Artikel gaat hier verder: https://www.gelderlander.(...)zetverlies~a3146b06/quote:Duitsland wordt nóg goedkoper: angst bij ondernemers in grensstreek voor omzetverlies
WINTERSWIJK - Boodschappen doen in Duitsland wordt nóg goedkoper nu de Duitsers het btw-tarief verlagen. Dat zal ertoe leiden dat Nederlanders vaker over de grens gaan winkelen. De politiek vreest al voor de gevolgen voor ondernemers in de grensregio.
Om de economie in de coronacrisis te stimuleren heeft Duitsland een pakket maatregelen genomen met een waarde van 130 miljard. Zo wordt het btw-tarief tijdelijk verlaagd van 19 naar 16 procent.
De btw op verse groente en fruit daalt van 7 naar 5 procent. De dalende omzetbelasting moet tot goedkopere producten leiden, zodat Duitsers geld blijven uitgeven.
Vaker over de grens winkelen
Natuurlijk zullen Nederlanders door de prijsverlagingen vaker over de grens gaan winkelen, zegt emeritus hoogleraar regionale en stedelijke economie Frans Boekema, verbonden aan de Radboud Universiteit en Tilburg University.
,,Vergelijk het maar met de benzineprijzen. Consumenten zijn prijsvolgers en zullen daar op reageren. Dat is natuurlijk ook precies de doelstelling van de btw- verlaging.”
Er zijn de laatste tijd een hoop producten van het lage tarief naar het hoge tarief verplaatst. De paar producten in het lage tarief zijn makkelijk te onthouden. Verwarrend is het niet meer. Leuker kunnen ze het niet maken, wel makkelijker.quote:Op woensdag 10 juni 2020 08:56 schreef LXIV het volgende:
In Nederland heb je het hoge en het lage BTW tarief. Ik hoorde op de radio dat dit voor mensen soms heel verwarrend was. Want konijnenvoer viel in het lage tarief en caviavoer in het hoge tarief. Als service wilde de belastingdienst dan 1 tarief invoeren van 21% voor alle goederen.
De belastingdienst zijn dan ook een stel bewezen naaiers.quote:Op woensdag 10 juni 2020 08:56 schreef LXIV het volgende:
In Nederland heb je het hoge en het lage BTW tarief. Ik hoorde op de radio dat dit voor mensen soms heel verwarrend was. Want konijnenvoer viel in het lage tarief en caviavoer in het hoge tarief. Als service wilde de belastingdienst dan 1 tarief invoeren van 21% voor alle goederen.
Leuker kunnen ze het wel maken. Gewoon niet zo gedragen zoals ze tijden de toeslagen affaire hebben gedaan.quote:Op woensdag 10 juni 2020 09:22 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Er zijn de laatste tijd een hoop producten van het lage tarief naar het hoge tarief verplaatst. De paar producten in het lage tarief zijn makkelijk te onthouden. Verwarrend is het niet meer. Leuker kunnen ze het niet maken, wel makkelijker.
ik denk dat het straks zelfs voor gezinnen die in de Randstad wonen voordeliger is om 1 keer in de maand groot boodschappen te doen in Duitsland.quote:Op woensdag 10 juni 2020 09:52 schreef Metalfreak het volgende:
Gelukkig woon ik op een steenworp afstand van de grens
Het was sowieso al altijd goedkoper, dus mooie beslissing
Hier ook, mijn vrouw doet hoe dan ook altijd al boodschappen in Duitsland, dus dat is een leuk meevallertjequote:Op woensdag 10 juni 2020 09:52 schreef Metalfreak het volgende:
Gelukkig woon ik op een steenworp afstand van de grens
Het was sowieso al altijd goedkoper, dus mooie beslissing
Precies, ondernemend Nederland-althans zo noemen zij zich-bezuinigen de armen uit het land met hun veel te hoge vraagprijzen voor voer.quote:Op woensdag 10 juni 2020 08:54 schreef Gunner het volgende:
In nederland kennen we alleen verhogen helaas.
Ja, economisch gezien heeft zo´n BTW-verlaging weinig effect. Alleen de Duitse schatkist gaat het nog moeilijker krijgen.quote:Op woensdag 10 juni 2020 12:21 schreef Jaeger85 het volgende:
Eerst maar afwachten of de ondernemers de verlaging niet in eigen zak gaan steken.
Dan moet je wel de juiste vergelijking maken, anders kom je zo dom over.quote:Op woensdag 10 juni 2020 12:00 schreef Zorro het volgende:
Dus iets van 1,19 wordt nu 1,16?
En een grote aankoop van 1190 wordt 1160 Euro?
Zo, daar rij ik voor om!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Lul niet. Ze zeggen dan "bezuiniging".quote:Op woensdag 10 juni 2020 09:52 schreef DDDDDaaf het volgende:
Waarschijnlijk gaat dit maar om een tijdelijke verlaging totdat we opgekrabbeld zijn na de coronacrisis, desondanks is het verfrissend om te lezen dat er dus ook politici zijn die belastingen kunnen verlagen!
Als je een muntje in een Nederlands politicus gooit zal altijd hetzelfde geluidsfragmentje afgespeeld worden; "belastingverhoging!"
Men countert zo de vraaguitval en dit zal in ieder geval op korte termijn leiden tot minder faillisementen en ontslagen.quote:Op donderdag 11 juni 2020 10:31 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Ja, economisch gezien heeft zo´n BTW-verlaging weinig effect. Alleen de Duitse schatkist gaat het nog moeilijker krijgen.
komt omdat konijnen deel uitmaken van de voedselketen en dan zit je in het lage tarief...quote:Op woensdag 10 juni 2020 08:56 schreef LXIV het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |