abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 18 juli 2020 @ 11:40:03 #1
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_194141646

Welkom bij de Fok!Fotografie Slowchat!

Fotografie is natuurlijk een hele serieuze zaak, maar de fotograaf erachter is natuurlijk niet altijd even serieus met fotografie bezig! Kortom, wij zijn ook mensen die af en toe probleempjes hebben met auto's of de economische crisis, peinzen over wat we vanavond zullen gaan eten en we maken ons ook wel eens zorgen om wanneer de wasmachine het zal begeven... Slowchat time!

Merken
Canon || Nikon || Pentax || Sony || Olympus || Panasonic || Leica || Fuji || Hasselblad || Mamiya

Handige Links
DPReview || DxO
Google

Speel door. het kost verder niks

en zo sloot ik helemaal per ongeluk de vorige en dus maken we weer een nieuwe *O*

Vorige sloot ik dus met een eerste poging op een scan van een negatief van de Zollverein-meet waar ik na jaren weer eens op film fotografeerde.

Met in gedachten dat er nog een tikje meer in moet zitten

Maar op dit moment ben ik er al best een beetje blij mee.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  zaterdag 18 juli 2020 @ 12:53:33 #2
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_194142539
Digitaal fotograferen biedt natuurlijk ontzettend veel meer mogelijkheden dan fotograferen op film. Bijvoorbeeld met de kosten: je schiet duizenden foto's voor slechts de kosten van een SD-kaartje.
Maar zijn er ook dingen waarin film het digitale nog altijd overtreft? Stel dat je nabewerken niet meetelt, of nostalgie, waarin of wanneer zou je fotograferen met film verkiezen boven digitaal?

Met dat ik het tik weet ik er al een: het weer. Bij -20C zal een accu het niet lang volhouden en sowieso is het uit met de digitale pret als alle accu's leeg zijn.
Je 'analoge' toestel blijft beschikbaar.
Everyone has a plan...
until they get punched in the face.
- Mike Tyson
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 18 juli 2020 @ 13:52:57 #3
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_194143061
quote:
7s.gif Op zaterdag 18 juli 2020 12:53 schreef gebrokenglas het volgende:
Digitaal fotograferen biedt natuurlijk ontzettend veel meer mogelijkheden dan fotograferen op film. Bijvoorbeeld met de kosten: je schiet duizenden foto's voor slechts de kosten van een SD-kaartje.
Maar zijn er ook dingen waarin film het digitale nog altijd overtreft? Stel dat je nabewerken niet meetelt, of nostalgie, waarin of wanneer zou je fotograferen met film verkiezen boven digitaal?

Met dat ik het tik weet ik er al een: het weer. Bij -20C zal een accu het niet lang volhouden en sowieso is het uit met de digitale pret als alle accu's leeg zijn.
Je 'analoge' toestel blijft beschikbaar.
Ik denk dat er maar weinig redenen zijn om anno nu op flimpjes te moeten fotograferen, zo ongeveer alles kan digitaal beter.
De kosten zijn anno nu inderdaad best wel stevig omdat film en chemie steeds minder massaproductie worden gaan de prijzen langzaam wat omhoog. Ter illustratie: Voor het geld van zo'n pakje middenformaatfilms koop je al een vrij indrukwekkende geheugenkaart. Op die films gaan zestig opnamen (6x6), op die geheugenkaart ruim 1000 24MP RAW's en de kaart is na gebruik en na backup van de opnamen weer gewoon bruikbaar. De filmpjes zijn na gebruik op en daar moet je weer nieuwe van kopen.

Waarom dan toch zo af en toe eens een filmpje vies maken :?
- Gewoon voor de fun. Even twintig jaar terug in de tijd en proberen met zo min mogelijk opnamen zoveel mogelijk resultaat te halen. Ook voor je digitale fotografie bijzonder leerzaam.
- Mogelijkheden. Anno 2020 koop je voor een relatieve habbekrats midden- en grootformaatspullen waar je voorheen alleen van kon dromen. Nu kun je ermee fotograferen en nog best serieus ook
- Gewoon om even weer met de voetjes op de grond te komen. Die duizenden digitale schoten is natuurlijk leuk maar je resultaten hangen na verloop van tijd meer af van het toeval dan van koele berekening. Zo af en toe een filmpje en je weet weer waar het allemaal ook alweer om ging. Stukje bewustwording.

Voornaamste echter is bij mij: Waarom zou je het niet doen. Het past in mijn afwijking waarin ik lenzen van soms net zo oud als ik zelf op een camera van nu en kortom,ik doe dat gewoon omdat ik het leuk vind.

Na zo'n exercitie op film weet ik trouwens ineens mijn digitale spullen ook weer ontzettend te waarderen. Moet er niet aan denken om op mijn huidige vorm van natuurbeleving op filmpjes te moeten doen, gewoon lekker digitaal schieten, in het veld al weten hoe je opnamen zo ongeveer worden en al fotograferend verbeteren. Heerlijk blijft dat :Y

Maar zo af en toe een klassieke middenformaatbak pakken en daar een filmpje doorheen trekken. Ook heerlijk :Y

Overigens klopt dat -20 verhaal wel voor de accu van je camera al heb je voor de duurdere camera's ook wel een mogelijkheid om hem extern te voeden uit een accupak dat je warm kunt houden.
Voor film komen er echter bij -20 weer andere uitdagingen om de hoek. De drager wordt dan wat minder soepel en het zou niet de eerste keer zijn dat iemand door een normale transportslag zijn film in tweeën trekt of waarbij het transport ineens tot leuke dingen als 'druksluier' kan gaan leiden.
We moeten er kortom ook niet te romantisch over gaan doen
  Moderator zaterdag 18 juli 2020 @ 19:26:56 #4
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_194148192
Daar zit in elk geval meer kleur in als mijn opnamen op 400H, misschien ligt het aan de manier van scannen.

Ik schiet op jaarbasis ruim rollen middenformaat film. Waarom? Gewoon omdat ik het hartstikke leuk vind eigenlijk.

In oktober 2018 heb ik me (weer) een M645 gekocht. Eigenlijk heb ik voor die tijd jaren nauwelijks een camera aangeraakt. Als ik dan in juli de camera pakte moest ik hem eerst nog op zomertijd zetten zeg maar.

Nu ga ik regelmatig met de camera op stap. Ik vind het gewoon mooi werken, lang zoeken naar een compositie ipv steeds door schieten.

Bovendien doet de kwaliteit van middenformaat zeker niet onder voor een digitaal.

Maar goed, dat is dus mijn eigen beleving/mening.

Enig nadeel vind ik, is dat bij de camera's die ik heb, je niet makkelijk kunt schakelen tussen kleur en zwart/wit.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zondag 19 juli 2020 @ 15:29:21 #5
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_194161100
Ben even op Zeche Zollern wezen kijken. Een Kokerei is wat dat betreft interessanter fotografisch gezien.

Echt veel vuiligheid was er niet. Wel een mooie machinehal in Jugendstil gebouwd. Niet dat ik dat herkende, maar dat heb ik gelezen :+

Eigenlijk wou ik ook nog naar Kolerei Hansa in Dortmund. Maar de trein die kant op ging net weg toen ik het perron op liep.
Ik had niet gekeken hoe laat de trein ging en toen ik klaar was naar reed deze net weg. Dus een uur wachten op het prachtige station Dortmund Bövinghausen :')
  Moderator zondag 19 juli 2020 @ 16:38:36 #6
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_194162354
Toch nog richting Kokerei Hansa geweest, maar dat is om 16U al dicht :')
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 19 juli 2020 @ 20:09:33 #7
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_194165792
quote:
1s.gif Op zondag 19 juli 2020 15:29 schreef derLudolf het volgende:
Ben even op Zeche Zollern wezen kijken. Een Kokerei is wat dat betreft interessanter fotografisch gezien.

Echt veel vuiligheid was er niet. Wel een mooie machinehal in Jugendstil gebouwd. Niet dat ik dat herkende, maar dat heb ik gelezen :+

Eigenlijk wou ik ook nog naar Kolerei Hansa in Dortmund. Maar de trein die kant op ging net weg toen ik het perron op liep.
Ik had niet gekeken hoe laat de trein ging en toen ik klaar was naar reed deze net weg. Dus een uur wachten op het prachtige station Dortmund Bövinghausen :')
Zijn er nog plaatjes van gekomen :?

Ik heb vanmiddag een van mijn oudere toeters uitgelaten. Vooral omdat ik wel benieuwd was hoe de Sigma 7.2/500mm het zou doen op de A77-2.

Om alvast met de conclusie te beginnen: Hij lijkt iets trefzekerder dan op de A58 waar ik hem eerder een tijd op gebruikte. Maar om dat vast te stellen moet ik nog even door de opnamen heen akkeren.
  Moderator zondag 19 juli 2020 @ 20:11:26 #8
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_194165821
Jazeker. De rol Ortho die ik er bij de meet in heb gegooid is nu ook vol.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 19 juli 2020 @ 20:44:38 #9
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_194166534
quote:
1s.gif Op zondag 19 juli 2020 20:11 schreef derLudolf het volgende:
Jazeker. De rol Ortho die ik er bij de meet in heb gegooid is nu ook vol.
Je scanner gaat het druk krijgen :Y

Nou, op de A77-2 doet de Sigma het dus voortreffelijk voor een lens van zo'n dertig jaar oud

Moderator zondag 19 juli 2020 @ 21:41:02 #10
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_194167694
Niet verkeerd inderdaad. Niet super scherp, maar volgens mij ook redelijk hoog in de ISO?
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 19 juli 2020 @ 21:46:39 #11
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_194167811
quote:
1s.gif Op zondag 19 juli 2020 21:41 schreef derLudolf het volgende:
Niet verkeerd inderdaad. Niet super scherp, maar volgens mij ook redelijk hoog in de ISO?
't Licht was inderdaad vrij beroerd qua hoeveelheid (wel apart licht). Dat had ook zijn weerslag op de scherpte, het was net te donker om hem lekker door te diafragmeren. Op volle opening gaan deze lenzen niet zo geweldig.
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 24 juli 2020 @ 17:39:41 #12
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_194241489
Weekend *O*

-O-

We kunnen er natuurlijk vanuit gaan dat die kans op neerslag ook kan betekenen dat er in vijf minuten een millimeter of 5 a 7 naar beneden komt en dat het dan de rest van de dag gewoon droog blijft :')
  Moderator vrijdag 24 juli 2020 @ 18:49:29 #13
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_194242307
Dat weet me nooit...

Zaterdag sowieso geen tijd om foto's te maken. Zondag maar eens kijken.

Wel de rol Ortho ontwikkeld en gedigitaliseerd. Aantal detail opnames gemaakt. f/16 en op statief, echt super scherp _O_
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 25 juli 2020 @ 11:34:51 #14
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_194251645
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 18:49 schreef derLudolf het volgende:
Wel de rol Ortho ontwikkeld en gedigitaliseerd. Aantal detail opnames gemaakt. f/16 en op statief, echt super scherp _O_
Er waren in het verleden nogal wat mensen aan het spelevaren met AgfaOrtho25, een film die eigenlijk bedoeld was voor reproductiewerk en die een knetterend contrast gaf als je hem normaal behandelde (gaf ook creatieve mogelijkheden)

Belichtte je hem als ergens in de orde van 6 ASA, dan was ie in de Rodinal 1:100 naar een wat langere toonschaal te ontwikkelen waarbij de verdunde Rodinal de scherpte nog ietwat opkrikte en het contrast nivelleerde.
De korrel van die combinatie was zo fijn dat je er spiegelgladde posters van kon afdrukken. Je moest dan bij kleinbeeld werkelijk alles uit de kast trekken voor wat de performance van je opnamelenzen en vooral je vergrotingslenzen betrof maar dan had je ook wat.
Voor middenformaat zou je dan de Rodinal iets minder moeten verdunnen waarmee je wat scherpte inlevert (merk je niks van door minder compressie) en nog wat extra toonschaal terug krijgt omdat ie minder nivelleert. Tijden en verdunningen daarvoor weet ik niet, ik speelde meer met 'normale' films en sopte die in sapjes waar ze eigenlijk helemaal niet in ontwikkeld hoorden te worden.
T-grain films in Microphen bijvoorbeeld. Het was vloeken in een gebedshuis naar keuze maar dat had ermee te maken dat nog heel lang na de introductie van de TMax en Delta en zo iedereen ze bleef behandelen als klassieke zwartwitfilms en ze in fijnkorrelontwikkelaren probeerde te doen. De grap was juist dat je die korrel niet moest proberen te onderdrukken maar hem goed tot ontwikkeling moest laten komen zodat ze zo mooi mogelijk op elkaar aansloten.
Voor kleinbeeld TMax 100, Zorgen dat je hem niet te ruim belichtte en dan in de Microphen 1+3 voor 11 minuten. Gaf een redelijk 'dun' negatief dat zowel in een Opaline/condensor-vergroter als een Meopta als in een optimale mengboxvergroter als mijn L1200 prima te gebruiken was.[/sub]
Voor middenformaat had ik dan de Microphen 1+1 verdund en ontwikkelde hem 8 minuten en kreeg dan een betere toonschaal op inlevering van een heel klein beetje scherpte.
De verrassing met TMax was dat de TMax400 op dezelfde tijden kon.
Rodinal was overigens de ontwikkelaar waarmee ik erachter kwam dat je Tgrainfilms niet subtiel moest ontwikkelen maar ze gewoon flink op hun donder moest geven.
Aanleiding voor die veronderstelling was het verhaal van een of andere toenmalige goeroe die vertelde dat Tgrainfilms van zichzelf bijzonder grofkorrelig zijn maar anders dan klassieke films korrels met een vast model vormen. Vooral in kleurenfilms was die techniek een enorme sprong naar voren, in zwartwit moesten we het allemaal nog even ontdekken.
  Moderator zaterdag 25 juli 2020 @ 21:04:28 #15
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_194258377
Eerst even de reactie in het kort.
Dat ISO 25 belichten als 6 komt me bekend voor.

Agfa, de Belgische tak bestaat nog, maakt oa nog de Copex Rapid. Daar moet je een speciale laagcontrast ontwikkelaar voor gebruiken en dan heb je een hele hoge resolutie. Ik lees er niets over belichten als ISO 6.
https://www.fotoimpex.de/(...)tml?cache=1595702954

Deze kun je ook als ISO 6 belichten. En er wordt iets over documentfilm genoemd.
https://www.fotoimpex.de/(...)6-kleinbildfilm.html

Ik wil nog steeds zo'n rolletje Copex Rapid/Spur proberen, maar heb van de week net weer een pakketje uit Bad Saarow ontvangen, dus voorlopig weer genoeg voorraad.

De Velvia 50 was op, duur geintje. :7
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 25 juli 2020 @ 22:52:11 #16
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_194260334
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 juli 2020 21:04 schreef derLudolf het volgende:
Eerst even de reactie in het kort.
Dat ISO 25 belichten als 6 komt me bekend voor.

Agfa, de Belgische tak bestaat nog, maakt oa nog de Copex Rapid. Daar moet je een speciale laagcontrast ontwikkelaar voor gebruiken en dan heb je een hele hoge resolutie. Ik lees er niets over belichten als ISO 6.
https://www.fotoimpex.de/(...)tml?cache=1595702954

Deze kun je ook als ISO 6 belichten. En er wordt iets over documentfilm genoemd.
https://www.fotoimpex.de/(...)6-kleinbildfilm.html

Ik wil nog steeds zo'n rolletje Copex Rapid/Spur proberen, maar heb van de week net weer een pakketje uit Bad Saarow ontvangen, dus voorlopig weer genoeg voorraad.

De Velvia 50 was op, duur geintje. :7
Die recepten die je zo her en der ziet moet je altijd als eerste uitgangspunt nemen en door experimenteren verbeteren tot je het voor jou ideale negatief krijgt. De werkwijze ontwikkelen en scannen is daarbij best wel anders dan ontwikkelen en afdrukken en ik heb er zelf te weinig ervaring mee om er iets zinnigs over te roepen.

Wel leuk als je bij impex rondkijkt is dat je nog steeds de beide oudste ontwikkelaren leverbaar ziet, D76 van Kodak en Rodinal van inmiddels Adox.
  Moderator zondag 26 juli 2020 @ 00:03:16 #17
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_194261732
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2020 22:52 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Die recepten die je zo her en der ziet moet je altijd als eerste uitgangspunt nemen en door experimenteren verbeteren tot je het voor jou ideale negatief krijgt. De werkwijze ontwikkelen en scannen is daarbij best wel anders dan ontwikkelen en afdrukken en ik heb er zelf te weinig ervaring mee om er iets zinnigs over te roepen.

Wel leuk als je bij impex rondkijkt is dat je nog steeds de beide oudste ontwikkelaren leverbaar ziet, D76 van Kodak en Rodinal van inmiddels Adox.
Adox is een merknaam van Fotoimpex. Ze produceren zelf papier en film. Chemie wordt laten ze maken geloof ik, maar ze hebben wel een aantal "unieke" Agfa/Orwo recepten, zoals Atomal 49 en enkele papier ontwikkelaars. Maar ook FX39-II van Geoffrey Crawler. Vroeger werd dat door Patterson verkocht, ze hebben ook nog samengewerkt met de beste man.

Adox Silvermax film is eigenlijk dezelfde emulsie als Agfa Agfapan APX 100 (die ik van jou heb gekregen). Verder hebben ze Agfa Scala (zw dia) en de CHS100 is geloof ik een Efke emulsie. Die is, net als Fuji Acros, orthopanchromatisch. Deze films maken ze, net als papier, in hun fabriek in Marly. Dit was vroeger de testfabriek van Ilford, deze testlijn is voldoende voor hun reguliere productie.

Kleinbeeld kunnen ze sinds kort weer fabriceren, er waren problemen met de convectie. Rolfilm hebben ze al een hele tijd niet helaas, ook vanwege problemen met de apparatuur. Allemaal bijzonder specifieke onderdelen met nauwe toleranties (lees: duur). CHS100 is er ook in vlakfilm, doordat Fotoimpex zowel verkoper als producent is, zijn ze wel een beetje de baas wat betreft gekke formaten vlakfilm.

Ilford heeft ook eens per jaar een "ultra large format program". Een pakje 20x24" FP4+ kost ¤1050 :X Voor 25 opnamen.
  Moderator zondag 26 juli 2020 @ 00:17:23 #18
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_194261910
D76 is nog steeds dé referentie wat betreft ontwikkelaars overigens
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2020 11:34 schreef Ouwesok het volgende:

De grap was juist dat je die korrel niet moest proberen te onderdrukken maar hem goed tot ontwikkeling moest laten komen zodat ze zo mooi mogelijk op elkaar aansloten.
Ben ik het wel met je eens in de zin dat ik Delta 100 in Rodinal veel mooier vind dan ID11/D76

quote:
De verrassing met TMax was dat de TMax400 op dezelfde tijden kon.
Rodinal was overigens de ontwikkelaar waarmee ik erachter kwam dat je Tgrainfilms niet subtiel moest ontwikkelen maar ze gewoon flink op hun donder moest geven.

Delta 100, FP4+ en HP5+ hebben ook alleen dezelfde tijd in ID11/D76 1+3. In de praktijk ontwikkel ik maar een film per keer overigens ;)

Heb je die tijden allemaal onthouden of had je dat ergens genoteerd?
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 26 juli 2020 @ 00:57:58 #19
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_194262238
quote:
1s.gif Op zondag 26 juli 2020 00:03 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Adox is een merknaam van Fotoimpex. Ze produceren zelf papier en film. Chemie wordt laten ze maken geloof ik, maar ze hebben wel een aantal "unieke" Agfa/Orwo recepten, zoals Atomal 49 en enkele papier ontwikkelaars. Maar ook FX39-II van Geoffrey Crawler. Vroeger werd dat door Patterson verkocht, ze hebben ook nog samengewerkt met de beste man.

Adox Silvermax film is eigenlijk dezelfde emulsie als Agfa Agfapan APX 100 (die ik van jou heb gekregen). Verder hebben ze Agfa Scala (zw dia) en de CHS100 is geloof ik een Efke emulsie. Die is, net als Fuji Acros, orthopanchromatisch. Deze films maken ze, net als papier, in hun fabriek in Marly. Dit was vroeger de testfabriek van Ilford, deze testlijn is voldoende voor hun reguliere productie.

Kleinbeeld kunnen ze sinds kort weer fabriceren, er waren problemen met de convectie. Rolfilm hebben ze al een hele tijd niet helaas, ook vanwege problemen met de apparatuur. Allemaal bijzonder specifieke onderdelen met nauwe toleranties (lees: duur). CHS100 is er ook in vlakfilm, doordat Fotoimpex zowel verkoper als producent is, zijn ze wel een beetje de baas wat betreft gekke formaten vlakfilm.

Ilford heeft ook eens per jaar een "ultra large format program". Een pakje 20x24" FP4+ kost ¤1050 :X Voor 25 opnamen.
Ook wel leuke ontwikkelingen inderdaad. Adox en Efke zijn allebei ook al behoorlijk oude namen in zwartwitland die je nu ineens weer terug ziet.

Zo zag Adox er vroeger uit

De originele Efke zag er zo uit.

De oorspronkelijke Efke kwam uit Kroatië en maakte films volgens de receptuur van.....Adox.
Het leuke was dat in de 2003 de boel omgedraaid werd toen de merknaam Adox, die inmiddels door Agfa van DuPont was overgekocht terecht kwam bij Impex die de Efke films uit Kroatië importeerde en daar dus het merk Adox op kon zetten 8)7
Leuke bewegingen dus.
Andere naam die ik in dat kader nog ineens tegenkwam was Forte, een Hongaarse emulsiegieter waar ik wel het nodige papier van heb verstookt. Tijdens de digitale opmars en de chemische teruggang bij de grote jongens zag je ineens Forte in het westen in de fotowinkels verschijnen.
Ook Forte kwam in de problemen en hoewel er diverse partijen bezig waren met het veiligstellen van het merk ging Impex er uiteindelijk mee vandoor,
Impex heeft daarmee zo ongeveer de hele West- en Oosteuropese zwartwitfotografiewereld opgekocht.

Een van de redenen waardoor een aantal filmgieters in de moeilijkheden kwamen is voor Impex zo te zien ook nog steeds een issue, de machines van de meeste bedrijven begonnen steeds lastiger en vooral duurder in onderhoud te worden.
  Moderator zondag 26 juli 2020 @ 08:40:29 #20
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_194263759
Ik vond mijn post al aardig lang worden, maar Adox heeft onlangs na veel testen het oude Forte Polywarmtone papier weer te koop.

Het "gieten" van de film is overigens nog niet zo zeer het probleem. Het omzetten naar 120/135 rolfilm is een groter probleem. Daar loopt het ook bij Fuji en Kodak op vast nu de verkoop volumes weer zijn gestegen de laatste jaren.
  maandag 27 juli 2020 @ 22:37:26 #21
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_194286347
Doe het maar even hier ipv in het wedstrijddtopic.

quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 22:45 schreef SpecialK het volgende:

[..]

ja volgens mij woon je bij mij om de hoek... ik ben beschikbaar voor photowalks trouwens.. no homo.
Ja, leuk. Daar ben ik wel voor te prikken porren.
Huilen dan.
  dinsdag 28 juli 2020 @ 15:56:51 #22
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_194295484
A7SIII announcement! :D Live première!

The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  dinsdag 28 juli 2020 @ 16:22:44 #23
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_194295828
https://www.kamera-express.nl/product/12342614 ¤4199 ouch! :P
Maar nog altijd goedkoper dan de ¤4549 Canon R5, die toch veel kritiek krijgt (heethoofd). :X :%

Maar ze lijken het wel serieus te nemen. Ik bedoel, als ze nu echt eens die menus onder handen nemen en deze ook met touchscreen te bedienen zijn, is het wel menens!
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 28 juli 2020 @ 17:32:05 #24
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_194297000
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 16:22 schreef shiz het volgende:
https://www.kamera-express.nl/product/12342614 ¤4199 ouch! :P
Maar nog altijd goedkoper dan de ¤4549 Canon R5, die toch veel kritiek krijgt (heethoofd). :X :%

Maar ze lijken het wel serieus te nemen. Ik bedoel, als ze nu echt eens die menus onder handen nemen en deze ook met touchscreen te bedienen zijn, is het wel menens!
Het menu van de A7SIII is onder handen genomen voor wat ik langs zag komen en 'men' was er kennelijk best wel blij mee zo aan de reacties te oordelen.

Ook was na de introductie van de R5 van Canon ook al heel gewiekst uitgelekt dat Sony een best wel innovatieve koeling op de sensor had weten aan te brengen.

Mijn eerste generatie A7 begint nu wel erg antiek aan te doen :')
Maar hij moet nog even door tot de A7III op uitfaseren staat, dan worden ze over het algemeen lekker betaalbaar.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ouwesok op 28-07-2020 18:39:47 ]
  dinsdag 28 juli 2020 @ 17:35:55 #25
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_194297053
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 16:22 schreef shiz het volgende:
die toch veel kritiek krijgt (heethoofd). :X :%
Tja, het is dan ook geen filmcamera. Snap dat gezeur niet zo goed.
Huilen dan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')