abonnement Unibet Coolblue
pi_193739330
Dit topic dient ter bespreking van de Black Lives Matter demonstraties en protesten (inclusief rellen en plunderingen) in de Verenigde staten die massaal ontstaan zijn naar aanleiding van de dood van George Floyd. Er is hier ook ruimte om achterliggende oorzaken van de Amerikaanse demonstraties te bespreken.

Voor de demonstraties in Nederland kan je terecht in deze topicreeks. En racisme in Nederland kan in deze topicreeks besproken worden.




Enkele relevante nieuwsberichten (grotendeels in spoilers met oog op de lengte van deze OP):
quote:
New York Times: 8 Minutes and 46 Seconds: How George Floyd Was Killed in Police Custody
May 31, 2020. Updated June 9, 2020

[RECONSTRUCTIE VIDEO IN DE LINK]

The Times has reconstructed the death of George Floyd on May 25. Security footage, witness videos and official documents show how a series of actions by officers turned fatal.

On May 25, Minneapolis police officers arrested George Floyd, a 46-year-old black man, after a convenience store employee called 911 and told the police that Mr. Floyd had bought cigarettes with a counterfeit $20 bill. Seventeen minutes after the first squad car arrived at the scene, Mr. Floyd was unconscious and pinned beneath three police officers, showing no signs of life.

SPOILER: de rest van het artikel
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Transcript van de video
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


quote:
RTL Nieuws: Traangas, rubberen kogels en vuurwerk bij rellen in Minneapolis
31 mei 2020 07:59

Ondanks de avondklok zijn demonstranten in de Amerikaanse stad Minneapolis gisteravond opnieuw de straat opgegaan. De nationale garde werd bekogeld met vuurwerk en gebruikte als reactie daarop traangas en rubberen kogels.

SPOILER: de rest van het artikel
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.



quote:
The Guardian: Protests about police brutality are met with wave of police brutality across US
Sat 6 Jun 2020. Last modified on Mon 8 Jun 2020 14.58 BST

Use of teargas, batons, pepper spray, fists, feet and vehicles against protesters sparks lawsuits and international condemnation

The nationwide anti-police brutality protests sparked by the killing of George Floyd in the US have been marked by widespread incidents of police violence, including punching, kicking, gassing, pepper-spraying and driving vehicles at often peaceful protesters in states across the country.

The actions have left thousands of protesters in jail and injured many others, leaving some with life-threatening injuries.

SPOILER: de rest van het artikel
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


quote:
RTL Nieuws: Protesten VS houden aan: 'Het gaat om iets groters'
06 juni 2020 20:09

De Amerikaanse hoofdstad Washington maakt zich op voor de grootste protesten tegen racisme die er zijn gehouden. Nooit eerder is op zo'n grote schaal gedemonstreerd tegen politiegeweld. Maar de protesten begonnen niet bij George Floyd. De burgerrechtenbeweging in Amerika kent een lange voorgeschiedenis van onderdrukking en politiegeweld.

Een kantelpunt in de geschiedenis is de March on Washington. In augustus van 1963 trokken een kwart miljoen zwarte Amerikanen naar de hoofdstad, om te demonstreren tegen de onderdrukking. De mars kwam honderd jaar na de afschaffing van de slavernij, maar in de VS waren - en zijn - zwarte Amerikanen nog steeds economisch achtergesteld.

SPOILER: de rest van het artikel
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.




-------------------------

Nu is het in NWS gebruikelijk dat de OP een persoonlijke noot toevoegt waarmee hij of zij een eigen visie op de gebeurtenissen weergeeft. In dit geval zou ik die ruimte graag overdragen aan mevrouw Kimberly Jones. Ik wil jullie dan ook graag verzoeken deze 6 minuten durende video te kijken.


Met ter ondersteuning van haar uitspraken, hieronder zowel een definitie van institutioneel racisme, als ook een bijdrage van onze gewaardeerde user Isdatzo met verscheidene wetenschappelijk onderzoeken naar racisme in de VS:

quote:
Wikipedia: Institutional racism

Institutional racism (also known as systemic racism) is a form of racism expressed in the practice of social and political institutions. It is reflected in disparities regarding wealth, income, criminal justice, employment, housing, health care, political power and education, among other factors.

SPOILER: achtergrond van de term plus een voorbeeld door diens schrijvers
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Deze bron bevat daarnaast ook een gedetailleerde beschrijving van institutioneel racisme in de VS in diens geschiedenis en hedendaagse praktijk. Inclusief verifieerbare referenties.
quote:
2s.gif Op donderdag 4 juni 2020 14:33 schreef Isdatzo het volgende:
SPOILER: zeer veel wetenschappelijk onderzoeken naar racisme in de VS
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Met droge ogen beweren dat institutioneel racisme niet bestaat is onmogelijk.
-------------------------

Topic is bedoeld om de demonstraties in de VS te bespreken.

Racistische trekjes en grapjes, generaliserende opmerkingen, onzinnigheden, one-liners, offtopic gedoe en persoonlijke opmerkingen naar andere users kunnen per direct achterwege blijven.

Kun je niet inhoudelijk discussiėren met bronnen, meningen, feiten of nieuwsberichten: blijf dan weg, dan is dit topic niet voor jou. Reageren op andermans inhoudelijke inbreng met smileys, krachttermen, one-liners of andere 'geintjes' worden niet getolereerd.

Zet een TR als je wat ziet wat volgens jou niet door de beugel kan en ga er niet zelf met gestrekt been in, meldt het ons gewoon en we kijken er naar zodra we kunnen.

Eigenlijk niets anders dan anders dus, maar een (NWS-)ban zal sneller volgen want de maat bij sommige 'usual suspects' is wel vol nu.


[ Bericht 0% gewijzigd door Isdatzo op 22-06-2020 17:57:35 ]
Land of the free. Home of the brave.
  Jaap van Dissel-award 2022 maandag 22 juni 2020 @ 17:33:08 #2
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_193739441
BLM gaat Trump niet weg krijgen!
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  maandag 22 juni 2020 @ 17:56:57 #3
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_193739698
quote:
6s.gif Op maandag 22 juni 2020 17:33 schreef Nikonlover het volgende:
BLM gaat Trump niet weg krijgen!
Hoeft ook niet. Die man heeft aan zichzelf de grootste vijand.
Huilen dan.
pi_193739762
quote:
7s.gif Op maandag 22 juni 2020 17:56 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Hoeft ook niet. Die man heeft aan zichzelf de grootste vijand.
Zijn enige serieuze tegenstander is een demente man met ook nogal wat bagage op metoo en racisme gebied heeft. Ik snap niet hoe mensen nu ook weer zo veel vertrouwen in een overwinning voor de democraten kunnen hebben.
  maandag 22 juni 2020 @ 18:04:57 #5
489794 Poem_
Brightness of Loss
pi_193739786
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 18:02 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Zijn enige serieuze tegenstander is een demente man met ook nogal wat bagage op metoo en racisme gebied heeft. Ik snap niet hoe mensen nu ook weer zo veel vertrouwen in een overwinning voor de democraten kunnen hebben.
Dat hebben veel mensen dan ook niet.
  maandag 22 juni 2020 @ 18:08:13 #6
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_193739807
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 18:02 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Zijn enige serieuze tegenstander is een demente man met ook nogal wat bagage op metoo en racisme gebied heeft. Ik snap niet hoe mensen nu ook weer zo veel vertrouwen in een overwinning voor de democraten kunnen hebben.
Maar dat heb ik ook allerminst. Het gegeven dat de democraten nu met Biden aan komen zetten laat het failliet van het politieke systeem in de VS pijnlijk zien.

Mocht Trump het niet redden, dan ligt dat toch echt geheel en al aan hemzelf.
Huilen dan.
pi_193739814
De democraten hebben het er al over dat een 1 op 1 debat op tv niet verplicht is :') Die weten natuurlijk ook wel dat Trump hem helemaal weg gaat vagen. Jammer want ik had wel zin om een debat tussen die twee te zien en eigenlijk hoort dat ook wel erbij tijdens presidentsverkiezingen. Maar taktiek van de dems is Biden in zijn kelder houden zodat hij niks doms kan zeggen.
Land of the free. Home of the brave.
pi_193739832
quote:
1s.gif Op maandag 22 juni 2020 18:08 schreef Scarface88 het volgende:
De democraten hebben het er al over dat een 1 op 1 debat op tv niet verplicht is :') Die weten natuurlijk ook wel dat Trump hem helemaal weg gaat vagen. Jammer want ik had wel zin om een debat tussen die twee te zien en eigenlijk hoort dat ook wel erbij tijdens presidentsverkiezingen. Maar taktiek van de dems is Biden in zijn kelder houden zodat hij niks doms kan zeggen.
Het is niet verplicht maar het zou enorm dom zijn van Biden om het niet te doen. Zo bied hij Trump alle ruimte om hem weg te zetten als een slappe zak.
  maandag 22 juni 2020 @ 18:10:40 #9
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_193739834
quote:
1s.gif Op maandag 22 juni 2020 18:08 schreef Scarface88 het volgende:
Biden in zijn kelder houden zodat hij niks doms kan zeggen.
Tja, en iemand anders had om die reden misschien beter in z'n bunker kunnen blijven.
Huilen dan.
pi_193739842
quote:
7s.gif Op maandag 22 juni 2020 18:08 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Maar dat heb ik ook allerminst. Het gegeven dat de democraten nu met Biden aan komen zetten laat het failliet van het politieke systeem in de VS pijnlijk zien.
Nou ja, de uitverkiezing van Trump liet dat zien lijkt me. Dat Biden de nominatie won was jammer natuurlijk, maar alsnog oneindig veel beter (en minder dement! :') ). De man wil niet de rechtsstaat afbreken. Verder is hij wel in staat zich in te leven in anderen en kan hij wel beleidsdocumenten lezen en begrijpen. Zeg maar van die superbasale dingen wat Trump meteen diskwalificeert voor die functie bijna ongeacht willekeurig welk beleid er voorgestaan wordt.
pi_193739866
quote:
7s.gif Op maandag 22 juni 2020 18:08 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Maar dat heb ik ook allerminst. Het gegeven dat de democraten nu met Biden aan komen zetten laat het failliet van het politieke systeem in de VS pijnlijk zien.

We zien wie er echt belangrijk is: grote bedrijven en rijke donoren. Liever nog 4 jaar status quo met de economie onder Trump, dan een Bernie Sanders met zijn bizarre plannen om arme mensen een leven te geven. Daar mogen de rechten voor zwarte mensen en de LGBTQ mensen waar ze altijd zo mee lopen te dwepen best wel voor wijken.
pi_193739872
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 18:10 schreef Chivaz het volgende:

[..]

Het is niet verplicht maar het zou enorm dom zijn van Biden om het niet te doen. Zo bied hij Trump alle ruimte om hem weg te zetten als een slappe zak.
Ze zullen wel met een of ander slap excuus komen dat het niet kan vanwege corona maatregelen ofzo.
Land of the free. Home of the brave.
pi_193739875
quote:
Na de start van het nieuwe seizoen in Fortnite zijn plotseling alle politieauto's in de game verdwenen. Ontwikkelaar Epic Games heeft geen officiėle reden voor het verwijderen gegeven

Volgens een bron van The Wall Street Journal (WSJ) zijn de politieauto’s verwijderd vanwege de moord op George Floyd door een politieagent. Epic Games heeft daar zelf geen uitspraak over gedaan. De bron van WSJ laat weten dat Epic Games geen politiek statement wil maken, maar juist voorzichtig en bedachtzaam met de situatie om wil gaan.
https://gamer.nl/artikele(...)ijderd-politieautos/

#DEFUNDTHEPOLICEinfortnite
  maandag 22 juni 2020 @ 18:15:02 #14
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_193739887
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 18:11 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]

Nou ja, de uitverkiezing van Trump liet dat zien lijkt me. Dat Biden de nominatie won was jammer natuurlijk, maar alsnog oneindig veel beter (en minder dement! :') ). De man wil niet de rechtsstaat afbreken. Verder is hij wel in staat zich in te leven in anderen en kan hij wel beleidsdocumenten lezen en begrijpen. Zeg maar van die superbasale dingen wat Trump meteen diskwalificeert voor die functie bijna ongeacht willekeurig welk beleid er voorgestaan wordt.
(En zich wel laat adviseren over zaken waar hij onvoldoende in thuis is.)

Eens. Maar dat we op het "alles is beter dan"-punt aangekomen zijn is gewoon bijzonder treurig.
Huilen dan.
pi_193739940
quote:
7s.gif Op maandag 22 juni 2020 18:15 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

(En zich wel laat adviseren over zaken waar hij onvoldoende in thuis is.)

Eens. Maar dat we op het "alles is beter dan"-punt aangekomen zijn is gewoon bijzonder treurig.
Praktisch alles is beter dan Trump, maar dat maakt Biden nog geen slechte politicus. Hij is denk ik een prima politicus voor Amerikaanse begrippen, maar wel aardig ver voorbij zijn prime en weinig inspirerend. Daarom had ik het beter gevonden als een ander had gewonnen, maar dat zegt denk ik ook wel wat over zijn concurrenten en het electoraat wat hem wel verkozen heeft als hun kandidaat.
  maandag 22 juni 2020 @ 18:19:15 #16
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_193739942
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 18:13 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

We zien wie er echt belangrijk is: grote bedrijven en rijke donoren. Liever nog 4 jaar status quo met de economie onder Trump,
Ja. Diegenen met geld en macht (politiek, financieel, etc) zijn gebaat bij de instandhouding van huidig status quo. Zo is het altijd, en dat maakt fundamentele veranderingen van kapotte systemen zo lastig en langzaam.
Huilen dan.
  maandag 22 juni 2020 @ 18:22:57 #17
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_193740006
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 18:19 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]

Praktisch alles is beter dan Trump, maar dat maakt Biden nog geen slechte politicus. Hij is denk ik een prima politicus, maar wel aardig ver voorbij zijn prime en weinig inspirerend. Daarom had ik het beter gevonden als een ander had gewonnen, maar dat zegt denk ik ook wel wat over zijn concurrenten en het electoraat wat hem wel verkozen heeft als hun kandidaat.
Hij is zeker geen slechte politicus, maar hij is inderdaad een beetje over datum. Mijn grootste probleem met hem: hij heeft weinig visie.

Maar goed, misschien is een beetje een saaie maar degelijke lul nog niet zo slecht voor de VS.
Huilen dan.
pi_193740134
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 18:14 schreef Scarface88 het volgende:

[..]

Ze zullen wel met een of ander slap excuus komen dat het niet kan vanwege corona maatregelen ofzo.
Na al die protesten en waar Biden ook nog eens met kerklieden op de foto ging is dat natuurlijk een niet te verdedigen positie.
  Jaap van Dissel-award 2022 maandag 22 juni 2020 @ 19:53:57 #19
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_193741228
quote:
Grote adverteerders boycotten Facebook wegens gebrekkige aanpak van racisme en nepnieuws op platform



Grote adverteerders zoals The North Face en Patagonia kondigen aan dat ze niet langer zullen betalen voor advertenties op Facebook, omdat het sociale netwerk volgens hen te weinig actie onderneemt om haatzaaierij en de verspreiding van nepnieuws aan te pakken.

De bedrijven gaan daarmee in op de oproep van enkele Amerikaanse burgerrechtenorganisaties zoals de NAACP (National Association for the Advancement of Colored People) en de Anti-Defamation League. Die lanceerden woensdag de campagne #StopHateForProfit, waarmee ze adverteerders oproepen om hun marketingcampagne op Facebook voor de maand juli op te schorten.

“Laat ons Facebook een krachtige boodschap sturen: jullie winst is het nooit waard om haat, racisme, antisemitisme en geweld te promoten”, staat te lezen op de website van de #StopHateForProfit-campagne.

“We doen mee”
“We doen mee”, tweette The North Face vrijdag. Enkele uren later volgde ook de grote Amerikaanse outdoorketen REI en ondertussen sloten andere merken waaronder Patagonia zich bij de actie aan.

In een verklaring deelt The North Face mee dat het niet meer zal adverteren op het sociale netwerk “zolang Facebook geen maatregelen neemt om te vermijden dat racistische, gewelddadige of haatdragende inhoud en valse informatie kan circuleren op het platform”.

Patagonia deelde zondag in een reeks tweets mee dat het alle advertenties van Facebook en Instagram met onmiddellijke ingang verwijdert “tot minstens het eind van de maand juli, afhankelijk van betekenisvolle maatregelen van de socialemediagigant”, tweette het bedrijf.

“Tijd om de grens te trekken”
Color of Change, een van de organisaties die mee achter de campagne zit, had eerder deze maand een ontmoeting met Facebook-CEO Mark Zuckerberg waarin ze het gebrek aan maatregelen van Facebook aankaartten tegen president Trumps opruiende berichten op het netwerk. “Als je echt denkt dat zwarte levens ertoe doen, denken we dat dit het ogenblik is waarop je een grens trekt en je moet bereid zijn om je zeven cijfers of hoeveel je ook spendeert (aan reclame, red.) in te trekken”, zegt Brandi Collins-Dexter, campagnedirecteur bij Color of Change. “Elke bedrijf dat hen financieel steunt of op een andere manier steun biedt aan Facebook... jullie zijn net zo goed het probleem als de infrastructuur die de marginalisering van mensen met een getinte huidskleur toelaat.”

“Respect voor beslissing”
Carolyn Everson, vicepresident van Global Business Group Facebook, reageerde in een verklaring aan CNN dat het bedrijf de beslissing van de merken respecteert en “zich blijft inzetten voor de belangrijke taak van het verwijderen van haatspraak en het voorzien van belangrijke informatie aangaande de verkiezingen. Onze gesprekken met marketeers en burgerrechtenorganisaties gaan erover hoe we ons samen kunnen inzetten voor het goede doel.”

Facebook ligt al jaren onder vuur omdat het platform erg populair is voor de verspreiding van nepnieuws. Dat het sociale netwerk bovendien niet ingreep toen president Trump recent opruiende berichten via Facebook verspreidde, terwijl Twitter dat wel aan banden legde, kwam het netwerk de voorbije weken ook duur te staan.

Facebook is na Google het tweede grootste platform voor digitale advertenties in de VS.

https://www.hln.be/ihln/i(...)p-platform~a6227750/
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  maandag 22 juni 2020 @ 20:00:15 #20
469602 dellipder
Unwashed brains
pi_193741312
quote:
7s.gif Op maandag 22 juni 2020 18:10 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Tja, en iemand anders had om die reden misschien beter in z'n bunker kunnen blijven.
Lame
Crooked Hillary
“Political correctness is tyranny with manners"-- Charlton Heston (1999)
"If Fascism Ever Comes To America, It Will Come In The Name Of Liberalism" -- Ronald Reagan (1975)
"Socialsm...feeling hungry and misrable with a friend" -- Common sense (2018)
pi_193741384
quote:
_O- Gelukkig is alles opgelost nu :')
In order to understand, I destroyed myself
- Fernando Pessoa
  maandag 22 juni 2020 @ 20:29:10 #22
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_193741778
Haha, wat een land is het ook :') . De politie blaast je huis finaal op en rijdt met een pantservoertuig naar binnen omdat een winkeldief zich daar verschanst heeft, en je krijgt geen cent vergoed.

https://www.npr.org/2019/(...)says?t=1592824067450

_O- 8)7
Huilen dan.
pi_193744042
104 shot, 14 fatally, over Father’s Day weekend in Chicago

https://chicago.suntimes.(...)-june-19-22-104-shot

BLM? Ahuh :')
Make Ethnic Nationalism The New Normal Again
  maandag 22 juni 2020 @ 22:15:51 #24
469602 dellipder
Unwashed brains
pi_193745035
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 21:33 schreef LLOD het volgende:
104 shot, 14 fatally, over Father’s Day weekend in Chicago

https://chicago.suntimes.(...)-june-19-22-104-shot

BLM? Ahuh :')
All black lives matter, not so much.
Crooked Hillary
“Political correctness is tyranny with manners"-- Charlton Heston (1999)
"If Fascism Ever Comes To America, It Will Come In The Name Of Liberalism" -- Ronald Reagan (1975)
"Socialsm...feeling hungry and misrable with a friend" -- Common sense (2018)
pi_193745111
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 21:33 schreef LLOD het volgende:
104 shot, 14 fatally, over Father’s Day weekend in Chicago

https://chicago.suntimes.(...)-june-19-22-104-shot

BLM? Ahuh :')
Black lives dont matter, althans niet voor de BLM activisten.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')