abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_193739320

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Helpen?
https://www.makers4all.eu/nl/
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Informatie & achtergronden:
Wikipedia
Dr. John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Simulaties over waarom social distancing werkt
Video: Wat is exponentiële groei en hoe werkt dat bij uitbraken
Video: Wat is dit coronavirus, wat doet het, wat zijn de maatregelen
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Besmettingen per gemeente (RIVM-kaartje)
arcgis kaart van NL
Corona-patiënten op de Nederlanders IC's
Reconstructie NRC, een echte aanrader
Internationale organisaties:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation

Aantallen & Trackers:
Overzicht JHU
Overzicht Worldometers
Overzicht thebaselab
Overzicht WHO
Overzicht BNO News
Alle gevallen, in een lijst
Grafieken zelf maken of Alle grafieken t/m 13apr20
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Netherlands & Italy compare infected CORONAvirus (COVID-19) infected daily graph/chart
Verzameling alle NL cijfers

Timelapse:
Flourish

COVID-19 feiten
• vooral hoest- en niesdruppeltjes zorgen voor overdracht
• de besmetting is meer dan bij seizoensgriep, maar gelukkig minder dan bij mazelen (2 < R0 < 3)
• verreweg de meesten hebben lichte (griepachtige) klachten
• bijna alle sterfgevallen betreffen ouderen of al zieke mensen
Bron

Gedragsregels in dit topic:
• Probeer niet lollig te doen
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet off-topic
• Geen slowchat in dit topic. Hier is het slowchat-topic: COR / [En Don SC #1] HATSJOE
• Let een beetje op elkaar

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Vermijd drukte!

Moderatie:
@trein2000 @capricia @Lonaa @Muck @Lavenderr @Kyran @Sounddragon @D_A
Zonder wrijving geen glans
pi_193739325
quote:
Komt op een drukke, zonnige dag dus neer op een wassen neus. Ik neem het de mensen van de Efteling ook niet kwalijk.. hoe ga je er in godsnaam voor zorgen dat zo'n gigantische meute afstand van elkaar houdt?
pi_193739326
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 17:16 schreef haags_kwartiertje het volgende:

[..]

Het is ook zo truttig als wat die maatregelen. Lekker als een homootje de voetgangersrotonde volgen. Op een lijntje staan en dat soort onzin. Pleur toch een eind op joh.
Deze man weet ^O^ _O_
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
  maandag 22 juni 2020 @ 17:24:12 #4
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_193739340
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 17:13 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Dankbaarheid? Omdat je bedrijf naar de donder gaat?
:')

Nee, omdat de regering alles in het werk stelt om dat te voorkomen. Binnen de mogelijkheden van de anderhalvemeter maatschappij wordt goed gezocht naar de versoepelingen die verantwoord mogelijk zijn, ze sluiten echt niet langer dan ze dat nodig vinden. En dan gaat er ook nog miljarden aan steun naar het bedrijfsleven.
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
pi_193739343
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 17:22 schreef Cynicio het volgende:

[..]

Komt op een drukke, zonnige dag dus neer op een wassen neus. Ik neem het de mensen van de Efteling ook niet kwalijk.. hoe ga je er in godsnaam voor zorgen dat zo'n gigantische meute afstand van elkaar houdt?
Die 1.5 maatregel is slechts voor de buhne, schijn. Bedrijven houden het puur in stand om boetes te voorkomen. Niemand houdt zich er nog aan, op een enkeling na, maar ik snap ook niet dat die dan buiten komen.
pi_193739366
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 17:24 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Nee, omdat de regering alles in het werk stelt om dat te voorkomen. Binnen de mogelijkheden van de anderhalvemeter maatschappij wordt goed gezocht naar de versoepelingen die verantwoord mogelijk zijn, ze sluiten echt niet langer dan ze dat nodig vinden. En dan gaat er ook nog miljarden aan steun naar het bedrijfsleven.
Die maatschappij is er helemaal niet :') bordjes en looplijnen wekken die schijn, maar de theorie pakt zoals altijd anders uit. En de cijfers dalen alleen maar, allemaal onzin dus, en onnodige gevolgen voor de economie doordat de capactiteit niet benut kan worden.
pi_193739401
quote:
1s.gif Op maandag 22 juni 2020 17:24 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]

Die 1.5 maatregel is slechts voor de buhne, schijn. Bedrijven houden het puur in stand om boetes te voorkomen. Niemand houdt zich er nog aan, op een enkeling na, maar ik snap ook niet dat die dan buiten komen.
Nee hoor :). De versoepelingen zoals ze nu zijn, zijn perfect. Waar mogelijk houden mensen die wel een IQ van boven de 100 hebben afstand, maar niet zo strikt meer als in het begin. Het is zo moeilijk niet.
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
pi_193739407
quote:
1s.gif Op maandag 22 juni 2020 17:24 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]

Precies dit. Dat stickertje hier en daar is niets anders dan doen alsof. In de praktijk is er geen anderhalve meter. Mondkapjes zijn volledig voor de vorm
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_193739419
quote:
1s.gif Op maandag 22 juni 2020 17:26 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]

Die maatschappij is er helemaal niet :') bordjes en looplijnen wekken die schijn, maar de theorie pakt zoals altijd anders uit. En de cijfers dalen alleen maar, allemaal onzin dus, en onnodige gevolgen voor de economie doordat de capactiteit niet benut kan worden.
Yup. Al zal iedereen andere dingen zien natuurlijk. Naar mijn idee zijn er steeds meer plekken waar die 1,5 niet echt nageleefd word. Als het echt zo gevaarlijk zou zijn dan hadden we al wel nieuwe stijgingen gezien imo.

quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 17:24 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Of ze er alles aan doen...zijn de meningen over verdeeld. Ze maken het veel bedrijven alleen maar extra moeilijk imo. Helpt dan niet mee dat er sprake is van willekeur. Dat valt gewoon niet meer uit te leggen richting bepaalde sectoren.
  maandag 22 juni 2020 @ 17:37:23 #10
14505 OProg
A Life in Music
pi_193739492
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 17:29 schreef Da_Sandman het volgende:

[..]

Nee hoor :). De versoepelingen zoals ze nu zijn, zijn perfect. Waar mogelijk houden mensen die wel een IQ van boven de 100 hebben afstand, maar niet zo strikt meer als in het begin. Het is zo moeilijk niet.
Eens! Ik snap dat het nog niet de ideale wereld is maar het is toch al goed te doen zo. Bij 2 mensen 'gedogen' ze of je wel of niet samen woont. Dat scheelt gewoon enorm. Dan kan je eens met twee op date, wat je toch niet doet als je ziek bent. Of met je beste maat een biertje drinken terwijl de rest gewoon wat meer afstand heeft. En zoals hier in het dorp. Gemeente was jaren lang moeilijk aan het doen over ruimte en parkeerplekken, terwijl het nu ineens mag om ruimte te maken. Op een goede zomerdag heeft mijn stamkroeg dat gewoon dezelfde bezetting als normaal daardoor.

En ik lees nu dat leerlingen van de middelbare school zich niet meer aan anderhalve meter van elkaar hoeven te houden in het nieuwe jaar. Dat geeft aan dat er gewoon echt een idee achter zit. Ze vermoeden dat ze weinig invloed hebben dus kunnen dit dat zorgvuldig monitoren.

Wat @Monolith al zei, als 80% zich er wel aan wil houden heeft een maatregel nog steeds effect.
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
pi_193739497
quote:
1s.gif Op maandag 22 juni 2020 17:30 schreef Mortaxx het volgende:

[..]

Precies dit. Dat stickertje hier en daar is niets anders dan doen alsof. In de praktijk is er geen anderhalve meter. Mondkapjes zijn volledig voor de vorm
Een winkel hier in de buurt heeft ook na 3 maanden flesjes desinfectiemiddel bij de ingang staan op een tafeltje sinds deze week. Puur voor de eventuele controle denk ik. Allemaal papieren wereld en schijnmaatregelen. :')
  Moderator / Redactie Sport maandag 22 juni 2020 @ 17:40:24 #12
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_193739518
Misschien was ik wel één van de grootste voorstanders hier van verregaande maatregelen en ik sta daar nog steeds achter. Zonder de genomen maatregelen was het zeker uit de hand gelopen. want wij zaten constant tegen ons limiet aan qua IC-capaciteit.

Echter ben ik wel van mening dat de 1.5 meter regel in heel veel gevallen afgeschaft kan worden.

De kans dat je buiten op een terras besmet kan worden door iemand die een tafeltje verderop zit is echt heel klein. Het is absoluut niet nul, maar wel klein. Denk dat men dat echt los kan gaan laten.

Het is niet alsof voor maart iedereen bij elkaar op de nek zat in een supermarkt, bouwmarkt of een willekeurig andere winkel. De winkels worden er al steeds soepeler mee, dus van mij mag dat afgeschaft worden. Was laatst een keer in de Hornbach in Nieuwegein. Daar hebben ze nu allerlei vage looproutes, hekken, containers etc. etc. waardoor er juist opstoppingen ontstaan en je met z'n allen op een vierkante meter staat te hijgen .... Ik werd er zwaar gefrusteerd van in ieder geval _O-

• Mondmasker op in OV.

• Geen grote (indoor)evenementen.

• Geen overvolle bioscopen, theaters, concertzalen etc.

• Zoveel mogelijk thuiswerken.

• Binnenblijven bij (lichte) klachten.

• Snel testen (en snel uitslag aub.) Wacht nu al ruim 32 uur op mijn uitslag bijvoorbeeld. Dat zou gewoon binnen 24h moeten kunnen.

Als je die dingen doet kan je de rest zo goed als los laten volgens mij.
pi_193739521
quote:
1s.gif Op maandag 22 juni 2020 17:37 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]

Een winkel hier in de buurt heeft ook na 3 maanden flesjes desinfectiemiddel bij de ingang staan op een tafeltje sinds deze week. Puur voor de eventuele controle denk ik. Allemaal papieren wereld en schijnmaatregelen. :')
Grote kans dat daar gewoon water inzit
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_193739620
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 17:40 schreef Kyran het volgende:
Misschien was ik wel één van de grootste voorstanders hier van verregaande maatregelen en ik sta daar nog steeds achter. Zonder de genomen maatregelen was het zeker uit de hand gelopen. want wij zaten constant tegen ons limiet aan qua IC-capaciteit.

Echter ben ik wel van mening dat de 1.5 meter regel in heel veel gevallen afgeschaft kan worden.

De kans dat je buiten op een terras besmet kan worden door iemand die een tafeltje verderop zit is echt heel klein. Het is absoluut niet nul, maar wel klein. Denk dat men dat echt los kan gaan laten.

Het is niet alsof voor maart iedereen bij elkaar op de nek zat in een supermarkt, bouwmarkt of een willekeurig andere winkel. De winkels worden er al steeds soepeler mee, dus van mij mag dat afgeschaft worden. Was laatst een keer in de Hornbach in Nieuwegein. Daar hebben ze nu allerlei vage looproutes, hekken, containers etc. etc. waardoor er juist opstoppingen ontstaan en je met z'n allen op een vierkante meter staat te hijgen .... Ik werd er zwaar gefrusteerd van in ieder geval _O-

• Mondmasker op in OV.

• Geen grote (indoor)evenementen.

• Geen overvolle bioscopen, theaters, concertzalen etc.

• Zoveel mogelijk thuiswerken.

• Binnenblijven bij (lichte) klachten.

• Snel testen (en snel uitslag aub.) Wacht nu al ruim 32 uur op mijn uitslag bijvoorbeeld. Dat zou gewoon binnen 24h moeten kunnen.

Als je die dingen doet kan je de rest zo goed als los laten volgens mij.
Hier kan ik mij prima in vinden 👌
pi_193739657
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 17:50 schreef Wirelessmouse het volgende:

[..]

Hier kan ik mij prima in vinden 👌
Idem. Ik zou ook echt niet willen dat alles versoepeld word, maar vooral buiten is er wel meer mogelijk imo.
pi_193739664
Ik denk vooral die iedereen die hier heel goed lijkt te weten welke maatregelen wel of niet effectief zijn een beetje voorbarig oordeelt.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  Moderator / Redactie Sport maandag 22 juni 2020 @ 17:55:44 #17
416575 crew  Evenstar
pi_193739682
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 17:54 schreef Monolith het volgende:
Ik denk vooral die iedereen die hier heel goed lijkt te weten welke maatregelen wel of niet effectief zijn een beetje voorbarig oordeelt.
Tuurlijk weten wij niet alles.

Waar men eerst relatief laat wilde ingrijpen lijken ze nu weer relatief lang te willen blijven vasthouden aan bepaalde maatregelen. Ja, tuurlijk hebben wij makkelijk praten, maar dat wil niet zeggen dat wij geen mening mogen hebben.
pi_193739736
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 17:55 schreef Kyran het volgende:

[..]

Tuurlijk weten wij niet alles.

Waar men eerst relatief laat wilde ingrijpen lijken ze nu weer relatief lang te willen blijven vasthouden aan bepaalde maatregelen. Ja, tuurlijk hebben wij makkelijk praten, maar dat wil niet zeggen dat wij geen mening mogen hebben.
Het gaat er niet om of "jullie" alles weten, het gaat me om de vraag of er überhaupt met voldoende zekerheid iets valt te zeggen over de effectiviteit van zaken als 1,5 meter afstand houden.
Uiteindelijk wordt er gewoon heel gefaseerd afgebouwd om die kennis te vergaren.

Overigens zie ik net de uitspraken van Rutte en die zijn eveneens veel te stellig.

[ Bericht 4% gewijzigd door Monolith op 22-06-2020 18:06:04 ]
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  Moderator maandag 22 juni 2020 @ 18:07:37 #19
5428 crew  miss_sly
pi_193739805
Een van de dingen waar je dan wel tegenaan loopt, is dat er wel meer getest kan worden, maar dat een hele grote groep mensen het niet doet. Ook niet als ze klachten hebben die bij COVID-19 kunnen passen. https://www.google.nl/amp(...)niet-aan-corona.html

Dat vind ik dan toch niet heel erg handig.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_193739809
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 17:53 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Idem. Ik zou ook echt niet willen dat alles versoepeld word, maar vooral buiten is er wel meer mogelijk imo.
Volgend schooljaar zijn de middelbare scholen ook weer gewoon open las ik, prima zaak ook.
pi_193739829
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 18:07 schreef miss_sly het volgende:
Een van de dingen waar je dan wel tegenaan loopt, is dat er wel meer getest kan worden, maar dat een hele grote groep mensen het niet doet. Ook niet als ze klachten hebben die bij COVID-19 kunnen passen. https://www.google.nl/amp(...)niet-aan-corona.html

Die klachten zijn zo uitgebreid van niks, kuchje, beetje koorts tot dubbele longontsteking.
Geen wonder dat niet iedereen die test aflegd, er lopen al een miljoen mensen rond die door hooikoorts dezelfde symptomen krijgen.

Als je echt ziek bent kan je ook gewoon t beste thuis blijven, testen stopt namelijk geen virus.
pi_193739841
quote:
1s.gif Op maandag 22 juni 2020 18:00 schreef Monolith het volgende:

[..]

Het gaat er niet om of "jullie" alles weten, het gaat me om de vraag of er überhaupt met voldoende zekerheid iets valt te zeggen over de effectiviteit van zaken als 1,5 meter afstand houden.
Uiteindelijk wordt er gewoon heel gefaseerd afgebouwd om die kennis te vergaren.

Overigens zie ik net de uitspraken van Rutte en die zijn eveneens veel te stellig.
Met het nogal grote verschil dat Rutte een heel land te managen heeft en voorstanders van het afschaffen doorgaans enkel voor eigen parochie preken.
In Southern Sun
  Moderator / Redactie Sport maandag 22 juni 2020 @ 18:13:44 #23
416575 crew  Evenstar
pi_193739869
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 18:07 schreef miss_sly het volgende:

Dat is inderdaad een groot probleem.

Het is ook lastig. Ik heb sinds zaterdag wat lichte klachten. Beetje moe, flink keelpijn, beetje verkouden. Normaal gesproken zou ik hier echt niet bij stilstaan.

Zaterdagmiddag gebeld. In eigen woonplaats kon ik pas maandag gestest worden, maar in Nijmegen hadden ze zondag 09:00 al plek, dus maar gedaan. Wacht nu dus wel al de hele dag op een uitslag en niks gehoord.

Denk dat mensen er inderdaad niet aan denken of juist denken "het zal wel niks zijn" en dat is nou net het gevaar van COVID-19. Ik denk nu ook steeds "hele kleine kans dat het COVID-19 is", maar wil toch de zekerheid hebben. Voor mij maakt het weinig uit, want heb echt nauwelijks ergens last van, maar wil niet andere besmetten en zo helpen aan onnodige verspreiding.

Geen idee ook hoe men de burgers er beter op kan attenderen om laagdrempelig te laten testen. Het is echt serieus twee minuten werk.
pi_193739877
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 18:09 schreef Jed1Gam het volgende:

[..]

Die klachten zijn zo uitgebreid van niks, kuchje, beetje koorts tot dubbele longontsteking.
Geen wonder dat niet iedereen die test aflegd, er lopen al een miljoen mensen rond die door hooikoorts dezelfde symptomen krijgen.
Waar komt die fabel over dezelfde symptomen hooikoorts/corona de laatste dagen ineens vandaan?
In Southern Sun
  Moderator / Redactie Sport maandag 22 juni 2020 @ 18:15:33 #25
416575 crew  Evenstar
pi_193739896
quote:
1s.gif Op maandag 22 juni 2020 18:09 schreef Jed1Gam het volgende:

[..]

Als je echt ziek bent kan je ook gewoon t beste thuis blijven, testen stopt namelijk geen virus.
Mja, maar dat geldt niet voor iedereen. Werk in de zorg en ik moet woensdag gewoon weer aan het werk als ik geen koorts heb. Wil dus echt wel weten of ik het heb. Hele kleine kans dat ik een positief uitslag krijg, maar laatste wat ik wil is inderdaad besmet zijn en dat doorgeven aan al behoorlijk zwakke patiënten op mijn werk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')