abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_194110889

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Helpen?
https://www.makers4all.eu/nl/
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Informatie & achtergronden:
Wikipedia
Dr. John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Simulaties over waarom social distancing werkt
Video: Wat is exponentiële groei en hoe werkt dat bij uitbraken
Video: Wat is dit coronavirus, wat doet het, wat zijn de maatregelen
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Besmettingen per gemeente (RIVM-kaartje)
arcgis kaart van NL
Corona-patiënten op de Nederlanders IC's
Reconstructie NRC, een echte aanrader
Internationale organisaties:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation

Aantallen & Trackers:
Overzicht JHU
Overzicht Worldometers
Overzicht thebaselab
Overzicht WHO
Overzicht BNO News
Alle gevallen, in een lijst
Grafieken zelf maken of Alle grafieken t/m 13apr20
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Netherlands & Italy compare infected CORONAvirus (COVID-19) infected daily graph/chart
Verzameling alle NL cijfers

Timelapse:
Flourish

COVID-19 feiten
• vooral hoest- en niesdruppeltjes zorgen voor overdracht
• de besmetting is meer dan bij seizoensgriep, maar gelukkig minder dan bij mazelen (2 < R0 < 3)
• verreweg de meesten hebben lichte (griepachtige) klachten
• bijna alle sterfgevallen betreffen ouderen of al zieke mensen
Bron

Gedragsregels in dit topic:
• Probeer niet lollig te doen
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet off-topic
• Geen slowchat in dit topic. Hier is het slowchat-topic: COR / [En Don SC #1] HATSJOE
• Let een beetje op elkaar

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Vermijd drukte!

Moderatie:
@trein2000 @capricia @onlogisch @Lonaa @Muck @Lavenderr @Kyran @Sounddragon @D_A
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_194110944
Terug naar normaal. *O*
pi_194111010
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2020 10:39 schreef Elan het volgende:

[..]

Vraag me af of een regionale lockdown nu wel effectief is.
Stel dat je Rotterdam dicht gooit gaan die jongeren toch gewoon naar Amsterdam of Den Haag om te winkelen/zuipen?
Ik denk ook dat NL te klein is voor een regionale lockdown. We hebben gemerkt dat het al niet lukte zonder gesloten grenzen toen in België de regels anders waren dan in Nederland.
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
pi_194111024
quote:
7s.gif Op donderdag 16 juli 2020 10:41 schreef Ringo het volgende:

[..]

Niet als het leger ze tegenhoudt.
Ja maar dat heb je hier dus niet.
blablablabla
pi_194111031
quote:
Coronapatiënten die niet opgenomen zijn geweest in het ziekenhuis, lijken moeizamer te herstellen dan de opgenomen patiënten. Dat beeld rijst op uit een enquête onder longartsen in Nederland. Zij zien op dit moment in de polikliniek een golf van ex-covid-19-patiënten met ademhalingsproblemen en vermoeidheid.

"We zijn verrast door het hoge aantal ex-covid-19-patiënten dat nu met klachten bij ons komt", vertelt Leon van den Toorn, voorzitter van de longartsenvereniging. Deze groep patiënten is in eerste instantie niet opgenomen in het ziekenhuis, maar wordt nu doorverwezen door huisartsen omdat hun klachten blijven aanhouden. Het gaat om klachten die vaak eerst lijken te herstellen, maar daarna toch aanhouden of zelfs weer wat erger worden.
https://nos.nl/artikel/23(...)r-te-herstellen.html

Ook als je ziek wordt en niet in het ziekenhuis komt ben je hier nog niet zomaar vanaf.
pi_194111053
In het buitenland lijkt dat regionaal ingrijpen vrij oké te werken. Nu weet ik niet of ze daar van alles af hebben gezet en hoe het in de praktijk werkt, maar ook daar zul je toch mensen hebben die denken van ‘ach, dan maar een stukje rijden en dan elders lekker wat eten’? Zie dus niet in waarom het in NL niet zou werken als ze er op tijd bij zijn.
  donderdag 16 juli 2020 @ 11:08:09 #7
131800 Tarado
capô de fusca
pi_194111061
quote:
10s.gif Op donderdag 16 juli 2020 09:59 schreef Dven het volgende:

[..]

Absoluut maar dat wil nog niet zeggen dat je daar zelf aan mee moet willen werken.

"Als ik het niet doe dan doet een ander het wel" is nooit ergens een goed argument voor geweest.
wel eens hoor maar je kan je ogen er ook niet voor sluiten
pi_194111108
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2020 11:04 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Ik denk ook dat NL te klein is voor een regionale lockdown. We hebben gemerkt dat het al niet lukte zonder gesloten grenzen toen in België de regels anders waren dan in Nederland.
Denk dat het vooral afhankelijk is van hoe lang zo regionale lockdown duurt. Ik zou persoonlijk niet voor 1 of 2 weekenden helemaal naar Rotterdam gaan voor een terrasje. Maar hoe langer het duurt hoe groter de verleiding wordt om toch even de hort op te gaan.
pi_194111110
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2020 11:07 schreef AlwaysHappy het volgende:
In het buitenland lijkt dat regionaal ingrijpen vrij oké te werken. Nu weet ik niet of ze daar van alles af hebben gezet en hoe het in de praktijk werkt, maar ook daar zul je toch mensen hebben die denken van ‘ach, dan maar een stukje rijden en dan elders lekker wat eten’? Zie dus niet in waarom het in NL niet zou werken als ze er op tijd bij zijn.
Die lockdowns daar zijn niet intelligent, zoals wij hadden. Oftewel je komt je huis niet uit zonder verklaring waar je heen moet en wat je daar te zoeken zou hebben (werk, doktersafspraak etc)

Hier is dat totaal anders aangezien iedereen gewoon mag gaan en staan waar ze willen.
blablablabla
  donderdag 16 juli 2020 @ 11:12:43 #10
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_194111115
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2020 11:06 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Ook als je ziek wordt en niet in het ziekenhuis komt ben je hier nog niet zomaar vanaf.
Dit berichtje kom je iedere paar weken in andere vorm weer tegen en de berekening laat zich inmiddels vrij gemakkelijk maken maken dat de economie vooral een ongecontroleerd beleid rondom corona niet zal overleven.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  donderdag 16 juli 2020 @ 11:17:14 #11
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_194111160
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2020 11:07 schreef AlwaysHappy het volgende:
Absolute en relatieve bevolkingsdichtheid is in Nederland behoorlijk groot. Onvergelijkbaar. In sommige landen zijn de dichtstbijzijnde grote steden uren rijden. In Nederland heb je als je je een beetje kwaad maakt in anderhalf uur de 4 grootste steden van het land gezien binnen een regio van ruim 8 miljoen inwoners. En alle andere uithoeken van het land zit je ook zo.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  Moderator donderdag 16 juli 2020 @ 11:19:26 #12
5428 crew  miss_sly
pi_194111178
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2020 11:11 schreef Simmertje het volgende:

[..]

Denk dat het vooral afhankelijk is van hoe lang zo regionale lockdown duurt. Ik zou persoonlijk niet voor 1 of 2 weekenden helemaal naar Rotterdam gaan voor een terrasje. Maar hoe langer het duurt hoe groter de verleiding wordt om toch even de hort op te gaan.
En ik denk dat hier veel mensen niet in hun regio werken. Er zijn best veel mensen die buiten hun provincie werken, bijvoorbeeld.
pi_194111179
Tanzania is ook lekker bezig. Sinds begin mei is corona daar afgeschaft. Er wordt niet meer getest, en worden geen meldingen gemaakt. Er komen wel mensen buurlanden binnen die positief testen, maar in Tanzania bestaat het niet.
Ze gaan zelfs nog een stapje verder. Mondkapjes dragen mag niet want die zijn geinfecteerd met het virus om het juist te verspreiden. Installeren van handwasstations die met de voet bediend worden mag niet. Collegas komen door allerlei maatregelen nogal in de problemen. Tanzania zegt: corona bestaat hier niet, als jullie niet doen wat in het contract staat, dan wordt je vergunning ingetrokken. Bijeenkomsten in dorpen moeten gewoon doorgaan. Corona bestaat niet en mag dus ook niet als excuus worden gebruikt als dingen niet gaan zoals gepland.
De universiteit zegt: Je mag niet naar Tanzania want er is een negatief reisadvies. Medewerkers mogen bijeenkomsten niet bijwonen vanwege gezondheidsrisico's.
pi_194111255
quote:
10s.gif Op donderdag 16 juli 2020 11:17 schreef Dven het volgende:

[..]

Absolute en relatieve bevolkingsdichtheid is in Nederland behoorlijk groot. Onvergelijkbaar. In sommige landen zijn de dichtstbijzijnde grote steden uren rijden. In Nederland heb je als je je een beetje kwaad maakt in anderhalf uur de 4 grootste steden van het land gezien binnen een regio van ruim 8 miljoen inwoners. En alle andere uithoeken van het land zit je ook zo.
Snap ik op zich wel, maar laatst hadden ze bv bepaalde stukken van Lissabon gesloten. Porto ook. Niet dat Portugal zo groot is. Zelfs selectieve wijken van een stad tijdelijk dicht gooien leek te helpen, dan kan er in NL toch best een provincie of een kleinere regio afgesloten worden? Maar wellicht is er wat meer dwang in het buitenland ja.
  donderdag 16 juli 2020 @ 11:31:30 #15
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_194111295
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2020 11:27 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Snap ik op zich wel, maar laatst hadden ze bv bepaalde stukken van Lissabon gesloten. Porto ook. Niet dat Portugal zo groot is. Zelfs selectieve wijken van een stad tijdelijk dicht gooien leek te helpen, dan kan er in NL toch best een provincie of een kleinere regio afgesloten worden? Maar wellicht is er wat meer dwang in het buitenland ja.
Nouja, 2,5 keer zo groot met iets meer dan de helft van het aantal inwoners. Dat tikt aan hoor. Wijken afsluiten snap ik in de regel ook niet maar in sommige gevallen zal het vast kunnen helpen. In Sofia hebben ze bijvoorbeeld ook een aantal zigeunerwijken afgesloten toen die zich totaal niet hielden aan de genomen maatregelen en ze er sowieso niet zo van zijn om bij ziekte zich in het ziekenhuis te melden. Dus de vrees was dat het daar als een lopend vuurtje rondging. Misschien daar in Lissabon zoiets soortgelijks.
  Moderator donderdag 16 juli 2020 @ 11:32:46 #16
5428 crew  miss_sly
pi_194111306
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2020 11:27 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Ik denk dat dat zeker wel kan, als je dus echt een lockdown instelt, met alleen gecontroleerd het huis verlaten met ondertekend document om boodschappen te doen of in de omgeving te werken.
Ik denk dat zo'n lockdown in Nederland niet werkt.
pi_194111311
quote:
Het dragen van een mondkapje is vanaf volgende week verplicht in Frankrijk. Die plicht geldt nu al voor het openbaar vervoer, maar wordt uitgebreid naar afgesloten openbare ruimten. Frankrijk telt tot nu toe 173.000 besmettingsgevallen. 30.000 Fransen zijn aan de gevolgen bezweken. Het virus sloeg vooral toe in en rond hoofdstad Parijs.
https://www.ad.nl/binnenl(...)-eilandjes~a4151142/
blablablabla
pi_194111329
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2020 11:32 schreef Elan het volgende:

[..]

Sneller dan gepland dus. Wanneer zullen wij volgen?
  donderdag 16 juli 2020 @ 11:34:21 #19
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_194111334
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2020 11:32 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik denk dat dat zeker wel kan, als je dus echt een lockdown instelt, met alleen gecontroleerd het huis verlaten met ondertekend document om boodschappen te doen of in de omgeving te werken.
Ik denk dat zo'n lockdown in Nederland niet werkt.
Als je zoiets wil dan moet je handhaven, maar dat is in Nederland een vies woord lijkt het.
  donderdag 16 juli 2020 @ 11:34:57 #20
381953 NaturalScience
The delusion that we have.....
pi_194111344
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2020 11:19 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Tanzania is ook lekker bezig. Sinds begin mei is corona daar afgeschaft. Er wordt niet meer getest, en worden geen meldingen gemaakt. Er komen wel mensen buurlanden binnen die positief testen, maar in Tanzania bestaat het niet.
Ze gaan zelfs nog een stapje verder. Mondkapjes dragen mag niet want die zijn geinfecteerd met het virus om het juist te verspreiden. Installeren van handwasstations die met de voet bediend worden mag niet. Collegas komen door allerlei maatregelen nogal in de problemen. Tanzania zegt: corona bestaat hier niet, als jullie niet doen wat in het contract staat, dan wordt je vergunning ingetrokken. Bijeenkomsten in dorpen moeten gewoon doorgaan. Corona bestaat niet en mag dus ook niet als excuus worden gebruikt als dingen niet gaan zoals gepland.
De universiteit zegt: Je mag niet naar Tanzania want er is een negatief reisadvies. Medewerkers mogen bijeenkomsten niet bijwonen vanwege gezondheidsrisico's.
Ik had een reis naar Tanzania op de planning staan voor september. :'(
pi_194111386
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2020 11:11 schreef Simmertje het volgende:

[..]

Ook wanneer in jouw gebied corona hoogtij viert?
Kan me daar niks bij voorstellen maar inmiddels voel ik me als het braafste meisje vd klas. Ik! Met mn grote bek. Ik vind nl veel maar wanneer er regels zijn dan hou ik me daar gewoon aan, ook als het maar een advies is. Mijn omgeving is eigenlijk net zo.
Go hard or go home
pi_194111400
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2020 11:34 schreef Simmertje het volgende:

[..]

Sneller dan gepland dus. Wanneer zullen wij volgen?
Heel snel waarschijnlijk.

quote:
Aanleiding is de afnemende discipline bij social distancing op een moment dat het land in aanloop naar de zomer stranden, bars en restaurants weer opent.
Kan het even niet terughalen maar las gisteren precies zo'n bericht over Nederland dat we er veel te veel met de pet naar gooien.
blablablabla
  donderdag 16 juli 2020 @ 11:39:13 #23
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_194111403
Toch maar een afspraak gemaakt met de GGD. Morgenochtend mag ik door de teststraat heen.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  donderdag 16 juli 2020 @ 11:40:15 #24
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_194111415
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2020 11:34 schreef NaturalScience het volgende:

[..]

Ik had een reis naar Tanzania op de planning staan voor september. :'(
Mooi toch, daar is geen corona ^O^

Hoop dat je er nog onderuit kunt zonder al teveel verlies
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_194111495
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2020 11:06 schreef hooibaal het volgende:

Helaas ervaring mee. Gelukkig heeft niet iedereen er last van. Of momenteel last van.

quote:
10s.gif Op donderdag 16 juli 2020 11:12 schreef Dven het volgende:
Dit berichtje kom je iedere paar weken in andere vorm weer tegen
Omdat velen nog steeds denken, dat 98% het alleen maar heel mild krijgt en er daarna vanaf is. Maar de personen die er last van blijven houden, of een terugval hebben, vallen vaak onder die 98%. En de dokters hebben nog geen idee, waarom dit is of hoelang deze naweeën blijven.

Om je een indruk te geven, als ik naar zolder loop, ben ik een kwartier buiten adem. En ik woon in een normaal huis.

quote:
de berekening laat zich inmiddels vrij gemakkelijk maken maken dat de economie vooral een ongecontroleerd beleid rondom corona niet zal overleven.
Maar staat er helemaal los van het artikel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')