abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 9 juli 2020 @ 20:49:45 #1
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_194012717
Mijn oom en tante hebben een best goedlopend restaurant en van donderdag tot en met zondag zit de tent eigenlijk altijd wel vol. Ik kom ook wel eens langs voor de gezelligheid en soms help ik wat mee. Laatst belande ik achter de pc om wat reserveringsaanvragen in de agenda te zetten. Ik kwam een aanvraag tegen waarbij een van de gasten een lactose-allergie had. Dus ik vroeg aan mijn tante waar en hoe ik dat het beste kan noteren...

Mijn tante zei: 'stuur maar terug dat we vol zitten, dat gedoe heb ik allemaal geen zin in. We verkopen die tafel toch wel.'

Ik moest er wel een beetje om lachen en ik snap ook wel dat je het jezelf makkelijk wil maken. Maar ergens is het wel een beetje vals. Wat vinden jullie ervan? Gebeurt dit op meer plekken dat jullie weten?
  donderdag 9 juli 2020 @ 21:14:25 #2
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_194013252
Niet horecamensen mogen ook reageren hoor :D
  donderdag 9 juli 2020 @ 23:17:33 #3
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_194015883
Bij ons kan alles.
Laffe huichelaar
  Moderator vrijdag 10 juli 2020 @ 08:54:07 #4
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_194018508
Ik snap het wel als je toch vol komt te zitten :Y Best wat mensen blijken toch niet allergisch te zijn als er een toetje op de kaart staat wat ze erg lekker lijkt...
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Redactie Frontpage vrijdag 10 juli 2020 @ 08:58:23 #5
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_194018554
Tjah, vanuit de mogelijke betalende gast is het kut, vanuit je tante begrijp ik het wel...
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_194018630
Mijn ouders hebben vroeger ook in de horeca gezeten, die probeerde altijd aan de wensen van klanten tegemoet te komen. Soms vroegen ze daar een extra vergoeding van 1 of 2 euro voor (omdat ze toch wat anders moesten maken dan de standaard kaart) en hadden bijna altijd gezeik om dat eurotje wat ze dan meer moesten betalen.

Dus vanuit je tante snap ik het heel goed dat ze dat zegt.
pi_194018657
Als het een hele reeks aan allergiën zou zijn, zou ik de reactie van je tante wel begrijpen. Maar bij één allergie zou ik eerst even bellen om te overleggen hoe heftig die allergie is en om aan te geven wat wel en niet kan.

Als je als horeca gastvrijheid hoog in het vaandel hebt staan (en dat hoor ik constant elke horecabaas roepen), dan is dit toch wel het minste wat je kunt doen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  vrijdag 10 juli 2020 @ 09:14:51 #8
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_194018759
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 08:54 schreef derLudolf het volgende:
Ik snap het wel als je toch vol komt te zitten :Y Best wat mensen blijken toch niet allergisch te zijn als er een toetje op de kaart staat wat ze erg lekker lijkt...
Tot het een keer minder lekker gaat en je ze nodig hebt. Of tot je het kunstje wat te vaak gedaan hebt, mensen erachter komen en het als het lopend vuurtje door het dorp/de stad gaat. Dan blijven niet alleen de allergenen weg
Laffe huichelaar
  vrijdag 10 juli 2020 @ 09:19:54 #9
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_194018848
Ik ben een klant met een allergie, en wat me toch wel af en toe opvalt is dat als ik dan vragen stel over de kaart, je met het antwoord zo'n blik krijgt van 'oh god, daar heb je er weer zo een'. Terwijl ik dat dus juist doe om het de keuken niet onnodig ingewikkeld te maken, ik wil gewoon een gerecht uitzoeken dat ik veilig kan eten.
Ook één keer gehad dat we met een groep tapas gingen eten, en ik aan het personeel vroeg welke schaaltjes ik over moest slaan. Twee aangewezen. Toen ze kwamen afruimen was het "oh ja, die ook. Heeft u die gehad?" Nou, toevallig niet, maar daar gaan we dus niet meer heen.

Maar verder is het nooit een probleem geweest. Kan me niet herinneren ooit geweigerd te zijn.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Moderator vrijdag 10 juli 2020 @ 09:29:56 #10
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_194019017
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 09:14 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Dan blijven niet alleen de allergenen weg
Als ze verder prima voer hebben...
Kranplätze müssen verdichtet sein
  vrijdag 10 juli 2020 @ 09:56:46 #11
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_194019312
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 09:29 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Als ze verder prima voer hebben...
Dan kennen veel mensen wel een zus of een buurvrouw of een tante of een vriendin die 'zo asociaal behandeld zijn'

Dit kan gewoon een stevige impact hebben, los van het feit dat het gewoon bijzonder ongastvrij is
Laffe huichelaar
  vrijdag 10 juli 2020 @ 12:16:29 #12
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_194021115
Als een restaurant zich niet aan de wet houdt, zou ik er niet gaan eten.
Sinds 2014 is het namelijk verplicht de allergenen ook op de kaart te vermelden.

https://www.missethoreca.(...)allergenen-101232128
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  vrijdag 10 juli 2020 @ 12:17:20 #13
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_194021128
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 12:16 schreef golfer het volgende:
Als een restaurant zich niet aan de wet houdt, zou ik er niet gaan eten.
Sinds 2014 is het namelijk verplicht de allergenen ook op de kaart te vermelden.

https://www.missethoreca.(...)allergenen-101232128
Het zal je verbazen hoe vaak dat niet gebeurt. In Duitsland zijn ze er wel heel consequent in.

In je link staat trouwens wel dat de informatie ook mondeling verstrekt mag worden.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')