abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_193709018
We zijn hier recentelijk gaan rondkijken naar een koopwoning. Relatief snel een woning gevonden waar we een erg goed gevoel bij hadden (en nog steeds overigens). Op het eerste oog leken er niet veel zaken te zijn die op korte termijn verbeterd zouden moeten worden. Dit is echter ons eerste koophuis, dus het is vrij makkelijk om dingen te missen natuurlijk.

Er is door ons een bod gedaan (222.500), wat geaccepteerd is. Alles onder voorbehoud van financiering en ook gekozen voor onder voorbehoud van een bouwtechnische keuring waarbij de directe noodzakelijke kosten niet hoger mogen liggen dan 5000 euro; dat was het gemiddelde wat we overal tegen kwamen.

Nu hoorden we van een familie lid dat we die eventuele kosten (de direct noodzakelijke kosten die binnen 0-1 jaar moeten gebeuren) kunnen verhalen op de verkopers, omdat het kosten zijn die hun sowieso zouden moeten maken als ze niet zouden verhuizen.

Zelf kwam ik echter overal tegen dat je die kosten; mits ze binnen de 5000 euro vallen, zelf moet betalen. Je hebt immers geboden met de boodschap dat je niet van de koop af ziet als de kosten lager zijn dan die 5000. Ik vind het wat raar om het dan te verhalen op de verkoper. M’n man is geneigd om naar zijn familie te luisteren.

Nu hebben wij dus totaal geen ervaring hiermee. Wat is ‘normaal’ in dit geval? Niet dat we de verkopers wegjagen hiermee; al weet ik niet eens of dat kan. M’n man stelde bv voor aan in het contract te laten zetten dat we de noodzakelijke kosten delen met verkopers als de geschatte kosten hoger dan 3000 euro liggen.

Koopcontract is nog niet getekend; alleen het concept gelezen. Daar staat enkel in dat die ontbindende voorwaarde er dus is.

Bedankt alvast! O+
  Moderator zaterdag 20 juni 2020 @ 10:09:41 #2
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_193709066
Het lijkt me heel vreemd als dit op de verkopende partij te verhalen valt. Is de verkoper niet alleen aansprakelijk als er verborgen gebreken zijn die bewust achtergehouden zijn bij de verkoop?

Het voorbehoud van technische keuring zegt eigenlijk alleen dat je van de koop af kan zien wanneer er voor meer dan ¤5000,- directe noodzakelijke kosten zijn
pi_193709075
Zoals ik het heb geleerd: alles wat je voor overdracht weet en ziet is voor je eigen rekening of je komt iets anders overeen.

Jouw oom lijkt het te hebben over verborgen gebreken die binnen een bepaalde tijd optreden.

Verder zou ik het als verkoper zeer onprettig vinden als koper ineens veeleisend komt doen over opknappen van obvious zaken.
pi_193709104
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2020 10:09 schreef noodgang het volgende:
Het lijkt me heel vreemd als dit op de verkopende partij te verhalen valt. Is de verkoper niet alleen aansprakelijk als er verborgen gebreken zijn die bewust achtergehouden zijn bij de verkoop?

Het voorbehoud van technische keuring zegt eigenlijk alleen dat je van de koop af kan zien wanneer er voor meer dan ¤5000,- directe noodzakelijke kosten zijn
Lijkt me ook.
En de verkopers kunnen natuurlijk ook afzien van verkoop als een geīnteresseerde partij ze op kosten probeert te jagen. Genoeg andere kopers op het moment.
pi_193709142
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 juni 2020 10:02 schreef AlwaysHappy het volgende:
1) Er is door ons een bod gedaan (222.500), wat geaccepteerd is.

2) Alles onder voorbehoud van financiering en ook gekozen voor onder voorbehoud van een bouwtechnische keuring waarbij de directe noodzakelijke kosten niet hoger mogen liggen dan 5000 euro; dat was het gemiddelde wat we overal tegen kwamen.
1) In principe zit je ook vast aan een mondelinge overeenkomst,

2) Als er niets over in het contract staat, kan je weinig verhalen op de verkopers. Als er ¤10.000,- uitkomt, kan je nog niets verhalen, alleen van de koop afzien.

Overigens vraag ik me af hoe wordt bepaald dat die onderhoudskosten binnen een jaar moeten worden uitgevoerd. Als je het niet binnen een jaar uitvoert, stort dan in de 13e maand het dak in of zo? Lijkt me nogal breed interpreteerbaar.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_193709151
Denk dat familie in de war is met verborgen gebreken. Als uit de keuring bijvoorbeeld komt dat de wasmachine aansluiting onbruikbaar is, zullen ze dat wel moeten vergoeden.
.
pi_193709181
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 juni 2020 10:19 schreef Fer het volgende:
Denk dat familie in de war is met verborgen gebreken. Als uit de keuring bijvoorbeeld komt dat de wasmachine aansluiting onbruikbaar is, zullen ze dat wel moeten vergoeden.
Wij dachten eerst ook dat hij het had over verborgen gebreken, want dat stukje staat inderdaad wel in het contract (dat we dat kunnen verhalen), maar hij drong toch ook echt aan dat die kosten binnen die 5000 euro ook op hun te verhalen zijn.

Leek me al niet heel netjes en nogal raar en ik zie aan de reacties dat dat niet heel raar gedacht is. Bedankt voor alle reacties!
pi_193709205
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2020 10:22 schreef AlwaysHappy het volgende:
Wij dachten eerst ook dat hij het had over verborgen gebreken, want dat stukje staat inderdaad wel in het contract (dat we dat kunnen verhalen), maar hij drong toch ook echt aan dat die kosten binnen die 5000 euro ook op hun te verhalen zijn.
Staat in het koopcontract een ouderdomsclausule? Dan verklaar je dat je weet dat de kans op gebreken groter is en dat je dat risico aanvaardt. Met deze tekst is de verkoper minder snel aansprakelijk.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_193709227
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2020 10:25 schreef blomke het volgende:

[..]

Staat in het koopcontract een ouderdomsclausule? Dan verklaar je dat je weet dat de kans op gebreken groter is en dat je dat risico aanvaardt. Met deze tekst is de verkoper minder snel aansprakelijk.
Zal ik even moeten checken, maar zo uit m’n hoofd niet. Bedankt voor de tip!
pi_193709250
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2020 10:27 schreef AlwaysHappy het volgende:
Zal ik even moeten checken, maar zo uit m’n hoofd niet. Bedankt voor de tip!
Is u het bouwjaar woning bekend?
pi_193709255
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2020 10:22 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Leek me al niet heel netjes en nogal raar en ik zie aan de reacties dat dat niet heel raar gedacht is. Bedankt voor alle reacties!
Schiet de familie ook advocaatkosten voor? Die verkoper gaat niet vanzelf betalen namelijk.
.
pi_193709312
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2020 10:29 schreef blomke het volgende:

[..]

Is u het bouwjaar woning bekend?
1981
pi_193709489
Nou ja, als er nog geen akte is ondertekend, kun je best proberen wat extra's uit de bouwkundige keuring te slepen, maar gebruikelijk is het niet, zeker omdat jij een duidelijke limiet heb gesteld om discussies te voorkomen.

Als de akte al getekend is, staat er enkel de koopsom plus je ontbindende voorwaarde. Aan de prijs kun je dan weinig doen, je kan alleen ontbinden volgens die clausule.

Dan had je wat vager moeten zijn, en een bouwkundige voorbehoud moeten voorstellen met termen 'als er vreemde zaken aan het licht komen, of 'als er sprake is van achterstallig onderhoud' of 'niet direct zichtbare gebreken' of wat dan ook.

Zit er een ouderdomsclausule bij je akte? Als dat zo is, zou je je wel harder kunnen opstellen.
pi_193709497
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2020 10:33 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

1981
Baganegrondvloer ok? Geen Manta/kwaaitaal?
pi_193710215
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2020 10:33 schreef AlwaysHappy het volgende:
1981
Ouderdom is dan niet echt van toepassing.
pi_193710580
Er valt niets te verhalen, hoogstens een verkoper die graag alsnog wil verkopen zodat hij niet van de koop afziet en dus eea oppakt.

Hier ook 20k aan punten uit de keuring, 15k is opgepakt door verkoper. De rest is voor ons, daarom is het feest doorgegaan.
Laat die handjes wapperen!
pi_193710724
Precies, er valt niks te 'verhalen', maar als verkopers graag willen verkopen, kun je je rapport altijd als argumentatie gebruiken.

Zou het nog steeds raar vinden omdat je vooraf heel specifiek bent geweest over de voorwaarden.
  zaterdag 20 juni 2020 @ 19:14:50 #18
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_193714407
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2020 12:36 schreef Gieliovd het volgende:
Er valt niets te verhalen, hoogstens een verkoper die graag alsnog wil verkopen zodat hij niet van de koop afziet en dus eea oppakt.

Hier ook 20k aan punten uit de keuring, 15k is opgepakt door verkoper. De rest is voor ons, daarom is het feest doorgegaan.
Over wat voor punten hebben we het dan? Aardig bedrag namelijk, of je moet het al hebben over nieuw dak of fundering issues
pi_193714530
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2020 10:18 schreef blomke het volgende:

[..]

1) In principe zit je ook vast aan een mondelinge overeenkomst,
Normaliter wel, mits de overeenkomst vormvrij is. Vastgoed (in elk geval woningen) kunnen alleen schriftelijk verkocht worden, is het niet?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_193714619
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2020 19:28 schreef baskick het volgende:
Vastgoed (in elk geval woningen) kunnen alleen schriftelijk verkocht worden, is het niet?
Denk dt je gelijk hebt, bij nader inzien was ons vorige huis mondeling verkocht, maar ging toch niet door.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')