je bedoelt hoop ik een verfspeciaalzaak?quote:Op donderdag 25 juni 2020 18:13 schreef Kaascardje het volgende:
Na je verf gekozen te hebben moet je nog een grondverf (primer kiezen) en nog eventueel een lak. Als je het anders niet weet kan je ook naar een bouwmarkt gaan want daar hebben ze vaak zo’n mooie verf afdeling met zelfs een service balie. Ik zou nog niet gelijk wat kopen maar alleen om raad vragen, zo kan je later kijken of het nou echt de verf is die je zoekt.
eeh nee, bij onze praxis en gamma heb je een complete afdeling verf met daaraan vast nog een service balie, volgens mij van Sikkens maar dat weet ik niet zeker. Maar je kan natuurlijk ook naar een speciaal zaak gaan.quote:Op donderdag 25 juni 2020 18:40 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
je bedoelt hoop ik een verfspeciaalzaak?
Echt niet naar die josti's van de verfafdeling van de gamma gaan. Eerder naar een speciaalzaak. Goed advies inwinnen van de hele klus en niet vergeten er ook daadwerkelijk te kopen. Misschien betaal je 2 tientjes meer maar dan heb je ook een half uur kunnen praten met iemand die er echt verstand van heeft.quote:Op donderdag 25 juni 2020 18:44 schreef Kaascardje het volgende:
[..]
eeh nee, bij onze praxis en gamma heb je een complete afdeling verf met daaraan vast nog een service balie, volgens mij van Sikkens maar dat weet ik niet zeker. Maar je kan natuurlijk ook naar een speciaal zaak gaan.
Krijg je spijt van. Ik heb recent de voorgevel geschilderd met Sikkens Rubbol XD. De oude verf was een allegaartje van schakelverf en o.a. Wijzonol. Kon het er als poeder afschuren, laag na laag.quote:Op donderdag 25 juni 2020 18:20 schreef Fer het volgende:
Misschien dat ik de voorkant met Wijzonol LBH ofzo doe. Gewoon om te vergelijken met de Sikkens achter.
Je snapt er ook niets van he? DAt zijn twee verschillende merken en ook producenten, PPG en Akzo.quote:
Of jij snapt er niks van, wat is er raar aan als ik 2 verschillende merken opnoem?quote:Op donderdag 25 juni 2020 19:19 schreef blomke het volgende:
[..]
Je snapt er ook niets van he? DAt zijn twee verschillende merken en ook producenten, PPG en Akzo.
die kneuzen van de karwei die adviseren gewoon karwei verf, want voor sikkens betaal je alleen voor de naam. De kwaltieit is hetzelfde.... ik hoor het ze nog zeggen....quote:Op donderdag 25 juni 2020 18:44 schreef Kaascardje het volgende:
[..]
eeh nee, bij onze praxis en gamma heb je een complete afdeling verf met daaraan vast nog een service balie, volgens mij van Sikkens maar dat weet ik niet zeker. Maar je kan natuurlijk ook naar een speciaal zaak gaan.
Ik denk eigenlijk dat dit wel klopt. er zal niet veel verschil zitten tussen sikkens bij de karwei en eigen merk. maar er zit wel verschil tussen Sikkens en Sikkens.quote:Op donderdag 25 juni 2020 19:30 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
die kneuzen van de karwei die adviseren gewoon karwei verf, want voor sikkens betaal je alleen voor de naam. De kwaltieit is hetzelfde.... ik hoor het ze nog zeggen....
.
90 jaar oude kozijn? is die nog steeds goed dan? Dat lijkt mij sterk.quote:Op donderdag 25 juni 2020 20:13 schreef Nico987 het volgende:
[..]
Ik denk eigenlijk dat dit wel klopt. er zal niet veel verschil zitten tussen sikkens bij de karwei en eigen merk. maar er zit wel verschil tussen Sikkens en Sikkens.
ik ga naar de bouwmarkt voor een schroefje op zondag voor de rest alleen speciaal zaken of groothandels.
Maar eih ik dacht als ik voor merk En type A ga koop ik daar ook een zelfde type grond mee.
maar eerder heb geschuurd, geplamuurt, daar wat grond over om vervolgens daar de lak op te zetten. De ondergrond zit vast en zitten na 90 jaar vele lagen op, is gronden dan nodig?
jammer dat iedereen met iets anders komt, de speciaal zaak hier zei allen ja die kan en die kan. en deze? ja die ook..
quote:Op donderdag 25 juni 2020 19:19 schreef blomke het volgende:
[..]
Krijg je spijt van. Ik heb recent de voorgevel geschilderd met Sikkens Rubbol XD. De oude verf was een allegaartje van schakelverf en o.a. Wijzonol. Kon het er als poeder afschuren, laag na laag.
Gewoon de beste verf nemen en ijzelijk goed de ondergrond voorbereiden.
LBH is het topproduct van Wijzonol. Ook tegen 50¤ per liter. Denk je dat dat ook minder is dan Sikkens of Sigma. Het is een kleiner merk maar ook slechter?quote:Op donderdag 25 juni 2020 19:19 schreef blomke het volgende:
[..]
Krijg je spijt van. Ik heb recent de voorgevel geschilderd met Sikkens Rubbol XD. De oude verf was een allegaartje van schakelverf en o.a. Wijzonol. Kon het er als poeder afschuren, laag na laag.
Gewoon de beste verf nemen en ijzelijk goed de ondergrond voorbereiden.
Zie hier het belang van het plaatsen van een leesteken op de juiste plaats. Uit niets blijkt dat je 2 opties noemt.quote:Op donderdag 25 juni 2020 19:20 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Of jij snapt er niks van, wat is er raar aan als ik 2 verschillende merken opnoem?
Sikkens en Sigma zijn allebei prima merken, welk exacte type is gewoon afhankelijk van de toepassing.
Vraag me af welke verf er dan is toegepast??quote:Op donderdag 25 juni 2020 21:42 schreef TR08 het volgende:
Bij ons zijn door de vorige schilder de boeien door een verkeerde verf keus en ventilatie spleten af kitten met een goed merk verf toch verknald.
Ik vind alleen Waarborg zonder - h - en dat is van een familiebedrijfje Anker Stuy… uit Gorredijk….quote:Op vrijdag 26 juni 2020 10:09 schreef TR08 het volgende:
Waarborgh. En dan gewoon een niet ademende hoog glans lak.
Dit had een ademende soort moeten zijn. Verder hadden naden niet afgekit moeten worden.
Schildert net als appelstroop maar een goede verf handel in de buurt zei dat diverse monumentale boerderijen in de buurt er helemaal vol mee zaten. Blijft wel heel lang wat elastisch.
Op de kozijnen heeft diezelfde verf het trouwens prima gehouden voor een jaar of 7-8. Ook in de volle zon.
Wat is dat voor onzin? Ik denk dat nog zeker 50% van de vooroorlogse panden originele kozijnen hebben, allemaal ouder dan 80 jaar. Handgemaakt uit kwalitatief hout, niet te vergelijken met de wegwerpkozijnen van waaienbomenhout die tegenwoordig worden gemaakt.quote:Op donderdag 25 juni 2020 20:24 schreef sjorsie1982 het volgende:
90 jaar oude kozijn? is die nog steeds goed dan? Dat lijkt mij sterk.
Het kan hoor. Ik woon in zo'n wijk en de kunststofkozijnen zijn hier eerder standaard dan uitzondering.quote:Op vrijdag 26 juni 2020 10:47 schreef usernaamvergeten het volgende:
[..]
Wat is dat voor onzin? Ik denk dat nog zeker 50% van de vooroorlogse panden originele kozijnen hebben, allemaal ouder dan 80 jaar. Handgemaakt uit kwalitatief hout, niet te vergelijken met de wegwerpkozijnen van waaienbomenhout die tegenwoordig worden gemaakt.
Ik adviseer altijd een vochtregulerende lak op lijnoliebasis, mijn ervaring is dat die afsluitende lakken van tegenwoordig juist kunnen bijdragen aan houtrot omdat eventueel aanwezig vocht er niet meer uit kan.
Toplin van Rigo is een kwalitatief goede verf, makkelijk verwerkbaar ook. Zowel in grond als aflak verkrijgbaar.
Voor delen waar ik makkelijk onderhoud aan kan plegen gebruik ik ook wel perkoleum beitsverf van Koopmans (EPS), stuk goedkoper, schildert ook wel lekker maar gaat wel wat minder lang mee.
Verder heel terughoudend zijn met naden dichtkitten en dergelijke, daardoor gaat het vaak ook rotten.
Hoe weet hoe oud het kozijn is eigenlijk? Ik heb ook nog houten kozijnen maar ik vind het lastig om het te dateren....quote:Op vrijdag 26 juni 2020 10:52 schreef blomke het volgende:
Grenen van voor de oorlog, in onze erker. Paar jaar geleden helemaal kaal gehaald, zag er nog als nieuw grenenhout uit, alleen sterk vergeeld.
Bouwjaar huis. Zit ook met pen/gat verbinding.quote:Op vrijdag 26 juni 2020 10:58 schreef sjorsie1982 het volgende:
Hoe weet hoe oud het kozijn is eigenlijk? Ik heb ook nog houten kozijnen maar ik vind het lastig om het te dateren....
Hoe weet je dat de vorige bewoners het 30vjaar geleden bijvoorbeeld niet hebben vervangen?quote:Op vrijdag 26 juni 2020 10:59 schreef blomke het volgende:
[..]
Bouwjaar huis. Zit ook met pen/gat verbinding.
Dat oude grenen rot niet snel, hier hout uit de jaren '60. Bijna alle kozijnen nog origineel.. Balkonhek van Afzelea daarentegen wel flink rot.quote:Op vrijdag 26 juni 2020 10:52 schreef blomke het volgende:
Grenen van voor de oorlog, in onze serre (noord-oost). Paar jaar geleden helemaal kaal gehaald, zag er nog als nieuw grenenhout uit, alleen sterk vergeeld.
Dat zie je eigenlijk wel aan de afwerking grotendeels. daar waar het vervangen is zijn nieuwe technieken gebruikt. is bijvoorbeeld wel haaks en recht, waardoor het niet mooi aansluit aan de buren, of 30 jaar geleden is vaak dat nep hout gebruikt etc. 30 jaar geledem was er al dubbelglas, dus werden de kozijnen en ramen breder.quote:Op vrijdag 26 juni 2020 11:24 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Hoe weet je dat de vorige bewoners het 30vjaar geleden bijvoorbeeld niet hebben vervangen?
Of 40 of 50 jaar geleden.
Die is het inderdaadquote:Op vrijdag 26 juni 2020 10:17 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik vind alleen Waarborg zonder - h - en dat is van een familiebedrijfje Anker Stuy… uit Gorredijk….
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |