abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 20 juli 2020 @ 09:59:06 #61
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_194172899
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 08:50 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Ik denk dat je de spijker op zijn kop slaat.

Er zijn in maart/april veel ouderen overleden aan het virus. De mensen die nu nog in het verzorgingshuis zitten hebben het veelal gehad en overleefd en zijn dus immuun (voorlopig). Tevens heeft veel verplegend personeel ook immuniteit opgebouwd, waar ze in maart/april het virus mee naar binnen namen het verzorgingshuis in is dat nu niet meer het geval.

En vergeet ook niet dat de maatregelen ontzettend veel effect hebben. De simpele regels als blijf thuis bij ziekte, schud geen handen, was je handen vaak en houd afstand zijn echt heel effectief. Zeker in de buitenlucht. Van de besmettingen die je nu hoort zijn er veel opgelopen binnen gezinnen, ofwel binnenshuis. Daar waar mensen toch dicht bij elkaar zitten en de regels niet gelden / niet vol te houden zijn.

Hoewel de cijfers echt niet enkel positief zijn, is het ook niet iets om heel bang van te worden. Het is totaal niet vergelijkbaar met het begin van de Corona. Toen verdubbelden de besmettingen elke 2 dagen. Dat is nu absoluut niet het geval. Ook blijft zoals gezegd het aantal opnames in het ziekenhuis en op de IC laag.

Naar mijn bescheiden mening past het helemaal in het beeld wat de overheid voor ogen had. De eerste golf was onhoudbaar, we wisten niet wat ons overkwam. In een korte tijd hebben we heel veel geleerd van het virus en zijn er bijvoorbeeld medicijnen gevonden die bepaalde groepen kunnen helpen. Die eerste golf overkwam ons (en de wereld), maar we hebben die piek netjes bedwongen met gezond verstand en effectieve maatregelen ('flatten the curve'). Het is nu het doel en zaak om lage cijfers te blijven houden, met name in opnames in het ziekenhuis en uiteindelijk de IC. Het is geen doel om 0 besmettingen te hebben, wel om besmettingen te vinden en te isoleren.

Het is jammer dat we nu nog maar 1x per week weten hoeveel testen er afgenomen zijn en hoeveel procent er dan dus positief was. Dat is een goede indicatie hoe het gaat, beter dan de platte getallen van het aantal nieuwe besmettingen. Het maakt nogal uit of er 100 besmettingen zijn gevonden bij:
100 testen (100%)
1.000 testen (10%)
10.000 testen (1%)
100.000 testen (0,1%)
1.000.000 testen (0,01%)
In het eerste geval moeten we ons meer dan ernstig zorgen maken, in het laatste geval is het amper noemenswaardig meer. In het begin van de Corona was ongeveer 30% van de testen positief, sinds die tijd is het hard afgenomen naar 0,6% vorige week. Het feit dat we meer testen en minder gevallen vinden is top.

Maar alhoewel we positief moeten blijven, moeten we ook blijven opletten met zijn allen. Gelukkig doen de meesten dat ook, dat is wel prettig.
Het wordt vooral zorgwekkend als (bijna) elke positieve test ook een ziekenhuisopname oplevert. De verhouding dus tussen die twee procentueel gezien.
pi_194172920
quote:
7s.gif Op maandag 20 juli 2020 09:46 schreef koemleit het volgende:

[..]

haha komt wel goed joh!
als je op let, en zeker in de buitenlucht dan is de kans echt heel klein.
Ben niet bang voor mijzelf hoor, ik weet zeker dat ik genoeg afstand heb gehouden ;) Wij zijn daar heel strict in, en natuurlijk lukt het niet altijd even goed. Maar wij lopen gerust wat om, blijven wachten of gaan ergens anders heen als het ons te druk wordt.

Maar dat geldt niet voor iedereen die er rondloopt, al denk ik zelf dat het geen noemenswaardige besmettingen op gaat leveren. Ik ben er ondertussen wel van overtuigd dat buiten zijn al zo'n beetje alle risico's wegneemt. Zeker als er in een bepaalde mate opvolging wordt gegeven aan de geldende maatregelen.
pi_194172926
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 09:59 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Het wordt vooral zorgwekkend als (bijna) elke positieve test ook een ziekenhuisopname oplevert. De verhouding dus tussen die twee procentueel gezien.
Zoals de situatie in maart was, dat was inderdaad zorgwekkend.

Het coronadashboard heeft alle getallen op 0 staan zelfs over de laatste 3 dagen.
  maandag 20 juli 2020 @ 10:07:05 #64
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_194172954
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 10:02 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Het coronadashboard heeft alle getallen op 0 staan zelfs over de laatste 3 dagen.
Ja, ik zat ook al op Worldometers te kijken en zag tot mijn verbazing dat Nederland van 9 t/m14 juli 0 doden heeft.

Die RIVM-updates werken ook met terugwerkende cijfers, soms staat er nog een overledene tussen uit mei of misschien wel april.
pi_194172962
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 09:59 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

In maart/april werd je volgens mij voornamelijk getest als je in het ziekenhuis werd opgenomen, dus dat was procentueel ook niet echt overzichtelijk.
Tap tap tap
pi_194172979
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 10:02 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Ja dat dashboard klopt volgens mij echt niks van, jammer wel.
  maandag 20 juli 2020 @ 10:09:05 #67
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_194172991
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 10:07 schreef CherryLips het volgende:

[..]

In maart/april werd je volgens mij voornamelijk getest als je in het ziekenhuis werd opgenomen, dus dat was procentueel ook niet echt overzichtelijk.
Beste is gewoon als de opnames in absolute zin tot een minimum beperkt blijven :)
pi_194173023
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 10:07 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Ja, ik zat ook al op Worldometers te kijken en zag tot mijn verbazing dat Nederland van 9 t/m14 juli 0 doden heeft.

Die RIVM-updates werken ook met terugwerkende cijfers, soms staat er nog een overledene tussen uit mei of misschien wel april.

quote:

[..]

Dat kan wel kloppen hoor, als ik bddataplan bekijk.

Sinds 9 juli hebben we
1x 2 doden
4x 1 dode
3x 0 doden
1x -1 dode
2x -2 dode

Dus in 11 dagen hebben we +1 dode netto
pi_194173025
quote:

[..]

We doen het echt goed op dit moment, hopelijk houden we het vast. En of we dan 50, 100 of 150 besmettingen per dag hebben... dat doet er weinig toe dan. Hooguit een fijn gevoel omdat we ze hebben vastgesteld en geïsoleerd.
pi_194173034
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 10:07 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Klopt, toen was er beleid dat we enkel in het uiterste geval een test deden. In principe dus alleen als je door de triage tent van het ziekenhuis ging. Meer was er op dat moment niet mogelijk. Dat is nu wel anders, we hebben een overschot aan testen en bij elk kuchje kan je een test doen. Top geregeld wat mij betreft.
pi_194173041
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 10:08 schreef Hannnnn het volgende:

[..]

Ja dat dashboard klopt volgens mij echt niks van, jammer wel.
Of het klopt wel, en dan zijn de cijfers nog positiever dan ik dacht.

Maar eerlijk gezegd ben ik ook niet echt overtuigd van dat dashboard.
  maandag 20 juli 2020 @ 10:14:03 #72
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_194173043
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 10:11 schreef Hannnnn het volgende:

[..]

[..]

Sinds 9 juli hebben we
1x 2 doden
4x 1 dode
3x 0 doden
1x -1 dode
2x -2 dode

Dat is ontzettend goed nieuws dus :)
  maandag 20 juli 2020 @ 10:15:37 #73
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_194173054
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 10:13 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Klopt, toen was er beleid dat we enkel in het uiterste geval een test deden. In principe dus alleen als je door de triage tent van het ziekenhuis ging. Meer was er op dat moment niet mogelijk. Dat is nu wel anders, we hebben een overschot aan testen en bij elk kuchje kan je een test doen. Top geregeld wat mij betreft.
Wat dan wel weer bijzonder is, is dat voor Amsterdam zaterdag 1 besmetting werd gemeld en gisteren ineens 33. Tenzij ze in het weekend resultaten van de hele week ineens doorgeven of zo.
pi_194173077
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 10:13 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Of het klopt wel, en dan zijn de cijfers nog positiever dan ik dacht.

Maar eerlijk gezegd ben ik ook niet echt overtuigd van dat dashboard.
Die ziekenhuis opnames kunnen niet kloppen lijkt me, volgens bddataplan zitten we nog wel op gemiddeld minimaal 1 opname per dag. De andere cijfers geloof ik wel.

Edit: misschien klopt het wel:
17-7: - 4 opnames
18-7: +1 opname
19-7: +3 opnames

Dus totaal over 3 dagen is 0!
  maandag 20 juli 2020 @ 10:22:42 #75
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_194173122
Zolang het vooral feestende jongeren zijn die positief testen, maak ik me ook niet zo'n zorgen om die positieve tests.

Problemen ontstaan zodra het virus weer ergens een verzorgingstehuis weet binnen te sluipen. Hoe zit dat eigenlijk met die mensen daar, die mogen intussen ook wel weer naar buiten neem ik aan?
pi_194173322
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 10:15 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Wat dan wel weer bijzonder is, is dat voor Amsterdam zaterdag 1 besmetting werd gemeld en gisteren ineens 33. Tenzij ze in het weekend resultaten van de hele week ineens doorgeven of zo.
Het proces van melden is ondoorzichtig, dus het kan goed een eind achterlopen. Of dat er 1 besmetting wordt gevonden en dan de omgeving wordt getest.
pi_194174533
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 10:11 schreef Hannnnn het volgende:

[..]

[..]

Sinds 9 juli hebben we
1x 2 doden
4x 1 dode
3x 0 doden
1x -1 dode
2x -2 dode

netto :D
just give a second thought
what if we don't get caught...
  maandag 20 juli 2020 @ 12:16:01 #78
26568 AlwaysConnected
Alwaysconnected
pi_194174787
Zou het positief zijn dat wij hier geen mondkapjes verplicht hebben , alleen in het OV, waardoor de getallen laag blijven omdat je zonder verplichting van mondkapjes verder bij elkaar vandaan blijft dan met z'n verplichting of zijn wij Nederlanders anders dan de rest en hebben we zo ie zo meer afstand onderling?

quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 08:48 schreef Federer-fan het volgende:

[..]

Nee, al vraag ik me af of we op termijn op een gegeven moment standaard allemaal met een mondkapje lopen, zoals ze in veel Aziatische landen doen. Dacht altijd dat dat tegen de smog was maar kennelijk is het ook tegen virussen.
Moet er eigenlijk niet aan denken bij elke Wisse wasje buiten de deur een kapje op doen

[ Bericht 54% gewijzigd door AlwaysConnected op 20-07-2020 12:22:40 ]
pi_194175208
quote:
1s.gif Op maandag 20 juli 2020 12:16 schreef AlwaysConnected het volgende:
Zou het positief zijn dat wij hier geen mondkapjes verplicht hebben , alleen in het OV, waardoor de getallen laag blijven omdat je zonder verplichting van mondkapjes verder bij elkaar vandaan blijft dan met z'n verplichting of zijn wij Nederlanders anders dan de rest en hebben we zo ie zo meer afstand onderling?
[..]

Moet er eigenlijk niet aan denken bij elke Wisse wasje buiten de deur een kapje op doen
Volg een celeb op Instagram die roept WEAR YOUR MASKS en dan een foto plaatst waarop ze een selfie maakt met een vriendin, koppen tegen elkaar, maar wel een masker op. Zo werkt het volgens mij ook niet.
Tap tap tap
pi_194175528
quote:
1s.gif Op maandag 20 juli 2020 12:16 schreef AlwaysConnected het volgende:
Ik denk dat het eerder een voordeel is dat veel Nederlanders niet zo knuffelig zijn. Als je kijkt naar bv. Frankrijk of de USA dan is fysieke aanraking altijd meer dan een hand geven. Bij ons is het normaal een hand, maar dat doen we ook al maanden niet meer.
pi_194175537
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 12:43 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Volg een celeb op Instagram die roept WEAR YOUR MASKS en dan een foto plaatst waarop ze een selfie maakt met een vriendin, koppen tegen elkaar, maar wel een masker op. Zo werkt het volgens mij ook niet.
Ja, simpele zielen die denken dat het een vervanging is van... :{

Het is een laatste redmiddel voor plekken waar simpelweg 1,5 meter onmogelijk is. Dan heeft het een positief effect als iemand besmet is, maar dat is dan ook alles.
pi_194176364
quote:
Status 20-07

Positief getest 51.910, toename: 185
Ziekenhuisopnames 11.900 (22,9% van positief getest), toename: 2
IC-opnames 2.931 (5,6% van positief getest)
Overleden 6.136 (11,8% van positief getest), toename: 0
Het aantal besmettingen blijft gestaag oplopen, jammer genoeg. Maar ziekenhuisopnames zijn super laag en IC en overledenen 0 (al staat het niet zo bij de IC opnames gek genoeg).

Geen reden tot zorg, maar wel reden tot oplettendheid.
  maandag 20 juli 2020 @ 14:27:49 #83
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_194176402
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 14:25 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Het aantal besmettingen blijft gestaag oplopen, jammer genoeg. Maar ziekenhuisopnames zijn super laag en IC en overledenen 0 (al staat het niet zo bij de IC opnames gek genoeg).

Geen reden tot zorg, maar wel reden tot oplettendheid.
Er zijn enkele clusters, niet verrassend de grootste steden: Amsterdam 28, Rotterdam 33, Utrecht 12. Daarbuiten zijn het veelal losse individuele gevallen, of een iets bovengemiddeld aantal zoals Goes, waarvan we de reden weten.

En meer besmettingen met amper opnames betekent dat het veelal om milde gevallen zal gaan.
pi_194176443
Jammer dat het zo blijft oplopen :-(
Maar het blijft gelukkig wel lokaal, dus het kan ook zijn dat BCO gewoon goed werkt.
Ben benieuwd naar het percentage positieve testen morgen.
pi_194176526
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 14:27 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Er zijn enkele clusters, niet verrassend de grootste steden: Amsterdam 28, Rotterdam 33, Utrecht 12. Daarbuiten zijn het veelal losse individuele gevallen, of een iets bovengemiddeld aantal zoals Goes, waarvan we de reden weten.

En meer besmettingen met amper opnames betekent dat het veelal om milde gevallen zal gaan.
Ik had het idee dat die tabel nog niet bijgewerkt was, als je doorklikt zie je namelijk voor 19-7 en 20-7 dezelfde getallen. Maar wellicht snap ik de cijfers niet.

Het zijn inderdaad kleine clusters, gelukkig. Daarmee is het goed onder controle te houden verwacht ik.
  maandag 20 juli 2020 @ 14:36:00 #86
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_194176552
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 14:34 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Ik had het idee dat die tabel nog niet bijgewerkt was, als je doorklikt zie je namelijk voor 19-7 en 20-7 dezelfde getallen. Maar wellicht snap ik de cijfers niet.

Het zijn inderdaad kleine clusters, gelukkig. Daarmee is het goed onder controle te houden verwacht ik.
Steenwijk ineens een stijger, wellicht ook een jongerenfeestje of iets met een kerk oid. (?)
  maandag 20 juli 2020 @ 14:47:57 #87
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_194176723
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 14:34 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Laat ze dan gewoon in Amsterdam en Rotterdam hun shit eens op orde krijgen.

Ik zit er niet op te wachten om straks verplicht aan de mondkapjes te moeten terwijl hier amper iets aan de hand is, al maandenlang.
pi_194176794
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 14:36 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Steenwijk ineens een stijger, wellicht ook een jongerenfeestje of iets met een kerk oid. (?)
7 stuks?
pi_194177002
Kijk, dit verklaart een hoop:

quote:
Het aantal coronatestaanvragen in Nederland is de laatste paar dagen 62 procent gegroeid. De groei is een reactie op het bericht van vorig week dat slechts een op de acht mensen (12 procent) met Covid-19-achtige ziektesymptomen zich tot dan toe had laten testen, zegt Mariken Leurs, hoofd van de Corona Gedragsunit van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). “Mensen met verkoudheidsklachten die het nieuws meegekregen, worden erdoor gemotiveerd toch een afspraak bij de GGD te maken. Het toont het belang van communicatie.”

Zoals verwacht leiden meer uitgevoerde tests tot meer bevestigde besmettingen. Zondag waren dat er 144, zaterdag 127.
https://www.parool.nl/ned(...)-62-procent~b7c37b40

62 procent meer testen, niet zo gek dat er dan enkele tientallen meer besmettingen ontdekt worden. Voorlopige conclusie: geen enkele reden tot zorg wat mij betreft.
  Public Relations / Redactie Film maandag 20 juli 2020 @ 15:24:53 #90
216132 crew  Roberto_BOZ
pi_194177224
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 15:09 schreef GereDathan het volgende:
Kijk, dit verklaart een hoop:
[..]

https://www.parool.nl/ned(...)-62-procent~b7c37b40

62 procent meer testen, niet zo gek dat er dan enkele tientallen meer besmettingen ontdekt worden. Voorlopige conclusie: geen enkele reden tot zorg wat mij betreft.
Heel benieuwd naar het procentuele aantal positieven. Er is meer getest maar ook heel actief contactonderzoek geweest bij clusters. Het lijkt er wel op dat het virus nog niet om zich geen grijpt maar dat er heel goed contactonderzoek gedaan wordt en hopelijk is er een grote stijging in het aantal testen.

Morgenmiddag zullen we het zien.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')