abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_193916151
Ben wel fan van de Allium (sierui). Maar vraag me af of de plant verkregen uit zaad even sterk is? En gelijkend op de moederplant?


De reden:
Heb best wel wat zaad gekregen van Allium. Wil het in mijn tuin planten maar wil mooie bloemen hebben.
Mocht opkweken uit zaad toch niet zo succesvol zijn, of mocht de nieuwe plant niet op de moederplant lijken, dan plant ik liever de bloembollen van Allium.


Heeft hier iemand ervaring mee?
Cindy De Vuyst
pi_194073823
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 00:45 schreef einzeinz het volgende:
Heeft hier iemand ervaring mee?
Sommige soorten hebben stratificatie nodig. :) W.w.z. een koude periode voordat de zaden kunnen ontkiemen. Over het algemeen zijn de zaden best kiemkrachtig en zullen op kamertemperatuur binnen enkele dagen moeten ontkiemen, is dat niet het geval heb je een soort dat dus een koude periode nodig heeft.

Dan wordt het of zaaien in de winter of uitproberen, een schaaltje met aarde en zaad zo'n 4 weken tot 6 lang in de koelkast bewaren en dan op de vensterbank zetten...
pi_194078396
Worden de planten uit zaden een exacte kopie van de moederplant?
Cindy De Vuyst
pi_194080084
Ik ben geen uien expert maar... Wat bedoel je met exacte kopie? Wat je ook doet het blijft morfologisch een UI en zul je als dusdanig kunnen identificeren.

Bloemkleur? Dan misschien Ja en Nee. :)

De kleur van de bloem en zelfs bladkleur zou iets kunnen variëren bij andere grond of mestsamenstelling. Bepaalde pigmenten in planten kunnen bij afwijkend zuurgraad een andere kleur aan nemen. B.v. sommige bloemen van planten die groeien op alkalische grond zijn wit en op zuurdere grond naar rood tot blauw. Ook de standplaats, zonkracht en uren kan daar eventueel invloed op hebben. De natuur is hierin best complex en we weten daar nog niet alles...

Dus het zou zomaar kunnen dat je een andere bloemkleur krijgt die je verwacht. Hoe consistent de UI daarin is weet ik niet.
pi_194080222
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2020 00:50 schreef einzeinz het volgende:
Worden de planten uit zaden een exacte kopie van de moederplant?
Weet je het de soortnaam van de moederplant? Als daar F1 achter staat, is er een kans dat je geen exacte kopie krijgt. Als dat er niet achter staat, krijg je wel een kopie.

Persoonlijk vind ik alle aliums prachtig. Ik zou ze lekker zaaien.
Spoilers!
pi_194090231
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 juli 2020 09:41 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Weet je het de soortnaam van de moederplant? Als daar F1 achter staat, is er een kans dat je geen exacte kopie krijgt. Als dat er niet achter staat, krijg je wel een kopie.

Persoonlijk vind ik alle aliums prachtig. Ik zou ze lekker zaaien.
Ik denk dat het Purple Sensation is maar ben het niet zeker. Heb het zaad ook maar ergens gekregen nadat ie al uitgebloeid was begin juni (begin juni komt dus overeen met Purple Sensation).
Waar vind je die F1? Staat dat dan ergens vermeld.
Cindy De Vuyst
pi_194090235
Ik weet bv. bij Agapanthus, als je die zaait dat je verschil hebt met de moederplant. Als je ze scheurt heb je een kopie.
Cindy De Vuyst
pi_194090334
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2020 20:32 schreef einzeinz het volgende:

[..]

Ik denk dat het Purple Sensation is maar ben het niet zeker. Heb het zaad ook maar ergens gekregen nadat ie al uitgebloeid was begin juni (begin juni komt dus overeen met Purple Sensation).
Waar vind je die F1? Staat dat dan ergens vermeld.
Of het een F1 is, staat op de verpakking. Maar die heb je niet :D

Dat wordt dus proberen of iets kopen.
Spoilers!
pi_194090526
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 00:45 schreef einzeinz het volgende:
Ben wel fan van de Allium (sierui). Maar vraag me af of de plant verkregen uit zaad even sterk is? En gelijkend op de moederplant?


De reden:
Heb best wel wat zaad gekregen van Allium. Wil het in mijn tuin planten maar wil mooie bloemen hebben.
Mocht opkweken uit zaad toch niet zo succesvol zijn, of mocht de nieuwe plant niet op de moederplant lijken, dan plant ik liever de bloembollen van Allium.


Heeft hier iemand ervaring mee?
Hoe lang wil je wachten? Vanuit zaad kan t jaren duren voor je überhaupt een bloem krijgt. Afhankelijk van de soort 3-7 jaar
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_194091265
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2020 20:33 schreef einzeinz het volgende:
Ik weet bv. bij Agapanthus, als je die zaait dat je verschil hebt met de moederplant. Als je ze scheurt heb je een kopie.
Scheuren of stekken is dan ook klonen
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_194093348
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 juli 2020 20:53 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Hoe lang wil je wachten? Vanuit zaad kan t jaren duren voor je überhaupt een bloem krijgt. Afhankelijk van de soort 3-7 jaar
3 jaar is prima, wil gewoon een stevige plant dat 99% identiek is aan de moederplant.
Cindy De Vuyst
pi_194095353
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2020 23:47 schreef einzeinz het volgende:

[..]

3 jaar is prima, wil gewoon een stevige plant dat 99% identiek is aan de moederplant.
kan dus ook 7 jaar zijn, en 99% identiek krijg je niet met zaad. Dan moet je de bol splitsen
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')