abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 11 juni 2020 @ 12:44:18 #1
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_193582102
quote:
Discussie barst los over toekomst beeld JP Coen in Hoorn: ’held’ of ’massamoordenaar’

Het idee van GroenLinks in Hoorn om de discussie te heropenen over het standbeeld van VOC-gouverneur Jan Pieterszoon Coen op de Roode Steen, naar aanleiding van de wereldwijde acties tegen standbeelden van omstreden historische figuren, heeft in de stad al een stortvloed aan reacties opgeleverd. Die variëren grof gezegd van ’Blijf af van onze held en laat het beeld staan!’ tot ’Coen was een massamoordenaar en dat beeld moet per direct weg!’

De oogst van een rondje langs verschillende Facebookpagina’s levert een bonte verzameling van meningen op.

Marjolijn Stam-Nierop vindt dat het hier gaat om ’geschiedenis die bij Hoorn hoort, of iedereen het nou leuk vindt of niet. De geschiedenis kun je niet ongedaan maken door weghalen van standbeelden of veranderen van straatnamen’.

Edith van Walsum vindt ook dat we van het verleden, van de geschiedenis kunnen leren. ’Overal is onrecht in vele vormen. Laten wij het anders doen, beter. Zonder al die haat. Ook van kunst blijf je af. Anders moet je over de hele wereld vele kunstwerken in gruzelementen slaan’.

Lucienne Naber vindt daarentegen dat de geschiedenis met de goede en slechte kanten ook doorgegeven kan worden via educatie en andere middelen. ’Daarom vind ik dat dit heerschap en zijn bedenkelijke geschiedenis in het museum thuishoort en niet meer anno 2020 op het plein’.

Toelichting
Renata Gravendijk is tegen het verwijderen. ’Hij hoort nu eenmaal tot onze geschiedenis. Als man en als beeld. Op de sokkel is er nu toelichting geplaatst en dat is wat mij betreft voldoende. Het beeld verwijderen, daarmee verwijder je niet de geschiedenis maar verhul je die. Dit beeld vertelt nu het juiste verhaal.’

Marc van Dijk reageerde namens de DRP (De Realistische Partij), die met een zetel in de gemeenteraad zit: ’DRP zal ervoor strijden dat J.P. Coen, een van de prachtigste Rijksmonumenten binnen de Hoornse gemeentegrens, blijft staan waar het staat!’

Hij vindt dat GroenLinks buitenlandse problematiek naar Nederland wil ’importeren’, die hier ’in een heel ander perspectief dient te worden geplaatst’. Een poll die hij maakte op het Hoorns/Westfries discussieplatform op Facebook trok een overweldigende meerderheid voor ’Het moet blijven zoals het nu is’.

Rellen
Ook anderen betreuren dat GroenLinks de ’eeuwige discussie’ over Coen juist nu oprakelt. Benno Ellerbroek is bang voor de gevolgen. ’Waarom dit doen, in tijden waar demonstraties in rellen kunnen eindigen zo je stadje in het nieuws zetten, terwijl je een aantal jaren terug akkoord ging met de geplaatste tekst op de sokkel?’.

Robert Vinkenborg, voorman van gemeenteraadsfractie HOP, vindt dat het beeld van Coen moet blijven. Hij haalt oud-burgemeester Pierre Janssens aan, die in 2013 in het NHD liet optekenen dat het handelen van Coen moet worden gezien in het licht van begin zeventiende eeuw.

Het stichten van een handelsrijk, zoals Coen namens de VOC moest doen in de Oost, kost altijd bloed en tranen, schreef Janssens. ’De Nederlandse staat heeft met piraterij en pure machtspolitiek zijn positie lang moeten veiligstellen. Als je wil voorkomen dat iemand denkt dat dat sprookjes waren, moet je vooral het standbeeld van Coen op zijn centrale plaats laten staan’.

Vinkenborg vindt dat Coen ook veel vertelt over de negentiende eeuw, ’toen we kennelijk behoefte hadden aan dit soort helden en het beeld werd geplaatst’. Hij voorziet, als het beeld weggaat, een discussie over de monumenten van de West-Indische Compagnie in Hoorn: ’Dat waren de slavendrijvers. En daar ben ik niet trots op. Maar juist aan de hand van die monumenten kunnen we de geschiedenis vertellen’.

Glazen sokkel
Matthijs Wolff maakte in 2011 samen met Cees Franke een plan voor een glazen ’hufterproof’ constructie rond het monument. Die glazen sokkel zou in vier talen (waaronder Indonesisch) moeten worden voorzien van de beknopte geschiedenis en de evolutie van meningen hierover.

’JP Coen was geen held. JP Coen heeft voor Hoorn wel voor veel rijkdom gezorgd. Dat op zich is geen reden om iemand te vereren. Maar weet je, er is in Hoorn ook helemaal niemand meer die JP Coen eert of vereert. Het standbeeld is een cultuurhistorisch ding, dat een verhaal bij zich draagt dat verteld moet worden. Dat doe je het beste als-ie erbij is.’

Destijds ging de glazen sokkel niet door, omdat de gemeenteraad koos voor een bordje met tekst en een verwijzing via een QR-code naar een site met informatie over Coen. Wolff vindt het tijd om het plan voor de glasconstructie nogmaals serieus te bekijken. ’Kijk met een transparante blik vanuit het heden naar het verleden. Zodat we leren, in plaats van te polariseren en te pakken wat ons goeddunkt’.

Waar Cees Franke inmiddels vindt dat ’een controversiële figuur als Coen niet op ons mooiste plein in Hoorn thuishoort’, stelt Wolff dat ’het duidelijkste monument, dat de hele geschiedenis aan een ieder kan vertellen, juist niet naar een achteraf plekje moet worden verbannen’.

Foute gast
’JP weg ermee’, schrijft José Verdonk. ’Het is een eerbetoon aan een hele foute gast. Hoeft niet meer, hij heeft zijn tijd gehad. Zet het in de tuin van het museum, met een goede uitleg erbij. Ja, we danken de welvaart van Hoorn en omstreken eraan, maar dat doet niets af aan het feit dat het geen held was, maar een massamoordenaar’.

Peter de Greeuw Sr. vindt dat er iets moet gebeuren. ’Het is en blijft een moeilijk onderwerp. Hoe de uitslag ook zal zijn, er zijn altijd mensen die zich gekrenkt zullen voelen. (...) Dat de huidige weelde voor een deel te danken is aan mensen, pioniers, zoals JP Coen en Michiel de Ruyter, is niet te ontkennen. Maar om daar nu een standbeeld voor intact te houden? Als echt veel mensen daar moeite mee hebben, is het niet meer dan democratisch dat dit beeld verdwijnt. Persoonlijk ben ik niet tegen het handhaven van het beeld maar dan óf met uitgebreide, kritische, informatie over zijn goede en slechte daden óf een plek in, bijvoorbeeld, de museumtuin.’

Naomie Mamadeus vindt standbeelden geen objectieve manier om historie over te brengen, omdat die gemaakt zijn ter verering en dat bij Coen niet op zijn plaats is. ’JP staat symbool voor een bloederig slavenverleden en is daarmee een herinnering aan een vreselijke tijd’.

https://www.noordhollands(...)d-of-massamoordenaar
--------------
De beeldenstorm in Nederland gaat ook beginnen.......
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_193582170
Goed idee jongens laten we beginnen met Mandela. Of gaat het nu juist even niet om het kleurtje? ;)
Zonder wrijving geen glans
pi_193582189
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 12:47 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Goed idee jongens laten we beginnen met Mandela. Of gaat het nu juist even niet om het kleurtje? ;)
Hij was een terrorist en werd later een groot staatsman....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_193582219
quote:
De oogst van een rondje langs verschillende Facebookpagina’s
De journalistieke versie van "dat hep op faceboek gestaan!" moet ook maar eens verdwijnen.
pi_193582223
Zowiezo standbeelden... Wat een ontzettend achterhaalde traditie... Haal ze allemaal weg dan heb je ook geen gezeik en dan levert het brons ook nog iets op.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_193582255
quote:
tegen het verwijderen. ’Hij hoort nu eenmaal tot onze geschiedenis. Als man en als beeld. Op de sokkel is er nu toelichting geplaatst en dat is wat mij betreft voldoende. Het beeld verwijderen, daarmee verwijder je niet de geschiedenis maar verhul je die. Dit beeld vertelt nu het juiste verhaal.’
Dit dus. Of moeten we Lelystad ook van naam veranderen omdat Lely nogal een vernietiger van natuur blijkt te zijn?
pi_193582269
quote:
Dat laatste.
pi_193582312
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 12:52 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Dit dus. Of moeten we Lelystad ook van naam veranderen omdat Lely nogal een vernietiger van natuur blijkt te zijn?
Af en toe een naamsverandering in verband met voortschrijdend inzicht kan geen kwaad.
pi_193582377
Tsja, je kon erop wachten. Daar hoef je geen helderziende voor te zijn. Een kind kan de was doen.
West-Melanesia
  Moderator / Redactie Sport donderdag 11 juni 2020 @ 13:01:58 #10
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_193582423
Goed... dat standbeeld in Engeland, daar viel wel wat over te zeggen, gezien de persoon in kwestie echt puur verdiende aan slavenhandel, maar dit... nu begint het overdrijven pas echt.

Dankjewel Amerika voor het wederom besmetten van de wereld met je onzin.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_193582550
quote:
Mandela? Wat dacht je van alle islamitische uitingen in het westen? Mohammed had ook slaven, Mohammed is ook een massamoordenaar. En islamitische aanslagen vinden in deze tijd nog plaats, niet het gejengel over zaken die honderden jaren geleden zijn gebeurd. Heb je je kinderen van straat moeten schrapen uit naam van die ideologie zie je op elke hoek van de straat wel weer een uiting van die ideologie. Maar die woede en dat verdriet is racisme. Ondertussen tiert de slavernij in die ideologie nog goed, en valt het aantal doden in naam van die die ideologie een heel stuk hoger uit dan de dode slaven door blanke slavendrijvers. Volgens de linkse redenatie kan het niet anders dat we alle uitingen van die ideologie uit het straatbeeld verwijderen, of gaan ze weer iedereen overtuigen van hun dubbele standaarden?

Eens zien hoe dat stand gaat houden.
pi_193582555
Wat moeten we dadelijk doen met alle wetenschappers die meegeholpen hebben aan de uitvinding van raketten en nucleaire wapens waarmee veel meer doden veroorzaakt zijn dan deze oudere historisch relevante mensen?
pi_193582613
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 13:01 schreef Nattekat het volgende:
Goed... dat standbeeld in Engeland, daar viel wel wat over te zeggen, gezien de persoon in kwestie echt puur verdiende aan slavenhandel, maar dit... nu begint het overdrijven pas echt.

Nee dan is Coen toch wat erger dan een slavenhandelaartje.
West-Melanesia
pi_193582669
quote:
Dat de huidige weelde voor een deel te danken is aan mensen, pioniers, zoals JP Coen en Michiel de Ruyter, is niet te ontkennen.
Wat dacht je van de huidige vrijheid en gelijkheid, de normen waaraan nu het verleden getoetst wordt? Het verband met de huidige weelde is een stuk minder concreet.

Sowieso is dat een jaren 80 discussie. Het is nou niet bepaald een geheim dat hij wat bruusk was. Ik stel voor het monument te laten beschermen door de Van Heutszcompagnie.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_193582670
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 13:09 schreef Basp1 het volgende:
Wat moeten we dadelijk doen met alle wetenschappers die meegeholpen hebben aan de uitvinding van raketten en nucleaire wapens waarmee veel meer doden veroorzaakt zijn dan deze oudere historisch relevante mensen?
Daar is het nog te vroeg voor
pi_193582721
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 13:15 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Wat dacht je van de huidige vrijheid en gelijkheid, de normen waaraan nu het verleden getoetst wordt? Het verband met de huidige weelde is een stuk minder concreet.

Sowieso is dat een jaren 80 discussie. Het is nou niet bepaald een geheim dat hij wat bruusk was. Ik stel voor het monument te laten beschermen door de Van Heutszcompagnie.
Een mooi plekje in de museumtuin zoals Peter de Greeuw Sr voorstelt lijkt mij een mooie oplossing.
West-Melanesia
  donderdag 11 juni 2020 @ 13:19:02 #17
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_193582745
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 13:18 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Een mooi plekje in de museumtuin zoals Peter de Greeuw Sr voorstelt lijkt mij een mooie oplossing.
Hij staat al voor de deur van het museum. Waarom niet laten staan?
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_193582766
Al die misdaden die in naam van Jezus Christus zijn gepleegd, die beelden kunnen eigenlijk ook niet meer.
"Roken is slecht. Vooral voor de gordijnen." - Willem van Hanegem
  donderdag 11 juni 2020 @ 13:20:46 #19
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_193582797
Gewoon laten staan dat beeld
pi_193582807
quote:
6s.gif Op donderdag 11 juni 2020 13:19 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

Hij staat al voor de deur van het museum. Waarom niet laten staan?
Zie OP
West-Melanesia
pi_193582823
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 13:19 schreef Knurft-Zork3 het volgende:
Al die misdaden die in naam van Jezus Christus zijn gepleegd, die beelden kunnen eigenlijk ook niet meer.
:')
West-Melanesia
  Moderator / Redactie Sport donderdag 11 juni 2020 @ 13:23:20 #22
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_193582848
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 13:13 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Nee dan is Coen toch wat erger dan een slavenhandelaartje.
Die slavenhandelaar heeft niks bereikt in het leven, behalve leuk geld verdienen aan de slavenhandel, terwijl Coen toch naast een behoorlijk duister hoofdstuk nog veel meer heeft gedaan om Nederland op de kaart te zetten tussen de grote Europese landen.

Zeker niet de beste persoon die de VOC heeft voortgebracht, maar geschiedenis uitwissen omdat het je niet aan staat is een glijdende schaal waar je gewoon niet aan moet beginnen.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  donderdag 11 juni 2020 @ 13:24:16 #23
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_193582865
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 13:21 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Zie OP
HIJ STAAT AL VOOR EEN FUCKING MUSEUM!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  donderdag 11 juni 2020 @ 13:24:27 #24
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_193582868
Als je hieraan begint is de vraag waar de grens ligt. Wanneer is iemand zo vrij van zonden dat er geen spreekwoordelijke stenen naar gegooid hoeven te worden.

Koningin Wilhelmina, was als staatshoofd medeverantwoordelijk voor kolonialisme in het Koninkrijk der Nederlanden en de gruwelen die daar plaatsvonden.

Willem Drees was Premier tijdens de politionele acties en zodoende ook verantwoordelijk voor koloniale onderdrukking

Joop den Uyl was premier toen de treinkapingen op gewelddadige wijze werden beëindigd. Volgens sommigen had dit niet zo gemogen en is Joop dus ook verantwoordelijk voor de doden die daarbij vielen.

Ik chargeer hiermee natuurlijk, maar ik wil aangeven dat inzichten omtrent personen altijd kunnen veranderen en dat het niet duidelijk is waar het einde ligt als er begonnen wordt met het verwijderen van standbeelden.
Non possumus non loqui
pi_193582898
Slopen!
Allah Al Watan Al Malik
  donderdag 11 juni 2020 @ 13:25:42 #26
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_193582901
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 13:09 schreef Basp1 het volgende:
De Von Braunstraat in Krommenie is al van naam veranderd in Ruimtevaartlaan
https://www.quest.nl/maat(...)traatnamen-gedonder/
Non possumus non loqui
pi_193582993
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 13:23 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Die slavenhandelaar heeft niks bereikt in het leven, behalve leuk geld verdienen aan de slavenhandel, terwijl Coen toch naast een behoorlijk duister hoofdstuk nog veel meer heeft gedaan om Nederland op de kaart te zetten tussen de grote Europese landen.

Zeker niet de beste persoon die de VOC heeft voortgebracht, maar geschiedenis uitwissen omdat het je niet aan staat is een glijdende schaal waar je gewoon niet aan moet beginnen.
Met een standbeeld verwijderen wis je geen geschiedenis. Hij kan trouwens zoveel voor Nederland gedaan hebben, maar dat is niet zo relevant i.t.t. zijn beruchte daad.
West-Melanesia
pi_193582999
quote:
6s.gif Op donderdag 11 juni 2020 13:24 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

HIJ STAAT AL VOOR EEN FUCKING MUSEUM!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Zie OP
West-Melanesia
pi_193583011
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 13:23 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Van geschiedenis wissen is geen sprake, dat wil niemand, behalve wat onbetekenisvolle hippies.

Geschiedenis veranderen is al vaker gebeurt zoals dat je leert op school dat mensen dachten dat de aarde plat was in de middeleeuwen. Hooguit de plebs dachten dat, maar dat kwam omdat ze niet beter wisten. De oude grieken wisten al dat de aarde rond was.
Nog een voorbeeld is het verhaal dat vikingen 2 hoornen op hun helm hadden. Dit is niet waar maar wordt nog steeds zo onderwezen. Dit is bedacht omdat ze dan lijken op duivels.

Zo zou zijn er zat voorbeelden van geschiedsvervalsingen. Af en toe verversen met voortschrijdend inzicht kan geen kwaad.
Het kan geen kwaad om wat anders naar sommige verhalen en personen te kijken.

[ Bericht 13% gewijzigd door sjorsie1982 op 11-06-2020 13:38:34 ]
  donderdag 11 juni 2020 @ 13:32:58 #30
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_193583037
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 13:30 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Zie OP
Er is al een bord met informatie over zijn goede en slechte kanten. En hij staat voor de deur van een museum. Dus ik zie niet in waarom hij niet kan blijven staan.
pi_193583048
Je zult zien dat het racisme direct zal afnemen als deze beelden worden verwijderd!
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_193583056
quote:
6s.gif Op donderdag 11 juni 2020 13:32 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

Er is al een bord met informatie over zijn goede en slechte kanten. En hij staat voor de deur van een museum. Dus ik zie niet in waarom hij niet kan blijven staan.
Naja, nogmaals zie “redenen” OP
West-Melanesia
pi_193583057
Die discussie barst niet los, die is doelbewust aangezwengeld.

Dat is heel wat anders.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  donderdag 11 juni 2020 @ 13:34:53 #34
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_193583071
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 13:33 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Naja, nogmaals zie “redenen” OP
Kan je ook zelf redenen geven? Of ben je daar te dom voor?
  Moderator / Redactie Sport donderdag 11 juni 2020 @ 13:35:17 #35
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_193583076
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 13:30 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Met een standbeeld verwijderen wis je geen geschiedenis. Hij kan trouwens zoveel voor Nederland gedaan hebben, maar dat is niet zo relevant i.t.t. zijn beruchte daad.
Het is de eerste stap, en dit is gewoon een weg die niet ingeslagen moet worden.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_193583085
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 13:33 schreef ThePlaneteer het volgende:
Je zult zien dat het racisme direct zal afnemen als deze beelden worden verwijderd!
Het stel mensen denk ik in iedere geval gerust, wetende dat bepaalde controversiële (dat is nog zacht uitgedrukt) figuren niet meer in het openbaar geëerd worden. Daar valt wat voor te zeggen.
West-Melanesia
pi_193583099
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 13:35 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Het is de eerste stap, en dit is gewoon een weg die niet ingeslagen moet worden.
Dit dus.
vosss is de naam,
  donderdag 11 juni 2020 @ 13:36:43 #38
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_193583102
Het volgende gaat over straatnamen, dus dit heeft er zijdelings mee te maken, maar ik wil toch even laten zien wat mijns inziens typerend is in deze discussie

Witte de Withstraat in verschillende steden
In verschillende grote steden in Nederland kennen we een Witte de Withstraat. In een aantal van die steden, waaronder in Eindhoven, kwam er mede door de actiegroep De Grauwe Eeuw en buurtbewoners een discussie op gang. Witte de With (1599-1658) was een bekend persoon uit de Gouden Eeuw. Hij was bewindvoerder bij de VOC en WIC en leverde een belangrijke bijdrage aan de verovering van de Zilvervloot van Piet Hein. Maar Witte de With had ook een belangrijke rol in de kolonisatie van Indië. De gemeente Eindhoven besloot de straatnaam op initiatief van burgers te veranderen in Barbarosstraat, vernoemd naar Barbarossa, een Turkse admiraal, ook een kaper die in verband wordt gebracht met slavenhandel. Een Turkse admiraal vond de gemeente een goede keuze, gezien de nieuwe samenstelling van de wijk. Echter is niet iedereen het hier mee eens en is er dus een nieuwe discussie ontstaan. In Den Haag, waar ook ophef over de Witte de Withstraat was, werd de straatnaam niet veranderd.

Bron:
https://isgeschiedenis.nl(...)-ter-discussie-staan
Non possumus non loqui
  donderdag 11 juni 2020 @ 13:36:58 #39
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_193583104
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 13:35 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Het stel mensen denk ik in iedere geval gerust, wetende dat bepaalde controversiële (dat is nog zacht uitgedrukt) figuren niet meer in het openbaar geëerd worden. Daar valt wat voor te zeggen.
Oohja, iedereen eert hem inderdaad. Elke dag staan er mensen met hun rechterarm in de lucht voor dat standbeeld.

Het is gewoon een stukje Nederlandse geschiedenis wat er staat.
pi_193583106
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 13:35 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Alle controverse uit de wereld verwijderen zodat we allemaal in een veilige bubbel kunnen leven waarin niemand meer kan worden gekwetst *;
pi_193583107
quote:

[..]

Er is eigenlijk niks mis mee. De openbare verering verdwijnt, het beeld wordt verplaats naar de achtergrond.
West-Melanesia
  Moderator / Redactie Sport donderdag 11 juni 2020 @ 13:38:50 #42
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_193583131
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 13:37 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Er is eigenlijk niks mis mee. De openbare verering verdwijnt, het beeld wordt verplaats naar de achtergrond.
Het is een glijdende schaal, zodra je dit doet ligt de weg open voor verdere uitwissingen van de geschiedenis. Gewoon niet doen, klaar.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  donderdag 11 juni 2020 @ 13:38:59 #43
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_193583133
Deze sketch van Koot en Bie dateert van 1980. Zij waren hun tijd werkelijk ver vooruit
Non possumus non loqui
pi_193583139
quote:

[..]

Nee hoor
pi_193583150
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 13:37 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]

Alle controverse uit de wereld verwijderen zodat we allemaal in een veilige bubbel kunnen leven waarin niemand meer kan worden gekwetst *;
Controversiële vereringen stopzetten heb ik niet echt problemen mee. Geen idee hoe een veilige bubbel ontstaat na verwijderen van een beeld.
West-Melanesia
pi_193583155
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 13:38 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Het is een glijdende schaal, zodra je dit doet ligt de weg open voor verdere uitwissingen van de geschiedenis. Gewoon niet doen, klaar.
Er wordt niks gewist
pi_193583162
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 13:38 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Geschiedenis wordt niet gewist. Dat leren we op school en in musea. Het beeld wordt gewoon verplaatst.
West-Melanesia
pi_193583174
quote:
6s.gif Op donderdag 11 juni 2020 13:36 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

Oohja, iedereen eert hem inderdaad. Elke dag staan er mensen met hun rechterarm in de lucht voor dat standbeeld.

Dat is niet het idee van een standbeeld anders zou er ook wel 1 staan van mijn opa
  Moderator / Redactie Sport donderdag 11 juni 2020 @ 13:41:36 #49
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_193583175
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 13:39 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Controversiële vereringen stopzetten heb ik niet echt problemen mee. Geen idee hoe een veilige bubbel ontstaat na verwijderen van een beeld.
Je zegt het al "controversieel". In andere woorden: volgens mijn persoonlijke mening. En dat is dus precies de reden om er helemaal niks mee te doen.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_193583180
quote:
3s.gif Op donderdag 11 juni 2020 13:33 schreef vosss het volgende:
Die discussie barst niet los, die is doelbewust aangezwengeld.

Dat is heel wat anders.
dit.
pi_193583187
Gewoon Hoorn vermijden :). Maw laat de inwoners van Hoorn maar zelf bepalen of het verplaats moet worden.
pi_193583188
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 13:39 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Wat is er mis met controversie?
pi_193583189
quote:
6s.gif Op donderdag 11 juni 2020 13:36 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

Een standbeeld wordt van jou gemaakt als eerbetoon. Ik zie geen mensen elke dag voor het standbeeld staand met handen in de lucht om hem te vereren. Dat verzin je zelf.
West-Melanesia
pi_193583219
quote:
6s.gif Op donderdag 11 juni 2020 13:32 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

Het idee van een standbeeld is dat die persoon belangrijk was. Hie zou je tegen een beeld van stalin zijn met een bordje erbij? Of van de moordenaar van fortyun met een bordje erbij?
pi_193583226
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 13:36 schreef Knip het volgende:
Het volgende gaat over straatnamen, dus dit heeft er zijdelings mee te maken, maar ik wil toch even laten zien wat mijns inziens typerend is in deze discussie

Witte de Withstraat in verschillende steden
In verschillende grote steden in Nederland kennen we een Witte de Withstraat. In een aantal van die steden, waaronder in Eindhoven, kwam er mede door de actiegroep De Grauwe Eeuw en buurtbewoners een discussie op gang. Witte de With (1599-1658) was een bekend persoon uit de Gouden Eeuw. Hij was bewindvoerder bij de VOC en WIC en leverde een belangrijke bijdrage aan de verovering van de Zilvervloot van Piet Hein. Maar Witte de With had ook een belangrijke rol in de kolonisatie van Indië. De gemeente Eindhoven besloot de straatnaam op initiatief van burgers te veranderen in Barbarosstraat, vernoemd naar Barbarossa, een Turkse admiraal, ook een kaper die in verband wordt gebracht met slavenhandel. Een Turkse admiraal vond de gemeente een goede keuze, gezien de nieuwe samenstelling van de wijk. Echter is niet iedereen het hier mee eens en is er dus een nieuwe discussie ontstaan. In Den Haag, waar ook ophef over de Witte de Withstraat was, werd de straatnaam niet veranderd.

Bron:
https://isgeschiedenis.nl(...)-ter-discussie-staan
8)7
vosss is de naam,
pi_193583228
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 13:41 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Je zegt het al "controversieel". In andere woorden: volgens mijn persoonlijke mening. En dat is dus precies de reden om er helemaal niks mee te doen.
Reden genoeg tot twijfel toch?
West-Melanesia
pi_193583253
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 13:42 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]

Wat is er mis met controversie?
Behoorlijk wat als het om het vermoorden van duizenden vrouwen en kinderen binnen enkele minuten gaat.
West-Melanesia
  Moderator / Redactie Sport donderdag 11 juni 2020 @ 13:46:00 #58
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_193583256
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 13:44 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Reden genoeg tot twijfel toch?
Je mag er best wat over vinden, maar het is en blijft jouw persoonlijke mening. Dat betekent niet dat het automatisch de enige juiste mening is en dat ie maar weggehaald moet worden.

Het is vooral belangrijk om niet te vergeten wat deze mensen hebben geflikt in hun leven en hoe het zich verhoudt in de toendaagse denkwijze.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_193583280
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 13:46 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Nee hoor
Jawel.
vosss is de naam,
  donderdag 11 juni 2020 @ 13:48:37 #60
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_193583302
quote:
1s.gif Op donderdag 11 juni 2020 12:51 schreef sjorsie1982 het volgende:
Zowiezo standbeelden... Wat een ontzettend achterhaalde traditie... Haal ze allemaal weg dan heb je ook geen gezeik en dan levert het brons ook nog iets op.
Vind je ze niet mooi dan? Ik vind ze statig.
pi_193583306
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 13:46 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Je mag er best wat over vinden, maar het is en blijft jouw persoonlijke mening. Dat betekent niet dat het automatisch de enige juiste mening is en dat ie maar weggehaald moet worden.

Het is vooral belangrijk om niet te vergeten wat deze mensen hebben geflikt in hun leven en hoe het zich verhoudt in de toendaagse denkwijze.
Hij heeft de daad begaan. Dat is waar het om draait. Al het goede wat hij heeft gedaan is allemaal niet zo relevant, dat valt allemaal in het niet. Het zou ook raar zijn om een standbeeld van Hitler neer te zetten omdat hij op een aantal punten in de geschiedenis belangrijk is geweest voor Duitsland.
West-Melanesia
  donderdag 11 juni 2020 @ 13:50:28 #62
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_193583341
Dag Coentunnel, 't was zo'n leuke versier zin....
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
pi_193583354
quote:
1s.gif Op donderdag 11 juni 2020 13:48 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Vind je ze niet mooi dan? Ik vind ze statig.
Nee. Ik vind het verspilling van materiaal en geld en ouderwets van een tijd waarin er nog een fototoestel was.
pi_193583360
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 13:49 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Nikonlover haar achtergrond is blauw. Zij is begonnen.
Zij plaatst een link waarin men spreekt over een losgebarste discussie. Een discussie die niet losgebarsten is, maar doelbewust aangezwengeld is door groenlinks.

Hoe jij daar vervolgens in jouw hoofd van maakt dat TS die discussie aangezwengeld heeft is mij een compleet raadsel. 8)7
vosss is de naam,
pi_193583376
Zij is het topic begonnen, maar niet de zogenaamde losgebarsten discussie!!!!
vosss is de naam,
pi_193583396
quote:
3s.gif Op donderdag 11 juni 2020 13:51 schreef vosss het volgende:

[..]

Zij plaatst een link waarin men spreekt over een losgebarste discussie. Een discussie die niet losgebarsten is, maar doelbewust aangezwengeld is door groenlinks.

Hoe jij daar vervolgens in jouw hoofd van maakt dat TS die discussie aangezwengeld heeft is mij een compleet raadsel. 8)7
Weet ik, maar wat ik zeg kan ook. Op fok is zij de discussie begonnen door er een topic te openen. Maarja boeie, je hoeft het niet zo serieus te namen. Groenlinks is begonnen.
West-Melanesia
pi_193583417
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 13:01 schreef Nattekat het volgende:

JP Coen nam ook mensen gevangen die als slaaf moesten werken of verkocht werden.
En niet te vergeten de slachtpartij op de Banda-eilanden, de stad Jajacarta inpikken, de bewoners verdrijven en hoeveel doden in deze rooftocht?
pi_193583429
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 13:54 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Weet ik, maar wat ik zeg kan ook. Op fok is zij de discussie begonnen door er een topic te openen. Maarja boeie, je hoeft het niet zo serieus te namen. Groenlinks is begonnen.
Het leek me nogal evident dat ik met mijn eerdere reactie verwees naar het artikel en niet naar TS.
vosss is de naam,
  donderdag 11 juni 2020 @ 13:55:39 #69
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_193583433
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 13:52 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Nee vertrek zelf als je niet als een volwassen persoon kan discussiëren.
Jij discussiert niet. Als je dit soort antwoorden geeft "zie OP", dan is dat geen discussie. Jij bent degene die niet als een volwassen persoon een discussie kan voeren.

En vervolgens kom je met achterlijke beschuldigingen. Gek he dat ik nu boos ben.

Je zit alleen maar te stoken en te zuigen op FOK!
  donderdag 11 juni 2020 @ 13:56:03 #70
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_193583442
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 13:48 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Hij heeft de daad begaan. Dat is waar het om draait. Al het goede wat hij heeft gedaan is allemaal niet zo relevant, dat valt allemaal in het niet. Het zou ook raar zijn om een standbeeld van Hitler neer te zetten omdat hij op een aantal punten in de geschiedenis belangrijk is geweest voor Duitsland.
Met zo’n instelling kun jij als kind maar beter nooit een snoepje gejat hebben in een winkel. Wie weet wordt dat ooit nog eens tegen je gebruikt om al je goede daden uit te wissen.

Even ter verduidelijking want anders ga je denk ik weer helemaal over de zeik. Het gaat om het principe dat je hier neerzet. Dat je slechte daden je goede daden uitwissen. Niet dat massamoord en een snoepje stelen gelijk zijn.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_193583461
We zetten er een beeld van Winnie Mandela die een tiener laat doodmartelen,
pi_193583469
quote:
6s.gif Op donderdag 11 juni 2020 13:55 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

Jij discussiert niet. Als je dit soort antwoorden geeft "zie OP", dan is dat geen discussie. Jij bent degene die niet als een volwassen persoon een discussie kan voeren.

En vervolgens kom je met achterlijke beschuldigingen. Gek he dat ik nu boos ben.

Je zit alleen maar te stoken en te zuigen op FOK!
Je vraagt naar redenen die gewoon in de OP staan. Je vraagt dus naar de bekende weg, daarom hoef je nog niet boos te worden.
West-Melanesia
  donderdag 11 juni 2020 @ 13:58:24 #73
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_193583481
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 13:57 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Je vraagt naar redenen die gewoon in de OP staan. Je vraagt dus naar de bekende weg, daarom hoef je nog niet boos te worden.
Tuurlijk joh. DOEI!!!!! :W

Ik ga je blokkeren, dan hoef ik die achterlijk kut posts van jou niet meer te lezen.
pi_193583482
quote:
7s.gif Op donderdag 11 juni 2020 13:55 schreef vosss het volgende:

[..]

Het leek me nogal evident dat ik met mijn eerdere reactie verwees naar het artikel en niet naar TS.
Duh dat begrijp ik ook wel.
West-Melanesia
pi_193583501
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 13:56 schreef nixxx het volgende:

[..]

Met zo’n instelling kun jij als kind maar beter nooit een snoepje gejat hebben in een winkel. Wie weet wordt dat ooit nog eens tegen je gebruikt om al je goede daden uit te wissen.

Even ter verduidelijking want anders ga je denk ik weer helemaal over de zeik. Het gaat om het principe dat je hier neerzet. Dat je slechte daden je goede daden uitwissen. Niet dat massamoord en een snoepje stelen gelijk zijn.
Ja precies, massamoord vergelijken met een snoepje jatten in de winkel.
West-Melanesia
pi_193583517
quote:
6s.gif Op donderdag 11 juni 2020 13:58 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

Ik ga je blokkeren, dan hoef ik die achterlijk kut posts van jou niet meer te lezen.
Nikon pik, doe een beetje rustig man! Denk aan je bloeddruk!! :*
vosss is de naam,
pi_193583518
quote:
6s.gif Op donderdag 11 juni 2020 13:58 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

Alsjeblieft doe dat.
West-Melanesia
pi_193583528
quote:
12s.gif Op donderdag 11 juni 2020 13:59 schreef vosss het volgende:

[..]

Nikon pik, doe een beetje rustig man! Denk aan je bloeddruk!! :*
Pik, ik dacht dat het een vrouw was?
West-Melanesia
pi_193583533
Prachtige ontwikkelingen. Jan Pieterszoon Coen was verantwoordelijk voor de volkerenmoord op Banda. Dit soort mensen verdienen geen standbeeld. En al helemaal niet ergens in de stad, straat. Plaats het dan in een museum.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 11 juni 2020 @ 14:00:43 #80
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_193583534
quote:

[..]

Hitler heeft niks bereikt behalve Duitsland gereed maken voor destructie. Dat een paar dingen mooi meegenomen waren is niet echt relevant.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_193583544
quote:

Het zou ook raar zijn om een standbeeld van Hitler neer te zetten omdat hij op een aantal punten in de geschiedenis belangrijk is geweest voor Duitsland.
Ik zou dat serieus helemaal niet raar vinden. Het is een belangrijk persoon in de geschiedenis geweest.
vosss is de naam,
pi_193583577
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 14:00 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Pik, ik dacht dat het een vrouw was?
Ow geen idee eigenlijk. Ik denk een vent, en als niet dan een tof wijf. Zegmaar zo eentje van one of the guys. Zou me niets verbazen als ze de kroonkurk van een flesje bier gewoon eraf bijt met haar tanden. En shag rookt.

Maargoed, dat weet ik dus allemaal niet :)
vosss is de naam,
pi_193583589
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 14:00 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Hitler heeft niks bereikt behalve Duitsland gereed maken voor destructie. Dat een paar dingen mooi meegenomen waren is niet echt relevant.
Zelf als je al wat bereikt hebt is dat nog steeds niet relevant. De verkeerde daad, daar wordt je op afgerekend, zoals dus nu het geval is. Het is geen klein misdrijfje, anders was er nooit een discussie losgebarsten.
West-Melanesia
  donderdag 11 juni 2020 @ 14:04:55 #84
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_193583601
quote:
7s.gif Op donderdag 11 juni 2020 14:01 schreef vosss het volgende:

[..]

Ik zou dat serieus helemaal niet raar vinden. Het is een belangrijk persoon in de geschiedenis geweest.
Ik zie er ook geen problemen in. Als we er maar voor gaan waken dat het geen heilige plek voor neonazi's gaat worden.
pi_193583602
quote:
7s.gif Op donderdag 11 juni 2020 14:01 schreef vosss het volgende:

[..]

Ja daarom o.a. door personen al jou is er nu dus ook een discussie
West-Melanesia
pi_193583614
quote:
7s.gif Op donderdag 11 juni 2020 14:03 schreef vosss het volgende:

[..]

Ow geen idee eigenlijk. Ik denk een vent, en als niet dan een tof wijf. Zegmaar zo eentje van one of the guys. Zou me niets verbazen als ze de kroonkurk van een flesje bier gewoon eraf bijt met haar tanden. En shag rookt.

Maargoed, dat weet ik dus allemaal niet :)
Whaha one of the guys _O-
West-Melanesia
pi_193583620
quote:
6s.gif Op donderdag 11 juni 2020 14:04 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

Ik zie er ook geen problemen in. Als we er maar voor gaan waken dat het geen heilige plek voor neonazi's gaat worden.
Uiteraard
vosss is de naam,
pi_193583714
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 14:00 schreef theunderdog het volgende:
Prachtige ontwikkelingen. Jan Pieterszoon Coen was verantwoordelijk voor de volkerenmoord op Banda. Dit soort mensen verdienen geen standbeeld. En al helemaal niet ergens in de stad, straat. Plaats het dan in een museum.
Of voor de Chinees.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 11 juni 2020 @ 14:12:30 #89
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_193583716
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 14:04 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Zelf als je al wat bereikt hebt is dat nog steeds niet relevant. De verkeerde daad, daar wordt je op afgerekend, zoals dus nu het geval is. Het is geen klein misdrijfje, anders was er nooit een discussie losgebarsten.
Nou vind ik de twee in de verste verte niet vergelijkbaar, dus wat dat betreft gaat de vergelijking helemaal scheef.

Standbeelden zijn gewoon geschiedenis, en tenzij er een hele goede reden voor is, is er geen reden om ze weg te halen. En een mening valt daar niet onder.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_193583734
Gewoon weghalen, troep.
Allah Al Watan Al Malik
  donderdag 11 juni 2020 @ 14:15:43 #91
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_193583776
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 14:13 schreef Mutant01 het volgende:
Gewoon weghalen, troep.
Ze laten jouw posts hier toch ook staan?
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_193583786
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 14:15 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ze laten jouw posts hier toch ook staan?
Klopt, maar ik heb nog geen Fokker omgelegd.
Allah Al Watan Al Malik
  donderdag 11 juni 2020 @ 14:17:01 #93
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_193583795
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 14:16 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Klopt, maar ik heb nog geen Fokker omgelegd.
Ook dan blijft het gewoon staan, hoor.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_193583810
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 14:17 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ook dan blijft het gewoon staan, hoor.
Dat is gissen. Van deze mensen weten we in ieder geval duidelijk dat het niet allemaal lieve voorbeeldfiguurtjes waren.
Allah Al Watan Al Malik
pi_193583818
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 13:45 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Behoorlijk wat als het om het vermoorden van duizenden vrouwen en kinderen binnen enkele minuten gaat.
Er is geen controverse over het vermoorden van duizenden vrouwen en kinderen?!
Tenzij je mij 1 voorstander van kunt noemen. Wellicht moet je eens het museum bezoeken om te zien wat het hedendaagse standpunt over Coen is :)

De controverse is over het standbeeld lijkt mij.
  donderdag 11 juni 2020 @ 14:20:49 #96
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_193583869
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 14:17 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Dat is gissen. Van deze mensen weten we in ieder geval duidelijk dat het niet allemaal lieve voorbeeldfiguurtjes waren.
Niemand op deze aarde is vrij van schuld. Over 100 jaar standbeelden van overgebleven helden weghalen omdat ze toch wel vleeseters waren en dat is dan weer not done.

Gewoon lekker je hele geschiedenis in de prullenbak smijten omdat mensen er niet mee om kunnen gaan.
pi_193583870
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 14:12 schreef Nattekat het volgende:

Standbeelden zijn gewoon geschiedenis, en tenzij er een hele goede reden voor is, is er geen reden om ze weg te halen. En een mening valt daar niet onder.
Oude standbeelden is cultureel erfgoed.. en dat moet je op een geschikte plaats stallen.
JP Coen op een voetstuk zetten ter verheerlijking op een plein is onfatsoenlijk.
Stal dat beeld 50 meter verderop in het Westfries Museum. Niet ter verheerlijking, maar ter exposering van cultureel erfgoed
Een idee wat je wel eens hoort, is om andere beelden naast die foute lieden te plaatsen, om de geur van verheerlijking tegen te gaan. In dit geval, bijv het beeld van een Japanse huurling die een Bandanees onthoofd.
Ook een idee dus ^O^
  donderdag 11 juni 2020 @ 14:22:25 #98
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_193583899
Paaltjes die als grensmarkering door Anton Mussert zijn geplaatst en dus niets met politiek te maken hebben staan ook ter discussie.
https://www.gooieneemland(...)e&utm_medium=organic
Non possumus non loqui
pi_193583926
GroenLinks is een activistische partij met als doel hun idealistische visie hoe dan ook door te drukken. Dit door misbruik te maken van groepen die zich makkelijk laten gebruiken.. het creëren van chaos met een onschuldige babyface als spreekpoppetje.. Zoek maar eens op Wijnand Duyvendak.. Man man... dat je daar op stemt..
pi_193583928
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 13:22 schreef Oceanier het volgende:

[..]

:')
Zijn niet de meeste mensen in de geschiedenis omgekomen uit naam van 1 of ander religie? Waarom zouden we religies en uitingen daarvan dsan niet verbieden?
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')