abonnement Unibet Coolblue
pi_194080837
Dat de radioloog het heeft over aankleuring is niks anders dan het beschrijven wat hij ziet. Bij het beoordelen van een scan of rontgenfoto ga je heel systematisch een aantal kenmerken af, en die beschrijf je in je verslag. Zo weet je zeker dat je niks mist, en weet een andere radioloog die over x jaar in jouw dossier kijkt omdat je dan ook een keer een scan of foto nodig hebt, óók zeker dat er goed en kritisch naar alles gekeken is. Het is uit den boze om alleen de “afwijkende dingen” te noteren, want dan kan je tunnelvisie krijgen en kun je andere dingen over het hoofd zien.

Het is normaal dat weefsels aankleuren als je contrast ingespoten krijgt, waar moet het anders heen ;) Vaak ga je je pas zorgen maken als een orgaan niet mooi egaal aankleurt, dus dat je opeens een “donker gat” ziet in je mooie lichte orgaan, of juist een plekje wat éxtra veel aankleurt in vergelijking met de rest van het orgaan. Dan zou het kunnen zijn dat daar een ander weefsel groeit, of dat het orgaan voor een deel zijn functie is verloren.

Dus onthoud goed: niet alles wat in het verslag van de radioloog staat is afwijkend, want ze zijn ook verplicht om de niet afwijkende zaken te beschrijven ;)

Edit: je kan eigenlijk heel slecht pijn in je organen voelen, als pijn bij één van je organen vandaan komt, voel je dat vaak als een soort vage pijn verspreid over een groot gebied. Pijn die bij je bijnieren vandaan komt zou je dan verwachten over de gehele onderrug. Als het een scherpe pijn is geweest die je gevoeld hebt op 1 specifieke plek is de kans héééél klein dat dat bij één van je interne organen vandaan komt.

[ Bericht 13% gewijzigd door Broccolitaartje op 14-07-2020 10:30:52 ]
pi_194080950
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2020 10:25 schreef Broccolitaartje het volgende:
Dat de radioloog het heeft over aankleuring is niks anders dan het beschrijven wat hij ziet. Bij het beoordelen van een scan of rontgenfoto ga je heel systematisch een aantal kenmerken af, en die beschrijf je in je verslag. Zo weet je zeker dat je niks mist, en weet een andere radioloog die over x jaar in jouw dossier kijkt omdat je dan ook een keer een scan of foto nodig hebt, óók zeker dat er goed en kritisch naar alles gekeken is. Het is uit den boze om alleen de “afwijkende dingen” te noteren, want dan kan je tunnelvisie krijgen en kun je andere dingen over het hoofd zien.

Het is normaal dat weefsels aankleuren als je contrast ingespoten krijgt, waar moet het anders heen ;) Vaak ga je je pas zorgen maken als een orgaan niet mooi egaal aankleurt, dus dat je opeens een “donker gat” ziet in je mooie lichte orgaan, of juist een plekje wat éxtra veel aankleurt in vergelijking met de rest van het orgaan. Dan zou het kunnen zijn dat daar een ander weefsel groeit, of dat het orgaan voor een deel zijn functie is verloren.

Dus onthoud goed: niet alles wat in het verslag van de radioloog staat is afwijkend, want ze zijn ook verplicht om de niet afwijkende zaken te beschrijven ;)
Bedankt voor je reactie, klinkt logisch inderdaad. De beschrijving van de radioloog kwam gelukkig ook helemaal niet zorgwekkend over en mijn internist is erg kundig, dus ik vertrouw op hun oordeel. Vond het alleen toevallig dat net op de plaats van de pijn een aankleuring te zien was, dacht dat er misschien dan toch iets anders zat of zo. Kon alleen niet echt vinden welke dingen nog meer aankleuringen veroorzaken. Gelukkig heb ik nu bijna geen last meer, dus het zal allemaal wel goed zitten :)

Edit: de pijn zat echt op 1 plek. Vooral tijdens het fietsen had ik ineens erg last van steken en bij het bukken/liggen op links. Nu heb ik een tijdje last gehad van gewrichten/spieren/rug, dus lastig haha. Voel me nu stukken beter, dus wacht gewoon rustig even tot ik weer een afspraak heb staan bij de internist.
pi_194264647
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2020 22:19 schreef evelien89 het volgende:
Vermoeden was een goedaardige vergroting, maar dat is dus uitgesloten. Helaas kwam ik later pas achter de 'aankleuring' en heb ik echt geen idee wat zoiets veroorzaakt/betekent.
Verdenking feochromocytoom? Aankleuring is dan de term voor de opname van de contrastvloeistof.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_194666034
Internist van een ander - "groot" - ziekenhuis heeft het onderzoek deels overgenomen en vond aankleuring toch wat verdacht (gezien de bloeduitslagen). MRI scan is ook door hun eigen radioloog beoordeeld en de MRI moet nogmaals gedaan worden. Telefonische afspraak staat gepland, maar uit het dossier heb ik in ieder geval gehaald waarom.. begrijp alleen de termen niet goed, iemand hier misschien? "Alle sequenties zijn ter hoogte van de bijnieren erg bewogen. Geen grote bijniermassa's; echter uitsluiten van een adenoom of andere laesie is onmogelijk". Uhm.. Bewogen sequenties?
  vrijdag 21 augustus 2020 @ 17:49:57 #30
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_194666049
Geen stabiel beeld, misschien? Zeg maar een bewogen foto?

Sterkte!
The love you take is equal to the love you make.
pi_194666091
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 augustus 2020 17:49 schreef Lienekien het volgende:
Geen stabiel beeld, misschien? Zeg maar een bewogen foto?

Sterkte!
Ohh, dat kan ook inderdaad. Dat het beeld niet duidelijk genoeg is. Dacht dat het iets met de bijnier te maken had. Dan is meer voor de zekerheid nog een x hoop ik.. Bedankt in ieder geval :)
pi_194666237
Het lijkt inderdaad om de beelden an sich te gaan, never mind dus :)
pi_194668471
Ja de beelden zijn bewogen. Kan verschillende oorzaken hebben. Patiënt kan gaan verliggen tijdens de opname, de ademinstructies zijn net te lang geweest waardoor de beelden door ademhaling bewogen zijn. Er kan gescand zijn zonder ademhalingsinstructies.
pi_194668544
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2020 21:45 schreef ZarB het volgende:
Voor plotse pijn en steken in een orgaan gelijk een mri?

Ben je wat hypochondrisch aangelegd?
Ze zegt toch nergens dat ze vanwege die steken een mri kreeg? :N
...it is a tale told by an idiot, full of sound and fury, signifying nothing...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')