abonnement Unibet Coolblue
  maandag 6 juli 2020 @ 17:46:37 #1
445108 t4600c
Preserving the Past for.......
pi_193961201
Dia's waren een veelgebruikte manier om geweldige foto's te delen en een verhaal te vertellen. Maar ze zijn zonder geluid ... natuurlijk. Tenzij gecombineerd met een cassettebandje dat het verhaal vertelt door middel van muziek en stem, wat aangeeft wanneer het volgende adembenemende uitzicht op de ruimte geprojecteerd moet worden.

Al geruime tijd wilde ik deze belichamingen van bescheiden jaren 60 tot 80's entertainment naar het gemakkelijker toegankelijke digitale domein brengen. Het is vrij eenvoudig: scan de dia's in hoge resolutie, herstel ze, digitaliseer de cassette met een cassetterecorder van goede kwaliteit, herstel indien nodig. Synchroniseer de twee inert gescheiden media in een videobewerkingsprogramma en voila!

Ik had een set besteld om uit te proberen als een proof-of-concept. Om te zien of het werkt.

Na enkele weken wachten arriveerde de eerste set, en hier is het resultaat:

Watch me at: YouTube
Experience the past: Flickr
Support me on Patreon
pi_193961607
Leuk :)

Niet om je topic te kapen maar meer om uit te leggen hoe dat ging in de 80's:

Wij hadden vroeger ook letterlijk een cassetterecorder daarvoor, de Philip D6920 AV die je met een kastje kon koppelen aan je diaprojector. Een pracht-apparaat qua mogelijkheden.

Op kant A van je cassette werd het originele stereospoor met commentaar / muziek opgenomen en op kant B kon je markers (piepjes) zetten waarbij de diaprojector naar het volgende beeld ging.

Nadeel van dit apparaat is wel dat het de beruchte oranje tandwielen heeft die zacht worden en kapot gaan (ze veranderen in een soort harde kaas). Vervangen is mogelijk maar een hele klus. Dus mocht je er 2e hands 1 op de kop kunnen tikken: alleen doen als je extreem handig bent.

Ik ben van 1976 dus als kleine FreshPrince was dat natuurlijk prachtige techniek waar ik veel mee heb geëxperimenteerd vroeger.




Er is ook een MK2 versie van in het zwart maar ook die heeft hetzelfde loopwerk:



Het bakje dat er tussen moest is de "slide synchroniser", die koppelde je op de speciale aansluiting op de linker zijkant van de cassetterecorder en op de aansturing van je diaprojector:





[ Bericht 5% gewijzigd door TheFreshPrince op 06-07-2020 18:26:45 ]
  maandag 6 juli 2020 @ 19:26:06 #3
445108 t4600c
Preserving the Past for.......
pi_193962592
Wil je mooi analoog AV stuf zien? Kijk, DIT zijn projectoren:



Dat moet een godsvermogen gekost hebben.
Watch me at: YouTube
Experience the past: Flickr
Support me on Patreon
pi_193965550
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 19:26 schreef t4600c het volgende:
Wil je mooi analoog AV stuf zien? Kijk, DIT zijn projectoren:

[ afbeelding ]

Dat moet een godsvermogen gekost hebben.
Dat is wel mooi spul ja :Y
pi_193984969
Mooi toppo!
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  zondag 26 juli 2020 @ 18:18:31 #6
445108 t4600c
Preserving the Past for.......
pi_194269151
Watch me at: YouTube
Experience the past: Flickr
Support me on Patreon
  zondag 2 augustus 2020 @ 09:20:13 #7
445108 t4600c
Preserving the Past for.......
pi_194365302
Watch me at: YouTube
Experience the past: Flickr
Support me on Patreon
pi_194365317
Mooie topics maak je altijd, al snap ik niet veel van de techniek erachter.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_194365606
Voor mijn opleiding moest ik zelf de foto's voor een diaserie maken en de bijbehorende zelfbedachte tekst apart inspreken op een bandje. Het ging over de totstandkoming van brood.
Dat was overigens in 1999 en toen voor mijn gevoel al een verschrikkelijk verouderde techniek.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')