Ik denk dat er maar weinig redenen zijn om anno nu op flimpjes te moeten fotograferen, zo ongeveer alles kan digitaal beter.quote:Op zaterdag 18 juli 2020 12:53 schreef gebrokenglas het volgende:
Digitaal fotograferen biedt natuurlijk ontzettend veel meer mogelijkheden dan fotograferen op film. Bijvoorbeeld met de kosten: je schiet duizenden foto's voor slechts de kosten van een SD-kaartje.
Maar zijn er ook dingen waarin film het digitale nog altijd overtreft? Stel dat je nabewerken niet meetelt, of nostalgie, waarin of wanneer zou je fotograferen met film verkiezen boven digitaal?
Met dat ik het tik weet ik er al een: het weer. Bij -20C zal een accu het niet lang volhouden en sowieso is het uit met de digitale pret als alle accu's leeg zijn.
Je 'analoge' toestel blijft beschikbaar.
Zijn er nog plaatjes van gekomenquote:Op zondag 19 juli 2020 15:29 schreef derLudolf het volgende:
Ben even op Zeche Zollern wezen kijken. Een Kokerei is wat dat betreft interessanter fotografisch gezien.
Echt veel vuiligheid was er niet. Wel een mooie machinehal in Jugendstil gebouwd. Niet dat ik dat herkende, maar dat heb ik gelezen
Eigenlijk wou ik ook nog naar Kolerei Hansa in Dortmund. Maar de trein die kant op ging net weg toen ik het perron op liep.
Ik had niet gekeken hoe laat de trein ging en toen ik klaar was naar reed deze net weg. Dus een uur wachten op het prachtige station Dortmund Bövinghausen
Je scanner gaat het druk krijgenquote:Op zondag 19 juli 2020 20:11 schreef derLudolf het volgende:
Jazeker. De rol Ortho die ik er bij de meet in heb gegooid is nu ook vol.
't Licht was inderdaad vrij beroerd qua hoeveelheid (wel apart licht). Dat had ook zijn weerslag op de scherpte, het was net te donker om hem lekker door te diafragmeren. Op volle opening gaan deze lenzen niet zo geweldig.quote:Op zondag 19 juli 2020 21:41 schreef derLudolf het volgende:
Niet verkeerd inderdaad. Niet super scherp, maar volgens mij ook redelijk hoog in de ISO?
Er waren in het verleden nogal wat mensen aan het spelevaren met AgfaOrtho25, een film die eigenlijk bedoeld was voor reproductiewerk en die een knetterend contrast gaf als je hem normaal behandelde (gaf ook creatieve mogelijkheden)quote:Op vrijdag 24 juli 2020 18:49 schreef derLudolf het volgende:
Wel de rol Ortho ontwikkeld en gedigitaliseerd. Aantal detail opnames gemaakt. f/16 en op statief, echt super scherp
Die recepten die je zo her en der ziet moet je altijd als eerste uitgangspunt nemen en door experimenteren verbeteren tot je het voor jou ideale negatief krijgt. De werkwijze ontwikkelen en scannen is daarbij best wel anders dan ontwikkelen en afdrukken en ik heb er zelf te weinig ervaring mee om er iets zinnigs over te roepen.quote:Op zaterdag 25 juli 2020 21:04 schreef derLudolf het volgende:
Eerst even de reactie in het kort.
Dat ISO 25 belichten als 6 komt me bekend voor.
Agfa, de Belgische tak bestaat nog, maakt oa nog de Copex Rapid. Daar moet je een speciale laagcontrast ontwikkelaar voor gebruiken en dan heb je een hele hoge resolutie. Ik lees er niets over belichten als ISO 6.
https://www.fotoimpex.de/(...)tml?cache=1595702954
Deze kun je ook als ISO 6 belichten. En er wordt iets over documentfilm genoemd.
https://www.fotoimpex.de/(...)6-kleinbildfilm.html
Ik wil nog steeds zo'n rolletje Copex Rapid/Spur proberen, maar heb van de week net weer een pakketje uit Bad Saarow ontvangen, dus voorlopig weer genoeg voorraad.
De Velvia 50 was op, duur geintje.
Adox is een merknaam van Fotoimpex. Ze produceren zelf papier en film. Chemie wordt laten ze maken geloof ik, maar ze hebben wel een aantal "unieke" Agfa/Orwo recepten, zoals Atomal 49 en enkele papier ontwikkelaars. Maar ook FX39-II van Geoffrey Crawler. Vroeger werd dat door Patterson verkocht, ze hebben ook nog samengewerkt met de beste man.quote:Op zaterdag 25 juli 2020 22:52 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Die recepten die je zo her en der ziet moet je altijd als eerste uitgangspunt nemen en door experimenteren verbeteren tot je het voor jou ideale negatief krijgt. De werkwijze ontwikkelen en scannen is daarbij best wel anders dan ontwikkelen en afdrukken en ik heb er zelf te weinig ervaring mee om er iets zinnigs over te roepen.
Wel leuk als je bij impex rondkijkt is dat je nog steeds de beide oudste ontwikkelaren leverbaar ziet, D76 van Kodak en Rodinal van inmiddels Adox.
Ben ik het wel met je eens in de zin dat ik Delta 100 in Rodinal veel mooier vind dan ID11/D76quote:Op zaterdag 25 juli 2020 11:34 schreef Ouwesok het volgende:
De grap was juist dat je die korrel niet moest proberen te onderdrukken maar hem goed tot ontwikkeling moest laten komen zodat ze zo mooi mogelijk op elkaar aansloten.
Delta 100, FP4+ en HP5+ hebben ook alleen dezelfde tijd in ID11/D76 1+3. In de praktijk ontwikkel ik maar een film per keer overigensquote:De verrassing met TMax was dat de TMax400 op dezelfde tijden kon.
Rodinal was overigens de ontwikkelaar waarmee ik erachter kwam dat je Tgrainfilms niet subtiel moest ontwikkelen maar ze gewoon flink op hun donder moest geven.
Ook wel leuke ontwikkelingen inderdaad. Adox en Efke zijn allebei ook al behoorlijk oude namen in zwartwitland die je nu ineens weer terug ziet.quote:Op zondag 26 juli 2020 00:03 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Adox is een merknaam van Fotoimpex. Ze produceren zelf papier en film. Chemie wordt laten ze maken geloof ik, maar ze hebben wel een aantal "unieke" Agfa/Orwo recepten, zoals Atomal 49 en enkele papier ontwikkelaars. Maar ook FX39-II van Geoffrey Crawler. Vroeger werd dat door Patterson verkocht, ze hebben ook nog samengewerkt met de beste man.
Adox Silvermax film is eigenlijk dezelfde emulsie als Agfa Agfapan APX 100 (die ik van jou heb gekregen). Verder hebben ze Agfa Scala (zw dia) en de CHS100 is geloof ik een Efke emulsie. Die is, net als Fuji Acros, orthopanchromatisch. Deze films maken ze, net als papier, in hun fabriek in Marly. Dit was vroeger de testfabriek van Ilford, deze testlijn is voldoende voor hun reguliere productie.
Kleinbeeld kunnen ze sinds kort weer fabriceren, er waren problemen met de convectie. Rolfilm hebben ze al een hele tijd niet helaas, ook vanwege problemen met de apparatuur. Allemaal bijzonder specifieke onderdelen met nauwe toleranties (lees: duur). CHS100 is er ook in vlakfilm, doordat Fotoimpex zowel verkoper als producent is, zijn ze wel een beetje de baas wat betreft gekke formaten vlakfilm.
Ilford heeft ook eens per jaar een "ultra large format program". Een pakje 20x24" FP4+ kost ¤1050 Voor 25 opnamen.
Ja, leuk. Daar ben ik wel voor te prikken porren.quote:Op woensdag 22 juli 2020 22:45 schreef SpecialK het volgende:
[..]
ja volgens mij woon je bij mij om de hoek... ik ben beschikbaar voor photowalks trouwens.. no homo.
Het menu van de A7SIII is onder handen genomen voor wat ik langs zag komen en 'men' was er kennelijk best wel blij mee zo aan de reacties te oordelen.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 16:22 schreef shiz het volgende:
› https://www.kamera-express.nl/product/12342614 ¤4199 ouch!
Maar nog altijd goedkoper dan de ¤4549 Canon R5, die toch veel kritiek krijgt (heethoofd).
Maar ze lijken het wel serieus te nemen. Ik bedoel, als ze nu echt eens die menus onder handen nemen en deze ook met touchscreen te bedienen zijn, is het wel menens!
Tja, het is dan ook geen filmcamera. Snap dat gezeur niet zo goed.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |