Ja, technisch gezien kan het hier en daar beter ja. Vooral leuk dat het kan.quote:Op vrijdag 4 december 2020 23:11 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Op een systeemcamera is het scherpstellen best wel te doen. Het vergt alleen wat adapters om een oudere Schneider Componar of Componon op een camera te krijgen. Ik gebruik daarvoor eerst een tussenring met een helicoid zodat je kunt scherpstellen, daarachter zit een adaptertje van M42 naar M39, daarachter een adapter waarmee het kleine schroefdraadje van de Schneider weer in die M39 past.
Je hebt dan een dingetje op je camera staan dat griezelig scherp tekent, vooral in het macrobereik maar die ook uiterst strooilichtgevoelig is en omdat ie geen filterdraad heeft moet je een zonnekap improviseren en dan nog zijn ze wat overstralingsgevoelig.
Voor 'normale' fotografie is de 50mm te kort. Heb je een 75mm vergrotingslens dan is het met de juiste tussenring heel goed te doen.
Bij macro is het af en toe best wel smullen geblazen. Voorbeeldje met een Rodagon P 4/60mm, een printerlens die best wel zeldzaam moet zijn omdat er zo goed als niks over te vinden is. Je ziet op dit plaatje ook dat de boel graag overstraalt.
[ link | afbeelding ]Ametastegia Spec. by Ouwesok, on Flickr
[..]
Aha, dat van die flensafstand had ik wel eens van gehoord, meer wist niet dat dat andere lensontwerpen met zich mee bracht. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik daar ook niet zo diep in dit.quote:Het heeft met twee dingen te maken.
Een tweeoog kent nogal beperkingen op wat je er op kunt bouwen, je moet namelijk twee lenzen boven elkaar zetten wat beperkingen oplegt aan de afmetingen. Daarom zijn de lenzen voor een C330 ook niet bijster lichtsterk.
Omdat er geen klapspiegel op een tweeoog zit kun je er een symmetrische groothoek in zetten. Maak je die niet al te lichtsterk (pakweg een 4.5/55mm), dan is dat heel klein te bouwen.
Bij systeemcamera's heb je inderdaad die klapspiegel ook niet waardoor je ook daar met symmetrische groothoeken kunt werken en die zijn bijzonder compact. Kijk maar eens hoe klein bijvoorbeeld de Universal Wide Heliar 15mm van Voigtländer is.
De afwezigheid van die spiegel heeft overigens voor een revolutie in lenzenbouw gezorgd. Vooral lichtsterke groothoeken zijn nu veel beter te maken omdat je die flange distance niet meer hoeft te overbruggen. Lenzen worden lichtsterker en vooral steeds beter. Nu nog goedkoper.
Als er wél een spiegel langs moet zit je dus aan een retrofocus vast en die zijn van oudsher voor middenformaat best wel groot, zeker als je er ook nog een centraalsluiter in wilt hebben.
Een 25.5 naar M39 bestaat want ik heb er zelf eentje. Je Componar is met dat adapter bruikbaar in een vergroter.quote:Op zaterdag 5 december 2020 01:27 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Ja, technisch gezien kan het hier en daar beter ja. Vooral leuk dat het kan.
Gebruik zoals je inschrijft is uhm, omslachtig?Adapters van M42 rechtstreeks naar 25,5mm bestaat wel. Een M39 variant kan ik zo 1-2-3 niet vinden.
Mochten die bestaan, kun je die dan ook gebruiken in een vergroter? Denk dat dit lensje beter is als het standaard Meopta optiekje.
Voor 6x6 ga je die Nikkor nodig hebben, de Componar 50mm heeft een beeldcirkel die volstaat voor kleinbeeld.quote:Als het goed is zou morgen ook een M39 vergroter lens moeten komen. Een Nikor 80mm. Een geweldige lens aldus de verkoper. Op een of andere manier dacht ik dat Schneider beter zou zijn - het of vast de Duitse naam - maar voor ¤20 vs ¤25 zou hij voor die Nikor gaan.
Dikke flitsers staan er voldoende op MP, soms voor afbraakprijzen.quote:Op zondag 6 december 2020 17:04 schreef derLudolf het volgende:
Beter gaat er een fotografisch door zodat ik voor weinig een chique tas kan scoren en misschien een dikke staafflitser.
Er kan bijzonder goed licht uitkomen. Bedoeling is dat ie wordt gebruikt voor beesten ter grootte van een vlinder(lees:libellen).quote:Op zondag 6 december 2020 21:17 schreef derLudolf het volgende:
Maar wat een apparaat zeg, meer zorgt wel voor mooi licht denk ik?
Ja, er komt licht uitquote:Op dinsdag 8 december 2020 19:23 schreef derLudolf het volgende:
[ afbeelding ]
De vergroter al vast even in elkaar gezet, ik heb in elk geval beeld.
Ik hoop dat morgen de Nikor 80mm binnen komt.
Ja, daar rechts moet nog een filterlade
Ik bedoelde in het geprojecteerde beeld. Daarin zie ik perforatiegaatjes.quote:Op zaterdag 12 december 2020 20:27 schreef derLudolf het volgende:
Aha, ja daar horen schroefjes, maar die zijn er niet meer volgens mij...
De negatiefhouder is voor 6*6, dus zal het met die schijfjes moeten doen.quote:Op zondag 13 december 2020 00:10 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Ik bedoelde in het geprojecteerde beeld. Daarin zie ik perforatiegaatjes.
[ afbeelding ]
Kun je voorkomen door óf het negatief goed in de houder te fixeren óf de maskerschuifjes te gebruiken. Negatief fixeren is meestal eenvoudiger. Zorg dat je altijd een blokje van die kleine post-itjes naast je vergroter hebt liggen.
Gaatjes van ontbrekende schroeven kun je vrij eenvoudig aftapen. Zwarte ducttape is in dat kader ook handig spul om te hebben.
Is ie glasloos 6x6quote:Op zondag 13 december 2020 00:35 schreef derLudolf het volgende:
[..]
De negatiefhouder is voor 6*6, dus zal het met die schijfjes moeten doen.
Op zich moet het momenteel niet echt een probleem zijn om voor een geschikt bedrag aan een vergrotingslens te komen. Ik kocht er voor macro-experimenten ooit een aantal in één keer op een beurs voor een habbekrats. Zaten toch lenzen bij waar toch ooit een klein kapitaal voor is neergeteld.quote:Middenformaat afdrukken lukt voorlopig nog niet. De lens die ik van de week binnen kreeg was een Nikon 50mm ipv 80mm. Miscommunicatie met de verkoper, die ik ken van een FB groep.![]()
Ik had hem al eens eerder gevraagd of hij vergroter lenzen had. Had ie wel. Toen kwam ik via/via op een lens naar die paste toch niet. Dus enige wat ik hem heb gevraagd was "heb je die lens nog" Een brandpuntsafstand heb ik nooit genoemd
De schuifjes hebben vaak het nadeel dat ze een nogal uit het scherptevlak liggen en daarmee een halfschaduw maken en je er dus niet een gebied scherp mee af kunt maskeren. Geen Meopta-kwaaltje trouwens, bij mijn L1200 heb je hetzelfde effect.quote:Op zondag 13 december 2020 08:29 schreef derLudolf het volgende:
Nee hoor, met glas. Maar dat maakt voor wel of geen schuifjes hebben en het formaat van de opening niet uit lijkt me?
De redding is dus nabij.quote:Die persoon handelt veel in dat spul, hij had ook nog wel meerdere 75 en 80mm objectieven. Er is nu een Nikon 80 5.6 onderweg.
Het was vandaag wel te doen buitenquote:Op dinsdag 15 december 2020 18:58 schreef derLudolf het volgende:
Een lockdown en kut weer zijn wel goede omstandigheden om afdrukken te maken![]()
Dit weekend maar eens een poging doen.
Ik zat de hele dag binnen, achter de computer. Toen ik naar huis ging was het alweer donker.quote:Op woensdag 16 december 2020 21:49 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Het was vandaag wel te doen buitenZowel licht als niet te koud.
Ik zelf ook, postits heb ik al in de doos liggen met spul dat mee moet in de doka badkamerquote:Ik ben nu al benieuwd hoe ver je komend weekend gaat komen.
Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik rond de feestdagen een tijdje vrij ben. Mijn ene opdracht er nu op zit en de volgende na de jaarwisseling begint. Daarom even een paar dagen tijd om bij te komen en zo her en der even weer eens wat tijd in de natuur door te brengen.quote:Op woensdag 16 december 2020 22:39 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Ik zat de hele dag binnen, achter de computer. Toen ik naar huis ging was het alweer donker.
[..]
Handig is ook een kookwekkertje waarop je twee minuten kunt afpassen. Heel zinvol voor het volledig uitontwikkelen van je papier en om te voorkomen dat je 'op zicht' gaat ontwikkelen want dat gaat namelijk gegarandeerd verkeerd(je ziet niet wat je denkt te zien bij dokalicht). Kost een euro of twee bij de Action....oh, wachtquote:Ik zelf ook, postits heb ik al in de doos liggen met spul dat mee moet in de doka badkamer
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |