abonnement Unibet Coolblue
pi_194020076
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2020 18:03 schreef TR08 het volgende:
Wil je je oude huis tot in detail langs het nieuwe bouw besluit gaan leggen?
Daar word je wel heel druk van😅

Ik zou met deuren gewoon denken dat zo lang het veilig hangt er geen reden is tot paniek.
Haha, dan denk ik dat de sloopkogel volgende week bij me voor de deur staat. Levensgevaarlijk dit oude huis. :+
pi_194020135
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 10:40 schreef Fokkiebaby het volgende:

[..]

Voor de warmte of privacy wellicht?
Altijd open is misschien een beetje overdreven....
Waarom gebruik je niet gewoon de quote knoppen bij een post? :?
Of zie je die niet? Dan moet je ff je Adblocker uitzetten ;)
pi_194020154
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2020 09:14 schreef Fokkiebaby het volgende:
Ik heb ook nog een deur in de woonkamer waarvan het glas denk ik niet meer origineel is.
Misschien jaren 50/60?
Dit glas vind ik niet zo mooi en ik overweeg om het te vervangen door glas in lood.
Maar het kan misschien ook te veel worden dat glas in lood??

[ afbeelding ]
Die eerste deuren sowieso houden.

Deze deur wel vervangen. Wel met glas in lood maar de deur zelf is totaal uitstralingloos en de hendel is ook meh.
pi_194021657
Inderdaad een mooie oude messing klink, misschien met bakeliet greep zou al een hele vooruitgang voor deze deur zijn. Kleine details die het afmaken.

Je kunt glas in lood redelijk gemakkelijk zelf nabootsen je hebt slechts een glassnijder nodig, een grote vlakke tafel, koper tape, das van die plakfolie op smal rolletje 10 of 15mm breedte bv. afhankelijk van de glasdikte.

Wil je ronde motieven dan wordt het wat lastiger, maar recht toe recht aan zonder ronde vormen is simpel. Kun je nog met verschillende vormen werken, rechthoek, trapeze, zeskant, driehoek etc.

Teken je patroon uit op formaat en snijd alle stukken glas rondom 0.5mm kleiner. Dan plak je de de tape rondom gevouwen op de rand van de glasstukken. Leg alles op je getekend patroon uit en dan neem je flinke soldeerbout en potje S39. Smeer de kopertape in met met de S39 en soldeer de kopertape geheel af (Vertinnen).. Eerst even alle hoekjes overal aan elkaar solderen zal gemakkelijker werken zijn voordat je alles vertint.

Je maakt het gemakkelijk door het patroon en het glas op een plaat triplex te leggen. Ben je klaar met een zijde te solderen en vertinnen, leg dan weer een plaat triplex er bovenop, draai de hele handel voorzichtig om en doe de andere kant vertinnen. Met het vertinnen maak je de kopertape folie steviger..

Ziet er hetzelfde uit als glas in lood, wil je het tin wat donkerder maken dan krijg je daar Patina voor in de Tifanni hobby winkel. Je kunt het ook zelf maken door wat Kopersulfaat op te lossen in water en daar het tin mee in kwasten. Dan trekt het wat donkerder op. Je kunt ook een soldeertin gebruiken dat een iets hogere loodverhouding heeft. Ook dit zul je dan in en hobbywinkel moeten scoren. Gangbaar soldeertin heeft hogere tin dan lood verhouding. Maar meer loodverhouding dan tin is ook verkrijgbaar. Misschien dakdekker vragen die weten dat wel uit te halen. Zink soldeer je doorgaans met soldeer met hogere loodverhouding.

Leuk project en stukke goedkoper dan laten maken met echt lood...
pi_194021776
quote:
Leuk project en stukke goedkoper dan laten maken met echt lood...
Ik ben wel van de DHZ maar ik wil ook niet dat het er te goedkoop uit ziet.
Vrouwen zijn als muziekinstrumenten.
Als je de juiste snaar weet te raken volgt vanzelf de lieflijke melodie.
pi_194021835
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 12:52 schreef Fokkiebaby het volgende:

[..]

Ik ben wel van de DHZ maar ik wil ook niet dat het er te goedkoop uit ziet.
Probeer het eens uit, maak je eerst een klein plantenkasje voor op de vensterbank. Dan weet je hoe het uitziet.. ^O^ Koop je wat goedkoop foto lijstjes bij xenos, daar zit van dat dunne glas in.
pi_194021944
En-suite deuren houden.

En ik ben 34.

In de jaren 70-80 was het hip om alles zielloos te verbouwen naar een zo groot mogelijke kamer met zo groot mogelijke ramen. Want gas was bijna gratis en met de toen nieuwerwetse cv-ketels en radiatoren tegen het kookpunt aan, kreeg men het wel lekker warm.

Heel veel charme van vooroorlogse bouw is in die periode verloren gegaan. Eeuwig zonde.
pi_194022455
quote:
Deze deur wel vervangen. Wel met glas in lood maar de deur zelf is totaal uitstralingloos en de hendel is ook meh.
Ik heb deze deurkruk maar niemand vindt hem mooi.... :@

Vrouwen zijn als muziekinstrumenten.
Als je de juiste snaar weet te raken volgt vanzelf de lieflijke melodie.
pi_194022473
quote:
Probeer het eens uit, maak je eerst een klein plantenkasje voor op de vensterbank. Dan weet je hoe het uitziet.. ^O^ Koop je wat goedkoop foto lijstjes bij Xenos, daar zit van dat dunne glas in.
Eerlijk gezegd vind ik dat wel het proberen waard.
Voordeel is dat ik in de stijl van de schuifdeuren kan proberen te blijven.
Hoewel de kleuren van het glas wel apart en m.i. echt jaren '30 zijn
Vrouwen zijn als muziekinstrumenten.
Als je de juiste snaar weet te raken volgt vanzelf de lieflijke melodie.
pi_194022541
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 13:36 schreef Fokkiebaby het volgende:

[..]

Eerlijk gezegd vind ik dat wel het proberen waard.
Voordeel is dat ik in de stijl van de schuifdeuren kan proberen te blijven.
Hoewel de kleuren van het glas wel apart en m.i. echt jaren '30 zijn
Wordt best veel gedaan hoor, bv die Tiffany lampenkapjes worden ook zo gemaakt. :) Of van die raamhangers, potjes noem maar op, van alles...

Staan heel wat filmpjes op Youtube over deze manier van glas in lood imiteren.


Hoe mooi het wordt? Oefening baart Kunst.. Toch..
  vrijdag 10 juli 2020 @ 13:51:10 #61
149959 SQ
snelle trees
pi_194022624
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 13:41 schreef Watuntrik het volgende:

[..]

Wordt best veel gedaan hoor, bv die Tiffany lampenkapjes worden ook zo gemaakt. :) Of van die raamhangers, potjes noem maar op, van alles...

Staan heel wat filmpjes op Youtube over deze manier van glas in lood imiteren.


Hoe mooi het wordt? Oefening baart Kunst.. Toch..
Tiffanytechniek is helaas niet echt geschikt voor grote ramen. Die stevigheid uit het lood heb je wel echt nodig ;)
disclaimer
pi_194022748
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 13:51 schreef SQ het volgende:

[..]

Tiffanytechniek is helaas niet echt geschikt voor grote ramen. Die stevigheid uit het lood heb je wel echt nodig ;)
Valt wel mee hoor, je kunt zelfs variëren in de dikte van de koperfolie om meer stevigheid te verkrijgen. Je kunt behoorlijke formaten in elkaar flansen.. En daarbij, een beetje materialenkennis is ook nooit weg.. ;) Tin is steviger en harder dan lood, dan nog eens in combinatie met de koperfolie.

Ik denk dus dat je je vergist.



Maar voorzichtigheid is natuurlijk altijd geboden met zo'n samengesteld stuk. ^O^
  vrijdag 10 juli 2020 @ 14:06:26 #63
149959 SQ
snelle trees
pi_194022809
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 14:02 schreef Watuntrik het volgende:

[..]

Valt wel mee hoor, je kunt zelfs variëren in de dikte van de koperfolie om meer stevigheid te verkrijgen. Je kunt behoorlijke formaten in elkaar flansen.. En daarbij, een beetje materialenkennis is ook nooit weg.. ;) Tin is steviger en harder dan lood, dan nog eens in combinatie met de koperfolie.

Ik denk dus dat je je vergist.



Maar voorzichtigheid is natuurlijk altijd geboden met zo'n samengesteld stuk. ^O^
Een sierraam is echt wel wat anders dan een deur die je met grote regelmaat beweegt en wellicht dicht kan klappen door bijvoorbeeld tocht.
En ik heb beide technieken geleerd, dus ik weet er ook wel een klein beetje vanaf ;)
Tiffany is vooral fijn als je met kleine details wil werken.
disclaimer
pi_194022856
Wat jij wil he?.. ^O^ Was maar en suggestie... Sorry voor de overlast.. :@
  vrijdag 10 juli 2020 @ 14:12:00 #65
149959 SQ
snelle trees
pi_194022876
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 14:10 schreef Watuntrik het volgende:
Wat jij wil he?.. ^O^ Was maar en suggestie... Sorry voor de overlast.. :@
Huh? We kunnen toch gewoon verschillende meningen / ervaringen hebben :?
disclaimer
pi_194022944
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 14:12 schreef SQ het volgende:

[..]

Huh? We kunnen toch gewoon verschillende meningen / ervaringen hebben :?
Dat kan, maakt ook niet uit en ik bedoelde het echt niet aanvallend.. Raakte slecht beetje in de war, eerst vond het moeite waard om te proberen en dan is het weer niet sterk genoeg.

En het hoef ook geen welles, nietes traject te worden. Daar zullen we elkaar niet mee kunnen overtuigen. :)
pi_194022954
quote:
Tiffanytechniek is helaas niet echt geschikt voor grote ramen. Die stevigheid uit het lood heb je wel echt nodig ;)
Ik zit er over na te denken om het op het oorspronkelijke raam te plakken....
:o
Vrouwen zijn als muziekinstrumenten.
Als je de juiste snaar weet te raken volgt vanzelf de lieflijke melodie.
pi_194023026
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 14:12 schreef SQ het volgende:

[..]

Huh? We kunnen toch gewoon verschillende meningen / ervaringen hebben :?
Huh? ja, sorry ik had me vergist en verkeerde bril op.. :@ :') Ik dacht dat je TS was, maar je bent iemand anders... :D :') :@
  vrijdag 10 juli 2020 @ 14:31:07 #69
149959 SQ
snelle trees
pi_194023093
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 14:19 schreef Fokkiebaby het volgende:

[..]

Ik zit er over na te denken om het op het oorspronkelijke raam te plakken....
:o
Dat is toch geen transparant glas? Dat ziet er niet uit joh :D
disclaimer
pi_194023139
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 14:31 schreef SQ het volgende:

[..]

Dat is toch geen transparant glas? Dat ziet er niet uit joh :D
Op een plaat gelaagd glas dan?
Is het meteen stevig...
:o
Vrouwen zijn als muziekinstrumenten.
Als je de juiste snaar weet te raken volgt vanzelf de lieflijke melodie.
  vrijdag 10 juli 2020 @ 14:39:56 #71
149959 SQ
snelle trees
pi_194023195
Waarom dan niet meteen gewoon een glas in lood raam maken? :D
disclaimer
pi_194023223
quote:
Waarom dan niet meteen gewoon een glas in lood raam maken? :D
Dat lijkt me moeilijker?
Vrouwen zijn als muziekinstrumenten.
Als je de juiste snaar weet te raken volgt vanzelf de lieflijke melodie.
  vrijdag 10 juli 2020 @ 14:46:09 #73
149959 SQ
snelle trees
pi_194023261
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 14:42 schreef Fokkiebaby het volgende:

[..]

Dat lijkt me moeilijker?
Waarom?
disclaimer
pi_194033037
quote:
Waarom?
Ik zie sowieso op tegen het solderen maar ik zie dat je ook loodband kunt kopen

Vrouwen zijn als muziekinstrumenten.
Als je de juiste snaar weet te raken volgt vanzelf de lieflijke melodie.
pi_194033308
Die loodband stukken zul je ook aan elkaar moeten solderen? En lood solderen moet je wel even goed oefenen. Dat is wel even tricky en moet je niet onderschatten. Want het is lood en dat smelt bij dezelfde temperatuur als waarmee je soldeert. Verpruts je dat dan kun het weer uit elkaar halen en opnieuw stuk lood erin zetten. Daar kun je dus geen foutje veroorloven...

Is wel supermooi als je dat zelf gefikst krijgt. Het heeft zeker een mooiere en professionelere look.

Of is dat weer wat nieuws wat ie daar op de foto aan het doen is, wordt dat geplakt?

[ Bericht 3% gewijzigd door Watuntrik op 11-07-2020 09:53:39 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')