abonnement Unibet Coolblue
pi_193821940
Ik heb wat rondgezocht en lijk iets te willen wat niet veel wordt gedaan want krijg iets wat vaak in de richting van reinigen zit.

Heb in m'n voortuin wat simpele grijze tuintegels in een patroon tussen de planten liggen die meer een sierfunctie hebben dan een functionele.

Het ziet er meer dan prima uit, maar met de regen erop vind ik de reflectie wel wat toevoegen (spiegelt de planten en de rest) en voegt iets toe, die reflectie zou ik wel permanent willen maken.

Nu weet ik dat lak best weleens wordt toegepast op geschilderde stenen, maar welke is hiervoor goed?

Ook vroeg ik me af of er nog valkuilen zijn? Iemand tips en ervaringen?

Als het op iets als onderstaand werkt lijkt het me op tuintegels ook te werken.

pi_193822415
Denk dat dit een typisch gevalletje trial-and-error is.
pi_193824266
Kun je de tegels niet vervangen door tegels van materiaal dat van zichzelf al glad en glanzend is?
Dan hoef je die alleen maar schoon te houden en misschien een keer te herpolijsten.

Een laag lak is dun en zal weg slijten.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  zaterdag 27 juni 2020 @ 23:53:53 #4
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_193824279
Betonverf gebruiken hier ook gedaan op dakterras en ^O^
pi_193824827
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2020 23:52 schreef jeroen25 het volgende:
Kun je de tegels niet vervangen door tegels van materiaal dat van zichzelf al glad en glanzend is?
Dan hoef je die alleen maar schoon te houden en misschien een keer te herpolijsten.

Een laag lak is dun en zal weg slijten.
De tegels liggen er relatief gezien net, dus vervangen is wat radicaal. :)

quote:
6s.gif Op zaterdag 27 juni 2020 23:53 schreef ikweethetookniet het volgende:
Betonverf gebruiken hier ook gedaan op dakterras en ^O^
Ook mooi :) Valt te overwegen
pi_193830564
Ik zat ook aan Giethars (Epoxy) te denken.. Daar worden vloeren van gemaakt en s behoorlijk slijtvast. Je zal er wel UV blokker aan toe moeten voegen voor buitengebruik.

Je kunt dan een mal maken die bv Xmm groter is dan te tegel en Xmm hoger. Dan leg je de tegel erin en dan giet je de mal vol.

Je kunt er alle kanten mee op, bv van stukken gebroken tegels weer hele tegels maken. Je kan allerlei kleurstoffen toevoegen..

Bekleed de mal van binnen met die brede Tesafilm (Plakband), epoxy hecht niet op dat spul.

Wil je het alleen maar coaten met de kwast of roller, kan ook.. Leg de tegel dan op zo'n KOMO vuilniszak. Epoxy hecht hier ook niet op. Dus wanneer de epoxy op de tegel droog is trek je die zak er zo weer vanaf.
pi_193835501
Goede suggesties.

Ik denk dat Epoxy de perfecte keuze is. Goede tip ook van die UV blokker. En ik zou dan voor zwarte tegels gaan ivm beste effect.

Om een parallel te trekken, je hebt oude ontworpen landschapstuinen met waterpartijen die meerdere functies hadden.

Een van die functies was dat wanneer men vanaf het punt waar men naar het gebouw kijkt, het water de functie van spiegel had en het gebouw op een presenteerschaal zet waardoor je de illusie van iets nog groters krijgt.

Bovengenoemde zou je zonder water en met zwarte tegels met epoxy kunnen bereiken. Krijg je volgens mij een supermooi effect mee dat beslist de beste keuze is. En het verbaast me dat het nog geen trend is voor buiten.

Het is alleen nogal een bewerkelijk proces en daarvoor mis ik de animo om alles eruit te halen, het geduld om alle tegels stuk voor stuk te behandelen (inc verven) en praktische werkruimtes om dit te kunnen doen. Ik denk dat ik het beslist ga overwegen als ik bij mn laatste koophuis vanaf scratch begin, maar nu hou ik het bij simpel lakken denk ik :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Beathoven op 28-06-2020 21:24:35 ]
  zondag 28 juni 2020 @ 21:50:53 #9
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193835935
Is dat niet gruwelijk glad als er iets van regen is gevallen?
En daarnaast ook best krasgevoelig geloof ik.
pi_193836042
quote:
1s.gif Op zondag 28 juni 2020 21:18 schreef Beathoven het volgende:
maar nu hou ik het bij simpel lakken denk ik :)
Kwam deze ook nog tegen: https://polyestershoppen.nl/lakken/dd-lak-hoogglans-0-5kg-35.html
pi_193836229
quote:
Als dat een beetje lekker houdt op een tegel die lichtelijk poreus is dan is dat wel een optie. Verwacht wel flink wat potjes daarvan nodig te hebben :)
pi_193836382
quote:
1s.gif Op zondag 28 juni 2020 22:10 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Als dat een beetje lekker houdt op een tegel die lichtelijk poreus is dan is dat wel een optie. Verwacht wel flink wat potjes daarvan nodig te hebben :)
Mogelijk, wel bijna zeker, voor op beton of ander steen heb je een hechtprimer nodig om de hars goed en duurzaam te laten hechten. :)

Wanneer je bv op dezelfde website de polyester vijverbouw of zwembadbouw instructies leest, waar veelal met beton en polyesterhars wordt gewerkt. Dat ze hechtprimer adviseren voor dat de hars word opgebracht.
pi_193836421
Ik kan mijn nog wel herinneren van de basisschool dat we een dakpan versierden met verf en knipsels uit tijdschriften.

Volgens mij werd dat met buitenvernis afgewerkt.
pi_193849856
quote:
1s.gif Op zondag 28 juni 2020 22:10 schreef Beathoven het volgende:

Als dat een beetje lekker houdt op een tegel die lichtelijk poreus is dan is dat wel een optie. Verwacht wel flink wat potjes daarvan nodig te hebben :)
Als je het een beetje combineert, eerst epoxy laagje rollen op de tegels zodat je het poreuze dichtmaakt. Epoxy hecht ook goed aan beton. Dan UV krasvast aflakken met die bootlak. Geven ze zelf ook aan op site polyestershop
pi_193851245
Sorry hoor, totaal
Kansloos dit.
Zeker als je weet wat goede 2K Epoxy en lak kost tov nieuwe tegels.
Vakman pur sang
pi_193868234
quote:
1s.gif Op maandag 29 juni 2020 22:20 schreef Lospedrosa het volgende:
Sorry hoor, totaal
Kansloos dit.
Zeker als je weet wat goede 2K Epoxy en lak kost tov nieuwe tegels.
TS gaf al aan dat ie de tegels er niet uit wil halen. En arbeid kost ook niks zeker. En je tuin weer half slopen.
De vraag ging dan ook over hoe een bestaande situatie opgewaardeerd kon worden.
De vraag kan je dan ook stellen of jouw opmerking niet kansloos is.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')