quote:Meerdere bedrijven die adverteerden in de reclameblokken rond het televisieprogramma Veronica Inside stoppen daarmee of willen in gesprek met de zender. Dat gebeurt naar aanleiding van uitspraken van vaste analist Johan Derksen over de anti-racismedemonstraties in Nederland.
Bron:NOSquote:Mediabedrijf Talpa, eigenaar van Veronica, wilde niet reageren op de besluiten van de adverteerders, maar laat weten dat uitspraken in het programma voor rekening zijn van de mensen aan tafel. "Veronica is voor vrijheid van meningsuiting en tegen het opzettelijk kwetsen van medemensen of bevolkingsgroepen", herhaalde een woordvoerder een eerdere verklaring.
Derksen zei afgelopen maandag in Veronica Inside dat het wel meevalt met het racisme in Nederland en maakte een opmerking over een tegendemonstrant die bij een Black Lives Matter-protest in Leeuwarden als Zwarte Piet verkleed was. "Weten we wel zeker dat dat niet Akwasi is", vroeg hij over de man, die een bordje droeg met daarop de tekst 'Zwarte Piet Lives Matter'. Rapper Akwasi is een bekende anti-racisme-activist.
Albert Heijn stopt voorlopig met reclame
Supermarktketen Albert Heijn zegt vooralsnog geen reclametijd meer te willen rondom het programma. Het bedrijf benadrukt geen sponsor te zijn van Veronica Inside en zegt dus niet te gaan over de indeling van de reclameblokken. Wel is er naar aanleiding van de uitspraken van Derksen contact geweest met Talpa. Daarbij heeft Albert Heijn te kennen gegeven voorlopig geen reclame te willen maken rond de show. "Er is bij Albert Heijn geen plaats voor discriminatie", schrijft het bedrijf.
Bierbrouwer Bavaria, een van de hoofdsponsoren van het programma, distantieert zich eveneens van de uitspraken van Derksen. "Wij zijn een familiebedrijf en we willen mensen samenbrengen. Bavaria is het biermerk met een knipoog. Echter zijn wij van mening dat de uitspraak van Johan Derksen geen grap is en te ver gaat", zegt een woordvoerder tegen de NOS.
Het bierbedrijf laat weten dat het sponsorcontract met VI deze maand afloopt en niet wordt verlengd. "Dit was al besloten en heeft verder niets te maken met de uitspraken van Johan Derksen."
Toto en KPN gaan in gesprek
Bookmaker Toto, ook een van de hoofdsponsoren, is niet bereikt door de NOS, maar het bedrijf zegt tegen het AD dat het afstand neemt van de uitspraken en dat er gesprekken gaande zijn met de zender. En ook KPN zegt zich te distantiëren van elke vorm van racisme, maar geeft aan dat het als adverteerder niet over de inhoud van het programma gaat. Wel volgt er een gesprek met Talpa.
Verder maakte fruitbedrijf Zespri vanavond bekend dat het per direct geen reclametijd meer inkoopt rond VI. "Deze uitspraken zijn verkeerd en in strijd met onze waarden. Zespri is als merk gericht op mensen, verbinding en inclusiviteit en we streven naar een betere wereld."
Ook scheermessenmerk Gillette stopt met de inkoop van reclame. Eerder was het bedrijf nog een van de vaste sponsoren van het voetbalprogramma, maar daar was Gillette al mee gestopt nadat René van der Gijp twee jaar geleden transgenders belachelijk had gemaakt. Toen heette het programma nog Voetbal Inside en werd het door RTL uitgezonden.
Gamma en SNS Bank
Bouwmarktketen Gamma en SNS Bank hebben ook gereageerd op de uitspraken van afgelopen maandag. De bedrijven willen met Veronica in gesprek over de uitlatingen van Derksen. SNS Bank laat weten alle vormen van racisme en discriminatie te veroordelen en benadrukt alleen reclameblokken in te kopen en geen vaste sponsor te zijn van het programma.
Dat is waarvoor hij al sinds 2001 in dat programma zit....voor het geven van z'n mening. Als je het langere tijd zou volgen zou je dat begrijpen en hoef je niet achter de meute aan te lopen o.b.v. een fragmentje van een uitzending.quote:Op maandag 22 juni 2020 21:42 schreef NoPicNic het volgende:
Stuitende televisie deze avond. Derksen wil het maar niet begrijpen. "ik geef alleen maar mijn mening"
ik weet niet of we dit nog kunnen stellenquote:Op maandag 22 juni 2020 22:25 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Dat is waarvoor hij al sinds 2001 in dat programma zit....voor het geven van z'n mening. Als je het langere tijd zou volgen zou je dat begrijpen en hoef je niet achter de meute aan te lopen o.b.v. een fragmentje van een uitzending.
Als er iemand geen onderscheid maakt in het geven van z'n mening dan is het Derksen wel. Of je nou blank, zwart, homo, hetero, groot, klein, dik, dun, jong of oud bent. Hij heeft gewoon z'n mening en daar kan je het mee eens zijn of niet (wat overigens totaal niet relevant is). Wees blij dat we in een land leven waar je de vrijheid hebt om een mening te geven.
Wat vooral stuitend was aan deze uitzending was de aanwezigheid van Dries Boussatta.
Is dat al bekend dan?quote:Op maandag 22 juni 2020 22:32 schreef Spanky78 het volgende:
Kijkcijfers gaan door het dak. Blijkbaar nogal veel mensen die nu hun mening op een andere manier jaren blijken.
Dat vond ik wel. Een prima verhaal. Alleen praktisch bijna onmogelijk uit te voeren. Want je moet compleet rechten gestudeerd hebben om de juiste woorden te gebruiken. Maw je zult 10x moeten nadenken alvorens je iets zegt. Die mensen in een zin gebruiken is schijnbaar al kwetsend. Om kort te zijn, je loopt op eieren zelfs al heb je empathie. En of het dan allemaal met huidskleur te maken heeft vraag ik mij af. Het word zo wel erg complex.quote:Op maandag 22 juni 2020 22:33 schreef Tmarus het volgende:
Het ging vooral over gevoel/empathie. Vond de argumenten van die vrouw niet echt sterk.
twitter:F_azarkan twitterde op maandag 22-06-2020 om 11:33:53Ben benieuwd of @veronicainside vanavond excuses gaat maken voor racistische grap. @wilfredgenee geef jij weer een voorzet? (Kun je daarna je handen weer in onschuld wassen? reageer retweet
rullevantquote:Op maandag 22 juni 2020 22:25 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Dat is waarvoor hij al sinds 2001 in dat programma zit....voor het geven van z'n mening. Als je het langere tijd zou volgen zou je dat begrijpen en hoef je niet achter de meute aan te lopen o.b.v. een fragmentje van een uitzending.
Als er iemand geen onderscheid maakt in het geven van z'n mening dan is het Derksen wel. Of je nou blank, zwart, homo, hetero, groot, klein, dik, dun, jong of oud bent. Hij heeft gewoon z'n mening en daar kan je het mee eens zijn of niet (wat overigens totaal niet relevant is). Wees blij dat we in een land leven waar je de vrijheid hebt om een mening te geven.
Wat vooral stuitend was aan deze uitzending was de aanwezigheid van Dries Boussatta.
quote:Op maandag 22 juni 2020 22:41 schreef Tyr80 het volgende:
Is dit 'm van vanavond?
https://www.kijk.nl/progr(...)20-06-22/mdCFHnp5KNs
Dat mag wel, dat zei die advocate zelfs. Het gaat om de intentie. Waarom ze dan langs moet komen voor zo'n verschrikkelijke tentoonstelling snap ik niet. Iedereen snapt namelijk wat de intentie van JD was.quote:Op maandag 22 juni 2020 22:34 schreef Hyaenidae het volgende:
Waarom mag je geen grapje maken over iemands huiskleur?
Derksen is de pijpsnor van John de Mol geworden.quote:Op maandag 22 juni 2020 22:31 schreef TLC het volgende:
Derksen
'kijk-mij-eens-de-goed-deugende-moraalridder-zijn' mensen
Niet complex, simpelweg onuitvoerbaar. Er is namelijk geen maatstaf voor 'gekwetst zijn'.quote:Op maandag 22 juni 2020 22:39 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dat vond ik wel. Een prima verhaal. Alleen praktisch bijna onmogelijk uit te voeren. Want je moet compleet rechten gestudeerd hebben om de juiste woorden te gebruiken. Maw je zult 10x moeten nadenken alvorens je iets zegt. Die mensen in een zin gebruiken is schijnbaar al kwetsend. Om kort te zijn, je loopt op eieren zelfs al heb je empathie. En of het dan allemaal met huidskleur te maken heeft vraag ik mij af. Het word zo wel erg complex.
Marketing was made for you.quote:Op maandag 22 juni 2020 22:55 schreef Tyr80 het volgende:
Mensen die 'trots als een aapje' verbinden aan de huidskleur van Sylvana zijn toch zelf gewoon fout bezig.
Inderdaad...iedereen die het programma een beetje volgt en de uitzending heeft gezien snapt dat die grap tegen die naar mijn mening (ik zal het er even bij zetten) droeftoeter van een Akwasi gericht was en niet tegen z'n huidskleur. Zijn huidskleur is namelijk niet de reden dat Akwasi op de hak genomen werd, maar zijn gedrag. Misschien moet hij daar eens over nadenken.quote:Op maandag 22 juni 2020 22:42 schreef YoshiBignose het volgende:
Waarom ze dan langs moet komen voor zo'n verschrikkelijke tentoonstelling snap ik niet. Iedereen snapt namelijk wat de intentie van JD was.
Nope.. een mierenneuker en iemand bij wie je het nooit goed kan doen. Erg belerend ook. Maar ze had tenminste lef om er te gaan zitten.quote:Op maandag 22 juni 2020 22:33 schreef Tmarus het volgende:
Het ging vooral over gevoel/empathie/emotie. Vond de argumenten van die vrouw niet echt sterk.
Jammer dat ze niet aangaf dat empathie van 2 kanten komt. Dan had ze bij mij extra punten gescoordquote:Op maandag 22 juni 2020 23:04 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Nope.. een mierenneuker en iemand bij wie je het nooit goed kan doen. Erg belerend ook. Maar ze had tenminste lef om er te gaan zitten.
Die advocate jokt. Bij deze hele rel is overduidelijk dat het helemaal niet gaat om de intentie, maar om de persoon van de klager. Niemand die aan Johan Derksen vroeg: joh wat bedoel je nu eigenlijk? Zijn intentie was niet van belang, hij moest gewoon hangen. Dat zag je ook bij die Marokkaan.. die zag zijn kans schoon om wat oude koeien uit de sloot te halen. Dacht dat we het over racisme hadden maar de agenda van Dries stond vol met andere zaken.quote:Op maandag 22 juni 2020 22:42 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Dat mag wel, dat zei die advocate zelfs. Het gaat om de intentie. Waarom ze dan langs moet komen voor zo'n verschrikkelijke tentoonstelling snap ik niet. Iedereen snapt namelijk wat de intentie van JD was.
Precíes dit inderdaad.quote:Op maandag 22 juni 2020 22:59 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Inderdaad...iedereen die het programma een beetje volgt en de uitzending heeft gezien snapt dat die grap tegen die naar mijn mening (ik zal het er even bij zetten) droeftoeter van een Akwasi gericht was en niet tegen z'n huidskleur. Zijn huidskleur is namelijk niet de reden dat Akwasi op de hak genomen werd, maar zijn gedrag. Misschien moet hij daar eens over nadenken.
Het gaat teveel over empathie en te weinig over incasseringsvermogen. Ergens heb ik een vermoeden dat het gezeur ook een generatiedingetje is.. Snowflakes die sinds de geboorte wordt wijsgemaakt dat zij Jezus zijn en worden gepamperd. Daar krijg je niet echt leuke mensen van, zoals figuren die blaten of white privilege of over dat blank erger is dan wit.quote:Op maandag 22 juni 2020 23:12 schreef descon het volgende:
[..]
Jammer dat ze niet aangaf dat empathie van 2 kanten komt. Dan had ze bij mij extra punten gescoord
Dries leek wel het nog debielere broertje van dit stuk verdrietquote:Op maandag 22 juni 2020 22:39 schreef spectrumanalyser het volgende:
meneer Arkazan had ook al een tweet voorbereidtwitter:F_azarkan twitterde op maandag 22-06-2020 om 11:33:53Ben benieuwd of @:veronicainside vanavond excuses gaat maken voor racistische grap. @:wilfredgenee geef jij weer een voorzet? (Kun je daarna je handen weer in onschuld wassen? reageer retweet
Jackpot, het gaat allemaal weer over au au au lange tenen.quote:Op maandag 22 juni 2020 23:22 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Het gaat teveel over empathie en te weinig over incasseringsvermogen. Ergens heb ik een vermoeden dat het gezeur ook een generatiedingetje is.. Snowflakes die sinds de geboorte wordt wijsgemaakt dat zij Jezus zijn en worden gepamperd. Daar krijg je niet echt leuke mensen van, zoals figuren die blaten of white privilege of over dat blank erger is dan wit.
Natuurlijk heeft zij gelijk dat het om de intentie gaat, maar dat is het hypocriete / achterlijke van die hele BLM beweging.. die zien dat niet of zij willen het niet zien. Ze stellen allemaal zichzelf als norm: ik vind het stom wat je zegt dus je bent een racist.quote:Op maandag 22 juni 2020 23:32 schreef Tyr80 het volgende:
[..]
Jackpot, het gaat allemaal weer over au au au lange tenen.
Je kunt niet verantwoordelijk gehouden worden voor hoe je woorden bij iemand aankomen. In dat opzicht heeft dat intentie-mens wel gelijk, zolang je intenties goed zijn is de rest voor rekening van de toehoorder.
Is toch geen leven, als je steeds maar pijn hebt van woorden...
Racistisch ? , eerder beledigend , maar beledigen moet gewoon kunnen vind ik.quote:Op maandag 22 juni 2020 22:39 schreef spectrumanalyser het volgende:
meneer Arkazan had ook al een tweet voorbereidtwitter:F_azarkan twitterde op maandag 22-06-2020 om 11:33:53Ben benieuwd of @:veronicainside vanavond excuses gaat maken voor racistische grap. @:wilfredgenee geef jij weer een voorzet? (Kun je daarna je handen weer in onschuld wassen? reageer retweet
Ook is het altijd eenrichtingsverkeer. Nooit hoor je over het inleven in Nederlanders die zich aangevallen voelen wanneer ze hun tradities en taalgebruik moeten veranderen en hun voorouders (hoe fout dan ook) van de sokkel zien worden getrokken.quote:
Mensen kijken teveel naar de personen die er zitten en te weinig naar het grote geheel en waar zo'n programma vandaan komt. Genee speelt een vorm van zichzelf en zo heeft iedereen een rolletje in een vorm van zichzelf. Genee zit er voor het te stichten brandje zo nu en dan. Kraaij heb ik veel serieuzer en minder irritant gehoord. Maar die speelt de rol van verzuurde kleuter maar al te graag daar.quote:Op maandag 22 juni 2020 23:25 schreef thedeedster het volgende:
Op het voetbalforum ging het heel hard. De consensus was vooral dat Genee een enorme schijnheilige backstabber is.
Is het racisme, discriminatie of gekwest voelen? Als het om gekwest voelen gaat dan is daar geen oplossing voor. Dat heeft niets met huidskleur te maken.quote:Op maandag 22 juni 2020 23:53 schreef EttovanBelgie het volgende:
#TeamDerksen
Zo makkelijk gaan ze voorbij aan wat Derksen zei: "Iedereen met fatsoen is tegen racisme"...
Dat de rest van Nederland niet 24/7 bezig is met racisme en schuldig dan wel gekwetst voelen, is het probleem van BLM Nederland en aanverwanten.
er is wel een oplossing voorquote:Op dinsdag 23 juni 2020 00:05 schreef Cherni het volgende:
[..]
Is het racisme, discriminatie of gekwest voelen? Als het om gekwest voelen gaat dan is daar geen oplossing voor. Dat heeft niets met huidskleur te maken.
Och mobiel en snel iets intikken gaat wel vaker fout. Bij deze: gekwetst. Ben vrij ongeduldig om mobiel iets in te kloppen. Geef mij maar pen en papier, werkt veel rustgevender.quote:Op dinsdag 23 juni 2020 00:07 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
er is wel een oplossing voor
gewoon het woord juist opschrijven
Dat gesprek ging nog even verder hè. De mensen hoeven het niet voor Johan in te vullen, dat kan hij veel beter zelf door toen Genee hem erop wees dat de uitdrukking zo trots als een pauw is te reageren met: "Ze lijkt helemaal niet op een pauw."quote:Op maandag 22 juni 2020 22:55 schreef Tyr80 het volgende:
Mensen die 'trots als een aapje' verbinden aan de huidskleur van Sylvana zijn toch zelf gewoon fout bezig. Net als dat donkere jongetje met dat t-shirt toen. Ze vullen het zelf in.
De wet zegt wat andersquote:Op maandag 22 juni 2020 23:44 schreef Enchanter het volgende:
[..]
Racistisch ? , eerder beledigend , maar beledigen moet gewoon kunnen vind ik.
Jij. Daar komt het op neer.quote:Op dinsdag 23 juni 2020 00:25 schreef Enchanter het volgende:
[..]
Ongetwijfeld , maar wie bepaalt of iets beledigend is ?
En als ik me elk jaar als een Zwarte Piet uitdos voor de kinderen op de school waar ze zitten, mag ik dan Akwasi aanklagen dat hij mij bedreigt? Zijn letterlijke woorden, hij gaat mij in mijn gezicht schoppen.quote:
Waarom niet? Ik zou het niet doen. Dat zijn dan van die kinderachtige acties. Ik zou mij niet verlagen tot dat soort toestanden.quote:Op dinsdag 23 juni 2020 00:31 schreef Stray_cat het volgende:
[..]
En als ik me elk jaar als een Zwarte Pet uitdos voor de kinderen op de school waar ze zitten, mag ik dan Akwasi aanklagen dat hij mij bedreigt? Zijn letterlijke woorden, hij gaat mij in mijn gezicht schoppen.
En een grapje mag niet![]()
Wat voor toestanden? Dat ik niet voor mijn bek getrapt wens te worden als ik me als clown verkleed?quote:Op dinsdag 23 juni 2020 00:37 schreef Cherni het volgende:
[..]
Waarom niet? Ik zou het niet doen. Dat zijn dan van die kinderachtige acties. Ik zou mij niet verlagen tot dat soort toestanden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |