abonnement Unibet Coolblue
pi_194066456
We zijn sociale dieren, dus de drang om met anderen op te trekken is groot, maar is dat wel goed? Want ja het voelt wel goed als je kan lachen met vrienden, en als je je geliefde kan vastpakken. Maar wegen die positieve kanten wel op tegen de negatieve?

Relaties gaan kapot, vriendschappen vergaan, en keer op keer moet je jezelf weer bij elkaar rapen. En wat als het goed gaat? Dan krijg je de beloning dat je je geliefden langzaam ziet aftakelen, tot de dood ze uit hun lijden verlost.

En met des te meer mensen je goed op kan schieten, des te meer lijdenswegen je zal moeten bewandelen. Tot je uiteindelijk zelf gaat, en jij de mensen om je heen pijn kan doen. En dan heb ik het nog niet eens gehad over ruzies, jaloezie, en alle andere problemen die bij een sociaal leven komen kijken.

Kan je niet beter een kleine sociale kring behouden, of bijvoorbeeld op vroege leeftijd euthanasie plegen om het gros van de ellende maar voor te zijn? Of hebben einzelgängers het gewoon echt beter?

Ik hoor graag uw gedachten.

[ Bericht 0% gewijzigd door ikbennieuwopfok op 13-07-2020 11:43:11 ]
Nieuw is niet altijd beter.
pi_194066750
Sluit je zelf maar eens in complete eenzaamheid twee maanden op in je huis en daar is je antwoord of het risico het waard is om zo nu en dan gekwetst te worden ..
blablablabla
pi_194068750
De plussen van een sociaal leven tellen veel harder dan de minnen die jij noemt.
pi_194068768
Wat een negatieve instelling, zeg! Kan je niet beter je zegeningen tellen ipv te gaan piekeren over wat er allemaal verkeerd kan gaan?
Het zijn niet de omstandigheden maar je eigen houding die je geluk (of het gemis hieraan) bepaalt.
pi_194068839
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2020 14:20 schreef Hiddendoe het volgende:
Wat een negatieve instelling, zeg! Kan je niet beter je zegeningen tellen ipv te gaan piekeren over wat er allemaal verkeerd kan gaan?
Het zijn niet de omstandigheden maar je eigen houding die je geluk (of het gemis hieraan) bepaalt.
Niet altijd natuurlijk.
Soms kun je behoorlijke pech hebben en/of de verkeerde mensen tegenkomen in het leven.
blablablabla
pi_194068858
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2020 14:28 schreef Elan het volgende:

[..]

Niet altijd natuurlijk.
Soms kun je behoorlijke pech hebben en/of de verkeerde mensen tegenkomen in het leven.
Tuurlijk kan dat. Maar ik doelde op de opmerking van TS dat zelfs wanneer je wel gelukkig bent, dit toch ooit eindigt vanwege ziekte of aftakeling.
Tja, dan maak je het jezelf onnodig moeilijk.
pi_194068883
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2020 14:30 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Tuurlijk kan dat. Maar ik doelde op de opmerking van TS dat zelfs wanneer je wel gelukkig bent, dit toch ooit eindigt vanwege ziekte of aftakeling.
Tja, dan maak je het jezelf onnodig moeilijk.
Nouja op zich wel een punt natuurlijk ofwel je hebt zelf pech en je raakt je gezondheid kwijt, of wel je hebt weliswaar goede genen en wordt oud en ziet vervolgens iedereen om je heen die je lief is ziek worden en sterven.

Een echte happy end is er zelden.
blablablabla
  maandag 13 juli 2020 @ 15:21:38 #8
149959 SQ
snelle trees
pi_194069438
met deze gedachtengang kun je het leven net zo goed meteen uitroeien natuurlijk :P

Alles is eindig, de invulling die we er zelf aan geven is juist wat het zin geeft.
disclaimer
pi_194069925
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2020 14:20 schreef Hiddendoe het volgende:
Wat een negatieve instelling, zeg! Kan je niet beter je zegeningen tellen ipv te gaan piekeren over wat er allemaal verkeerd kan gaan?
Het zijn niet de omstandigheden maar je eigen houding die je geluk (of het gemis hieraan) bepaalt.
Het is niet verkeerd kān gaan maar verkeerd zāl gaan. En de zegeningen die we nu als zodanig beschouwen, zijn dat dus misschien helemaal niet.

Ik kan geen andere houding forceren, de hele maatschappij zou eerst op de schop moeten. Bijvoorbeeld: Relatie met partner/familie meer oppervlakkig, alleen kennissen in plaats van vrienden, als maatschappij de dood niet langer betreuren. Alles wat dierlijker.

In zo'n wereld zou iedereen aan zijn behoeften kunnen voldoen, en bij sterfgevallen, ach, voor hem/haar 100 anderen. Want hoe het leven nu voor ons is, is niet hoe het leven hoeft te zijn. Dat het tijdelijk is kunnen we niet veranderen, maar het verdriet dat ze brengt wel.
Nieuw is niet altijd beter.
  maandag 13 juli 2020 @ 15:57:42 #10
149959 SQ
snelle trees
pi_194069996
En waar komt dan de lol uit je leven?
disclaimer
pi_194070143
quote:
1s.gif Op maandag 13 juli 2020 15:57 schreef SQ het volgende:
En waar komt dan de lol uit je leven?
Ik heb op FOK! de grootste lol, maar ik ben met niemand hier bevriend.
Mensen die naar de hoeren gaan hoor ik ook nooit klagen over gebrek aan lol.
Nieuw is niet altijd beter.
pi_194071191
quote:
1s.gif Op maandag 13 juli 2020 15:53 schreef ikbennieuwopfok het volgende:

[..]

Het is niet verkeerd kān gaan maar verkeerd zāl gaan. En de zegeningen die we nu als zodanig beschouwen, zijn dat dus misschien helemaal niet.

Ik kan geen andere houding forceren, de hele maatschappij zou eerst op de schop moeten. Bijvoorbeeld: Relatie met partner/familie meer oppervlakkig, alleen kennissen in plaats van vrienden, als maatschappij de dood niet langer betreuren. Alles wat dierlijker.

In zo'n wereld zou iedereen aan zijn behoeften kunnen voldoen, en bij sterfgevallen, ach, voor hem/haar 100 anderen. Want hoe het leven nu voor ons is, is niet hoe het leven hoeft te zijn. Dat het tijdelijk is kunnen we niet veranderen, maar het verdriet dat ze brengt wel.
Verdriet hebben of pijn lijden hoort net zoveel bij het leven als vreugde of plezier.
Elke emotie heeft zijn eigen doel of nut. Jij moet dat een plaats zien te geven ipv dit te willen uitbannen.
Zonder verdriet beleef je de leuke dingen veel minder intens.
pi_194071579
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2020 17:14 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Verdriet hebben of pijn lijden hoort net zoveel bij het leven als vreugde of plezier.
Elke emotie heeft zijn eigen doel of nut. Jij moet dat een plaats zien te geven ipv dit te willen uitbannen.
Zonder verdriet beleef je de leuke dingen veel minder intens.
Het nut van verdriet is om ons slechte gebeurtenissen te doen laten verwerken, zodat we daarna weer door kunnen. Maar voorkomen is beter dan genezen, dus als we veel minder slechte gebeurtenissen ervaren is dat ook helemaal niet meer nodig. Dan is verdriet straks zoals nagels, we hebben het maar geen noodzaak.

Maar daar pleit ik ook weer niet voor eigenlijk, een beetje verdriet is heel goed, waarschijnlijk voor die reden die jij stelt. Ik bedoel meer dat het grote verdriet vermeden kan worden. Ziekte, ontslag, etc. zal er gewoon zijn, om die positieve dagen positiever te maken. Maar de ellende van begravenissen, verloren liefdes, slechte bandenn met ouders; dat kān allemaal voorbij zijn.
Nieuw is niet altijd beter.
pi_194071607
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2020 17:38 schreef ikbennieuwopfok het volgende:

[..]

Het nut van verdriet is om ons slechte gebeurtenissen te doen laten verwerken, zodat we daarna weer door kunnen. Maar voorkomen is beter dan genezen, dus als we veel minder slechte gebeurtenissen ervaren is dat ook helemaal niet meer nodig. Dan is verdriet straks zoals nagels, we hebben het maar geen noodzaak.

Maar daar pleit ik ook weer niet voor eigenlijk, een beetje verdriet is heel goed, waarschijnlijk voor die reden die jij stelt. Ik bedoel meer dat het grote verdriet vermeden kan worden. Ziekte, ontslag, etc. zal er gewoon zijn, om die positieve dagen positiever te maken. Maar de ellende van begravenissen, verloren liefdes, slechte bandenn met ouders; dat kān allemaal voorbij zijn.
Dit gaat mij te veel de kant op van religie e.d. Hier kan ik je niet bij helpen.
  maandag 13 juli 2020 @ 17:46:09 #15
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_194071701
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2020 17:38 schreef ikbennieuwopfok het volgende:

[..]

Het nut van verdriet is om ons slechte gebeurtenissen te doen laten verwerken, zodat we daarna weer door kunnen. Maar voorkomen is beter dan genezen, dus als we veel minder slechte gebeurtenissen ervaren is dat ook helemaal niet meer nodig. Dan is verdriet straks zoals nagels, we hebben het maar geen noodzaak.

Maar daar pleit ik ook weer niet voor eigenlijk, een beetje verdriet is heel goed, waarschijnlijk voor die reden die jij stelt. Ik bedoel meer dat het grote verdriet vermeden kan worden. Ziekte, ontslag, etc. zal er gewoon zijn, om die positieve dagen positiever te maken. Maar de ellende van begravenissen, verloren liefdes, slechte bandenn met ouders; dat kān allemaal voorbij zijn.
Ja, ten koste van wat het leven het allermooist maakt: liefde.
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 13 juli 2020 @ 18:15:45 #16
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_194072160
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2020 17:38 schreef ikbennieuwopfok het volgende:

[..]

Het nut van verdriet is om ons slechte gebeurtenissen te doen laten verwerken, zodat we daarna weer door kunnen. Maar voorkomen is beter dan genezen, dus als we veel minder slechte gebeurtenissen ervaren is dat ook helemaal niet meer nodig. Dan is verdriet straks zoals nagels, we hebben het maar geen noodzaak.

Maar daar pleit ik ook weer niet voor eigenlijk, een beetje verdriet is heel goed, waarschijnlijk voor die reden die jij stelt. Ik bedoel meer dat het grote verdriet vermeden kan worden. Ziekte, ontslag, etc. zal er gewoon zijn, om die positieve dagen positiever te maken. Maar de ellende van begravenissen, verloren liefdes, slechte bandenn met ouders; dat kān allemaal voorbij zijn.
Je ziet enkel de negatieve kanten van contact... wat te denken van gedeelde smart is halve smart, lekker kletsen met vrienden, tijd samen mooier maken, lachen samen, etc etc Tel dat wel op bij je overweging.
pi_194087108
quote:
1s.gif Op maandag 13 juli 2020 18:15 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Je ziet enkel de negatieve kanten van contact... wat te denken van gedeelde smart is halve smart, lekker kletsen met vrienden, tijd samen mooier maken, lachen samen, etc etc Tel dat wel op bij je overweging.
Die vorm van contact kan toch ook met mensen die je niet goed kent, af en toe een praatje en een lach in de trein bijvoorbeeld. Is lachen anders met vreemden dan met vrienden?
Nieuw is niet altijd beter.
pi_194087143
quote:
1s.gif Op maandag 13 juli 2020 15:53 schreef ikbennieuwopfok het volgende:

[..]

Het is niet verkeerd kān gaan maar verkeerd zāl gaan. En de zegeningen die we nu als zodanig beschouwen, zijn dat dus misschien helemaal niet.

Ik kan geen andere houding forceren, de hele maatschappij zou eerst op de schop moeten. Bijvoorbeeld: Relatie met partner/familie meer oppervlakkig, alleen kennissen in plaats van vrienden, als maatschappij de dood niet langer betreuren. Alles wat dierlijker.

In zo'n wereld zou iedereen aan zijn behoeften kunnen voldoen, en bij sterfgevallen, ach, voor hem/haar 100 anderen. Want hoe het leven nu voor ons is, is niet hoe het leven hoeft te zijn. Dat het tijdelijk is kunnen we niet veranderen, maar het verdriet dat ze brengt wel.
Waarom moet de maatschappij daarvoor op de schop? Ik zie niet in waarom je je sociale leven niet nu al vorm zou kunnen geven zoals jij voor ogen hebt.
  dinsdag 14 juli 2020 @ 17:11:41 #19
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_194087234
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 juli 2020 17:01 schreef ikbennieuwopfok het volgende:

[..]

Die vorm van contact kan toch ook met mensen die je niet goed kent, af en toe een praatje en een lach in de trein bijvoorbeeld. Is lachen anders met vreemden dan met vrienden?
Met vreemden blijft het oppervlakkig.
En waarom ben je zo bang voor verdriet als verdriet de optelsom is van de mooie ervaringen die je (met iemand) hebt gehad. Vergeet dat niet.
pi_194087264
Deskundigen hebben na deze corona-lockdown ernstige zorgen geuit over alleenopsluiting en verminderd menselijk contact. Wat dit doet en welke blijvende gevolgen dit heeft voor mensen.
gs0bkfBl..
pi_194088039
Suf topic.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')