abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_193785508
Goedemiddag allemaal,

Ik zit in een vervelende situatie en ik weet even niet meer hoe ik hiermee om moet gaan. Ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven. Alvast excuses voor het lange verhaal!
De situatie is als volgt:

Ongeveer een jaar geleden hebben wij besloten om een dakopbouw op ons huis te plaatsen. Dit gaat om een volledige verdieping op ons huis. Ongeveer de halve wijk hier heeft dat al gedaan, dus het is niet echt iets speciaals. Dit hebben we uiteraard ook aan de buren gemeld.
Vervolgens heeft het best een tijdje geduurd voordat we zover waren dat we een goede aannemer hadden gevonden en ook nog voor een goede prijs. Het was ook steeds wat onduidelijk wanneer de daadwerkelijke bouw kon beginnen. Eind vorig jaar is wel de bouwvergunning aangevraagd en verstrekt.

Eerst zou de bouw begin dit jaar gaan plaatsvinden, maar dat werd steeds wat uitgesteld. Uiteindelijk werd het juni, maar toen sloeg ook het Corona gedoe in. Ze gaven aan dat ze daardoor wel wat vertraagd waren. Doordat dit dus al steeds wat opschoof had ik nog geen vaste startdatum. Dit heb ik dus ook niet concreet gemeld aan de buren (ik spreek ze ook niet vaak, we hebben geen goede relatie).
Vorige maand heb ik ze wel gesproken en aangegeven dat er deze maand gestart zou worden (ofwel +- een maand van tevoren). Hier waren ze het niet mee eens, omdat ze thuis werken en die herrie niet kunnen verdragen. Even ter illustratie: ze klagen ook over de houtkachel in de tuin van de buurman 2 deuren verderop, en wij mogen zaterdagavond laat niet met vrienden in de tuin een peukie roken, omdat dit ook te veel herrie maakt. Daarnaast willen ze heel snel gaan verhuizen (naar een hutje op de hei, letterlijk :)), maar het is lastig om een huis te vinden dat aan hun wensen voldoet en binnen hun budget past. Volgens mij speelt hier dus ook nog het feit dat ze bang zijn dat de waarde van hun huis omlaag gaat, ofwel vanwege de verbouwing, ofwel omdat het huis ernaast er veel mooier uit komt te zien :).
Goed, ze hebben toen gevraagd of ik de bouw kon uitstellen naar september.

Nu ben ik iemand die liever de confrontatie uit de weg gaat. Ik heb dus aangegeven dat ik het zou vragen, maar dat het bedrijf wel een planning heeft waar die zich aan moet houden.
Ik wist nog niet of ze echt in juni zouden starten, dus ik heb het even aangekeken. Daarnaast heb ik het ook in mijn prive omgeving besproken en daar zei iedereen dat ik gek zou zijn als ik de bouw uit zou stellen voor mijn buren, enkel omdat ze niet tegen de herrie kunnen. Ik heb er dus eigenlijk niets meer aan gedaan.

Toen kwam de aannemer op maandag 15 juni met de melding dat ze die vrijdag al wilden beginnen met het opbouwen van de stelling. Extreem kort dag dus ineens.
Die melding hebben we natuurlijk wel meteen doorgestuurd naar de buren.
Hier waren ze niet blij mee. Maargoed, ze hadden er natuurlijk maar mee te dealen.

Het vervolg hierop was dat ze gesprek met ons wilden inplannen, om alles door te spreken. Prima. Daar kwam een waslijst met vragen uit. Ok, begrijpelijk (een aantal veel te overdreven, maargoed). Deze heb ik allemaal besproken met de aannemer en die heeft alles heel uitgebreid uitgelegd en dit heb ik weer terug gecommuniceerd met de buurman.

Toen vonden ze het nodig om voor de start nog een dakinspectie uit te laten voeren. Prima, begrijpelijk. Al hadden ze dat natuurlijk ook eerder kunnen doen. Ik heb dit bij de aannemer gemeld en die is uiteindelijk niet vrijdag, maar dinsdag 23 juni gestart met het opbouwen van de steiger.
Voor die tijd zouden de buren dus prima een dakinspectie moeten kunnen uitvoeren.
Uiteindelijk kon de inspecteur pas op 23 juni (zelfde dag als het opbouwen van de stelling dus). Gelukkig in de ochtend, want in de middag gingen ze de stelling aan de voorkant opbouwen (aan de achterkant komt deze alleen in onze tuin, aan de voorkant komt deze ook voor een gedeelte in de tuin van de buren).

Ook het feit dat de stelling een klein stukje in de tuin van de buren zou komen was natuurlijk 1 groot drama. Ze hebben er totaal geen last van, deze staat niet over hun pad, alleen wel een stukje over de erfgrens. De voordeur + de verlichting die ernaast hangt is volledig vrij. Toch hebben we zeker een half uur/uur hierover moeten praten met de aannemer erbij (die toen van alles heeft uitgelegd, ook over wanneer hij de gedeelde schoorsteen zou gaan slopen en hoe de rest van het bouwproces zou gaan). Eigenlijk wou de buurman het plaatsen van de stelling toen zelfs weigeren, omdat hij vond dat hij in een hoekje werd gedrukt omdat hij geen keus zou hebben. De aannemer stond toen ook echt op het punt om zijn spullen te pakken en te vertrekken. Uiteindelijk is de buurman toch akkoord gegaan.

Nou, prima. Dakinspectie uitgevoerd, mannen konden aan de slag.
Of toch niet?
De buurman vond dat wij moesten wachten tot hij het rapport van de inspectie zou hebben ontvangen. Woensdag moest de aannemer echter beginnen met het slopen van de schoorsteen (anders kan hij natuurlijk niet verder). Ik moest gewoon naar mijn werk, dus heb de aannemer verder ook niet meer gesproken. Nu moet ik dus ook toegeven dat ik dat eigenlijk niet meer durfde.

We hebben het hier over een gerespecteerde aannemer die helemaal volgeboekt zit (we moesten niet voor niets een jaar wachten) en die daarnaast ook helemaal niet duur is. We hebben hier geen machtspositie als afnemer, de aannemer heeft juist de machtspositie (voor ons 10 anderen). Ik wil het dus niet moeilijker maken dan het is. Daarnaast hebben ze op allerlei manieren meegedacht om de prijs zo laag mogelijk te houden, dit soort zaken zullen de prijs weer opdrijven en daar hebben we ook gewoon de ruimte niet voor. Ten slotte hebben ze alle geduld opgebracht, alle vragen uitgebreid beantwoord en ze gaan erg netjes te werk zodat zo min mogelijk schade onstaat. Ook zijn ze zijn een paar dagen later gestart en ze beginnen 's ochtends (zelfs met deze warmte) pas om 8:00 omdat de buurman dat heeft geëist.

Ik durfde dus simpelweg niet meer te vragen om dan ook nog te wachten op het rapport van de dakinspectie. Dit heeft gevolgen voor hun planning en wellicht ook onze factuur (we hebben in beginsel een vaste prijs afgesproken, maar er zijn al wat wijzigingen geweest (er moet bijvoorbeeld een extra regenpijp komen, uiteraard omdat de buurman dit heeft gevraagd).

Nu is dus toch hun schoorsteen gesloopt gisteren, hier zijn ze niet blij mee. Mijn vriend kwam gisteren laat thuis (die had van 6:00 tot 22:00 gewerkt) en toen zijn ze vol in de aanval gegaan tegen hem. Een uur lang zeiken over van alles en nog wat (de leukste opmerking vond ik: "Jullie hebben straks een mooie dakopbouw en wij hebben alleen maar nadelen"). Ook klagen ze over het puin wat in hun pas gerenoveerde wc is gevallen (schoorsteen dient voor de ontluchting van onze toiletten). De aannemer heeft echter van tevoren aan ze verteld dat ze hun best doen om alles af te dekken, maar dat er altijd wel wat naar beneden valt.

Goed, ik heb natuurlijk geen oog dicht gedaan vannacht en met wat mensen in mijn prive omgeving hierover gepraat. Ik krijg met name het advies om de buren maar gewoon te negeren. Er niet meer op in te gaan. We hebben aan onze verplichtingen voldaan: we hebben ze op tijd geïnformeerd, en mocht er schade ontstaan door de verbouwing dan wordt dit hesteld en/of vergoed.

Nu krijg ik echter net weer een whatsapp bericht dat ze echt niet blij zijn en dat ze zojuist het rapport hebben ontvangen. De inspecteur adviseert dat de aannemer alleen op hun dak mag werken met 2 meter underlayment platen. Nu heb ik er niet zoveel verstand van, maar ze hebben het dak afgedekt met platen op de plekken waar ze moeten lopen.
Nu dreigen ze dat als de aannemer dit advies niet opvolgt, dat de steiger moet worden verwijderd en dat ze moeten stoppen met de werkzaamheden. Maar volgens mij kunnen ze dat helemaal niet bepalen (zgn "steigerrecht").
Aan de andere kant, de aannemer heeft geen zin in dit gezeik dus die pakt dan gewoon z'n spullen en factureert ons voor de gemaakte kosten. En als we dan een juridische procedure moeten starten oid, dan gaat dat ons allemaal nog veel meer tijd en geld kosten.

Ik ga dat van die underlayment platen dus melden, maar meer ga en kan ik dus niet doen. Mocht hij dit niet nodig vinden, dan zie ik het probleem niet! Mocht het dak beschadigd worden dan herstelt hij dit namelijk gewoon!

Nog even ter aanvulling: we hebben ook nog een buurman aan de andere kant waar de steiger dus ook in de tuin staat (voor zijn slaapkamerraam, zodat deze niet meer open gaat!) en waar we ook een schoorsteen mee delen die gesloopt moet worden. Die zegt: "ik ga er vanuit dat, indien er schade ontstaat, dat we dat dan samen oplossen". En verder maakt ie gezellig een praatje en gaat ie weer verder met het uitlaten van zijn hond :).

Als je het tot hier hebt gered, enorm bedankt voor je geduld en voor het lezen. :) Ik ben erg benieuwd wat jullie in deze situatie zouden doen.

[ Bericht 0% gewijzigd door xSanne op 25-06-2020 16:58:59 ]
  donderdag 25 juni 2020 @ 16:58:31 #2
61660 Lariekoek
Zo, jij bent echt grappig.
pi_193785626
Je trekt je het veel te veel aan. Bouwvergunning is afgegeven. Als buurman het niet ermee eens is had hij al bezwaar moeten maken toen het kon. Voor verder gezeik hem verwijzen naar de gemeente en gewoon verder gaan met verbouwen.
la·rie·koek (de ~ (m.)) 1 onzin
pi_193785668
Je hebt al onzettend veel toegegeven aan die buren en nu denken ze dat ze alles kunnen bepalen. Wij zitten hier al 4 maanden in de klusherrie van de buren, maar het komt niet in me op om te ‘eisen’ dat ze pas om 8 uur beginnen, hou ff op zeg, ik heb niks te eisen.
Negeren die lui.
  donderdag 25 juni 2020 @ 17:01:29 #4
410477 Fietsertje70
als vlinders wespen worden :-)
pi_193785671
Inderdaad, bij elk zeik appje terugappen: Bij klachten mail bouwenenwonen@onzewoongemeente.nl
  donderdag 25 juni 2020 @ 17:03:15 #5
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_193785697
gewoon lekker beginnen. Geef aan dat de werkzaamheden aan jouw kant van de muur plaatsvinden en dat jij daar over de planning gaat.
Tot nooit .......
  Redactie Frontpage donderdag 25 juni 2020 @ 17:03:41 #6
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_193785703
quote:
Als je het tot hier hebt gered, enorm bedankt voor je geduld en voor het lezen. :) Ik ben erg benieuwd wat jullie in deze situatie zouden doen.
De buren negeren. Er valt duidelijk niet mee te praten. Ze hadden bezwaar moeten indienen tegen de bouwvergunning. Nu hebben ze 0,0 te eisen.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_193785841
Sow, helemaal gelezen.
Conclusie, je buren kunnen lekker de tyfus krijgen.
pi_193785878
Uh schoorsteen van de buren gesloopt. Mocht dat? Snap jou maar ik snap je buren opzich ook wel.
  donderdag 25 juni 2020 @ 17:19:24 #9
61660 Lariekoek
pi_193785922
quote:
1s.gif Op donderdag 25 juni 2020 17:16 schreef Dr88 het volgende:
Uh schoorsteen van de buren gesloopt. Mocht dat? Snap jou maar ik snap je buren opzich ook wel.
Mandelige schoorsteen die aangepast moet worden. Niks vreemd aan.
pi_193785927
Bouwvergunning zegt overigens niks over burenrecht. Je buren mogen nog steeds de bouw stil leggen.
pi_193785936
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2020 17:19 schreef Lariekoek het volgende:

[..]

Mandelige schoorsteen die aangepast moet worden. Niks vreemd aan.
Dan nog hoeven de buren er geen toestemming voor te geven.
  donderdag 25 juni 2020 @ 17:20:33 #12
61660 Lariekoek
pi_193785942
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2020 17:19 schreef Dr88 het volgende:
Bouwvergunning zegt overigens niks over burenrecht. Je buren mogen nog steeds de bouw stil leggen.
Neehoor.
Dat kan alleen de gemeente.
  donderdag 25 juni 2020 @ 17:21:42 #13
61660 Lariekoek
pi_193785961
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2020 17:20 schreef Dr88 het volgende:

[..]

Dan nog hoeven de buren er geen toestemming voor te geven.
Klopt.
Om dat te doen is formeel hun toestemming niet nodig.
pi_193785964
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2020 17:20 schreef Lariekoek het volgende:

[..]

Neehoor.
Dat kan alleen de gemeente.
Nou.. Ben bang dat je het mis hebt.
  donderdag 25 juni 2020 @ 17:23:43 #15
61660 Lariekoek
pi_193785982
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2020 17:21 schreef Dr88 het volgende:

[..]

Nou.. Ben bang dat je het mis hebt.
Neehoor.
Mocht zeikerige buurman willen dat de bouw stopt zal hij met gegronde redenen naar de gemeente moeten stappen om een bouwstop af te dwingen.
pi_193785983
Overigens vind ook dat de buren behoorlijk zeiken hoor. Maar ja ook je buren hebben helaas rechten.
pi_193786123
Bedankt voor alle reacties! :) Fijn om te horen dat ik me niet zo druk moet maken.

Vwb de schoorsteen: vanaf het allereerste begin is al bekend dat de schoorsteen gesloopt moet worden. Er waren 2 opties: 1: de gemetselde schoorsteen door de helft zagen en de helft aan hun kant laten staan en die weer waterdicht maken (wat lastig is), 2: de volledige schoorsteen verwijderen en zo'n paddestoel oid erop zetten en mooi waterdicht afwerken.
We waren het er met de buren al vrij snel over eens dat het optie 2 moest worden. Hier krijgen ze ook nog eens 10 jaar garantie op. Daar was dus geen discussie meer over (gelukkig).

Ik ga nog wel even contact opnemen met de aannemer over die platen, maar als hij kan garanderen dat de door hem geplaatste bescherming voldoende is dan zou er m.i. niets aan de hand moeten zijn, aangezien hij eventuele schade vergoedt/herstelt. Dit ga ik dus ook zo aan de buren doorgeven (op de rest reageer ik dan maar gewoon niet meer, om meer discussie te voorkomen).
pi_193786146
Ik vind het bewonderenswaardig dat je zo veel rekening met ze hebt gehouden en de communicatie zo lang goed hebt willen houden. Maar bij sommige mensen is het gewoon nooit genoeg.

Dit dus:

quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2020 16:58 schreef Lariekoek het volgende:
Je trekt je het veel te veel aan. Bouwvergunning is afgegeven. Als buurman het niet ermee eens is had hij al bezwaar moeten maken toen het kon. Voor verder gezeik hem verwijzen naar de gemeente en gewoon verder gaan met verbouwen.
pi_193786308
ik, snap niet zo goed je verhaal. Je springt van ze naar hun en dan weer naar de aannemer of de buren. Wie is nu wie en waarom overleg je zoveel met je buren? Of doe je dat toch niet, want het is niet altijd duidelijk wie nu wie is.

Je meldt wat je doet aan je buren 1x en dat is het... tenminste zo doe ik het altijd. het liefste meld je het bij je buren als de vergunning binnen is en de bezwaartermijn voorbij is. Tenminste zo doe en deed ik het altijd.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator donderdag 25 juni 2020 @ 18:01:21 #20
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_193786422
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2020 17:36 schreef mosred het volgende:
Ik vind het bewonderenswaardig dat je zo veel rekening met ze hebt gehouden en de communicatie zo lang goed hebt willen houden. Maar bij sommige mensen is het gewoon nooit genoeg.

Dit dus:
[..]

Precies; je buren kunnen zogezegd de tyfus krijgen.
Ik vind eigenlijk al dat je gewoon teveel rekening houd met wat hun willen :Y
pi_193786645
Gewoon doorgeven aan de aannemer over die platen en dan ben jij er vanaf. Weet jij veel hoe dat eruit ziet op het dak ;)
.
pi_193790247
Klinkt als buren die je gewoon willen tegenwerken. Je hebt alle voorzorgsmaatregelen getrofffen, alles is doorgesproken, gemeente heeft bouwvergunning gegeven. Veel meer kun je niet meer doen.

Dus nu vooral aan je eigen verbouwing denken en wat minder aan de buren.

Kan mij de overlast voor hun best voorstellen, en daar kun je een beetje rekening mee houden, maar de aannemer moet wel gewoon in zijn tempo kunnen doorwerken. Des te eerder zijn ze er ook weer vanaf.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')