abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_193583649
De laatste jaren lijken nieuwe hypotheekverstrekkers als paddenstoelen uit de grond te schieten. Vista, Merius, Tellius, BijBouwe, IQWoon, etc.

Hun rente is over het algemeen lager dan bij de grote banken/verzekeraars die hypotheken aanbieden...

Dat klinkt natuurlijk aantrekkelijk, maar ik vraag me af: zitten er addertjes onder het gras?

Is het beter om voor een iets hogere rente toch voor één van de meer gevestigde geldverstrekkers te gaan? Of zijn ze gewoon goedkoop omdat ze geen dure kantoren etc. hebben?

Iemand ervaring met dergelijke partijen?

[ Bericht 0% gewijzigd door kipje123 op 11-06-2020 14:14:28 ]
  donderdag 11 juni 2020 @ 14:11:29 #2
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_193583702
Sommige zijn gewoon merken van grote banken of verzekeraars...
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_193583742
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 14:11 schreef nils7 het volgende:
Sommige zijn gewoon merken van grote banken of verzekeraars...
ja dat weet ik, maar daarom vraag ik me ook af of er addertjes onder het gras zitten
pi_193583802
Heb zelf een paar maanden geleden bij de toen goedkoopste afgesloten en die is nog steeds het goedkoopst bij 30 jaar vast (met HRA). Wel (heb ik mij) laten adviseren door onafhankelijk adviseur. Dat kan handig zijn in verband met de voorwaarden of "addertjes onder het gras" zo je wilt.

Zaken waar je dan aan kunt denken zijn: Hoeveel kan ik extra aflossen per jaar zonder boete en kan ik mijn hele hypotheek meenemen naar een nieuwe woning inclusief de nu gunstige (want lage rente vastgezet) voorwaarden?

Aanvulling: Inhoudelijk zijn de voorwaarden bij veel verstrekkers vergelijkbaar, want ze moeten zich natuurlijk wel gewoon houden aan de Nederlandse wet. Goed de kleine lettertjes lezen (en laten adviseren) heb ik desalniettemin wel gedaan omdat het om veel geld gaat.

[ Bericht 2% gewijzigd door Beldewouten op 11-06-2020 14:23:26 ]
  donderdag 11 juni 2020 @ 14:27:34 #5
123149 Clupea
Euchromatisch...
pi_193584004
Als die nieuwe hypotheekvertrekkers stoppen of fuseren worden de bestaande hypotheken ineens heel inflexibel: oversluiten, rentemiddeling, rente meenemen etc kan dan niet meer. Het bestaande contract blijft natuurlijk wel gewoon bestaan, alleen veranderen kan niet. Bij een looptijd van 30 jaar is dat wellicht niet handig.
Can a bee be said to be or not to be an entire bee when half the bee is not a bee due to some ancient injury?
pi_193584356
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 14:27 schreef Clupea het volgende:
Als die nieuwe hypotheekvertrekkers stoppen of fuseren worden de bestaande hypotheken ineens heel inflexibel: oversluiten, rentemiddeling, rente meenemen etc kan dan niet meer. Het bestaande contract blijft natuurlijk wel gewoon bestaan, alleen veranderen kan niet. Bij een looptijd van 30 jaar is dat wellicht niet handig.
Dat klopt wel en de kans is wellicht kleiner, maar een grotere hypotheekverstrekker kan ook fuseren en dan heb je van hetzelfde laken een pak.

Daarnaast kan mijn hypotheekverstrekker eigenhandig de voorwaarden aanpassen als ik wil oversluiten zonder dat er überhaupt een fusie of overname is geweest met een andere bank. In mijn ogen reden temeer voor TS om wel naar dat soort zaken te kijken als hij dat belangrijk vindt.
pi_193585207
quote:
ik zou vanwege de lage rente nu inderdaad voor een langere looptijd gaan, en er kan in 20 of 30 jaar een hoop gebeuren waardoor je je hypotheek misschien wilt aanpassen. Goed om te realiseren dat dat dus misschien een issue kan zijn bij deze hypotheekverstrekkers. Dan is goedkoop misschien duurkoop...
pi_193585235
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 15:43 schreef kipje123 het volgende:

[..]

ik zou vanwege de lage rente nu inderdaad voor een langere looptijd gaan, en er kan in 20 of 30 jaar een hoop gebeuren waardoor je je hypotheek misschien wilt aanpassen. Goed om te realiseren dat dat dus misschien een issue kan zijn bij deze hypotheekverstrekkers. Dan is goedkoop misschien duurkoop...
Dat zei men ook toen de rente historisch laag was op 5 procent
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_193586064
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 15:45 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dat zei men ook toen de rente historisch laag was op 5 procent
Ja, en?
pi_193586198
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 14:08 schreef kipje123 het volgende:
De laatste jaren lijken nieuwe hypotheekverstrekkers als paddenstoelen uit de grond te schieten. Vista, Merius, Tellius, BijBouwe, IQWoon, etc.

Hun rente is over het algemeen lager dan bij de grote banken/verzekeraars die hypotheken aanbieden...

Dat klinkt natuurlijk aantrekkelijk, maar ik vraag me af: zitten er addertjes onder het gras?

Is het beter om voor een iets hogere rente toch voor één van de meer gevestigde geldverstrekkers te gaan? Of zijn ze gewoon goedkoop omdat ze geen dure kantoren etc. hebben?

Wij zitten bij een van de genoemde en wat we vooral merken is dat ze “aan de voordeur” heel streng zijn. Dus veel documenten aan moeten leveren en zo.

Verder tot nu toe geen problemen, goed bereikbaar, zaken uit bouwdepot halen ging makkelijk.
  donderdag 11 juni 2020 @ 17:18:19 #11
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_193586793
Voornamelijk bij betalingsproblemen zijn deze prijsvechters minder coulant en gaan over tot vechtpraktijken, dat is een onderdeel van het verdienmodel.

Gewoon zorgen dat je betaalt, dan zal het allemaal wel meevallen.
pi_193587842
Daar heb je de hyptheekadviseur voor.
  donderdag 11 juni 2020 @ 19:15:37 #13
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_193588775
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 18:20 schreef Zolder het volgende:
Daar heb je de hyptheekadviseur voor.
Klopt, want die zijn totaal niet gedreven door salestargets en provisie. Die vertellen altijd het eerlijke verhaal :')
pi_193589298
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 14:08 schreef kipje123 het volgende:

Als ik zo hun sites bekijk, zijn ze iets van 0,10 - 0,15% lager. Op een hypotheek van 2 ton, is dat ¤200 -¤300 / jaar.

Wat me verder opvalt, is dat sommige verstrekkers, bepaalde RVP's niet aanbieden, bij Bijbouwe bijv., kan je als nieuwkomer, de RVP's <= 10 jaars niet kiezen. Groot nadeel i.m.o.

Maar het grootste nadeel vind ik, als dergelijke partijen, je verplicht naar een hypotheekadviseur verwijzen. Mijn eerste adviesvoorwaarde is altijd: execution only.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 11-06-2020 19:58:08 ]
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_193589379
quote:
Als die nieuwe hypotheekvertrekkers stoppen of fuseren worden de bestaande hypotheken ineens heel inflexibel: oversluiten, rentemiddeling, rente meenemen etc kan dan niet meer. Het bestaande contract blijft natuurlijk wel gewoon bestaan, alleen veranderen kan niet.
Daar zijn i.d.d. diverse voorbeelden van, DSB klanten kunnen erover meepraten.
Afgezien daarvan, als je een niet al te beroerde hypotheek hebt gekozen en de tent sluit of kapt ermee, kan je toch naar een andere hypotheeknemer switchen? Ga je alsnog naar de ING of MoneYou?
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_193595940
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 19:46 schreef blomke het volgende:

[..]

Daar zijn i.d.d. diverse voorbeelden van, DSB klanten kunnen erover meepraten.
Afgezien daarvan, als je een niet al te beroerde hypotheek hebt gekozen en de tent sluit of kapt ermee, kan je toch naar een andere hypotheeknemer switchen? Ga je alsnog naar de ING of MoneYou?
Je financiële situatie moet dat dan wel toelaten op dat moment, aan de hand van de dan geldende regels. En dat is nu precies waar veel DSB klanten op vast lopen dankzij de 125% hypotheek aan 7 jaarsalarissen.
pi_193597524
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 19:42 schreef blomke het volgende:

[..]

Als ik zo hun sites bekijk, zijn ze iets van 0,10 - 0,15% lager. Op een hypotheek van 2 ton, is dat ¤200 -¤300 / jaar.

Wat me verder opvalt, is dat sommige verstrekkers, bepaalde RVP's niet aanbieden, bij Bijbouwe bijv., kan je als nieuwkomer, de RVP's <= 10 jaars niet kiezen. Groot nadeel i.m.o.

Maar het grootste nadeel vind ik, als dergelijke partijen, je verplicht naar een hypotheekadviseur verwijzen. Mijn eerste adviesvoorwaarde is altijd: execution only.
waarom execution only? dan moet je wel behoorlijk veel verstand hebben van alle ins en outs van hypotheken, lijkt me...
pi_193597580
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 10:16 schreef kipje123 het volgende:
1) waarom execution only?
2) dan moet je wel behoorlijk veel verstand hebben van alle ins en outs van hypotheken, lijkt me...
1) De laagste kosten en de minste moeite,
2) Hypotheekadviseurs doen alsof hypotheekverstrekkers domme mensen zijn die "door de bomen het bos niet meer zien". In feite is de keuze heel beperkt geworden sinds 2013.

Ik heb voor de gein een kennistest afgelegd bij MoneYou, verplicht voor de offerte aanvraag van een "execution only" hypotheek. Slaagde met 100% score, de materie is de eenvoud zelve.

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 12-06-2020 10:28:40 ]
pi_193597799
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 19:15 schreef RamboDirk het volgende:

[..]

Klopt, want die zijn totaal niet gedreven door salestargets en provisie. Die vertellen altijd het eerlijke verhaal :')
Inderdaad daar heb je gelijk in.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_193597839
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 10:19 schreef blomke het volgende:

[..]

1) De laagste kosten en de minste moeite,
2) Hypotheekadviseurs doen alsof hypotheekverstrekkers domme mensen zijn die "door de bomen het bos niet meer zien". In feite is de keuze heel beperkt geworden sinds 2013.

Ik heb voor de gein een kennistest afgelegd bij MoneYou, verplicht voor de offerte aanvraag van een "execution only" hypotheek. Slaagde met 100% score, de materie is de eenvoud zelve.
Iedereen die groep 8 heeft gehaald kan dit inderdaad bij een recht toe rechtaan hypotheek.
Bij een iets andere situatie is het iets lastiger, maar met een mbo papiertje is dat ook te doen.

Het vraagstuk is niet of iemand het kan maar if iemand het wil. Een beetje zzper kan beter werken in die tijd, dan verdiend die meer.
pi_193598106
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 10:38 schreef sjorsie1982 het volgende:
Een beetje zzper kan beter werken in die tijd, dan verdiendt die meer.
Een hypotheekadviseur rekent pak em beet ¤2000,- voor een halve dag administratief werk misschien?
Bijzondere "beetje ZZP-er" die ¤500/uur rekent én vangt, tenzij die ZZP-er hypotheekadviseur is natuurlijk O-) .
pi_193598746
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 10:54 schreef blomke het volgende:

[..]

Een hypotheekadviseur rekent pak em beet ¤2000,- voor een halve dag administratief werk misschien?
Bijzondere "beetje ZZP-er" die ¤500/uur rekent én vangt, tenzij die ZZP-er hypotheekadviseur is natuurlijk O-) .
Nee joh....
Een hypotheek kost tussen de 10-20 uur aan werk om geen gezeik van de afm na afloop te krijgen
pi_193599024
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 10:54 schreef blomke het volgende:

[..]

Er kan hier werkelijk nooit één vraag over hypotheken gesteld worden zonder dat en je kruistocht tegen hypotheekadviseurs het volledig overnemen hè...
pi_193599519
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 19:15 schreef RamboDirk het volgende:

[..]

Een onafhankelijk hypotheekadviseur dan ;) Als je bij een beetje net makelaarskantoor gaat die zaken met een groot scala aan hypotheekverstrekkers doen (daar moeten ze verplicht verslag over uitbrengen) dan zorgt de adviseur er echt wel voor dat je de hypotheek krijgt die het beste bij je aansluit.

Ik snap dat het makkelijk is om er sceptisch over te zijn.
pi_193599538
Ik heb mijn adviseur op uurbasis betaald, het standaard pakket was daar 2500 euro en mij heeft het maar 700 euro gekost voor het hele traject, vind ik best netjes :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')