abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 15 juli 2020 @ 13:54:56 #1
282135 PietPossum
Disputatio non grata
pi_194100015
Hoi! Ik post nooit in dit specifieke forum, maar ik denk dat het wel onder een stukje levensbeschouwing valt.
Nog niet zo lang geleden heb ik namelijk de catacomben in Palermo bezocht.
Indrukwekkend wel, gebalsemde overledenen die je kan bekijken. Een grote toeristische attractie zoals in wel meer steden te vinden is.
Echter, de overledenen zijn tot een 100 jaar geleden nog wel bijgezet. Veelal met het idee dat latere generaties nog 'kennis zouden kunnen maken' met hun voorouders.

Luguber, maar ook wel mooi. Tot op de kleding aan toe die men destijds droeg (en blijkbaar mee wilde nemen in de dood)

Wat ik me gewoon afvroeg: waarom gebeurt dit niet meer? Ik bedoel, er zullen vast mensen zijn die dit een mooie gedachte vinden. Is het gewoon 'not done' tegenwoordig?
  woensdag 15 juli 2020 @ 14:25:41 #2
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_194100398
Misschien dat we tegenwoordig een grotere afstand tot de dood voelen en het daarom minder prettig vinden om met lijken geconfronteerd te worden. Ik denk ook dat veel mensen het een onhygienisch idee vinden. Vroeger was de dood veel meer een normaal onderdeel van het leven, kinderen die stierven was ook geen uitzondering enzovoorts.

En wellicht heeft het ook met cultuur te maken. Ik heb wel eens gehoord dat in sommige landen in Latijns Amerika met Allerzielen de lijken ook uit hun tombes gehaald worden, nieuwe kleren aan, haartjes opnieuw doen zodat het er weer presentabel uitziet.
pi_194101627
Behalve dat preserveren (balsemen) natuurlijk vele malen duurder is dan begraven of cremeren moet je daar dan wel ontiegelijk veel ruimte voor reserveren.
  woensdag 15 juli 2020 @ 16:15:04 #4
282135 PietPossum
Disputatio non grata
pi_194101874
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2020 15:56 schreef qajariaq het volgende:
Behalve dat preserveren (balsemen) natuurlijk vele malen duurder is dan begraven of cremeren moet je daar dan wel ontiegelijk veel ruimte voor reserveren.
Eens, maar het zou ook exclusief iets zijn, voor wie er het geld voor over heeft toch.. Plus inkomsten uit tourisme. (Incl leuke sleutelhangers enzo)
pi_194101966
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2020 16:15 schreef PietPossum het volgende:

[..]

Eens, maar het zou ook exclusief iets zijn, voor wie er het geld voor over heeft toch.. Plus inkomsten uit tourisme. (Incl leuke sleutelhangers enzo)
Ik zou me ernstig afvragen wie zich er voor leent om opgezet als toeristische attractie wil fungeren. Bovendien vraag ik me af wie er lol in heeft om tegen betaling relatief verse lijken te bekijken. Beide typen mensen zit imho een steekje aan los.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')