twee stoppen dicht en nog een keer tien seconden)
50% voor merkbaar doordrukken(diafragma één stop dicht en nog een keer belichten)
100% voor puur drama(gewoon nog een keer belichten)
Beide juist en beide anno nu ook nog behoorlijk aan de prijs.quote:Op dinsdag 29 december 2020 12:36 schreef derLudolf het volgende:
180 zou ik denk ik amper gebruiken, de 150 op M645 en 135 voor de C330 gebruik ik nu al weinig. Misschien gewoon eens op stap gaan met C330 en alleen 135.
De 50 moet ik ook nog eens proberen. Qua groothoek, Mamiya heeft voor de 7 meetzoeker een 43mm en de Hasselblad SWC is 38mm geloof ik?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |