Oh, dus dat geef je toe?quote:Op dinsdag 9 juni 2020 13:00 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Wat is daar moeilijk aan? Je zegt zelf dat het in de genen van die mensen zit dat ze geweldadig zijn
Raar mens.
Liever niet in mijn wijk.quote:Op dinsdag 9 juni 2020 13:13 schreef Gia het volgende:
Lapo:
[..]
Oh, dus dat geef je toe?
Is dat de reden waarom ze zich niet gedragen en niet ontwikkelen.
Als ik in mijn eigen omgeving kijk, en ik woon niet in één van de betere wijken van mijn stad, dan valt mij op dat mensen van kleur, brrr, die hier in de buurt wonen, tussen gewone mensen van alle afkomsten, zich normaal gedragen.
In de buurt waar grote groepen allochtonen bij elkaar wonen is veel meer criminaliteit en geweld.
Misschien ligt de oplossing in verplichte spreiding, om bendevorming en groepsdruk tegen te gaan.
Waarom niet? Ik heb syrische vluchtelingen naast me gehad. Leuke mensen, die zo snel mogelijk Nederlands geleerd hebben. Hun 2de zoon is dit geslaagd op de havo, oudste vorig jaar al. Zo kan het ook.quote:
Neem niet alles automatisch voor waarheid aan wat hier staat.quote:Op dinsdag 9 juni 2020 13:14 schreef Harmankardon het volgende:
Ik leer door dit topic wel veel over het verleden van ons land
Omdat het een opstappeling is misschien?quote:Op dinsdag 9 juni 2020 13:19 schreef Gia het volgende:
[..]
Waarom niet? Ik heb syrische vluchtelingen naast me gehad. Leuke mensen, die zo snel mogelijk Nederlands geleerd hebben. Hun 2de zoon is dit geslaagd op de havo, oudste vorig jaar al. Zo kan het ook.
Zouden ze in een achterstandswijk terecht zijn gekomen, dan was het zeker anders gelopen.
Dit is ook wel een beetje wat er wordt bedoeld in Nederland.quote:Op dinsdag 9 juni 2020 13:19 schreef Gia het volgende:
Waarom niet? Ik heb syrische vluchtelingen naast me gehad. Leuke mensen, die zo snel mogelijk Nederlands geleerd hebben. Hun 2de zoon is dit geslaagd op de havo, oudste vorig jaar al. Zo kan het ook.
Zouden ze in een achterstandswijk terecht zijn gekomen, dan was het zeker anders gelopen.
Nee?quote:Op dinsdag 9 juni 2020 13:11 schreef Gia het volgende:
[..]
Oh, dus dat geef je toe?
Is dat de reden waarom ze zich niet gedragen en niet ontwikkelen.
Vanwaar het beleid van ong elke partij (voor massa immigratie) . Om meer zwarte wijken te laten onstaan in NL.quote:Op dinsdag 9 juni 2020 13:37 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Dit is ook wel een beetje wat er wordt bedoeld in Nederland.
Hebben we het over een 'zwarte wijk', dan is het een stuk moeilijker opgroeien. Geen garantie dat iemand uit een witte wijk niet ontspoort, maar de kans dat een jongere in een arme/ vaak zwarte wijk ontspoort is vele malen groter.
De kansen daar zijn minder, de inkomens lager, de kans om met justitie in aanraking te komen hoger en de kans op financiële probleme groter... Dat is echt en niet alleen een slachtofferrol.
Natuurlijk zijn er voorbeelden van mensen die er wél uit komen, die wél succesvol worden.
Maar de kans dat je als je laag begint , je ook lager eindigt is gewoon vele malen groter.
Maar dat heeft helemaal niets met huidskleur te maken.quote:Op dinsdag 9 juni 2020 13:37 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Natuurlijk zijn er voorbeelden van mensen die er wél uit komen, die wél succesvol worden.
Maar de kans dat je als je laag begint , je ook lager eindigt is gewoon vele malen groter.
Waar haal je dat vandaan?quote:Op dinsdag 9 juni 2020 13:39 schreef JANdeDERDE het volgende:
Vanwaar het beleid van ong elke partij (voor massa immigratie) . Om meer zwarte wijken te laten onstaan in NL.
Lijkt mij geen slimme strategie.
Er kunnen geen zwart wijken ontstaan. Als je een fatsoenlijk immigratie beleid hebt/had gehad.quote:Op dinsdag 9 juni 2020 13:40 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Waar haal je dat vandaan?Da het beleid is om meer achterstandswijken te laten ontstaan? Dat is juist iets waar beleid voor gemaakt wordt (niet altijd succesvol) om het te voorkomen of op te lossen.
Dat is véél te kort door de bocht.quote:Op dinsdag 9 juni 2020 13:40 schreef Scrummie2.1 het volgende:
Maar dat heeft helemaal niets met huidskleur te maken.
Nee JAN. Zo símpel is het niet.quote:Op dinsdag 9 juni 2020 13:41 schreef JANdeDERDE het volgende:
Er kunnen geen zwart wijken ontstaan. Als je een fatsoenlijk immigratie beleid hebt/had gehad.
Zo moeilijk is het niet toch.
Waar blijkt dat uit?quote:Op dinsdag 9 juni 2020 13:41 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Dat is véél te kort door de bocht.Huidskleur is absoluut een factor in de achterstand.
Hoe ontstaan dan de zwarte wijken en waarom noemen wij ze zwart?quote:Op dinsdag 9 juni 2020 13:42 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Nee JAN. Zo símpel is het niet.Jouw fatsoenlijke beleid, is bijvoorbeeld niet mijn fatsoenlijke beleid.
Wat is dan zo moeilijk om als zwarte op te groeien in een zwarte wijk? Als het jou als zwarte niet bevalt dan verhuis je toch gewoon uit die zwarte wijk, dan krijg je zelfs veel sneller ergens een geschikte woonruimte? Dan hoef je namelijk nooit te ontsporen.quote:Op dinsdag 9 juni 2020 13:37 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Dit is ook wel een beetje wat er wordt bedoeld in Nederland.
Hebben we het over een 'zwarte wijk', dan is het een stuk moeilijker opgroeien. Geen garantie dat iemand uit een witte wijk niet ontspoort, maar de kans dat een jongere in een arme/ vaak zwarte wijk ontspoort is vele malen groter.
De kansen daar zijn minder, de inkomens lager, de kans om met justitie in aanraking te komen hoger en de kans op financiële probleme groter... Dat is echt en niet alleen een slachtofferrol.
We noemen ze zwart, omdat we (on)bewust nog steeds discrimenren.quote:Op dinsdag 9 juni 2020 13:44 schreef JANdeDERDE het volgende:
Hoe ontstaan dan de zwarte wijken en waarom noemen wij ze zwart?
Dit soort (zwarte) wijken kunnen alleen onstaan door ons immigratie beleid. Feitelijk kan het ook niet anders. Zwarte mensen komen oorspronkelijk niet uit Nederland.quote:Op dinsdag 9 juni 2020 13:51 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
We noemen ze zwart, omdat we (on)bewust nog steeds discrimenren.
Dit soort wijken ontstaan vanwege beleid. Goedkope woningen en sociale woningbouw, dichtbij elkaar.
Waar blijkt het uit dat het niet zo is?quote:
Ok JAN.quote:Op dinsdag 9 juni 2020 13:53 schreef JANdeDERDE het volgende:
Dit soort (zwarte) wijken kunnen alleen onstaan door ons immigratie beleid. Feitelijk kan het ook niet anders. Zwarte mensen komen oorspronkelijk niet uit Nederland.
Omdat niet-zwarte mensen uit dezelfde wijken (of andere wijken, die ook arm zijn, maar voornamelijk blank bijvoorbeeld) dezelfde problemen kennen.quote:Op dinsdag 9 juni 2020 13:57 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Waar blijkt het uit dat het niet zo is?
Vind ik dan nog wel een keer een leuk onderzoek. Of de kansen van iedereen in de probleemwijk hetzelfde zijn.quote:Op dinsdag 9 juni 2020 13:59 schreef Scrummie2.1 het volgende:
Omdat niet-zwarte mensen uit dezelfde wijken (of andere wijken, die ook arm zijn, maar voornamelijk blank bijvoorbeeld) dezelfde problemen kennen.
Het ging over zwarte/kansarme wijken. Ik denk dat het verstandig is om deze niet nog verder te laten groeien.quote:Op dinsdag 9 juni 2020 13:58 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Ok JAN.
Je hebt gelijk hoor. Als er hier geen zwarte mensen waren, dan waren we ook niet racistisch geweest.![]()
Briljant JAN.
Daar is iedereen het over eens JAN.quote:Op dinsdag 9 juni 2020 14:04 schreef JANdeDERDE het volgende:
Het ging over zwarte/kansarme wijken. Ik denk dat het verstandig is om deze niet nog verder te laten groeien.
Hier een ietwat relevant dingetje (wel vrij oud): https://www.nemokennislin(...)in-een-slechte-wijk/quote:Op dinsdag 9 juni 2020 14:02 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Vind ik dan nog wel een keer een leuk onderzoek. Of de kansen van iedereen in de probleemwijk hetzelfde zijn.
Ik kan zo snel niet iets vinden wat het bevestigt of ontkracht.
Je bedoeld dat Mevrouw een activist is met een duidelijke agenda waar ze niet vanaf wijkt.quote:Op dinsdag 9 juni 2020 14:09 schreef Scrummie2.1 het volgende:
[..]
Hier een ietwat relevant dingetje (wel vrij oud): https://www.nemokennislin(...)in-een-slechte-wijk/
Wel geschreven door Asha ten Broeke, daar ben ik eigenlijk niet zo'n fan van.
Ik zie daar een scoringsdrift in wat betreft het percentage voor de krantenkop en het flutartikeltje. Daar kom je toe via keuzes die ik dubieus vind.quote:Op dinsdag 9 juni 2020 10:50 schreef SicSicSics het volgende:
[..]![]()
1588 tot 1795
Alleen de 10,36 komt uit 1770.Verder zie ik nog minder inhoudelijk onderbouwing in jouw opmerkingen, dan in die van hem...
Waar die vandaan komt. Als je op gelijkwaardige of zelfs minderwaardige basis handelt met de ene of andere Aziatische potentaat dan is dat gewoon eerlijke handel, ongeacht hoe die despoot de productieketens heeft laten organiseren. Dus het aandeel van de VOC in de economie van de Gouden Eeuw is al heel erg klein, een heel groot deel daarvan is ook nog eens helemaal niets mis mee.quote:Wat maakt dat uit voor wat betreft het aandeel in onze economie. Onze groei. Onze welvaart?
Hoezo cherrypicking? De WIC wist gewoon niet goed wat het wilde, daardoor werd het uiteindelijk het slechtste van twee werelden (hoewel er veel goed was aan Nederlands-Brazilie). Wel echte kolonies ipv handelsposten met alle kosten van dien, toch plantage-economien met slavernij, en geen ideologische basis en onvoldoende loyaliteit aan de Republiek van de bewoners om de positie van de Republiek tov de rivalen en vijanden te versterken.quote:En nu doe je en cherrypicking en ben je verhaaltjes aan het vertellen. Exact dat waar je historici ook van beschuldigd.
Je kunt je afvragen of de Britten de slavernij hebben afgeschaft met in het achterhoofd de bevolkingsgroei en daardoor de toename van arbeidsaanbod om uit te buiten. En dat slavernij dus is iets van een kleinere wereldbevolking waarin je niet op een andere manier goedkope arbeid krijgt. Maar dat doet er niet aan af dat slavernij niet gratis is en nou niet bepaald een economische succesformule voor een land.quote:De arbeid was 'gratis' en die horigen waren er niet, daarom werden ze geïmporteerd.Dat was een valide businessmodel, anders zou het niet gebeurd zijn. Dus hou op met je excuses zoeken, het gaat gewoon niet op.
Ik lees weleens een boek.quote:Top, dank voor je moeite en uitgebreide uitleg!Is het een hobby van je of beroepsmatig?
Die worden met elkaar verweven en we zien dan ook in deze tijd alle ruimte voor ongenuanceerde en eenzijdige verhalen. Als je de Nederlanders maar zo zwart mogelijk afschildert is het scoren. Met die trend wil ik niet mee. Persoonlijk vind ik de vele grijstinten altijd net wat interessanter dan de zwarte bladzijden uit de geschiedenis, maar die horen er ook gewoon bij. Net als de spierwitte bladzijden overigens. Ik ga er ook altijd vanuit dat de mensheid progressie moet boeken, en dan moet je gewoon constateren dat de Republiek een hele grote bijdrage heeft geleverd en goed was ten opzichte van zijn tijd. Itt het benauwde kleingeestgie Nederland van de tweede helft van de 18e en de eerste helft van de 19e eeuw.quote:En uiteraard ben ik het niet met je laatse alinea eens, dat is absoluut niet mijn doel.
En nu weer naar het racisme van nu.
Ja, feitelijk is het absoluut een klein aandeel en relatief nog een veel kleiner aandeel.quote:Op dinsdag 9 juni 2020 11:51 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
550.000 mensen is een beetje slavenhandel. Ok.
Zie kort hier boven.quote:Ik zie de relevantie van het vergelijken met het wereldwijde totaal niet helemaal. Je kan alle misstanden gaan vergelijken met het totaal aan misstanden in de wereld, maar dat maakt het niet minder erg.
De VOC heeft ook een klein steentje bijgedragen ja, hoewel Nederland al stinkend rijk was voor de VOC dividend begon uit te keren.quote:Op dinsdag 9 juni 2020 12:03 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Nederland is sowieso o.a. rijk geworden dankzij de VOC.
Vorige week stond nog in de krant dat Nederland marktleider was in de slavernij. Technisch gesproken is dat verdedigbaar, maar dan heb je het wel over een periode van 20 jaar (?) of zo. Maar het wekt de indruk alsof Nederland een grote slavenhandelaar was terwijl het juist een extreem kleine slavenhandelaar was in verhouding tot de enorme handelsvloot.quote:Nederlanders hadden gedurende een periode zelfs de monopolie op de slavenhandel. Dat is niet een beetje maar helemaal.
Hoezo 'de getallen'? Ik zou zeggen dat als je een uitzonderlijk primaire bron hebt over de aantallen dat een meer dan vertienvoudiging daarvan wel wat meer onderbouwing behoeft dan speculatie over het karakter van die bron.quote:Of je kunt zoals jij, de getallen natuurlijk omlaaghalen en zijn daden bagatelisseren.
Nee, maar er moet toch ergens een rekenfout zitten. We weten dat de Nederlandse handelsvloot groter was dan die van de rest van Europa bij mekaar, als de 140 schepen van de VOC dan 20% van het tonnage zou uitmaken dan zou de Republiek maar 700 schepen en heel Europa dus minder dan 1400. Voor elke kilo graan zou dan 100 gram specerijen vervoerd worden. Dat klopt niet he? Dan zou Europa zwaar ondervoed zijn terwijl de nootmuskaat ze de neus uitkwam.quote:Ja ze heeft 20% niet zomaar uit een boom geplukt
Ik volg je niet. Zoals ik al aangaf lees ik weleens een boek. Als dat een deugdelijk notenapparaat en bronvermelding heeft ga ik op die schijn af en neem het als betrouwbaar aan, vanuit het idee dat historici niet voor lul willen staan. Tenzij er iets niet klopt qua logica of het strijdig is met andere boeken, dan moet ik zelf gaan nadenken.quote:Op dinsdag 9 juni 2020 12:22 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Nu val je wel erg door de mand. Je deed al die tijd dus alsof je je subjectieve kennis uit wetenschappelijke bronnen hebt.
Klopt, maar dat hoeft niet altijd iets te zeggen over alles wat iemand schrijft.quote:Op dinsdag 9 juni 2020 14:12 schreef JANdeDERDE het volgende:
[..]
Je bedoeld dat Mevrouw een activist is met een duidelijke agenda waar ze niet vanaf wijkt.
Deze is iets nieuwer en maakt het ook een stuk genuanceerder. Waarbij bijvoorbeeld uit naar voren komt dat allochtone kinderen uit een 'zwartere wijk' juist beter presteren.quote:Op dinsdag 9 juni 2020 14:09 schreef Scrummie2.1 het volgende:
Hier een ietwat relevant dingetje (wel vrij oud): https://www.nemokennislin(...)in-een-slechte-wijk/
Wel geschreven door Asha ten Broeke, daar ben ik eigenlijk niet zo'n fan van.
Dank, zal 't vanavond even lezen.quote:Op dinsdag 9 juni 2020 14:13 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Deze is iets nieuwer en maakt het ook een stuk genuanceerder. Waarbij bijvoorbeeld uit naar voren komt dat allochtone kinderen uit een 'zwartere wijk' juist beter presteren.
Het is dus best ingewikkeld.
Dat is een verkeerde conclusie, ook al zou het waar kunnen zijn. Net als dat verhaal van Amber Kortzorg ben je racisme met ordinair rechts afbraakbeleid aan het verwarren. En je laat cultuurverschillen er buiten. Wil je weten in welke mate huidskleur een factor is kijk dan naar die geisoleerde factor. Dat is in Nederland vrij makkelijk omdat Nederland vrij lang lekker antiracistisch is geweest en we heel veel gekleurde kinderen van blanke autochtone ouders hebben. Die hebben dan door de adoptie nog weleens wat identiteitsprobleempjes die negatief kunenn uitpakken, maar je hebt toch een goed beeld van de invloed van huidskleur.quote:Op dinsdag 9 juni 2020 13:57 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Waar blijkt het uit dat het niet zo is?
Ik zie het als een (belangrijke) factor, die absoluut meespeelt, in de perceptie. Hoe beoordelen wij elkaar. De oververtegenwoordiging van niet westerse allochtonen in probleemgroepen. In armoede, in dakloosheid, in lage opleiding, in lage inkomens en ondervertegenwoordiging in de top. Dat duidt er toch op dat ook huidskleur een factor is.
Misschien is mijn conclusie dan niet goed hoor, maar dat hoor ik dan graag.
Dan wil het best goed gaan idd, probleem ontstaat zodra je meerdere gezinnen uit Syrie hebt. Voor je het weet heb je Little Damascus in de buurt en blijven zei makkelijker in hun eigen wereldje hangen.quote:Op dinsdag 9 juni 2020 13:19 schreef Gia het volgende:
[..]
Sujet Shamsquote:Op dinsdag 9 juni 2020 14:44 schreef wpor het volgende:
Best een goed verhaal dit toch?
Discriminatie is geen rasicme.
Dit dus.quote:Op dinsdag 9 juni 2020 14:37 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat is een verkeerde conclusie, ook al zou het waar kunnen zijn. Net als dat verhaal van Amber Kortzorg ben je racisme met ordinair rechts afbraakbeleid aan het verwarren. En je laat cultuurverschillen er buiten. Wil je weten in welke mate huidskleur een factor is kijk dan naar die geisoleerde factor. Dat is in Nederland vrij makkelijk omdat Nederland vrij lang lekker antiracistisch is geweest en we heel veel gekleurde kinderen van blanke autochtone ouders hebben. Die hebben dan door de adoptie nog weleens wat identiteitsprobleempjes die negatief kunenn uitpakken, maar je hebt toch een goed beeld van de invloed van huidskleur.
Eigenlijk is het vrij simpel. De cultureel bepaalde Nederlandse opvoeding is geoptimaliseerd voor slagen in de Nederlandse samenleving. Als je daarvan afwijkt moet je dat op een manier doen die ook geoptimaliseerd is voor slagen. Op straat laten rondhangen, een masculiene anti-intellectuele cultuur, geen gezag van vrouwelijke en ongelovige leraren accepteren zijn niet optimaal voor de Nederlandse samenleving. De Surinamers doen het dan ook een stuk beter dan de Marokkanen. De Iraniers doen het weer beter op school dan iedereen, beter dan autochtone Nederlanders.
Kortom, er lijkt geen enkele aanleiding om te veronderstellen dat huidskleur bepalend is, maar je kunt het onderzoeken. Dat gaat waarschijnlijk niet gebeuren, want culturen verschuilen hun kwalijke invloed graag achter racisme.
Ik zie daar niet een uitleg van wat het belang is van het relateren aan de totale slavenhandel.quote:Op dinsdag 9 juni 2020 14:12 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ja, feitelijk is het absoluut een klein aandeel en relatief nog een veel kleiner aandeel.
[..]
Zie kort hier boven.
[..]
De slavernij is belangrijk als morele kwestie van die tijd. Ik ben er dan ook niet voor om het leed (valselijk) te gaan vertalen in rijkdom want dat verband is er niet. Nederland heeft niet slechts incidenteel in slaven gehanderld dus dan is de immoraliteit een gegeven. Maar als je het dan over de schaal wil hebben dan moet je gewoon eerlijk zijn en vaststellen dat Nederland een kleine slavenhandelaar was.quote:Op dinsdag 9 juni 2020 15:05 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Ik zie daar niet een uitleg van wat het belang is van het relateren aan de totale slavenhandel.
Als ik een moord pleeg dan is dat 0,000[...]1% van het totaal aantal moorden wereldwijd. Maakt dat het minder erg?
Dat staat op zich niet ter disucussie, maar je zult toch ook moeten constateren dat al die jaren van de Gouden Eeuw dat Nederland weigerde aan de slavernij mee te doen in het licht van tijdgeest als spierwitte bladzijden moeten tellen.quote:Laten we het hebben over 550.000 slaven. Dat zijn er heel erg veel. Oké, het was een andere tijdgeest, maar met de huidige tijdgeest kunnen we dat prima een zwarte bladzijde in onze geschiedenis noemen. Geen grijze.
Je kan hem dus ook anders uitleggen, waardoor het heel anders lijkt.quote:Op dinsdag 9 juni 2020 14:37 schreef Weltschmerz het volgende:
Dat is een verkeerde conclusie, ook al zou het waar kunnen zijn.
[..]
Kortom, er lijkt geen enkele aanleiding om te veronderstellen dat huidskleur bepalend is, maar je kunt het onderzoeken.
Om toch weer even anekdotisch bewijs aan te halen. Een van mijn beste vrienden. Geadopteerd. Origineel uit Afrika.quote:Net als dat verhaal van Amber Kortzorg ben je racisme met ordinair rechts afbraakbeleid aan het verwarren. En je laat cultuurverschillen er buiten. Wil je weten in welke mate huidskleur een factor is kijk dan naar die geisoleerde factor. Dat is in Nederland vrij makkelijk omdat Nederland vrij lang lekker antiracistisch is geweest en we heel veel gekleurde kinderen van blanke autochtone ouders hebben. Die hebben dan door de adoptie nog weleens wat identiteitsprobleempjes die negatief kunenn uitpakken, maar je hebt toch een goed beeld van de invloed van huidskleur.
Eigenlijk is het vrij simpel. De cultureel bepaalde Nederlandse opvoeding is geoptimaliseerd voor slagen in de Nederlandse samenleving. Als je daarvan afwijkt moet je dat op een manier doen die ook geoptimaliseerd is voor slagen. Op straat laten rondhangen, een masculiene anti-intellectuele cultuur, geen gezag van vrouwelijke en ongelovige leraren accepteren zijn niet optimaal voor de Nederlandse samenleving. De Surinamers doen het dan ook een stuk beter dan de Marokkanen. De Iraniers doen het weer beter op school dan iedereen, beter dan autochtone Nederlanders.
quote:Op dinsdag 9 juni 2020 16:21 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Je kan hem dus ook anders uitleggen, waardoor het heel anders lijkt.
[..]
Om toch weer even anekdotisch bewijs aan te halen. Een van mijn beste vrienden. Geadopteerd. Origineel uit Afrika.
Is zo bounty als maar zijn kan. Patatgeneratie. Henk en Ingrid als ouders. Heeft er wél last van.
Geweigerd worden aan de deur van de discotheek.
Aangekeken worden dat je ergens niet hoort te zijn.
Wordt altijd anders behandeld.
Al is het maar de vraag: "Waar kom je vandaan?" en dan zegtie: "Nederland" en dat men dan zegt: "Nee, waar kom je echt vandaan?" alleen dat al. Onbedoeld, maar toch vervelend.
Zo'n adoptie vriend had ik ook...die maakte er een flauwe grap over de vooroordelen en ging verder. Hij ervaarde het meer in de eerste indruk maar dat ie daarna bekend stond als een "goeie" en dan had ie er juist meer profijt van.quote:Op dinsdag 9 juni 2020 16:21 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
[..]
Om toch weer even anekdotisch bewijs aan te halen. Een van mijn beste vrienden. Geadopteerd. Origineel uit Afrika.
Is zo bounty als maar zijn kan. Patatgeneratie. Henk en Ingrid als ouders. Heeft er wél last van.
Al is het maar de vraag: "Waar kom je vandaan?" en dan zegtie: "Nederland" en dat men dan zegt: "Nee, waar kom je echt vandaan?" alleen dat al. Onbedoeld, maar toch vervelend.
Hij is uit Afrika geadopteerd, dan kun je toch gewoon zeggen "uit Ethiopië" of zo.quote:Op dinsdag 9 juni 2020 16:21 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
[..]
De gemiddelde Nederlander staat beter bekend als de gemiddelde Ethiopier . Kan me dan wel voorstellen dat je die vraag wat vervelend vind als jezelf Nederlander voelt.quote:Op dinsdag 9 juni 2020 17:41 schreef Gia het volgende:
[..]
Hij is uit Afrika geadopteerd, dan kun je toch gewoon zeggen "uit Ethiopië" of zo.
Waarom moet je dat vervelend vinden als mensen geïnteresseerd zijn in je afkomst?
Misschien moet je het hebben over schattingen van 1 tot 2 miljoen mensen in slavernij onder Nederlandse slavendrijvers.quote:Op dinsdag 9 juni 2020 15:05 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Laten we het hebben over 550.000 slaven.
https://geschiedenismagaz(...)avernij-in-oost-indiquote:De slavernij in Suriname en de Antillen was niet uniek. Ook in Nederlands-Indië bestond ze, tot 1860. Ook hier werden eeuwenlang slaven wreed behandeld en afgebeuld. In de 17de eeuw waren het er zelfs meer dan in de West. Het gaat in totaal om ruim een miljoen mensen.
Doet me denken aan deze foto uit een Amerikaanse demonstratiequote:Op dinsdag 9 juni 2020 18:05 schreef aquawoman het volgende:
Mijn vriend dacht ook dat het hier wel meeviel, totdat hij het met zijn eigen ogen zag gebeuren bij iemand die hij kende. Veel mensen komen er niet mee in aanraking en denken dat dat het niet bestaat. Daarnaast zijn er natuurlijk ook mensen die het beter uitkomt om te ontkennen dat het bestaat.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |