abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_193525511
Hoi,

Ik hoop dat iemand misschien wat info heeft wat dit betreft.

Als bewoners van een appartementengebouw wllen we hangjongeren weren uit ons portiek. Een eerste stap zou kunen zijn het ophangen van een aanduiding "Verboden voor onbevoegden" zodat ze echt in overtreding zijn als ze zich ophouden in het portiek.

Maar... ik lees bijvoorbeeld : "Iedereen die een omheind terrein bezit of beheert mag een dergelijk bord ophangen".

Nu zijn wij huurders, mogen wij zélf zo'n bordje ophangen ?

Als we op de "eigenaar" (verhuurder) moeten wachten duurt dat onnodig lang.

Bedankt alvast !
pi_193525547
Voor betere antwoorden geef ik dit topic en schopje naar WGR.
pi_193525550
Nee.
Op zondag 31 mei 2020 20:55 schreef Scuidward het volgende: Als je niet te dissen bent dan ben je niet bestaand.
pi_193525570
Bedankt voor het schopje naar het juiste forum :)

Maar RTR, nee ? Kun je dat toelichten ?
pi_193525615
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2020 19:37 schreef JohnnyBraincloud het volgende:
Bedankt voor het schopje naar het juiste forum :)

Maar RTR, nee ? Kun je dat toelichten ?
Jullie zijn niet de eigenaar en ook niet de beheerder van het pand, dus jullie zijn niet bevoegd om het op te hangen. Je kunt het wel in overleg met de eigenaar/beheerder van het pand doen.
pi_193525699
Ok, maar nu lees ik dus ook ergens:

(https://securityenrecht.w(...)rboden%20toegang.pdf)
quote:
De juridische feiten toch nog maar even zekerheidshalve op een rijtje.
Iedere rechthebbende is bevoegd om de toegang tot diens terrein te verbieden aan
ongerechtigden. Het is niet alleen de eigenaar die iemand de toegang kan ontzeggen,
maar ook de erfpachter en de huurder.
Maar stel dat, wij niet bevoegd zijn en het tóch doen:
- Politie word gebeld
- Er hangt een bordje
- Hangjongeren worden beboet

Gaat er dan iemand uitzoeken wie dat bordje heeft opgehangen ? Tenzij die hangjongeren een ijvere advocaat hebben zal het wel loslopen toch ?
pi_193525702
Het idee van dat bordje is dat je strafbaar bent als je het overtreedt, maar dan moet het wel zijn uitgevaardigd door de rechthebbende:

quote:
Hij die, zonder daartoe gerechtigd te zijn, zich op eens anders grond waarvan de toegang op een voor hem blijkbare wijze door de rechthebbende is verboden, bevindt of daar vee laat lopen, wordt gestraft met geldboete van de eerste categorie.
Maar goed, als je het gewoon voorstelt en zelf het bordje enzo regelt, zal ie er vast geen probleem mee hebben
  zondag 7 juni 2020 @ 19:50:32 #8
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_193525703
Ik denk dat TS niet op toestemming van de eigenaar wil wachten, misschien geven die jongeren nu al overlast.
Ik zou het ophangen en tegelijk toestemming vragen. Het is maar een bordje.
pi_193525725
Gewoon een stinkbom gooien elke keer als ze er staan.
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_193525745
Ok, drie posts tegelijk...

De vraag is dus og wij als huurders "rechthebbenden" zijn.

En ja, liefst zou ik die bordjes zo snel mogelijk ophangen. Als het met toestemming van de eigenaar/verhuurder moet zijn we weken verder.
pi_193525769
quote:
2s.gif Op zondag 7 juni 2020 19:51 schreef Hallojo het volgende:
Gewoon een stinkbom gooien elke keer als ze er staan.
Nee, zo zit ik niet in elkaar. Ik heb ze vandaag op een normale manier aangesproken en ze reageerden normaal. Ik geloof eerder in "in gesprek gaan" dan in bordjes. Maar als het een probleem blíjft moeten we toch maatregelen nemen.

En... je bericht draagt niet echt serieues bij...
pi_193525805
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2020 19:55 schreef JohnnyBraincloud het volgende:

[..]

Nee, zo zit ik niet in elkaar. Ik heb ze vandaag op een normale manier aangesproken en ze reageerden normaal. Ik geloof eerder in "in gesprek gaan" dan in bordjes. Maar als het een probleem blíjft moeten we toch maatregelen nemen :(
Ik denk dat je het effect van zo'n bordje nogal overschat. Stuur anders gewoon een mailtje naar de wijkagent
pi_193525872
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2020 19:57 schreef Heph844 het volgende:
Ik denk dat je het effect van zo'n bordje nogal overschat. Stuur anders gewoon een mailtje naar de wijkagent
Ik verwacht er geen wonderen van hoor. Maar met zo'n bordje staan we mogelijk nét wat sterker, vandaar.

Wijkagent is ook al op de hoogte van de situatie.
  zondag 7 juni 2020 @ 20:13:07 #14
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193526047
Ga er zelf lekker chillen met je maten. Klassieke muziek luisteren.
Resistance is futile.
  zondag 7 juni 2020 @ 20:17:34 #15
51385 baskick
Juist ja!
pi_193526142
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2020 19:53 schreef JohnnyBraincloud het volgende:
Ok, drie posts tegelijk...

De vraag is dus og wij als huurders "rechthebbenden" zijn.

En ja, liefst zou ik die bordjes zo snel mogelijk ophangen. Als het met toestemming van de eigenaar/verhuurder moet zijn we weken verder.
Waarom zou dan zo lang duren?

quote:
Hallo verhuurder,

Regelmatig zitten er hangjongeren in het portiek. We hebben hier last van. Ik ben zo vrij op eigen kosten een bordje aan te schaffen en ik bevestig deze netjes met dubbelzijdig tape, zodat het geen schade aan de gevel maakt. Vind je dit goed?

Groetjes, TS
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  Redactie Frontpage zondag 7 juni 2020 @ 20:32:55 #16
38148 crew  Innisdemon
pi_193526356
Art 461 ;)
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_193526399
Ja dank je voor je "nuttige" bijdrage Seven...

@baskick: Het gaat gewoon te lang duren omdat het een stelletje bureaucraten is.

Ik woonde zelf jaren anti-kraak, niks van deze onzin met regels en wetten. Maar nu, in een "net" burgerpand, moet ik me ergens aan de regels houden.

Maar, weet je, fuck it, we gaan gewoon bordjes ophangen en de politie bellen :)
pi_193526412
Huurder =/= eigenaar.

Nee je mag zo’n bordje niet ophangen.
Of liever gezegd je kan het wel doen maar het heeft geen enkele juridische waarde.
  zondag 7 juni 2020 @ 20:37:12 #19
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_193526441
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2020 20:35 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Huurder =/= eigenaar.

Nee je mag zo’n bordje niet ophangen.
Of liever gezegd je kan het wel doen maar het heeft geen enkele juridische waarde.
Wat maakt dat nou uit? Láát ‘m. Hij heeft nù al overlast.
pi_193526733
Ok, ik begon dit topic met de vraag of wij als huurders zo'n bordje zouden mogen ophangen. Maar intussen denk ik dat we het gewoon gaan doen als huurders (en rechthebbenden). Als er gedonder is bellen we de politie en dan hebben we één pootje meer om op te staan.

Dank voor de reacties allemaal :)
pi_193526753
quote:
1s.gif Op zondag 7 juni 2020 20:37 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Wat maakt dat nou uit? Láát ‘m. Hij heeft nù al overlast.
Het maakt uit omdat dit Werk, Geldzaken & Recht is. En niet We Doen Maar Wat En Vinden De Wet Irrelevant.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  zondag 7 juni 2020 @ 20:53:43 #22
39474 FF
.o0O(ik typo dus ik ...)
pi_193526790
Ik zou trouwens wel art. 461 gebruiken ;)
  zondag 7 juni 2020 @ 21:26:03 #23
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_193527416
Check de apv van je gemeente. Mogelijk staat daar al in dat het verboden is om zonder noodzaak te hangen in een portiek.

Dan voegt zo’n bordje niks extra’s toe.
pi_193527530
quote:
1s.gif Op zondag 7 juni 2020 21:26 schreef Tinos85 het volgende:
Check de apv van je gemeente. Mogelijk staat daar al in dat het verboden is om zonder noodzaak te hangen in een portiek.

Dan voegt zo’n bordje niks extra’s toe.
Zou wel kunnen helpen in principe.
pi_193527839
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2020 21:30 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Zou wel kunnen helpen in principe.
Als je de APV schend maakt het bordje niets meer uit. Kwestie van de politie bellen als men er hangt.
pi_193528222
Pff ja die APV, die is een paar duizend regels lang....

Maar ik bedoel, als weldenkend mens ga je niet staan draaien en blowen in iemands portiek / achter iemands voordeur.

Ik gok dat we genoeg rechten hebben om de politie te bellen, ook zonder bordje.
  zondag 7 juni 2020 @ 22:30:51 #27
51385 baskick
Juist ja!
pi_193528915
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2020 21:58 schreef JohnnyBraincloud het volgende:

Maar ik bedoel, als weldenkend mens ga je niet staan draaien en blowen in iemands portiek / achter iemands voordeur.

Op basis van de inhoudsopgave hoef je het overgrote deel waarschijnlijk niet te lezen.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  Moderator / Redactie FP + Sport zondag 7 juni 2020 @ 23:19:06 #28
408813 crew  trein2000
pi_193529922
quote:

Control f op portiek of mij vertellen welke gemeente. Dan ben je Er binnen een paar seconde achter.
zie email 27 oktober
  maandag 8 juni 2020 @ 07:31:09 #29
51385 baskick
Juist ja!
pi_193532359
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2020 23:19 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Control f op portiek of mij vertellen welke gemeente. Dan ben je Er binnen een paar seconde achter.
Kan natuurlijk ook ;) Maar soms worden wellicht termen gebruikt die je wel herkent, maar waar je in eerste instantie niet zelf op zou zoeken.
pi_193532588
Nouja je kwam ook een heel eind in de goede richting bij verbogen toegang, en dat wetboek is toch echt dikker
  maandag 8 juni 2020 @ 08:08:39 #31
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_193532617
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2020 08:03 schreef investeerdertje het volgende:
Nouja je kwam ook een heel eind in de goede richting bij verbogen toegang, en dat wetboek is toch echt dikker
:D

Overigens denk ik dat he he verwachtingen over ‘dan bellen we de politie’ ook bij moet stellen. Bellen kan uiteraard altijd, maar of ze voor zoiets komen...
pi_193532973
Het portiek mag je als private ruimte beschouwen. Daar kan je gewoon iemand sommeren te vertrekken. Als hij daar geen gevolg aan geeft na de tweede sommatie dan is ie strafbaar. Zou ik dat wel op film zetten.

Met dit antwoord schiet je net zoveel op als met een art 461 bord. Je staat in je recht maar op zich schiet je daar weinig mee op. Misschien eens vriendelijk vragen hun heil elders te zoeken omdat jij last hebt van hun geluid en die lucht?
  maandag 8 juni 2020 @ 09:30:13 #33
51385 baskick
Juist ja!
pi_193533237
quote:
1s.gif Op maandag 8 juni 2020 08:08 schreef BE het volgende:

[..]

:D

Overigens denk ik dat he he verwachtingen over ‘dan bellen we de politie’ ook bij moet stellen. Bellen kan uiteraard altijd, maar of ze voor zoiets komen...
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2020 08:56 schreef qajariaq het volgende:
Het portiek mag je als private ruimte beschouwen. Daar kan je gewoon iemand sommeren te vertrekken. Als hij daar geen gevolg aan geeft na de tweede sommatie dan is ie strafbaar. Zou ik dat wel op film zetten.

Met dit antwoord schiet je net zoveel op als met een art 461 bord. Je staat in je recht maar op zich schiet je daar weinig mee op. Misschien eens vriendelijk vragen hun heil elders te zoeken omdat jij last hebt van hun geluid en die lucht?
Is het niet (ook zonder bordje) 'gewoon' huisvredebreuk? Ik mag hopen dat de politie dan wel iets doet?
pi_193533973
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2020 09:30 schreef baskick het volgende:

[..]

[..]

Is het niet (ook zonder bordje) 'gewoon' huisvredebreuk? Ik mag hopen dat de politie dan wel iets doet?
Nee, zeer waarschijnlijk zoals hierboven beschreven een apv bon voor hangen in een portiek. En een mutatie.

Probeer de wijkagent ook in te schakelen, deze zal zelf of de jeugdagent inlichten.
  maandag 8 juni 2020 @ 10:41:13 #35
51385 baskick
Juist ja!
pi_193534084
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2020 10:32 schreef MeesterPlusser het volgende:

[..]

Nee, zeer waarschijnlijk zoals hierboven beschreven een apv bon voor hangen in een portiek. En een mutatie.

Probeer de wijkagent ook in te schakelen, deze zal zelf of de jeugdagent inlichten.
Wat maakt dan dat dit géén huisvredebreuk is?
quote:
Hij die in de woning of het besloten lokaal of erf, bij een ander in gebruik, wederrechtelijk binnendringt of, wederrechtelijk aldaar vertoevende, zich niet op de vordering van of vanwege de rechthebbende aanstonds verwijdert, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.
Bron: artikel 138 Wetboek van strafrecht
  maandag 8 juni 2020 @ 10:44:43 #36
134783 papernote
Een echte.
pi_193534138
Foto van de situatie? Is het niet gewoon openbaar terrein waar ze zich op bevinden?
Schuimpje... mijn liefste. Verlaat mij nimmer weer...
pi_193534197
Toen ik nog in een appartement woonde was de portiek gewoon afgesloten middels een deur die alleen geopend kon worden met sleutel of via de intercom door de bewoners.

Ik dacht dat dat heel normaal was bij een flat.

Dat is dus niet zo begrijp ik??
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_193534303
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2020 10:41 schreef baskick het volgende:

[..]

Wat maakt dan dat dit géén huisvredebreuk is?
[..]

Bron: artikel 138 Wetboek van strafrecht
Dat zou kunnen mits het portiek waar ze staan afgesloten is met een sleutel en enkel voor bewoners. Als het vrij toegankelijk is niet.
pi_193534305
Bordje ophangen en ondertussen de eigenaar inlichten. Die is allang blij dat jullie het zelf doen lijkt me.
  maandag 8 juni 2020 @ 11:22:37 #40
51385 baskick
Juist ja!
pi_193534624
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2020 10:56 schreef MeesterPlusser het volgende:

[..]

Dat zou kunnen mits het portiek waar ze staan afgesloten is met een sleutel en enkel voor bewoners. Als het vrij toegankelijk is niet.
True. Die aanname deed ik op basis hiervan:

quote:

Of een niet-afgesloten portiek niet geldt, weet ik niet. Het is wel een (gedeelde) ruimte die hoort bij de woningen.

quote:
7s.gif Op maandag 8 juni 2020 10:49 schreef vosss het volgende:
Toen ik nog in een appartement woonde was de portiek gewoon afgesloten middels een deur die alleen geopend kon worden met sleutel of via de intercom door de bewoners.

Niet altijd. Eenvoudig voorbeeld:

[ Bericht 14% gewijzigd door baskick op 08-06-2020 11:28:38 ]
pi_193535970
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2020 10:56 schreef MeesterPlusser het volgende:

[..]

Mijn voortuin zit ook geen deur voor maar als iemand weigert te vertrekken na een tweede verzoek dan is het toch echt wel huisvredebreuk. Daar hoef je geen bordje voor op te hangen. Het protiek van een flat geldt dat net zo goed voor. Vragen bij wie ze op bezoek willen en als dar geen antwoord op is dan verzoeken te verdwijnen.
pi_193536304
Ok, ik heb in de APV gezocht op "portiek", dank voor de tip trein2000

quote:
1.
Het is verboden:

a.
zich zonder redelijk doel in een portiek, bordes, poort, nis ofonder een luifel, overkapping of op een trap op te houden;

...

2.
Het is aan anderen dan bewoners of gebruikers van flatgebouwen, appartementsgebouwen en soortgelijke meergezinshuizen en van gebouwen, die voor publiek toegankelijk zijn, verboden zich zonder redelijk doel te bevinden in een voor gemeenschappelijk gebruik bestemde ruimte van een zodanig gebouw.
En blowen in het openbaar staat er ook in:
quote:
Het is verboden op of aan de weg, op een andere openbare plaats of in een voor publiek toegankelijk gebouw middelen als bedoeld in de artikelen 2 of 3 van de Opiumwet of daarop gelijkende waar te gebruiken, toe te dienen, dan wel voorbereidingen daartoe te verrichten of ten behoeve van dat gebruik voorwerpen of stoffen voorhanden te hebben.
pi_193538131
Die opmerking over klassieke muziek kun je ook serieus nemen. Hangjongeren blijven niet graag op een plek waar ze steeds repeterende dezelfde vervelende muziek horen. Deze eenvoudige maatregel wordt ook wel in parkeergarages gebruikt.
  maandag 8 juni 2020 @ 16:50:56 #44
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_193539017
quote:
7s.gif Op maandag 8 juni 2020 10:49 schreef vosss het volgende:

Dat was bij mij vroeger ook, alleen bleef die deur regelmatig open staan omdat iemand hem gesloopt had, geen zin had om elke keer open te doen voor de kinderen of er iets tussen duwt om hem open te houden.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')