abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Knikkerking zaterdag 6 juni 2020 @ 13:01:59 #1
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_193503299
Binnenkort wil ik de (cement)vloer in m'n garage/werkplaats gaan egaliseren.

De vorige keer is me (ons O-)) het egaliseren niet zo goed gelukt omdat de Egaline alsnog te dik bleek...
Dit wil ik deze keer voorkomen. Daarom ook de vraag:

Kun je Egaline ook te dun aanmaken?
Of boeit het niet hoeveel water je erbij doet, en droogt het -met (te)veel water erbij- alleen wat langer?

Ik ben zeer benieuwd, want Googelen leverde bizar weinig op }:|

Alvast bedankt ^O^
  zaterdag 6 juni 2020 @ 13:08:20 #2
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193503389
Goeie vraag, ik lees ff mee want @Six. gaat binnenkort ook egaliseren.
Resistance is futile.
pi_193503663
Te veel water geeft een resultaat wat snel verpulverd / verpoederd. Iets meer water kan wel 5, of tien procent ofzo.

Vooral met meerdere mensen werken. Goed mengen, rusten en weer doormengen. Volgende zak aanmaken als de eerste rust, En met een prikroller uitrollen en doormengen.

Er kan veel verschil zitten per fabrikant en ook nog per fabricatiedatum dus vooral kijken hoe de egaline reageerd.

Mijn werkgever is de producent van fobyplus.nl, ik heb al heel wat vloertjes uitgevlakt maar het blijft een lastig product.
Voorheen Post ID 101472
pi_193504395
Ja, te veel en de verhoudingen zijn verkeerd en wordt een eindresultaat niet zoals het hoort.
Laat die handjes wapperen!
pi_193505299
als je er te veel water indoet wordt hij te plat en gaat hij te veel schuurstof afgeven
afhankelijk van welke vloer je er op wilt leggen kan je tijdens het lijmen het stof meenemen en krijg je blazen

ik werk al 10 jaar als 'zachte vloerbekleder' wij gebruiken unipro/uzin (belgie) hier is het nc 160 van uzin zak van 25kg met de spaan aangebracht 6.5l water , met de rakel 7l (omdat hij met de rakel dan beter vloeit) en er dan doorgaan met de prikrol

*en op voorhand natuurlijk goed stofzuigen en voorstrijk aanbrengen en deze laten drogen voor je begint

[ Bericht 10% gewijzigd door cva op 06-06-2020 16:03:55 ]
  Knikkerking zondag 7 juni 2020 @ 10:20:05 #6
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_193518885
Bedankt allemaal voor de snelle & nuttige reacties :)

Hiermee moet 't straks helemaal goed komen ^O^
  zondag 7 juni 2020 @ 10:43:50 #7
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_193519150
Ik heb gisteren weer een laag egaline aangebracht en ik blijf me verbazen hoe makkelijk het gaat met het resultaat wat ik krijg.

Gewoon in de emmer 5 liter afmeten op het oog (halverwege tussen het streepje 4 en 6 liter) en 25 kilo erbij. Beetje mengen, minuutje laten staan, namengen en gieten maar.

Geen antwoord of je het te dun kan maken, maar ik doe het ook niet al te precies en het komt altijd goed! (Tot nu toe :P)
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  Moderator zondag 7 juni 2020 @ 16:31:21 #9
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_193523536
Ik ben zeker geen klusguru.

Maar ik weet wel dat dergelijke producten op basis van cement, gips of weet ik wat werken op een chemisch proces waarbij het spul samen met water omgezet wordt in iets hards.

Te weinig water hou je dus product over wat gewoon los zit tussen de harde delen. Te veel water dan heb je in te weinig binding tussen de uitgeharde delen. Na het verdampen van het teveel water houd je dan een zwakke structuur over. De stof vorming is dan doordat er te weinig hechting is tussen de harde delen.

Of te wel houd je min of meer aan de gebruiksaanwijzing. Zo, dan ga ik nu weer pogen gips enigszins in gaten te smeren en glad op de muur te krijgen.
pi_193525297
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 13:31 schreef Estate2 het volgende:
Te veel water geeft een resultaat wat snel verpulverd / verpoederd. Iets meer water kan wel 5, of tien procent ofzo.

Vooral met meerdere mensen werken. Goed mengen, rusten en weer doormengen. Volgende zak aanmaken als de eerste rust, En met een prikroller uitrollen en doormengen.

Er kan veel verschil zitten per fabrikant en ook nog per fabricatiedatum dus vooral kijken hoe de egaline reageerd.

Mijn werkgever is de producent van fobyplus.nl, ik heb al heel wat vloertjes uitgevlakt maar het blijft een lastig product.
Dit vind ik de beste tip.
Werk met minimaal 2 personen.
Ik heb ongeveer 40m² in mijn eentje gedaan en dat is hard werken.
Terwijl de de laag egaline gegoten hebt kan je daarna pas de volgende pas aanmaken, en dan is die andere laag al aan het uitharden. Dan krijg je een soort heuvellandschap als alles droog is.
Ik heb het wel vlak kunnen schuren, maar als je met 2 man bent dan kan de ene dus het spul aanmaken terwijl de ander giet en verdeelt.
En dan kan je alles naadloos aansluiten voordat het begint uit te harden.
Met 3 personen kan je 2 laten mengen en 1 gieten, nog beter.

Qua mengverhouding heb ik de instructies aangehouden, maar de eerste keer werd het een soort sludge met een papje er bovenop. Ik kreeg het niet goed gemengd. Dus nog een tweede laag er overheen gedaan van een ander merk (eerste was volgens mij Akkit van de Hornbach en tweede keer Beamix).
  zondag 7 juni 2020 @ 19:43:39 #12
490397 Asylum78
Weet van vanalles een beetje..
pi_193525639
Gebruik de Ardex K39. Deze is heractiveerbaar en heeft goede nivellerende eigenschappen. Zeker bij een groter oppervlakte en dus meerdere zakken krijg je alles mooi strak door te reactiveren. Je kunt dan alleen werken en voorkomt de problemen van de vorige poster. Voor meer info kun je altijd ff binnenlopen bij de Bouwmaat en ff naar de manager vragen ;-).

[ Bericht 30% gewijzigd door Asylum78 op 07-06-2020 19:52:31 (Aanvulling) ]
  Knikkerking maandag 8 juni 2020 @ 16:39:00 #13
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_193538857
Nogmaals thanks allemaal voor de input _O_

quote:
Hehe, zeker een (heel) leuk ding... Maar is met nét iets te duur om "zomaar" effe te kopen :P
Misschien ooit nog eens 8-)

quote:
1s.gif Op zondag 7 juni 2020 19:43 schreef Asylum78 het volgende:
Gebruik de Ardex K39. Deze is heractiveerbaar en heeft goede nivellerende eigenschappen. Zeker bij een groter oppervlakte en dus meerdere zakken krijg je alles mooi strak door te reactiveren. Je kunt dan alleen werken en voorkomt de problemen van de vorige poster. Voor meer info kun je altijd ff binnenlopen bij de Bouwmaat en ff naar de manager vragen ;-).
Thanks!

Ben er net 7 zakken gaan kopen.

Fijn spul als ik het mag geloven! We gaan het (hopelijk morgen al) zien ^O^
  maandag 8 juni 2020 @ 17:55:50 #14
490397 Asylum78
pi_193539814
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2020 16:39 schreef Atmoz het volgende:
Nogmaals thanks allemaal voor de input _O_
[..]

Hehe, zeker een (heel) leuk ding... Maar is met nét iets te duur om "zomaar" effe te kopen :P
Misschien ooit nog eens 8-)
[..]

Thanks!

Ben er net 7 zakken gaan kopen.

Fijn spul als ik het mag geloven! We gaan het (hopelijk morgen al) zien ^O^
Ik was zelf niet meer aanwezig, anders had ik je nog ff geholpen. Maak het aan met een kom mixer dan heb je het beter gemengd. De spiraalmixers zijn weer beter voor tegellijm etc.
  Knikkerking dinsdag 9 juni 2020 @ 08:01:20 #15
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_193547100
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2020 17:55 schreef Asylum78 het volgende:

[..]

Ik was zelf niet meer aanwezig, anders had ik je nog ff geholpen. Maak het aan met een kom mixer dan heb je het beter gemengd. De spiraalmixers zijn weer beter voor tegellijm etc.
Ik moest "kom mixer" even Googelen, maar kom dan die gewone keukenmixers tegen: https://www.google.com/se(...)BA&biw=2560&bih=1249

Volgens mij zoek/kijk ik verkeerd :P

E.e.a. betekend dat ik deze ook niet thuis heb... En er speciaal eentje aanschaffen is ook weer zoiets...

Ik vroeg gisteren nog bij de balie naar diegene van het forum :+ Maar ze wisten niet meteen wie ik bedoelde. Dacht eerste dat het Annette was, maar dat bleek niet zo te zijn O-)
  dinsdag 9 juni 2020 @ 16:37:04 #16
490397 Asylum78
pi_193553562
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 08:01 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Ik moest "kom mixer" even Googelen, maar kom dan die gewone keukenmixers tegen: https://www.google.com/se(...)BA&biw=2560&bih=1249

Volgens mij zoek/kijk ik verkeerd :P

E.e.a. betekend dat ik deze ook niet thuis heb... En er speciaal eentje aanschaffen is ook weer zoiets...

Ik vroeg gisteren nog bij de balie naar diegene van het forum :+ Maar ze wisten niet meteen wie ik bedoelde. Dacht eerste dat het Annette was, maar dat bleek niet zo te zijn O-)
Haha ik bedoelde deze:
Vraag volgende keer maar naar Patrick, al weet Annette ook veel ;-). Ben je er al aan begonnen?
  Knikkerking dinsdag 9 juni 2020 @ 16:47:32 #17
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_193553677
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 16:37 schreef Asylum78 het volgende:

[..]

Haha ik bedoelde deze:[ afbeelding ]
Vraag volgende keer maar naar Patrick, al weet Annette ook veel ;-). Ben je er al aan begonnen?
Ah, ok zal ik doen ^O^

Dat ziet er al minder duur uit :P

Uhm, nee nog niet. Eerst nog enkele diepere gaten in de vloer nog dichtsmeren met cement.
Wordt iets voor het einde v/d week :)
  dinsdag 9 juni 2020 @ 17:00:12 #18
490397 Asylum78
pi_193553834
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 16:47 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Ah, ok zal ik doen ^O^

Dat ziet er al minder duur uit :P

Uhm, nee nog niet. Eerst nog enkele diepere gaten in de vloer nog dichtsmeren met cement.
Wordt iets voor het einde v/d week :)
Je krijgt met je Bouwmaatpas 20% korting bij Boels om een profi mixer te huren (aan te raden met meerdere zakken). De goede mengstaaf gebruiken en je bent met een minuut mixen per zak klaar. Gebruik de prikroller om de egaline te reactiveren als je de volgende zak hebt aangemaakt en gaat uitschenken. Door ff met de prikroller van het oude naar het nieuwe stuk te rollen kun je hem mooi laten overlopen. Met die K39 heb je tot drie kwartier de tijd om 2 zakken aan te laten sluiten (normaal Max. 10 min).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')