abonnement Unibet Coolblue
pi_193959959
We hebben een nieuw huis gekocht met een voordeur die veel glas bevat. Hartstikke mooi en licht maar iets teveel inkijk. Voordat we denken om er speciaal glas in te laten zetten wil ik nadenken over inkijkfolie.

Nu begreep ik dat met HR++ inkijkfolie/plastic niet verstandig was omdat het glas de warmte niet kwijt raakt en daardoor een Thermische Breuk ontstaat.

Weet iemand of er een merk/folie soort is die hier mee wel om kan gaan? Scheelt vermoed ik wat meer geld dan het glas vervangen.
pi_193960107
Dat zeggen ze, in mijn wijk zijn 4 jaar geleden ook overal deuren vervangen met nieuwe HR++ beglazing er in. Alle deuren waren voorzien van helder glas.

Inmiddels zit op bijna alle deuren folie geplakt (aan de binnenkant), en nog niemand heeft dit probleem gehad, ondanks dat het afgelopen zomer dikke zon met 40graden is geweest.

Wat is het ergste wat er kan gebeuren? precies een scheur in je raam, hoe los je dat op? door het glas te vervangen, maar dat wilde je toch al omdat het huidige glas je niet aan staat.
pi_193960572
Wij hebben ook HR++ en gaan de gok niet wagen. Zeker niet omdat bij ons de hele dag de zon op het glas staat.

Wat je ook kunt overwegen is een blinderende folie aan de buitenkant. Er is een keur aan dergelijke folies met een blinderende en/of spiegelende werking verkrijgbaar die veel worden gebruikt voor autoruiten, boten/caravans en gebouwen. Dit scheelt je ook warmte binnen.

Zie bijvoorbeeld https://www.ruitblinderen.nl/pages/gebouw-raamfolie
pi_193960680
deur op het zuiden HR++ gewoon folie geplakt geen probleem zit al meer als 10 jaar
pi_193960763
Ik zou niet weten waarom er een breuk ontstaat bij wat plakfolie...
Misschien met folie met opgebrachte plaksel ipv folie wat je met water aanbrengt.
Ik breng het altijd aan met water omdat als het scheef gaat je het dan nog kan corrigeren.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_193960832
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 17:17 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik zou niet weten waarom er een breuk ontstaat bij wat plakfolie...
Ik heb er idd ook nog nooit van gehoord. Het lijkt me bijna een wij van wc-eend verhaal gemaakt door glasfabrikanten.

Het glas wat bij mij wel eens gebroken was door lokale warmte was een bijzet tafeltje met enkel glas erop waarop ik een pan met kokend water had gezet. :P
pi_193961260
Bij de oplevering van onze woning werd zowel door de aannemer als door onze adviseur van Eigen Huis aangegeven dat folie aan de binnenkant kans geeft op een thermische breuk doordat zich dan te veel warmte kan opbouwen in de ruit.

Of het waar is of niet, ik neem de gok liever niet ;)
pi_193961446
Ik heb ook folie op het raam in de badkamer. Weet of het HR+ of ++ is en ook weinig zo’n.

Maar nog altijd heel.
.
pi_193961503
quote:
1s.gif Op maandag 6 juli 2020 17:51 schreef spinazieruiker het volgende:
Bij de oplevering van onze woning werd zowel door de aannemer als door onze adviseur van Eigen Huis aangegeven dat folie aan de binnenkant kans geeft op een thermische breuk doordat zich dan te veel warmte kan opbouwen in de ruit.

Of het waar is of niet, ik neem de gok liever niet ;)
Volgens mij apen ze elkaar na.

Ik kan geen enkele reden bedenken dat het kan breken.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_193961814
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 18:08 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Volgens mij apen ze elkaar na.

Ik kan geen enkele reden bedenken dat het kan breken.
https://lmgtfy.com/?q=hr%2B%2B+thermische+breuk

Toch de nodige ervaringen + bevestiging door meerdere glaszetters.

De reden dat er voor wordt gewaarschuwd is dat de meeste verzekeraars thermische breuk niet dekken. En het bij glasschade aan hr++ glas erg vaak zonder deugdelijk onderzoek op een thermische breuk gooien, zéker als er zaken als folie aanwezig zijn.
  maandag 6 juli 2020 @ 18:34:21 #11
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_193961914
Thermische breuk is niet relevant bij een melkglas folie, wel bij warmtewerende folie.

Het gaat erom dat de twee glasplaten niet onevenredig verwarmen mogen, dan knapt het.
Laat die handjes wapperen!
pi_193961927
Olijfolie.
pi_193962585
Hele glasplaat met folie plakken. Niet zo'n 'kijkstrook', thermische breuk komt door ongelijk verwarmen van 1 glasplaat. Het bestaat wel echt.
pi_193962946
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 19:25 schreef Zolena het volgende:
Hele glasplaat met folie plakken. Niet zo'n 'kijkstrook', thermische breuk komt door ongelijk verwarmen van 1 glasplaat. Het bestaat wel echt.
Ja maar alleen met die donkere folie.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_193963819
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 19:25 schreef Zolena het volgende:
Hele glasplaat met folie plakken. Niet zo'n 'kijkstrook', thermische breuk komt door ongelijk verwarmen van 1 glasplaat. Het bestaat wel echt.
Dat hebben wij gedaan. Onze voordeur is pal ZW en wordt knetterheet in de zomer. Werkt nog steeds. Maar i.d.d. breuk kan ik me voorstellen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_193964618
Ik heb 2 ruiten met thermische breuk erin. En die staan nog wel op het oosten en pakken dus alleen in de ochtend wat zon.

Het bestaat dus echt en als je pech hebt gebeurt het al bij weinig zon en warmte.
pi_193965786
Je hebt privacy folie, dat is dit idee. Je kan niet naar binnen kijken, maar er komt wel licht door. Bij goedkopere varianten kan je als het binnen lichter is dan buiten er soms wel doorheen kijken als je dichtbij staat. Dit kan geen thermische breuken geven.



Je hebt ook anti inkijk folie, ook wel spiegelfolie genoemd. Dit zorgt er ook voor dat mensen niet naar binnen kunnen kijken (zo lang het buiten lichter is dan binnen) maar houdt ook licht en UV tegen (het wordt best wat donkerder). Dit kan thermische breuken geven als je het aan de binnenkant plakt, aan de buitenkant is geen probleem.

Facts don't care about your feelings
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')