abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_193783816
Hallo
de achterkant van mijn woning staat vol op het zuiden dus moet na 4 jaar weer in de verf.

Ik wil dat zelf gaan doen maar zie door de bomen de verf niet meer. wat is nu een echte goede verf? Die goed tegen de zon kan? Het hoeft niet echt budget te zijn, mag dus gewoon top kwaliteit zijn en dus geen dhz spul? Ik heb de mogelijkheid om spullen bij de groothandel te halen.
pi_193783888
Sikkens Sigma zoiets denk ik
pindazakje
pi_193784027
Die merken had ik ook bedacht maar die hebben weer verschillende types die volgens de advertenties allemaal zo fijn dat je nooit meer wil +31851057880 met schilderen.
pi_193784090
Ik heb laatst Sikkens Rubbol XD High Gloss gebruikt. Smeert erg lekker en heeft een mooie glans.
En schijnt een van de beste, zo niet de beste, te zijn
pi_193785180
Sikkens xd gebruik ik altijd.

Maar de verf alleen bepaalt niet de kwaliteit. Ook hoe je het aanbrengt telt mee.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_193785436
Ik dacht te vingerverven.
pi_193786007
Ik heb recentelijk sigma s2U allure gebruikt, zou 10 jaar goed moeten blijven. Dekt goed, lakt ook prettig.
  donderdag 25 juni 2020 @ 18:06:40 #8
473298 Kaascardje
Come as you are
pi_193786488
https://www.sikkens.nl/nl/producten/productselector/muurverven

Hier is een link van de sikkens website. De website heeft filters zodat je precies de verf kan vinden die bij jou past.
Soms serieus, soms niet.
  donderdag 25 juni 2020 @ 18:13:28 #9
473298 Kaascardje
Come as you are
pi_193786577
Na je verf gekozen te hebben moet je nog een grondverf (primer kiezen) en nog eventueel een lak. Als je het anders niet weet kan je ook naar een bouwmarkt gaan want daar hebben ze vaak zo’n mooie verf afdeling met zelfs een service balie. Ik zou nog niet gelijk wat kopen maar alleen om raad vragen, zo kan je later kijken of het nou echt de verf is die je zoekt.
Soms serieus, soms niet.
pi_193786706
Rubbol XD.

Vorige keer trouwens Sigma Schakelverf en ertussendoor is er ook nog iets opgegaan. Vol op het zuiden, maar blijft wel langer goed hoor dan 4 jaar.

Orginele iets van 9 jaar. Schakelverf 7 jaar en wat er nu op zit is na 6 jaar ook nog keurig.

Misschien dat ik de voorkant met Wijzonol LBH ofzo doe. Gewoon om te vergelijken met de Sikkens achter.
.
pi_193786984
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2020 18:13 schreef Kaascardje het volgende:
Na je verf gekozen te hebben moet je nog een grondverf (primer kiezen) en nog eventueel een lak. Als je het anders niet weet kan je ook naar een bouwmarkt gaan want daar hebben ze vaak zo’n mooie verf afdeling met zelfs een service balie. Ik zou nog niet gelijk wat kopen maar alleen om raad vragen, zo kan je later kijken of het nou echt de verf is die je zoekt.
je bedoelt hoop ik een verfspeciaalzaak?
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 25 juni 2020 @ 18:44:32 #12
473298 Kaascardje
Come as you are
pi_193787039
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2020 18:40 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

je bedoelt hoop ik een verfspeciaalzaak?
eeh nee, bij onze praxis en gamma heb je een complete afdeling verf met daaraan vast nog een service balie, volgens mij van Sikkens maar dat weet ik niet zeker. Maar je kan natuurlijk ook naar een speciaal zaak gaan.
Soms serieus, soms niet.
pi_193787211
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2020 18:44 schreef Kaascardje het volgende:

[..]

eeh nee, bij onze praxis en gamma heb je een complete afdeling verf met daaraan vast nog een service balie, volgens mij van Sikkens maar dat weet ik niet zeker. Maar je kan natuurlijk ook naar een speciaal zaak gaan.
Echt niet naar die josti's van de verfafdeling van de gamma gaan. Eerder naar een speciaalzaak. Goed advies inwinnen van de hele klus en niet vergeten er ook daadwerkelijk te kopen. Misschien betaal je 2 tientjes meer maar dan heb je ook een half uur kunnen praten met iemand die er echt verstand van heeft.
pi_193787515
quote:
1s.gif Op donderdag 25 juni 2020 18:20 schreef Fer het volgende:
Misschien dat ik de voorkant met Wijzonol LBH ofzo doe. Gewoon om te vergelijken met de Sikkens achter.
Krijg je spijt van. Ik heb recent de voorgevel geschilderd met Sikkens Rubbol XD. De oude verf was een allegaartje van schakelverf en o.a. Wijzonol. Kon het er als poeder afschuren, laag na laag.

Gewoon de beste verf nemen en ijzelijk goed de ondergrond voorbereiden.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_193787533
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2020 15:17 schreef Hyaenidae het volgende:
Sikkens Sigma zoiets denk ik
Je snapt er ook niets van he? DAt zijn twee verschillende merken en ook producenten, PPG en Akzo.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_193787560
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2020 19:19 schreef blomke het volgende:

[..]

Je snapt er ook niets van he? DAt zijn twee verschillende merken en ook producenten, PPG en Akzo.
Of jij snapt er niks van, wat is er raar aan als ik 2 verschillende merken opnoem? :')
Sikkens en Sigma zijn allebei prima merken, welk exacte type is gewoon afhankelijk van de toepassing.
pindazakje
pi_193787688
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2020 18:44 schreef Kaascardje het volgende:

[..]

die kneuzen van de karwei die adviseren gewoon karwei verf, want voor sikkens betaal je alleen voor de naam. De kwaltieit is hetzelfde.... ik hoor het ze nog zeggen....
Daarnaast is de sikkens verf bij de bouwmarkt geen merksikkens, want de verpakking is anders en ik heb in mijn naieve jeugd ooit eens 1 pot gekocht voor de hoofdprijs, en het smeerde voor geen meter.

Mijn vrouw vroeg laatst waar de pvc buizen liggen, want die had ik nodig en ze was in de buurt. En van alle 4 de medewekers had niemand een idee wat ze nu bedoelde. Ze kreeg het antwoord dat ze geen pvc buizen hadden....

Een ander kneusje van de praxis adviseerde gewoon doodleuk soldeertin met lood voor waterleidingen....
pi_193788008
Ik zelf schilder buiten met Phoenix verf, is eigenlijk een beetje gekomen omdat de fabriek hier net om de hoek staat en ze er dus een mooie winkel bij hebben waar je goed advies krijgt.

Maar ik haal ook wel eens een pot bij de action of sikkens bij de gamma. Afhankelijk van de toepassing en of het goedkoop of echt goed moet zijn voor langdurige bescherming. Zo gebruik ik Sikkens buitenlak van de gamma voor binnen. En die verf vloeit zeer netjes en glanst als een jekko.

Mijn vader was ook altijd van de sikkens rubbol.

Ik haal bij Phoenix dan ook de grondverf op kleur gemengd, vind dit eigenlijk nog beter smeren dan de aflak zalf.

Verder haal ik de kwasten, rollers, handschoentjes, bakjes enz gewoon bij de Action. Hun eigen merk kwasten(niet die wegwerp zooi) zijn echt fijne kwasten en omdat ze zo goedkoop zijn gooi je ze gewoon weg ipv lopen kliederen met terpentine om ze schoon te krijgen.

Bij toolstation kun je ook goed spullen kopen. Ga gewoon niet naar eeen gamma praxis enkel als je iets met spoed nodig hebt.

Zo heb ik laatst beglazingskit gekocht bij de gamma wat ongeveer 13 euro kostte. BIj Toolstation koop je Den Braven voor 6 euro.
pi_193788266
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2020 19:30 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

die kneuzen van de karwei die adviseren gewoon karwei verf, want voor sikkens betaal je alleen voor de naam. De kwaltieit is hetzelfde.... ik hoor het ze nog zeggen....
.
Ik denk eigenlijk dat dit wel klopt. er zal niet veel verschil zitten tussen sikkens bij de karwei en eigen merk. maar er zit wel verschil tussen Sikkens en Sikkens.

ik ga naar de bouwmarkt voor een schroefje op zondag voor de rest alleen speciaal zaken of groothandels.

Maar eih ik dacht als ik voor merk En type A ga koop ik daar ook een zelfde type grond mee.

maar eerder heb geschuurd, geplamuurt, daar wat grond over om vervolgens daar de lak op te zetten. De ondergrond zit vast en zitten na 90 jaar vele lagen op, is gronden dan nodig?

jammer dat iedereen met iets anders komt, de speciaal zaak hier zei allen ja die kan en die kan. en deze? ja die ook..
pi_193788412
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2020 20:13 schreef Nico987 het volgende:

[..]

Ik denk eigenlijk dat dit wel klopt. er zal niet veel verschil zitten tussen sikkens bij de karwei en eigen merk. maar er zit wel verschil tussen Sikkens en Sikkens.

ik ga naar de bouwmarkt voor een schroefje op zondag voor de rest alleen speciaal zaken of groothandels.

Maar eih ik dacht als ik voor merk En type A ga koop ik daar ook een zelfde type grond mee.

maar eerder heb geschuurd, geplamuurt, daar wat grond over om vervolgens daar de lak op te zetten. De ondergrond zit vast en zitten na 90 jaar vele lagen op, is gronden dan nodig?

jammer dat iedereen met iets anders komt, de speciaal zaak hier zei allen ja die kan en die kan. en deze? ja die ook..
90 jaar oude kozijn? is die nog steeds goed dan? Dat lijkt mij sterk.
IK heb hier laatst alle verflagen (waren er 3) eraf gebrand, 2 lage sikken primer en 2 lage sikkens XD erop gedaan.
Omdat het eigenlijk qua A merken niet zoveel uitmaakt, krijg je allerlei verschillende merken geadviseerd.
Daarnaast geldt: wat de boer niet kent, vreet die ook niet.
pi_193789335
quote:

[..]

Krijg je spijt van. Ik heb recent de voorgevel geschilderd met Sikkens Rubbol XD. De oude verf was een allegaartje van schakelverf en o.a. Wijzonol. Kon het er als poeder afschuren, laag na laag.

quote:

[..]

LBH is het topproduct van Wijzonol. Ook tegen 50¤ per liter. Denk je dat dat ook minder is dan Sikkens of Sigma. Het is een kleiner merk maar ook slechter?
.
  donderdag 25 juni 2020 @ 21:42:39 #22
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_193789858
Wij hebben hier Boonstoppel gepakt. Om de domme reden dat de buurman dat al jaren op de 2 onder 1 kapper deed overal. Vorige schilder beurt is een groot deel met Waarborgh gedaan. Dat zou ik aan een particulier niet aan raden. Vast prima verf maar heel lastig te schilderen.

Weet je er zijn veel merken die allemaal wel iets goeds in hun gamma hebben voor jouw toepassing. Bij ons is er 1 merk op gegaan maar op de boeien wel een ander product van dezelfde leverancier dan op de kozijnen.
Wat eerder gezegd werd: neem contact op met een goede kwaliteit verf handel, leg precies uit wat je wilt schilderen en volg dat advies.

Bij ons zijn door de vorige schilder de boeien door een verkeerde verf keus en ventilatie spleten af kitten met een goed merk verf toch verknald.
pi_193795688
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2020 19:20 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Of jij snapt er niks van, wat is er raar aan als ik 2 verschillende merken opnoem? :')
Sikkens en Sigma zijn allebei prima merken, welk exacte type is gewoon afhankelijk van de toepassing.
Zie hier het belang van het plaatsen van een leesteken op de juiste plaats. Uit niets blijkt dat je 2 opties noemt.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_193796216
Je hebt twee voor de hand liggende keuzes:

1.) Sikkens Rubbol primer met Sikkens Rubbol XD gloss lak (als je hoogglans wil, anders de semi gloss).

2.) Sigma S2U primer met S2U allure lak.

Beide mee gewerkt, beide top. Het grote verschil is de droging. De Sikkens lak blijft erg lang plakken, en dat kan lastig zijn. Dekt daarentegen wel vaak heel goed. De Sigma droogt wat sneller, maar dekt zeker in lichte kleur niet altijd na 2 keer gronden, 2 keer lakken op nieuw hout.

Sigma heeft mijn voorkeur, maar Sikkens is ook gewoon prima.

Niet bij de GPK kopen. Ga naar een verfwinkel of koop online, verf.nl bijvoorbeeld.
pi_193796360
quote:
1s.gif Op donderdag 25 juni 2020 21:42 schreef TR08 het volgende:
Bij ons zijn door de vorige schilder de boeien door een verkeerde verf keus en ventilatie spleten af kitten met een goed merk verf toch verknald.
Vraag me af welke verf er dan is toegepast??
  vrijdag 26 juni 2020 @ 10:09:39 #26
14320 TR08
pi_193797079
Waarborgh. En dan gewoon een niet ademende hoog glans lak.
Dit had een ademende soort moeten zijn. Verder hadden naden niet afgekit moeten worden.

Schildert net als appelstroop maar een goede verf handel in de buurt zei dat diverse monumentale boerderijen in de buurt er helemaal vol mee zaten. Blijft wel heel lang wat elastisch.

Op de kozijnen heeft diezelfde verf het trouwens prima gehouden voor een jaar of 7-8. Ook in de volle zon.
pi_193797197
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 juni 2020 10:09 schreef TR08 het volgende:
Waarborgh. En dan gewoon een niet ademende hoog glans lak.
Dit had een ademende soort moeten zijn. Verder hadden naden niet afgekit moeten worden.

Schildert net als appelstroop maar een goede verf handel in de buurt zei dat diverse monumentale boerderijen in de buurt er helemaal vol mee zaten. Blijft wel heel lang wat elastisch.

Op de kozijnen heeft diezelfde verf het trouwens prima gehouden voor een jaar of 7-8. Ook in de volle zon.
Ik vind alleen Waarborg zonder - h - en dat is van een familiebedrijfje Anker Stuy… uit Gorredijk….
pi_193797574
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2020 20:24 schreef sjorsie1982 het volgende:

90 jaar oude kozijn? is die nog steeds goed dan? Dat lijkt mij sterk.
Wat is dat voor onzin? Ik denk dat nog zeker 50% van de vooroorlogse panden originele kozijnen hebben, allemaal ouder dan 80 jaar. Handgemaakt uit kwalitatief hout, niet te vergelijken met de wegwerpkozijnen van waaienbomenhout die tegenwoordig worden gemaakt.

Ik adviseer altijd een vochtregulerende lak op lijnoliebasis, mijn ervaring is dat die afsluitende lakken van tegenwoordig juist kunnen bijdragen aan houtrot omdat eventueel aanwezig vocht er niet meer uit kan.

Toplin van Rigo is een kwalitatief goede verf, makkelijk verwerkbaar ook. Zowel in grond als aflak verkrijgbaar.

Voor delen waar ik makkelijk onderhoud aan kan plegen gebruik ik ook wel perkoleum beitsverf van Koopmans (EPS), stuk goedkoper, schildert ook wel lekker maar gaat wel wat minder lang mee.

Verder heel terughoudend zijn met naden dichtkitten en dergelijke, daardoor gaat het vaak ook rotten.
pi_193797630
Grenen van voor de oorlog, in onze serre (noord-oost). Paar jaar geleden helemaal kaal gehaald, zag er nog als nieuw grenenhout uit, alleen sterk vergeeld.

[ Bericht 5% gewijzigd door blomke op 26-06-2020 10:58:29 ]
pi_193797633
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2020 10:47 schreef usernaamvergeten het volgende:

[..]

Wat is dat voor onzin? Ik denk dat nog zeker 50% van de vooroorlogse panden originele kozijnen hebben, allemaal ouder dan 80 jaar. Handgemaakt uit kwalitatief hout, niet te vergelijken met de wegwerpkozijnen van waaienbomenhout die tegenwoordig worden gemaakt.

Ik adviseer altijd een vochtregulerende lak op lijnoliebasis, mijn ervaring is dat die afsluitende lakken van tegenwoordig juist kunnen bijdragen aan houtrot omdat eventueel aanwezig vocht er niet meer uit kan.

Toplin van Rigo is een kwalitatief goede verf, makkelijk verwerkbaar ook. Zowel in grond als aflak verkrijgbaar.

Voor delen waar ik makkelijk onderhoud aan kan plegen gebruik ik ook wel perkoleum beitsverf van Koopmans (EPS), stuk goedkoper, schildert ook wel lekker maar gaat wel wat minder lang mee.

Verder heel terughoudend zijn met naden dichtkitten en dergelijke, daardoor gaat het vaak ook rotten.
Het kan hoor. Ik woon in zo'n wijk en de kunststofkozijnen zijn hier eerder standaard dan uitzondering.
Als iedere bewoner netjes zijn schilderwerk gedaan heeft in die 90 jaar dan kan het prima. Maar ja... Deed iedereen dat.... In mijn wijk blijkt van niet.

Sommigen experts zeggen juist naden dichtkitten omdat er dan vocht bij kan. Anderen zeggen juist van niet.
Sommigen zweren bij de nieuwe lakken, anderen zweren bij de oudere vochtregulerende lakken... Eenduidige antwoorden zijn er niet.
pi_193797704
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2020 10:52 schreef blomke het volgende:
Grenen van voor de oorlog, in onze erker. Paar jaar geleden helemaal kaal gehaald, zag er nog als nieuw grenenhout uit, alleen sterk vergeeld.
Hoe weet hoe oud het kozijn is eigenlijk? Ik heb ook nog houten kozijnen maar ik vind het lastig om het te dateren....
pi_193797714
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2020 10:58 schreef sjorsie1982 het volgende:
Hoe weet hoe oud het kozijn is eigenlijk? Ik heb ook nog houten kozijnen maar ik vind het lastig om het te dateren....
Bouwjaar huis. Zit ook met pen/gat verbinding.
pi_193797958
Daarbij zijn mijn kozijnen smaller dan nieuwe. nieuwe standaard ramen steken wat uit.

De afwerk van de boeidelen. tegenwoordig is dat vrij standaard multiplex, terwijl bij mij hardhout is gebruikt dat bol is met een kleing randje er in.
pi_193798059
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2020 10:59 schreef blomke het volgende:

[..]

Bouwjaar huis. Zit ook met pen/gat verbinding.
Hoe weet je dat de vorige bewoners het 30vjaar geleden bijvoorbeeld niet hebben vervangen?
Of 40 of 50 jaar geleden.
pi_193798307
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2020 10:52 schreef blomke het volgende:
Grenen van voor de oorlog, in onze serre (noord-oost). Paar jaar geleden helemaal kaal gehaald, zag er nog als nieuw grenenhout uit, alleen sterk vergeeld.
Dat oude grenen rot niet snel, hier hout uit de jaren '60. Bijna alle kozijnen nog origineel.. Balkonhek van Afzelea daarentegen wel flink rot.
pi_193798322
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 juni 2020 11:24 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Hoe weet je dat de vorige bewoners het 30vjaar geleden bijvoorbeeld niet hebben vervangen?
Of 40 of 50 jaar geleden.
Dat zie je eigenlijk wel aan de afwerking grotendeels. daar waar het vervangen is zijn nieuwe technieken gebruikt. is bijvoorbeeld wel haaks en recht, waardoor het niet mooi aansluit aan de buren, of 30 jaar geleden is vaak dat nep hout gebruikt etc. 30 jaar geledem was er al dubbelglas, dus werden de kozijnen en ramen breder.

weten doe je het niet, maar ik kan vaak wel zien als het gebeurd is. ik heb het dan vnl over de boeidelen.
  Moderator vrijdag 26 juni 2020 @ 12:10:05 #37
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_193798834
Sikkens Rubbol XD is goed spul zoals reeds vermeld.

Een verf dat je hier veel in (schilders) winkels zult tegen komen is Caparol Trimaxx. Ooit een blik van gekregen van een prof en eerlijk gezegd vind ik dat nog fijner verwerken als Sikkens.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  vrijdag 26 juni 2020 @ 13:26:19 #38
14320 TR08
pi_193799974
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2020 10:17 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik vind alleen Waarborg zonder - h - en dat is van een familiebedrijfje Anker Stuy… uit Gorredijk….
Die is het inderdaad
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')