OM vond rol Peter R. de Vries onwenselijk vanwege banden kantoorgenoot met Taghi’
Het OM heeft de voormalige advocaat van kroongetuige Nabil B. verteld dat het onwenselijk zou zijn als Nabil B. zou samenwerken met Peter R. de Vries vanwege de banden van zijn toenmalige kantoorgenoot Khalid Kasem met Ridouan Taghi. Daarover maakte het OM zich grote zorgen. Dat stelt de voormalige advocaat in een interview met deze nieuwssite.
Onlangs onthulde deze nieuwssite dat politie en justitie ervan overtuigd zijn dat Kasem in 2015 informatie heeft gelekt aan Ridouan Taghi. De Amsterdamse deken, die toezicht houdt op de advocaat, is een onderzoek gestart.
Na de moord op advocaat Derk Wiersum in september 2019 zat Nabil B., die getuigt tegen de moordbende van Ridouan Taghi, zonder juridische bijstand. Uiteindelijk vond de kroongetuige een advocaat bereid, hoewel deze met zeer uitzonderlijke toestemming anoniem bleef. In maart 2020 kwam het tot een breuk. Volgens de anonieme advocaat was dat vanwege de bemoeienis van misdaadjournalist Peter R. de Vries. ,,Ik ben gestopt omdat Peter R. de Vries zich met de verdediging van de kroongetuige ging bemoeien.” Hij stelt bovendien dat het OM al wist dat de kroongetuige contact onderhield met De Vries.
Uiteindelijk komt het tot een breuk tussen Nabil B. en zijn advocaat, en daarover heeft hij het OM op donderdag 12 maart telefonisch ingelicht.
‘Onwenselijk’
,,Op donderdag 12 maart 2020 heb ik telefonisch contact gehad met de zaaksofficier. Ik heb toegelicht waarom ik niet langer de advocaat was van Nabil B. en dat het tot een breuk was gekomen door zijn wens samen te willen werken met Peter R. de Vries. De zaaksofficier reageerde daarop door te zeggen dat dit voor het OM onwenselijk zou zijn, vanwege de rol van De Vries’ kantoorgenoot Khalid Kasem en diens banden met Ridouan Taghi. Het OM maakte zich hierover grote zorgen en de officier liet merken dat zij Kasem kwalificeerde als een advocaat die daarom niet te vertrouwen was. Voorts bleek het OM al langer op de hoogte dat de kroongetuige Nabil B. contact onderhield met De Vries.’’
In het interview stelt de voormalige advocaat tevens dat hij door de kroongetuige is bedreigd. Nabil zou een ‘envelop met spullen’ terug willen, die de advocaat weigerde terug te geven. ,,’Als je mijn spullen niet terugbezorgt, dan leer je een heel andere kant van mij kennen’. Daar schrok ik van, deze bedreiging.”
Reactie Khalid Kasem:
,,De inhoud van het telefoongesprek tussen de zaaksofficier en de anonieme advocaat van 12 maart 2020, komt mij onwaarschijnlijk en ongeloofwaardig voor. Ik heb geen banden met Ridouan Taghi. Ik heb geen banden met de organisatie van Taghi. Het OM heeft mij inmiddels schriftelijk laten weten dat de uitspraken van deze anonieme advocaat ‘geheel voor rekening van de anonieme advocaat komen’. Taghi en ik zijn leeftijdsgenoten. We zaten op dezelfde basisschool.”
Peter R. de Vries stelt in een reactie:
,,Het is een absurde, onware en makkelijk te weerleggen aantijging die de anonieme advocaat doet. Toen ik werd benaderd door de kroongetuige was er al sprake van een breuk. Dat was namelijk de reden dat ik werd gevraagd. De waarheid is dat de kroongetuige met de anonieme advocaat is gebroken vanwege het gedrag van die advocaat, die bij bezoeken aan de kroongetuige onder andere ongepaste erotisch getinte ‘grappen’ maakte en ook derden ongevraagd en zonder toestemming deelgenoot maakte van privé-omstandigheden in het leven van de kroongetuige.”
Advocaat Peter Schouten stelt namens Nabil B.: ,, Over de ‘envelop met spullen’ wil de kroongetuige op dit moment geen uitlatingen doen. ,,Ik ga nu eerst alle stukken lezen voordat ik inhoudelijke uitspraken doe over de zaak.”
Het OM wil niet reageren.
https://www.ad.nl/binnenl(...)-met-taghi~a6149da9/Dit is dus het verhaal