abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zaterdag 5 december 2020 @ 01:27:04 #251
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_196558182
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 23:11 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Op een systeemcamera is het scherpstellen best wel te doen. Het vergt alleen wat adapters om een oudere Schneider Componar of Componon op een camera te krijgen. Ik gebruik daarvoor eerst een tussenring met een helicoid zodat je kunt scherpstellen, daarachter zit een adaptertje van M42 naar M39, daarachter een adapter waarmee het kleine schroefdraadje van de Schneider weer in die M39 past.

Je hebt dan een dingetje op je camera staan dat griezelig scherp tekent, vooral in het macrobereik maar die ook uiterst strooilichtgevoelig is en omdat ie geen filterdraad heeft moet je een zonnekap improviseren en dan nog zijn ze wat overstralingsgevoelig.
Voor 'normale' fotografie is de 50mm te kort. Heb je een 75mm vergrotingslens dan is het met de juiste tussenring heel goed te doen.
Bij macro is het af en toe best wel smullen geblazen. Voorbeeldje met een Rodagon P 4/60mm, een printerlens die best wel zeldzaam moet zijn omdat er zo goed als niks over te vinden is. Je ziet op dit plaatje ook dat de boel graag overstraalt.
[ link | afbeelding ]Ametastegia Spec. by Ouwesok, on Flickr
[..]
Ja, technisch gezien kan het hier en daar beter ja. Vooral leuk dat het kan.

Gebruik zoals je inschrijft is uhm, omslachtig? :P Adapters van M42 rechtstreeks naar 25,5mm bestaat wel. Een M39 variant kan ik zo 1-2-3 niet vinden.
Mochten die bestaan, kun je die dan ook gebruiken in een vergroter? Denk dat dit lensje beter is als het standaard Meopta optiekje.

Als het goed is zou morgen ook een M39 vergroter lens moeten komen. Een Nikor 80mm. Een geweldige lens aldus de verkoper. Op een of andere manier dacht ik dat Schneider beter zou zijn - het of vast de Duitse naam - maar voor ¤20 vs ¤25 zou hij voor die Nikor gaan.

quote:
Het heeft met twee dingen te maken.
Een tweeoog kent nogal beperkingen op wat je er op kunt bouwen, je moet namelijk twee lenzen boven elkaar zetten wat beperkingen oplegt aan de afmetingen. Daarom zijn de lenzen voor een C330 ook niet bijster lichtsterk.

Omdat er geen klapspiegel op een tweeoog zit kun je er een symmetrische groothoek in zetten. Maak je die niet al te lichtsterk (pakweg een 4.5/55mm), dan is dat heel klein te bouwen.
Bij systeemcamera's heb je inderdaad die klapspiegel ook niet waardoor je ook daar met symmetrische groothoeken kunt werken en die zijn bijzonder compact. Kijk maar eens hoe klein bijvoorbeeld de Universal Wide Heliar 15mm van Voigtländer is.
De afwezigheid van die spiegel heeft overigens voor een revolutie in lenzenbouw gezorgd. Vooral lichtsterke groothoeken zijn nu veel beter te maken omdat je die flange distance niet meer hoeft te overbruggen. Lenzen worden lichtsterker en vooral steeds beter. Nu nog goedkoper.

Als er wél een spiegel langs moet zit je dus aan een retrofocus vast en die zijn van oudsher voor middenformaat best wel groot, zeker als je er ook nog een centraalsluiter in wilt hebben.
Aha, dat van die flensafstand had ik wel eens van gehoord, meer wist niet dat dat andere lensontwerpen met zich mee bracht. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik daar ook niet zo diep in dit.

Maar dat die "superieure" Leica lenzen zo klein zijn heeft me wel eens verbaasd inderdaad.

Dat ze lenzen vooral beter en lichtsterker maken zal wel te maken hebben met het willen behouden van omzet?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zaterdag 5 december 2020 @ 01:35:21 #252
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_196558230
Tevens, Photokina tot nader orde uitgesteld. Hoewel, het lijkt eerder "over en uit"
https://www.koelnmesse.co(...)s/press-releases.php
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 5 december 2020 @ 02:10:03 #253
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_196558384
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 december 2020 01:27 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Ja, technisch gezien kan het hier en daar beter ja. Vooral leuk dat het kan.

Gebruik zoals je inschrijft is uhm, omslachtig? :P Adapters van M42 rechtstreeks naar 25,5mm bestaat wel. Een M39 variant kan ik zo 1-2-3 niet vinden.
Mochten die bestaan, kun je die dan ook gebruiken in een vergroter? Denk dat dit lensje beter is als het standaard Meopta optiekje.
Een 25.5 naar M39 bestaat want ik heb er zelf eentje. Je Componar is met dat adapter bruikbaar in een vergroter.

De componar zal naar alle verwachting beter zijn dan het Meopta lensje. Destijds gold dat zo ongeveer alles beter was dan een Meopta lensje, hoewel me ook steeds weer opviel als ik iemand met zijn eerste pogingen op pad hielp dat dat Meoptalensje nou ook weer niet zo slecht was als men wel beweerde, voor die eerste stappen is ie prima te gebruiken, alleen is een andere lens een merkbare verbetering.
quote:
Als het goed is zou morgen ook een M39 vergroter lens moeten komen. Een Nikor 80mm. Een geweldige lens aldus de verkoper. Op een of andere manier dacht ik dat Schneider beter zou zijn - het of vast de Duitse naam - maar voor ¤20 vs ¤25 zou hij voor die Nikor gaan.

Voor 6x6 ga je die Nikkor nodig hebben, de Componar 50mm heeft een beeldcirkel die volstaat voor kleinbeeld.
Net als bij standaardlenzen voor de camera heb je voor kleinbeeld en zeszes ook verschillende standaardbrandpunten. 50mm voor kleinbeeld, 75 of 80mm voor zeszes. 90 of 105mm voor 6x7 en 6x9 en 150mm voor 4x5"

En dan de vraag wat beter is. Bij gelijk brandpunt zou een zeslenzer (Nikkor) in principe beter moeten zijn dan een vierlenzer(Componar).
In de praktijk ziet dat er weer anders uit, ik heb zelf de meeste middenformaatdingen vergroot met een Rodenstock Ysaron 75mm, een vierlenzer en dan wel een hele goeie. Nooit de behoefte gevoeld om een zeslenzer te kopen.
Inmiddels heb ik wel een zeslenzer in de vorm van een Schneider Componon 80mm, mocht ik dus ooit besluiten de boel weer te verduisteren dan ligt er al een mooi uitprobeerklusje.

Bij de 50mm's had ik al een Durst Neonon 2.8/50mm (zeslenzer, waarschijnlijk van Minolta) en daar kwam later een Nikkor 2.8/50mm bij. Verschil in scherpte was er nauwelijks, alleen bij kleur leek de Neonon iets aangenamer te tekenen.
Ultieme test met vergrotingslenzen heb ik ooit mogen doen tussen een normale Rodenstock APO Rodagon(prijzig) en een speciale APO Rodagon N (krankzinnig duur) bij de instantie waar ik toen werkte. Het verschil dat we uiteindelijk kregen was alleen in direct vergelijking van de afdrukken met wat moeite zichtbaar(in delen met sterk contrasterende kleuren). Zag je de foto's afzonderlijk van elkaar dan was het onmogelijk om het verschil inzichtelijk te maken.

Meer winst dan met de vergrotingslens van dienst kreeg ik overigens met de Durst vergroters door de manier waarop ik de negatieven in de vergroter stopte. Daarbij zat er in de onderkant van de negatiefhouder een formaatmasker en bovenin een plaat antinewtonglas. Gevolg was dat het negatief volmaakt vlak lag en door één kan geen glas scheelde het de helft aan stof. Nog een factor voor de beste scherpte is een goeie korrelloep waarmee je het uiterste uit je lens kunt halen.
helaas werkt die half glasloze methode niet met een Meopta vergroter. Daar moet je kiezen tussen volledig glasloos of aan twee kanten glas. Bij de eerste ligt je negatief zelden volledig vlak, bij volledig tussen glas is stof je grootste vijand.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zondag 6 december 2020 @ 17:02:09 #254
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_196583697
Die korrelzoeker van me zag er vreemd uit, dus daar moet ik de vrienden uit Berlijn even over navragen.

De RB67 ligt hier op tafel.
RB67 Pro S
50mm Sekor C
65mm Sekor C
90mm Sekor
3 zonnekappen (2 dezelfde voor 50 en 65 en nog een voor 127-250 :? )
120 Pro S achterwand
2x Pro achterwand
Polaroid/packfilm achterwand (er steekt nog een Polaroid label uit :o )
Polarisatiefilter
Tussenring 1 en 2
Filterhouder met een zootje Wratten filters, inclusief aantekeningen van de vorige eigenaar.
Draadontspanner
Gossen Polysix 2

Helaas is het te donker om er een rolletje door te halen.
  Moderator zondag 6 december 2020 @ 17:04:38 #255
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_196583750
Beter gaat er een fotografisch door zodat ik voor weinig een chique tas kan scoren en misschien een dikke staafflitser.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 6 december 2020 @ 17:44:46 #256
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_196584571
quote:
1s.gif Op zondag 6 december 2020 17:04 schreef derLudolf het volgende:
Beter gaat er een fotografisch door zodat ik voor weinig een chique tas kan scoren en misschien een dikke staafflitser.
Dikke flitsers staan er voldoende op MP, soms voor afbraakprijzen.

Met tassen moet je op fotograficabeurzen een beetje geluk hebben. Wij hebben dat geluk een paar keer gehad (o.a. met die Tenba Roadie kruiwagen) en dan heb je iets leuks voor weinig. Soms is er ook gewoon helemaal niks te vinden.
Voor zo'n RB67 setje is best wel een tas van formaat nodig, vooral de opgetuigde camera is best wel gigantisch.

Ik verwacht dat als alles meezit Doesburg (augustus) weer de eerstvolgende fotograficabeurs gaat worden.
  Moderator zondag 6 december 2020 @ 20:29:55 #257
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_196589246
Ik dacht dat daar altijd wel goedkope tassen waren. Maar je moet geluk hebben dus.

Wou net even kijken of de lichtmeter het deed. Even nieuwe batterijen er in. De oude hadden niet gelekt, er onder zat nog een brieft "eingelegt am 5.9.1997" op de andere kant stond 1.4.1987 _O-
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 6 december 2020 @ 20:31:04 #258
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_196589267
Voor het libellenseizoen kwam de hele oplossing te laat, daarom vanmiddag toch maar eens geprobeerd of de manier om mijn boldiffuser mee te nemen ook daadwerkelijk werkbaar is.
De bol is te groot voor in de tas en dus mag hij nu in een tasje waar hij precies in past aan mijn rugtas hangen. Om te kijken of daarmee te lopen is én of ie snel op en af te bouwen is ging ik vanmiddag maar eens naar Burgers Zoo met als oorspronkelijke planning er eerst een eind mee te lopen, daarna optuigen in Mangrove, wat opnamen doen, afbreken, stukkie lopen en dan Mangrove rondje twee.

Vanaf dat afbreken heb ik maar gecancelled, geheel tegen mijn verwachting in was het in Arnhem een ouderwets potje aan het hozen. Gelukkig biedt Mangrove genoeg vertier als je onderstaand setje bij je hebt.

Het is de A77-2 met de Sigma 2.8/105mm, de Nissin Di866 MkII en dus die FalconEyes boldiffuser.

Boldiffuser by Ouwesok, on Flickr
  Moderator zondag 6 december 2020 @ 21:12:23 #259
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_196589943
Is het droog geweest vandaag :o Kan me niet herinneren dat de ruitenwissers uit hebben gestaan.
  Moderator zondag 6 december 2020 @ 21:17:22 #260
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_196590009
Maar wat een apparaat zeg, meer zorgt wel voor mooi licht denk ik?
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 6 december 2020 @ 23:29:40 #261
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_196591735
quote:
1s.gif Op zondag 6 december 2020 21:17 schreef derLudolf het volgende:
Maar wat een apparaat zeg, meer zorgt wel voor mooi licht denk ik?
Er kan bijzonder goed licht uitkomen. Bedoeling is dat ie wordt gebruikt voor beesten ter grootte van een vlinder(lees:libellen).
Naast het meenemen wilde ik ook eens zien wat de flitser zelf exact voor licht maakt en daarvoor was een wat donkere dag als vandaag prima bruikbaar. De combinatie staat dan zodanig ingesteld dat de flitser het alleen mag opknappen. Dat ik dan donkere achtergronden krijg neem ik maar even voor lief.
Voordelen van de bol zouden zijn formaat én zijn positie moeten zijn, het licht komt van hoog in plaats van bijna uit de as.

Ideetje van wat er dan uitkomt
Heliconius Hecale by Ouwesok, on Flickr
  Moderator dinsdag 8 december 2020 @ 19:23:06 #262
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_196623821

De vergroter al vast even in elkaar gezet, ik heb in elk geval beeld.

Ik hoop dat morgen de Nikor 80mm binnen komt.

Ja, daar rechts moet nog een filterlade
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 12 december 2020 @ 20:15:04 #263
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_196694880
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 december 2020 19:23 schreef derLudolf het volgende:
[ afbeelding ]

De vergroter al vast even in elkaar gezet, ik heb in elk geval beeld.

Ik hoop dat morgen de Nikor 80mm binnen komt.

Ja, daar rechts moet nog een filterlade
Ja, er komt licht uit :Y

Als je nou daadwerkelijk aan het vergroten slaat zit er in bovenstaand plaatje al een leermomentje namelijk die perforatiegaatjes die zichtvaar zijn. Zorg dat die dus niet zichtbaar zijn want door die gaatjes komt een berg licht waar je niks mee doet maar die wel voor overstralingen en andere ellende zorgt.

Vandaag in fotografisch opzicht nog helemaal niks gedaan. Toen ik zelf nog een donkere kamer aan de praat hield waren dit van die dagen dat ik gewoon de hele dag bezig kon zijn en vaak nog een flink stuk van de nacht ook.
  Moderator zaterdag 12 december 2020 @ 20:27:57 #264
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_196695113
Aha, ja daar horen schroefjes, maar die zijn er niet meer volgens mij...
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 13 december 2020 @ 00:10:16 #265
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_196699408
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 december 2020 20:27 schreef derLudolf het volgende:
Aha, ja daar horen schroefjes, maar die zijn er niet meer volgens mij...
Ik bedoelde in het geprojecteerde beeld. Daarin zie ik perforatiegaatjes.

Kun je voorkomen door óf het negatief goed in de houder te fixeren óf de maskerschuifjes te gebruiken. Negatief fixeren is meestal eenvoudiger. Zorg dat je altijd een blokje van die kleine post-itjes naast je vergroter hebt liggen.

Gaatjes van ontbrekende schroeven kun je vrij eenvoudig aftapen. Zwarte ducttape is in dat kader ook handig spul om te hebben.
  Moderator zondag 13 december 2020 @ 00:35:38 #266
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_196699704
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2020 00:10 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Ik bedoelde in het geprojecteerde beeld. Daarin zie ik perforatiegaatjes.
[ afbeelding ]

Kun je voorkomen door óf het negatief goed in de houder te fixeren óf de maskerschuifjes te gebruiken. Negatief fixeren is meestal eenvoudiger. Zorg dat je altijd een blokje van die kleine post-itjes naast je vergroter hebt liggen.

Gaatjes van ontbrekende schroeven kun je vrij eenvoudig aftapen. Zwarte ducttape is in dat kader ook handig spul om te hebben.
De negatiefhouder is voor 6*6, dus zal het met die schijfjes moeten doen.

Middenformaat afdrukken lukt voorlopig nog niet. De lens die ik van de week binnen kreeg was een Nikon 50mm ipv 80mm. Miscommunicatie met de verkoper, die ik ken van een FB groep. _O-

Ik had hem al eens eerder gevraagd of hij vergroter lenzen had. Had ie wel. Toen kwam ik via/via op een lens naar die paste toch niet. Dus enige wat ik hem heb gevraagd was "heb je die lens nog" Een brandpuntsafstand heb ik nooit genoemd _O-
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 13 december 2020 @ 00:55:24 #267
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_196699845
quote:
1s.gif Op zondag 13 december 2020 00:35 schreef derLudolf het volgende:

[..]

De negatiefhouder is voor 6*6, dus zal het met die schijfjes moeten doen.
Is ie glasloos 6x6 :?

Mijn Opemus4 had een negatiefhouder met glasplaatjes. Is voor de beeldkwaliteit een stuk beter omdat je negatief gegarandeerd vlak ligt. Nadeeltje bij een Meopta is dan weer dat je geen AN-glas kunt inzetten en je dus het risico op newtonringen loopt.
en daarbij zijn glasplaatjes complete stofnesten
quote:
Middenformaat afdrukken lukt voorlopig nog niet. De lens die ik van de week binnen kreeg was een Nikon 50mm ipv 80mm. Miscommunicatie met de verkoper, die ik ken van een FB groep. _O-

Ik had hem al eens eerder gevraagd of hij vergroter lenzen had. Had ie wel. Toen kwam ik via/via op een lens naar die paste toch niet. Dus enige wat ik hem heb gevraagd was "heb je die lens nog" Een brandpuntsafstand heb ik nooit genoemd _O-
Op zich moet het momenteel niet echt een probleem zijn om voor een geschikt bedrag aan een vergrotingslens te komen. Ik kocht er voor macro-experimenten ooit een aantal in één keer op een beurs voor een habbekrats. Zaten toch lenzen bij waar toch ooit een klein kapitaal voor is neergeteld.
  Moderator zondag 13 december 2020 @ 08:29:19 #268
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_196701522
Nee hoor, met glas. Maar dat maakt voor wel of geen schuifjes hebben en het formaat van de opening niet uit lijkt me?

Die persoon handelt veel in dat spul, hij had ook nog wel meerdere 75 en 80mm objectieven. Er is nu een Nikon 80 5.6 onderweg. :)
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 13 december 2020 @ 11:52:52 #269
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_196703572
quote:
1s.gif Op zondag 13 december 2020 08:29 schreef derLudolf het volgende:
Nee hoor, met glas. Maar dat maakt voor wel of geen schuifjes hebben en het formaat van de opening niet uit lijkt me?
De schuifjes hebben vaak het nadeel dat ze een nogal uit het scherptevlak liggen en daarmee een halfschaduw maken en je er dus niet een gebied scherp mee af kunt maskeren. Geen Meopta-kwaaltje trouwens, bij mijn L1200 heb je hetzelfde effect.
Het handigste is dus om het grootste stuk af te maskeren met de schuifjes en het laatste stukje (die perforatiegaatjes) met een stukje post-it. Voordeel daarvan is ook dat je negatief dan gewoon in positie blijft als je je negatiefhouder naar buiten en weer terug schuift.
Wat soms ook helpt is een stukje zwarte film waarmee je dingen kunt afmaskeren, bij voorkeur hele dunne film zodat het niet zo druk wordt in je negatiefhouder. In de loop van de tijd ontstaat er vanzelf naast je vergroter een bakje met 'handige dingetjes' die je steeds weer van pas komen.
Denk daarbij ook aan kartonnetjes voor als je een lucht iets wilt aanzetten of een kartonnetje met een gat erin voor als je een specifiek stukje wilt doordrukken, kartonnetjes om proefstroken te maken en nog weer andere kartonnetjes voor nog weer andere dingen.
quote:
Die persoon handelt veel in dat spul, hij had ook nog wel meerdere 75 en 80mm objectieven. Er is nu een Nikon 80 5.6 onderweg. :)
De redding is dus nabij.

Van die 50mm Nikkor kun je een hele leuke macroconstructie maken met wat toevoegingen dus er is vooralsnog niks overboord.
pi_196713992
.

[ Bericht 97% gewijzigd door Gast_op_Afstand_GOA op 13-12-2020 21:16:51 ]
Ik snap alles, begrijp er niets van.
  Moderator dinsdag 15 december 2020 @ 18:58:49 #271
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_196750645
Een lockdown en kut weer zijn wel goede omstandigheden om afdrukken te maken :P

Dit weekend maar eens een poging doen.
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 16 december 2020 @ 21:49:24 #272
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_196774542
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 december 2020 18:58 schreef derLudolf het volgende:
Een lockdown en kut weer zijn wel goede omstandigheden om afdrukken te maken :P

Dit weekend maar eens een poging doen.
Het was vandaag wel te doen buiten :Y Zowel licht als niet te koud.

Ik ben nu al benieuwd hoe ver je komend weekend gaat komen.
  Moderator woensdag 16 december 2020 @ 22:39:58 #273
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_196775861
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2020 21:49 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Het was vandaag wel te doen buiten :Y Zowel licht als niet te koud.

Ik zat de hele dag binnen, achter de computer. Toen ik naar huis ging was het alweer donker.

quote:
Ik ben nu al benieuwd hoe ver je komend weekend gaat komen.
Ik zelf ook, postits heb ik al in de doos liggen met spul dat mee moet in de doka badkamer
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 16 december 2020 @ 22:58:24 #274
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_196776522
quote:
1s.gif Op woensdag 16 december 2020 22:39 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Ik zat de hele dag binnen, achter de computer. Toen ik naar huis ging was het alweer donker.
[..]
Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik rond de feestdagen een tijdje vrij ben. Mijn ene opdracht er nu op zit en de volgende na de jaarwisseling begint. Daarom even een paar dagen tijd om bij te komen en zo her en der even weer eens wat tijd in de natuur door te brengen.
quote:
Ik zelf ook, postits heb ik al in de doos liggen met spul dat mee moet in de doka badkamer
Handig is ook een kookwekkertje waarop je twee minuten kunt afpassen. Heel zinvol voor het volledig uitontwikkelen van je papier en om te voorkomen dat je 'op zicht' gaat ontwikkelen want dat gaat namelijk gegarandeerd verkeerd(je ziet niet wat je denkt te zien bij dokalicht). Kost een euro of twee bij de Action....oh, wacht
  Moderator woensdag 16 december 2020 @ 23:20:38 #275
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_196776940
Ik moet nog tot en met de 23e werken. De 24e druk met eten maken en de 25e met eten.
Hopelijk heb ik de 26e even tijd om ook even met de RB op stap te gaan. Anders de 27e.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')