FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Vliegticket Egypte en Corona.
EenAndereWegmaandag 29 juni 2020 @ 22:44
Goedenavond allemaal,

In februari had ik een reis geboekt met Lufthansa naar Egypte op 22 juli. Ik zou via Amsterdam naar Cairo reizen met een tussenstop in Frankfurt.

Het hotel had ik bij booking.com geboekt.

Nu is het volgende het geval; in februari was Egypte code geel, later is het code oranje geworden. Lufthansa vliegt nog gewoon naar Egypte via Amsterdam maar ik wil niet reizen omdat het code oranje is.

Wat zijn mijn rechten bij Lufthansa? Kan ik mijn geld terug krijgen? Ik wil namelijk geen voucher en als ik die al krijg zal ik hem niet gebruiken.
madam-aprilmaandag 29 juni 2020 @ 22:59
Zolang de vlucht niet door hun wordt gecanceld krijg je je geld niet terug. Ze bieden wel de mogelijkheid om je reis uit te stellen/om te boeken.
EenAndereWegmaandag 29 juni 2020 @ 23:03
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 22:59 schreef madam-april het volgende:
Zolang de vlucht niet door hun wordt gecanceld krijg je je geld niet terug. Ze bieden wel de mogelijkheid om je reis uit te stellen/om te boeken.
Ze forceren me dus een niet-noodzakelijke reis te maken waarbij ik en mijn gezin (vriendin + dochter van 2) in gevaar komen. Ik denk niet dat de situatie er beter op wordt na juli en met de herfstgriepjes in aantocht.
madam-aprilmaandag 29 juni 2020 @ 23:07
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 23:03 schreef EenAndereWeg het volgende:

[..]

Ze forceren me dus een niet-noodzakelijke reis te maken waarbij ik en mijn gezin (vriendin + dochter van 2) in gevaar komen. Ik denk niet dat de situatie er beter op wordt na juli en met de herfstgriepjes in aantocht.
Nee, je kunt je vlucht omboeken en je kunt als het goed is ook een voucher krijgen om op een later moment te kiezen waar je naartoe wil. En je kunt ook annuleren, alleen ben je dan wel (een deel van) je geld kwijt.
SausDipmaandag 29 juni 2020 @ 23:09
Ze forceren je helemaal niet. Je hoeft dat vliegtuig niet in te stappen hoor! Het enige dat ze doen is de dienst bieden waarvoor jij betaald hebt.
EenAndereWegmaandag 29 juni 2020 @ 23:14
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 23:07 schreef madam-april het volgende:

[..]

Nee, je kunt je vlucht omboeken en je kunt als het goed is ook een voucher krijgen om op een later moment te kiezen waar je naartoe wil. En je kunt ook annuleren, alleen ben je dan wel (een deel van) je geld kwijt.
Hoeveel geld kun je dan terug verwachten? Ik zou vertrekken de 22e juli, wanneer moet je dan annuleren?
#ANONIEMmaandag 29 juni 2020 @ 23:17
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 23:14 schreef EenAndereWeg het volgende:

[..]

Hoeveel geld kun je dan terug verwachten? Ik zou vertrekken de 22e juli, wanneer moet je dan annuleren?
Dat ligt aan het geboekte ticket. Waarschijnlijk 0 euro voor jou.
EenAndereWegmaandag 29 juni 2020 @ 23:19
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 23:17 schreef MCH het volgende:

[..]

Dat ligt aan het geboekte ticket. Waarschijnlijk 0 euro voor jou.
Waarom denk je dat?
BasEnAadmaandag 29 juni 2020 @ 23:19
Kijk in de voorwaarden op de plek waar je de tickets hebt geboekt.
trein2000maandag 29 juni 2020 @ 23:21
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 23:19 schreef EenAndereWeg het volgende:

[..]

Waarom denk je dat?
Omdat je het wel geweten had als je een duur annuleerbaar ticket had genomen ;)
madam-aprilmaandag 29 juni 2020 @ 23:22
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 23:14 schreef EenAndereWeg het volgende:

[..]

Hoeveel geld kun je dan terug verwachten? Ik zou vertrekken de 22e juli, wanneer moet je dan annuleren?
Moet je in de algemene voorwaarden die je hebt geaccepteerd bij je boeking kijken.
Drekkoningdinsdag 30 juni 2020 @ 04:08
Dit is niet echt het pakkie an van de maarschappij maar een risico dat je zelf af moet dekken met bijvoorbeeld een reisverzekering.
nils7woensdag 1 juli 2020 @ 12:31
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 04:08 schreef Drekkoning het volgende:
Dit is niet echt het pakkie an van de maarschappij maar een risico dat je zelf af moet dekken met bijvoorbeeld een reisverzekering.
Dit dekt zelfs een all risk annuleringsverzekering niet.
Heb met dat bijltje mogen hakken, nou er kwamen nog geen houtsplinters vanaf toen we een reis moesten annuleren omdat Trumpje de grenzen dicht gooide (ik kon toen niet eens, laat staan dat ik niet wilde).
Drekkoningwoensdag 1 juli 2020 @ 14:23
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 12:31 schreef nils7 het volgende:

[..]

Dit dekt zelfs een all risk annuleringsverzekering niet.
Heb met dat bijltje mogen hakken, nou er kwamen nog geen houtsplinters vanaf toen we een reis moesten annuleren omdat Trumpje de grenzen dicht gooide (ik kon toen niet eens, laat staan dat ik niet wilde).
Ging die vlucht gewoon door dan :?
nils7woensdag 1 juli 2020 @ 16:19
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 14:23 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Ging die vlucht gewoon door dan :?
We hadden via internet geboekt en de Trump maatregel kwam binnen 5 dagen na boeken dus wij konden die nog zelf annuleren maar andere kosten die we gemaakt hadden en die we niet konden annuleren kregen we niet terug.
KrekelJapiewoensdag 1 juli 2020 @ 16:34
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 23:03 schreef EenAndereWeg het volgende:

[..]

Ze forceren me dus een niet-noodzakelijke reis te maken waarbij ik en mijn gezin (vriendin + dochter van 2) in gevaar komen. Ik denk niet dat de situatie er beter op wordt na juli en met de herfstgriepjes in aantocht.
Vakantie naar Cairo is sowieso gevaarlijk
Doug-Heffernanwoensdag 1 juli 2020 @ 16:43
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 23:19 schreef EenAndereWeg het volgende:

[..]

Waarom denk je dat?
Omdat je waarschijnlijk het goedkoopste ticket hebt geboekt.

Ik begrijp sowieso niet waarom mensen in februari vakanties hebben geboekt voor deze zomer
Eind januari wilde ik ook boeken maar ik had toen al een voorgevoel dat reizen dit jaar wel eens een probleem kon gaan worden
Lariekoekwoensdag 1 juli 2020 @ 16:47
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 16:43 schreef Doug-Heffernan het volgende:

[..]

Omdat je waarschijnlijk het goedkoopste ticket hebt geboekt.

Ik begrijp sowieso niet waarom mensen in februari vakanties hebben geboekt voor deze zomer
Eind januari wilde ik ook boeken maar ik had toen al een voorgevoel dat reizen dit jaar wel eens een probleem kon gaan worden
Had toendertijd ook maar meegespeeld met de lotto dan, als je zo'n vooruitziende blik hebt
Doug-Heffernanwoensdag 1 juli 2020 @ 16:51
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 16:47 schreef Lariekoek het volgende:

[..]

Had toendertijd ook maar meegespeeld met de lotto dan, als je zo'n vooruitziende blik hebt
Nee geen behoefte aan
Ferdonderdag 2 juli 2020 @ 07:51
Half maart annuleren was misschien wel goedkoper geweest.
EenAndereWegzaterdag 4 juli 2020 @ 22:08
quote:
5s.gif Op maandag 29 juni 2020 22:44 schreef EenAndereWeg het volgende:
Goedenavond allemaal,

In februari had ik een reis geboekt met Lufthansa naar Egypte op 22 juli. Ik zou via Amsterdam naar Cairo reizen met een tussenstop in Frankfurt.

Het hotel had ik bij booking.com geboekt.

Nu is het volgende het geval; in februari was Egypte code geel, later is het code oranje geworden. Lufthansa vliegt nog gewoon naar Egypte via Amsterdam maar ik wil niet reizen omdat het code oranje is.

Wat zijn mijn rechten bij Lufthansa? Kan ik mijn geld terug krijgen? Ik wil namelijk geen voucher en als ik die al krijg zal ik hem niet gebruiken.
Ik kreeg net een mail van de tussenpersoon/kantoor dat de vlucht is geannuleerd. Weet iemand wat mijn rechten zijn?

Ze repten met geen woord over dat ik mijn geld terug kon krijgen.
SwitchSwatchzaterdag 4 juli 2020 @ 22:28
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 22:08 schreef EenAndereWeg het volgende:

[..]

Ik kreeg net een mail van de tussenpersoon/kantoor dat de vlucht is geannuleerd. Weet iemand wat mijn rechten zijn?

Ze repten met geen woord over dat ik mijn geld terug kon krijgen.

Vraag gewoon of je je geld terug krijgt ipv hier op een forum te posten.

Pas om advies vragen als je zeker weet dat je je geld niet terug krijgt...
EenAndereWegzaterdag 4 juli 2020 @ 22:42
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 22:28 schreef SwitchSwatch het volgende:

[..]

Vraag gewoon of je je geld terug krijgt ipv hier op een forum te posten.

Pas om advies vragen als je zeker weet dat je je geld niet terug krijgt...
Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die ervaring hebben met annuleringen rondom de covid-19.
Innisdemonzondag 5 juli 2020 @ 00:49
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 22:42 schreef EenAndereWeg het volgende:

[..]

Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die ervaring hebben met annuleringen rondom de covid-19.
Ja hiero. Had binnen een week m'n geld terug. Keurig afgehandeld (Air Asia. Ja ik weet 't, Innisdemon vliegt budget :') )
trein2000zondag 5 juli 2020 @ 01:42
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 22:08 schreef EenAndereWeg het volgende:

[..]

Ik kreeg net een mail van de tussenpersoon/kantoor dat de vlucht is geannuleerd. Weet iemand wat mijn rechten zijn?

Ze repten met geen woord over dat ik mijn geld terug kon krijgen.

Wanprestatie -> ontbinding -> geld terug.

Is die tussenpersoon gevestigd in Nederland? Dat maakt het wat eenvoudiger.
KimJong-unzondag 5 juli 2020 @ 21:26
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 00:49 schreef Innisdemon het volgende:
Air Asia. Ja ik weet 't, Innisdemon vliegt budget
Wees blij.

KLM annuleerde mijn vlucht, stuurt me doodleuk een voucher in plaats van geld terug. Via mijn creditcard m'n geld teruggehaald.
Innisdemonzondag 5 juli 2020 @ 23:10
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 21:26 schreef KimJong-un het volgende:

[..]

Wees blij.

KLM annuleerde mijn vlucht, stuurt me doodleuk een voucher in plaats van geld terug. Via mijn creditcard m'n geld teruggehaald.
ah dat is gelukt? Heel mooi. Welke CC maatschappij als ik vragen mag?

[ Bericht 0% gewijzigd door Innisdemon op 05-07-2020 23:11:11 (Tiebvaut) ]
Essebesmaandag 6 juli 2020 @ 07:34
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 22:42 schreef EenAndereWeg het volgende:

[..]

Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die ervaring hebben met annuleringen rondom de covid-19.
Je tussenpersoon moet je informeren over hoe het nu verder moet. Heb je nog niets van hen gehoord? (Behalve de annuleringsemail?)

Ikzelf heb mijn annuleringen ook in tweeen gekregen, maar dat ging wel rechtstreeks via de vliegmaatschappijen . Eerste e-mail dat de vlucht geannuleerd werd en pas later (Dagen later) een e-mail met hoe het verder ging, voucher of her boeken etc. (Emirates en Transavia).
xzazmaandag 6 juli 2020 @ 08:40
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 23:03 schreef EenAndereWeg het volgende:

[..]

Ze forceren me dus een niet-noodzakelijke reis te maken waarbij ik en mijn gezin (vriendin + dochter van 2) in gevaar komen. Ik denk niet dat de situatie er beter op wordt na juli en met de herfstgriepjes in aantocht.
Niemand forceert je.
KimJong-unmaandag 6 juli 2020 @ 10:41
quote:
1s.gif Op zondag 5 juli 2020 23:10 schreef Innisdemon het volgende:

[..]

ah dat is gelukt? Heel mooi. Welke CC maatschappij als ik vragen mag?
American Express. Maar ik ben er vrij zeker van dat ICS hetzelfde zou doen. Wat KLM doet is in strijd met de Europese wetgeving, zo'n creditcardmaatschappij doet gewoon een chargeback.
Innisdemonmaandag 6 juli 2020 @ 12:04
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 10:41 schreef KimJong-un het volgende:

[..]

American Express. Maar ik ben er vrij zeker van dat ICS hetzelfde zou doen. Wat KLM doet is in strijd met de Europese wetgeving, zo'n creditcardmaatschappij doet gewoon een chargeback.
Hmm, ik heb zelf nl bijzonder slechte ervaring met ICS maar dat terzijde