abonnement Unibet Coolblue
pi_193655882
Hallo!

Ik ben 17, word in januari 18. Ik doe vwo (jaar 4, blijven zitten in 2) en vind alles met techniek mooi. Ik timmer graag, ik doe het liefst lichttechniek. Grote lichtshows met allemaal mooie lampen. Ik ken de lichttafels en heb wel een beetje ervaring.
Dit is compleet door mij ontworpen en bediend, van licht tot camera en edit.

Ik weet dus echt niet wat ik aanmoet met mn leven. Aan de ene kant zou ik niks liever doen dan nu naar mbo te gaan, theater techniek studeren, maar aan de andere kant wil ik mijn capaciteit gebruiken. Maar ik heb zo'n hekel aan dingen leren die me niet boeien! Ik ben nu bezig met scheikunde, en ik vind er niks aan. In een optimale situatie wil ik ergens werken, en al werkend leren. Maar ik ben bang dat de arbeidsmarkt mij niet moet zonder diploma.

Kortom: ik ben creatief, houd van hard werken, en ben best slim. Maar ik vind school geen reet aan. Wat moet ik met mn leven aan? Heeft een van jullie geniale ingevingen die ik en mijn ouders nog niet bedacht hebben?

groetjes!

p.s. video is niet openbaar door mij gepubliceert en niet meer in mijn bezit. Wel staat mijn naam e.d. in de aftiteling, maar sorry voor de privé link en de gekke uploader. Natuurlijk zijn niet alle shots van mij, want ik moest ook licht bedienen. Maar alle shots op het podium en effecs-b-roll zijn in iedergeval van mij. (je kunt ook wel aan de shaky-ness zien wat niet van mij is?)

[ Bericht 3% gewijzigd door DVEntertainment op 16-06-2020 16:44:12 ]
woehoe
pi_193655943
Als je VWO hebt gedaan ligt MBO niet meteen voor de hand, maar van de opleiding MBO Podium- en evenemententechniek bestaat bij veel ROC's ook een BBL-leerweg.
  dinsdag 16 juni 2020 @ 14:45:37 #3
473298 Kaascardje
Come as you are
pi_193656033
Een vwo diploma is geen fuck waard, een kennis heeft dus een havo diploma en die verdiend nog steeds het minimum loon. Als ik je bericht zo lees dan denk ik dat universiteit niet zo goed bij je past want universiteit is alleen maar theorie en bijna geen praktijk. Wat beter bij je past denk ik is een Hbo opleiding, dat zit tussen Mbo en universiteit in.

En ook een belangrijke tip is er voor te zorgen dat je zelf kiest en niet andere voor je laten kiezen.
Soms serieus, soms niet.
  Forum Admin dinsdag 16 juni 2020 @ 14:49:18 #4
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_193656074
Bij veel grotere shows zal sowieso een hoop programmeren komen kijken lijkt me. Zeker scripting. Kennis van elektrotechniek en dan vooral het aansturen van hardware lijkt mij ook wel handig. Beiden zijn dingen die je naast een studie zou kunnen leren d.m.v. online trainingen.
  dinsdag 16 juni 2020 @ 14:52:44 #5
473298 Kaascardje
Come as you are
pi_193656111
Ik denk dat Hbo elektrotechniek bij je past.
Soms serieus, soms niet.
pi_193656338
wow had niet zoveel reacties verwacht! Bedankt allemaal! Ik zal eens kijken!
woehoe
pi_193656367
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 14:38 schreef spinazieruiker het volgende:
Als je VWO hebt gedaan ligt MBO niet meteen voor de hand, maar van de opleiding MBO Podium- en evenemententechniek bestaat bij veel ROC's ook een BBL-leerweg.
bbl zou geweldig zijn!
MBO ligt niet voor de hand als je vwo hebt gehaald, alleen is het nog lang niet zo ver...
woehoe
pi_193656425
als je de theaterwereld in wil gaan, is het idee dat die daar enkel naar een diploma zouden kijken nogal lachwekkend...

als je ergens juist als doener heel welkom bent, is het daar wel, maar dan moet je gewoon nu al ook betrokken zijn en bv een bijbaantje zoeken bij een lokaal theater of -theatergroep en een netwerk opbouwen en zou door een 'ons-kent-ons' vooruitkomen.

Om een voorbeeld te geven, Joop van den Ende is opgeleid als timmerman, was al vanaf zn 14e actief bij allerhande theater-groepen en begon op zn 15e als timmerman bij de Nederlandse Opera ... en die is daarna verdomd ver gekomen, en heus niet omdat telkens iemand om zn diploma vroeg
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_193656448
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 15:15 schreef RM-rf het volgende:
als je de theaterwereld in wil gaan, is het idee dat die daar enkel naar een diploma zouden kijken nogal lachwekkend...

als je ergens juist als doener heel welkom bent, is het daar wel, maar dan moet je gewoon nu al ook betrokken zijn en bv een bijbaantje zoeken bij een lokaal theater of -theatergroep en een netwerk opbouwen en zou door een 'ons-kent-ons' vooruitkomen.

Om een voorbeeld te geven, Joop van den Ende is opgeleid als timmerman, maar was al vanaf zn 14e actief bij allerhande theater-groepen en begon op zn 15e als timmerman bij de Nederlandse Opera ... en die is daarna verdomd ver gekomen, en heus niet omdat telkens iemand om zn diploma vroeg
Daar heb je zeker gelijk in!
woehoe
pi_193656522
Helaas liggen de banen in de techniek nu met de hele conrona-troep niet voor het oprapen! hahaha :(
woehoe
pi_193656600
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 15:24 schreef DVEntertainment het volgende:
Helaas liggen de banen in de techniek nu met de hele conrona-troep niet voor het oprapen! hahaha :(
Tegen de tijd dat je je diploma haalt ziet de wereld er weer heel anders uit
pi_193656631
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 15:31 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Tegen de tijd dat je je diploma haalt ziet de wereld er weer heel anders uit
Laten we dat hopen!
woehoe
pi_193657016
Hbo electrotechniek niet wat voor je? Een vriend van mij heeft dat gedaan en die is nu bezig met lichtjes programmeren en dingen.

Ah is al voorgesteld.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  dinsdag 16 juni 2020 @ 16:50:07 #14
473298 Kaascardje
Come as you are
pi_193657777
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 15:15 schreef RM-rf het volgende:
als je de theaterwereld in wil gaan, is het idee dat die daar enkel naar een diploma zouden kijken nogal lachwekkend...

als je ergens juist als doener heel welkom bent, is het daar wel, maar dan moet je gewoon nu al ook betrokken zijn en bv een bijbaantje zoeken bij een lokaal theater of -theatergroep en een netwerk opbouwen en zou door een 'ons-kent-ons' vooruitkomen.

Om een voorbeeld te geven, Joop van den Ende is opgeleid als timmerman, was al vanaf zn 14e actief bij allerhande theater-groepen en begon op zn 15e als timmerman bij de Nederlandse Opera ... en die is daarna verdomd ver gekomen, en heus niet omdat telkens iemand om zn diploma vroeg
Het punt is wel dat een diploma zekerheid biedt.
Soms serieus, soms niet.
pi_193657823
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 16:50 schreef Kaascardje het volgende:

[..]

Het punt is wel dat een diploma zekerheid biedt.
Ja, dat is ook het enigste wat mij écht tegenhoud gewoon aan het werk tegaan, of een bbl te doen (want leerplicht)
woehoe
  dinsdag 16 juni 2020 @ 16:56:14 #16
473298 Kaascardje
Come as you are
pi_193657863
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 16:52 schreef DVEntertainment het volgende:

[..]

Ja, dat is ook het enigste wat mij écht tegenhoud gewoon aan het werk tegaan, of een bbl te doen (want leerplicht)
Je moet zekerheid zien te vinden, en op dit moment heb je alleen maar zekerheid in het behalen van een diploma dus is het logisch om voor een diploma te gaan.
Soms serieus, soms niet.
pi_193657875
Een papiertje met een hoog niveau (of in jouw geval hoger) is vooral handig voor in de toekomst. Meer deuren die voor je opengaan/-staan.

Het is echter ook wel weer zo dat ervaring ook meetelt.

Je kan een wo-/hbo-opleiding gaan volgen, maar als je daar geen interesse in hebt, en het dus schort aan motivatie, is de kans veel groter dat je niet geniet van je opleiding en het zelfs niet afrondt. Of wel afrondt, maar aan het einde van dat hele traject wel weet dat je toch niets in diezelfde richting gaat doen.

Je kan een mbo-opleiding volgen waar je wel interesse in hebt en wellicht ook sneller aan de bak. Dat betekent gemotiveerd aan het werk én sneller ervaring.

Wat dan weer wel zo is, is dat mbo een speeltuin is vergeleken met het wo, en dat het minder uitdagend kan zijn. Je moet dus wel doorzetten (op het wo nog meer).


Het gevaar zit 'm vooral dat je na het mbo een papiertje hebt waar je in theorie minder voor het uitzoeken hebt, mocht het niets worden in de richting waar je interesse in hebt.


Normaal gesproken zou ik zeggen dat je moet jagen op het hoogst haalbare, maar in jouw geval is mbo wellicht ook geschikt, misschien wel meer.

Jouw voordeel is in ieder geval dat je wel weet wat je wil en je kunt dus doelen voor jezelf stellen. Toch wel wat anders dan 'ik doe het voor het papiertje'

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 16-06-2020 16:58:20 ]
  dinsdag 16 juni 2020 @ 16:58:28 #18
473298 Kaascardje
Come as you are
pi_193657894
Een goede tip is om een stage zien te regelen bij een bedrijf dat je leuk lijkt. Zo had ik een dagje meegelopen bij een laboratorium in Amsterdam en ik ben er nu wel zeker van om chemie te gaan studeren.
Soms serieus, soms niet.
pi_193657919
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 16:58 schreef Kaascardje het volgende:
Een goede tip is om een stage zien te regelen bij een bedrijf dat je leuk lijkt. Zo had ik een dagje meegelopen bij een laboratorium in Amsterdam en ik ben er nu wel zeker van om chemie te gaan studeren.
Dat is een goeie, het scheelt dat ik al regelmatig rondloop op o.a. zwarte cross, theaters e.d.
woehoe
pi_193657934
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 16:57 schreef zarGon het volgende:
Een papiertje met een hoog niveau (of in jouw geval hoger) is vooral handig voor in de toekomst. Meer deuren die voor je opengaan/-staan.

Het is echter ook wel weer zo dat ervaring ook meetelt.

Je kan een wo-/hbo-opleiding gaan volgen, maar als je daar geen interesse in hebt, en het dus schort aan motivatie, is de kans veel groter dat je niet geniet van je opleiding en het zelfs niet afrondt. Of wel afrondt, maar aan het einde van dat hele traject wel weet dat je toch niets in diezelfde richting gaat doen.

Je kan een mbo-opleiding volgen waar je wel interesse in hebt en wellicht ook sneller aan de bak. Dat betekent gemotiveerd aan het werk én sneller ervaring.

Wat dan weer wel zo is, is dat mbo een speeltuin is vergeleken met het wo, en dat het minder uitdagend kan zijn. Je moet dus wel doorzetten (op het wo nog meer).

Het gevaar zit 'm vooral dat je na het mbo een papiertje hebt waar je in theorie minder voor het uitzoeken hebt, mocht het niets worden in de richting waar je interesse in hebt.

Normaal gesproken zou ik zeggen dat je moet jagen op het hoogst haalbare, maar in jouw geval is mbo wellicht ook geschikt, misschien wel meer.

Jouw voordeel is in ieder geval dat je wel weet wat je wil en je kunt dus doelen voor jezelf stellen. Toch wel wat anders dan 'ik doe het voor het papiertje'
Geweldige caption heb jij.

Ja... Ik zal dr eens over denken
thanx!
woehoe
  dinsdag 16 juni 2020 @ 17:10:16 #21
473298 Kaascardje
Come as you are
pi_193658053
Kies niet te snel voor een Mbo opleiding. Ik weet van me zelf dat als ik Mbo ga doen ik het letterlijk met twee vingers in me neus haal. Ik heb Havo, moet je nagaan hoe makkelijk jij Mbo afrond met vwo.

Zoals ik al zei Hbo is de gouden middenweg tussen alleen maar theorie leren en alleen maar praktijk doen. En als je meer wilt kan je na het Hbo altijd nog verder studeren.
Soms serieus, soms niet.
  woensdag 17 juni 2020 @ 14:13:36 #22
400407 Jeffdnz
Laat me gwn
pi_193670311
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 17:10 schreef Kaascardje het volgende:
Kies niet te snel voor een Mbo opleiding. Ik weet van me zelf dat als ik Mbo ga doen ik het letterlijk met twee vingers in me neus haal. Ik heb Havo, moet je nagaan hoe makkelijk jij Mbo afrond met vwo.

Zoals ik al zei Hbo is de gouden middenweg tussen alleen maar theorie leren en alleen maar praktijk doen. En als je meer wilt kan je na het Hbo altijd nog verder studeren.
Ben het eens met Kaascardje, pas op dat wanneer je MBO kiest je niet gefrusteerd raakt door het niveau van lesgeven en de inzet van je klasgenoten.
pi_193671794
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 17:10 schreef Kaascardje het volgende:
Kies niet te snel voor een Mbo opleiding. Ik weet van me zelf dat als ik Mbo ga doen ik het letterlijk met twee vingers in me neus haal. Ik heb Havo, moet je nagaan hoe makkelijk jij Mbo afrond met vwo.

Zoals ik al zei Hbo is de gouden middenweg tussen alleen maar theorie leren en alleen maar praktijk doen. En als je meer wilt kan je na het Hbo altijd nog verder studeren.
Ik zou MBO ook alleen kiezen voor het papiertje, veiligheidscertificaten en leerplicht. Ik wil niet gaaf doen, maar ik denk dat ik die opleiding in een half jaar kan afronden. Als ik van collega's hoor waar die opleiding over gaat...
woehoe
pi_193671825
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 16:11 schreef DVEntertainment het volgende:

[..]

Ik zou MBO ook alleen kiezen voor het papiertje, veiligheidscertificaten en leerplicht. Ik wil niet gaaf doen, maar ik denk dat ik die opleiding in een half jaar kan afronden. Als ik van collega's hoor waar die opleiding over gaat...
Denk het niet, je hebt met mbo een minimaal aantal uur stage dat je moet lopen van bij elkaar een jaar of zo. Een half jaar ga je gewoon niet redden hoe eenvoudig het ook is, je hebt stage, bent afhankelijk van trage docenten en comissies...
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_193672155
quote:
16s.gif Op woensdag 17 juni 2020 16:14 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Denk het niet, je hebt met mbo een minimaal aantal uur stage dat je moet lopen van bij elkaar een jaar of zo. Een half jaar ga je gewoon niet redden hoe eenvoudig het ook is, je hebt stage, bent afhankelijk van trage docenten en comissies...
Het was inderdaad theoretisch bedoeld. Hoeveel tijd zou het kosten als ik zo snel mognelijk alle toetsen zou maken e.d. hihi. Bedankt voor de input!
woehoe
pi_193672164
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 16:11 schreef DVEntertainment het volgende:

[..]

Ik zou MBO ook alleen kiezen voor het papiertje, veiligheidscertificaten en leerplicht. Ik wil niet gaaf doen, maar ik denk dat ik die opleiding in een half jaar kan afronden. Als ik van collega's hoor waar die opleiding over gaat...
Je kunt niet mbo versneld doen volgensmij, dus dit was hypothetisch
woehoe
pi_193672224
Zelf zou ik mininaal hbo doen, maar dat komt vooral door de ervaring van twee stagiars die bij mijn werk stage kwamen lopen, die waren niet heel positief.

Zou wel minimaal een jaar meer kosten dat wel.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_193678173
Niets ten nadelen van het mbo, maar voor een vwo'er kan ik het me heel goed voorstellen dat het niet uitdagend genoeg zal zijn. Dan moet je wel heel veel motivatie hebben om dat drie jaar (minimaal) vol te houden. Hbo (vast wel iets in jouw richting te vinden) klinkt als een goede tussenweg voor jou; praktisch en theoretisch een stuk uitdagender. Ook hier zijn mogelijkheden voor deeltijdopleidingen (of duaal), maar vaak moet je wel al een baan hebben in de richting van je opleiding. Maar beginnen met een voltijdopleiding en later overstappen naar deeltijd is vaak ook wel mogelijk. Informeer dus goed naar deze opties.

Het is niet gek om op jou leeftijd even klaar te zijn met school. Een tussenjaar kan daarom ook een optie zijn, even geen school en alle tijd om na te denken hoe je verder wilt. Maar bedenk ook dat de middelbare school ook zeer algemeen is. Wanneer je een opleiding of studie volgt in de richting waar jij een toekomst in ziet, zal over het algemeen de motivatie ook toenemen en zal je het leren ook wat "leuker" vinden.

quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 16:40 schreef DVEntertainment het volgende:

[..]

Je kunt niet mbo versneld doen volgensmij, dus dit was hypothetisch
Je ziet steeds meer kopopleidingen / versnelde trajecten binnen het mbo. Vaak is er wel de eis dat je al een opleiding (op een lager niveau) of werk in die richting hebt.
  vrijdag 17 juli 2020 @ 19:10:43 #29
491903 -sokje-
warm en zacht
pi_194132737
quote:
5s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 14:34 schreef DVEntertainment het volgende:
Hallo!

Ik ben 17, word in januari 18. Ik doe vwo (jaar 4, blijven zitten in 2) en vind alles met techniek mooi. Ik timmer graag, ik doe het liefst lichttechniek. Grote lichtshows met allemaal mooie lampen. Ik ken de lichttafels en heb wel een beetje ervaring.
Dit is compleet door mij ontworpen en bediend, van licht tot camera en edit.

Ik weet dus echt niet wat ik aanmoet met mn leven. Aan de ene kant zou ik niks liever doen dan nu naar mbo te gaan, theater techniek studeren, maar aan de andere kant wil ik mijn capaciteit gebruiken. Maar ik heb zo'n hekel aan dingen leren die me niet boeien! Ik ben nu bezig met scheikunde, en ik vind er niks aan. In een optimale situatie wil ik ergens werken, en al werkend leren. Maar ik ben bang dat de arbeidsmarkt mij niet moet zonder diploma.

Kortom: ik ben creatief, houd van hard werken, en ben best slim. Maar ik vind school geen reet aan. Wat moet ik met mn leven aan? Heeft een van jullie geniale ingevingen die ik en mijn ouders nog niet bedacht hebben?

groetjes!

p.s. video is niet openbaar door mij gepubliceert en niet meer in mijn bezit. Wel staat mijn naam e.d. in de aftiteling, maar sorry voor de privé link en de gekke uploader. Natuurlijk zijn niet alle shots van mij, want ik moest ook licht bedienen. Maar alle shots op het podium en effecs-b-roll zijn in iedergeval van mij. (je kunt ook wel aan de shaky-ness zien wat niet van mij is?)
Ik zat in eenzelfde schuitje als jij maar dan 14 jaar geleden (pfoeh, zo lang alweer) en met geluid ipv licht.
Ik had een hoop open dagen van technische hogescholen bijgewoond maar nergens klikte het echt tot ik iemand op een forum tegenkwam die me in de richting van Audiovisuele Producties en Podium en Evenementen Techniek van het ROC wees.
Na 1 open dag was ik verkocht, ze bouwden hele sets op, spraken over de techniek achter de apperatuur maar ook over hoe je sets opbouwt en alle keuzes erachter. De opleiding was destijds nog nieuw en ze zaten in een oude loods maar dat vond ik juist wel charme hebben. Ik ben naar de andere kant van Nederland verhuisd om me er volledig voor in te zetten. Wat ik iedereen vooral wil meegeven is dat veel vooroordelen kloppen van een MBO. Ik zat inderdaad met een hoop kinderen in een klas die duidelijk IETS moesten doen van hun ouders en daar eigenlijk niet echt zin in hadden. Er werd een hoop aangeklooit en ik heb een paar stevige gesprekken gehad met de schoolleiding. Het positieve hieraan was echter dat alle docenten ontzettend blij waren als je oprecht interesse had in hun vak. Zo heb ik vaak na de les nog met docenten over de stof gesproken en al snel vroeg ik of ik een keer mee kon op een klus, want álle docenten daar werkten in het werkveld. Voor ik het wist liep ik in m'n vrije weekenden mee om de audio te regelen bij optredens van de meest uiteenlopende artiesten, en zo leer je mensen kennen.

Lang verhaal kort: Als je écht weet wat je leuk vindt kan je er altijd meer van maken dan je misschien in eerste instantie denkt. Je kan je 4 jaar kapot vervelen/ergeren op een MBO maar je kan al die vrije tijd ook gebruiken om te netwerken en misschien zelfs een eigen bedrijf op te zetten. Voor je het weet huur je je klasgenoten in om klusjes aan te pakken!
pi_194133033
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 15:11 schreef DVEntertainment het volgende:

[..]

bbl zou geweldig zijn!
MBO ligt niet voor de hand als je vwo hebt gehaald, alleen is het nog lang niet zo ver...
Je kunt na de 3e van vwo al een bbl opleiding doen he... Je hoeft niet eerst een vwo diploma behalen.
Maar als je het nog niet helemaal zeker weet zou ik wel voor de diploma gaan.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')