abonnement Unibet Coolblue
pi_193395091
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 01:26 schreef SummerBreeze het volgende:

[..]

Ruiken doe je het inderdaad. Maar het zou niet moeten stinken.
Ook voor briketten geldt: hoe goedkoper en merklozer, hoe groter de hoeveelheid toevoegingen. De Fire/Flame-up briketten van Supermarkt/tuincentrum/tankstations merken als een malle.
De geur die van de kokosbriketten die ik gebruik is zo lekker dat ik af en toe bewust nat textiel buiten hang tijdens het barbecueën om zo de geur langer vast te houden.

Ik blijf er bij: zolang je goed materiaal gebruikt kan er geen geurkaars aan tippen.
Ik vind een goede sigaar ook lekker ruiken. Maar legio mensen vinden van niet.
pi_193395323
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 01:28 schreef Duveldrinker het volgende:

[..]

Ik vind een goede sigaar ook lekker ruiken. Maar legio mensen vinden van niet.
Touché. Zo had ik het nog niet bekeken. Zal te maken hebben met persoonlijk referentiekader of zo.
Hier staat de barbecue minimaal twee keer per week aan,meerdere uren per keer. Het hele jaar door.
En nog nooit hebben we van omwonenden te horen gekregen dat ze er last van hebben, of het vinden stinken. Integendeel: de meesten komen vlak nadat ze het hout ruiken al vragen wat er voor lekkers op het rooster ligt. En iedere keer zijn ze weer verbaasd als het antwoord 'nig helemaal niets, dit zijn alleen nog maar de kolen.".
Terwijl er schuin tegenover ons een man van het type zoals eerder al omschreven:
Om zes uur gaat er een zak kolengruis in de barbecue, flinke plens aanmaakvloeistof (of zoals gisteren aanstekervloeistof+spiritus) eroverheen. Lucifer erbij en om half 7 ligt er een stapel uitgepierde zwartgeblakerd kipsateetjes op tafel.
En. Over die crematieplechtigheden hoor ik wel de halve buurt klagen, of aan ons vragen hoe dat verschil zo groot kan zijn.

Dus mijn 'stinken' zou best wel eens een hele andere trede op de geurtollerantielijst kunnen zijn dan bij jou het geval is.
pi_193396139
Ik heb zelf dit jaar natuurlijk ook gebbq’d maar toen kwam zij klagen over de rook ..ja? Okay?

De aanval kiezen kom op zeg. @mosred
Zij mag stoken maar niet richting middernacht als het afkoelt.

Dikke walm rook richting onze ramen keer op keer, ja koop maar een airco (voor een paar tientjes? Een beetje airco is een paar honderd euro plus elektra kosten) want dan leg ik mijn wil niet op bij de ander..

Zij doet wat ze wil wanneer ze wil en afspraken en overleggen waar ze zelf aan geeft met het een en ander rekening te zullen houden.. wat ze vervolgens bij de eerste de beste keer meteen negeert.

Vol in de aanval dus, met dat soort shit ben je bij mij echt aan het verkeerde adres.
pi_193396921
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 00:53 schreef -0- het volgende:

[..]

Leuk argument dit, komt altijd van mensen die overlast veroorzaken door rook, muziek of wat dan ook: ' Dan moet je niet in een rijtjeshuis, woonwijk etc. Gaan wonen.' Die kan natuurlijk ook gewoon omgedraaid worden, als je wilt stoken of de godganse dag muziek wil draaien moet je maar achteraf gaan wonen waar je niemand tot last bent.
Mee eens inderdaad!
pi_193396923
Puur aso tuig die gasten met allerhande vuurkorven in de tuin.
Mijn ouders hun buren deden dat ook. En dan express dicht bij de schutting. Mijn vader klimt dan gewoon met de tuinspuit over de schutting.

En dat waren allemaal vrijstaande huizen, maar die rook houdt echt niet op bij de erfgrens maar dwarrelt lekker je slaapkamer in.

Mijn buurman BBQ meerdere keren per week, soms met behoorlijk rookwalmen. Maar dat is rond 18:00, ruikt lekker en duurt niet langer dan een uurtje.
pi_193396938
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 05:18 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Ik heb zelf dit jaar natuurlijk ook gebbq’d maar toen kwam zij klagen over de rook ..ja? Okay?

De aanval kiezen kom op zeg. @:mosred
Zij mag stoken maar niet richting middernacht als het afkoelt.

Dikke walm rook richting onze ramen keer op keer, ja koop maar een airco (voor een paar tientjes? Een beetje airco is een paar honderd euro plus elektra kosten) want dan leg ik mijn wil niet op bij de ander..

Zij doet wat ze wil wanneer ze wil en afspraken en overleggen waar ze zelf aan geeft met het een en ander rekening te zullen houden.. wat ze vervolgens bij de eerste de beste keer meteen negeert.

Vol in de aanval dus, met dat soort shit ben je bij mij echt aan het verkeerde adres.
Ja prima verder, als je maar weet dat het er allemaal erger op gaat worden.

Sterkte iig
  zondag 31 mei 2020 @ 09:14:27 #57
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_193396947
https://www.rivm.nl/stookalert

Hier kan je ook het nodige vinden en je aanmelden voor wanneer er en stookalert geldt.
Protège moi de mes désirs.
  zondag 31 mei 2020 @ 09:15:36 #58
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_193396954
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 09:12 schreef mosred het volgende:

[..]

Ja prima verder, als je maar weet dat het er allemaal erger op gaat worden.

Sterkte iig
Maar als ik het goed begrijp is jouw oplossing dus mondje dichthouden, zelf je ramen dicht houden en nog wel een airco aanschaffen en dergelijke zodat de buurvrouw toch lekker ongestoord kan doorstoken?
pi_193396978
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 05:18 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Ik heb zelf dit jaar natuurlijk ook gebbq’d maar toen kwam zij klagen over de rook ..ja? Okay?

De aanval kiezen kom op zeg. @:mosred
Zij mag stoken maar niet richting middernacht als het afkoelt.

Dikke walm rook richting onze ramen keer op keer, ja koop maar een airco (voor een paar tientjes? Een beetje airco is een paar honderd euro plus elektra kosten) want dan leg ik mijn wil niet op bij de ander..

Zij doet wat ze wil wanneer ze wil en afspraken en overleggen waar ze zelf aan geeft met het een en ander rekening te zullen houden.. wat ze vervolgens bij de eerste de beste keer meteen negeert.

Vol in de aanval dus, met dat soort shit ben je bij mij echt aan het verkeerde adres.
Aha dus je bent zelf ook een overlastveroorzaker. :o

Dan zou het redelijk zijn jij geen bbq zij geen haard. Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_193396985
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 09:16 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Maar als ik het goed begrijp is jouw oplossing dus mondje dichthouden, zelf je ramen dicht houden en nog wel een airco aanschaffen en dergelijke zodat de buurvrouw toch lekker ongestoord kan doorstoken?
Kosten/baten.

Alles valt of staat bij goede communicatie en een goede verstandhouding met je buren. Als dat er al niet is, dan laat je het op de tour die TS gaat bewandelen alleen maar escaleren bij zulk soort mensen.

En als je daar de tijd en energie voor over hebt: prima natuurlijk. Het zou het mij alleen niet waard zijn.

Ja, het voelt wrang want het is oneerlijk. Welkom in het leven.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 31-05-2020 09:20:39 ]
pi_193397010
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 09:16 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Maar als ik het goed begrijp is jouw oplossing dus mondje dichthouden, zelf je ramen dicht houden en nog wel een airco aanschaffen en dergelijke zodat de buurvrouw toch lekker ongestoord kan doorstoken?
Precies, als het nou van twee kanten kwam, maar dat is dus niet zo.

In goed overleg, iets wat heb ik meteen heb geprobeerd de eerste keer toen ze dat ding had aangestoken (en gekregen overigens want mevr. zit onder bewindvoerder qua budget, but i dont judge), was het van : af en toe wil ze dat graag doen en dan in de avond, maar niet als de ramen open staan.

Ikzelf zei toen zoiets als okay prima als het af en toe is en je rekening met ons wil houden.. maar daarna was het al snel letterlijk : als je er last van hebt kan ik daar niets aan doen, met zo'n kinderachtig stemmetje die ze kan opzetten.

Inmiddels is het zo'n 4x per week onderhand met of zonder ramen open, dikke doei dus.

@D.U.M.A.N. die twee linkjes had ik inderdaad zelf ook al opgezocht, maar ja, dat zijn adviezen voor iemand die graag wat wil stoken, kan ik van mijn kant weinig mee.
pi_193397018
quote:
16s.gif Op zondag 31 mei 2020 09:19 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Aha dus je bent zelf ook een overlastveroorzaker. :o

Dan zou het redelijk zijn jij geen bbq zij geen haard. Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Ik heb 1x die BBQ aan gehad, 1 fucking keer en kwam zelf al tot de conclusie dat het teveel zal gaan stinken en heb dus een elektrische gekocht.

Wellicht had ik dat meteen er even bij moeten schrijven, maar hopelijk is het duidelijker nu.
  zondag 31 mei 2020 @ 09:23:55 #64
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_193397025
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 09:22 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]


@:D.U.M.A.N. die twee linkjes had ik inderdaad zelf ook al opgezocht, maar ja, dat zijn adviezen voor iemand die graag wat wil stoken, kan ik van mijn kant weinig mee.
Wel, hoor. Er staan twee tips in als je er samen niet uit komt: een handhavingsverzoek indienen bij je gemeente of een klacht indienen bij de GGD.
Protège moi de mes désirs.
pi_193397028
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2020 09:23 schreef D.U.M.A.N. het volgende:

[..]

Wel, hoor. Er staan twee tips in als je er samen niet uit komt: een handhavingsverzoek indienen bij je gemeente of een klacht indienen bij de GGD.
Ja goed, okay, maar dat snapte ik al zeg maar. :P
pi_193397076
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 09:23 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Ik heb 1x die BBQ aan gehad, 1 fucking keer en kwam zelf al tot de conclusie dat het teveel zal gaan stinken en heb dus een elektrische gekocht.

Wellicht had ik dat meteen er even bij moeten schrijven, maar hopelijk is het duidelijker nu.
Ik hou je in de gaten. }:|


Nee maar je moet er wel aan denken dat je het liefst er samen uitkomt natuurlijk, weet niet wat voor figuur het is maar als je met iemand geen conflict wil is het je buurman wel. :{
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_193397129
quote:
16s.gif Op zondag 31 mei 2020 09:29 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Ik hou je in de gaten. }:|

Nee maar je moet er wel aan denken dat je het liefst er samen uitkomt natuurlijk, weet niet wat voor figuur het is maar als je met iemand geen conflict wil is het je buurman wel. :{
Het is een dom blond grietje in de wajong met een moslim vriend, aardige jongen verder hoor, maar vooral zij heeft echt schijt aan iedereen dus.
Ondanks dat ik echt haar altijd vriendelijk te woord heb gestaan, altijd pakketten heb aangenomen voor d'r etc, altijd goed contact ook wat betreft dit tuinhaard verhaal.

Maar als ze dan eigenlijk meteen de boel negeert, raak ik geirriteerd, dat lijkt mij niet meer dan logisch.
Ze had overigens de haard achter in de tuin gezet nadat ik "klaagde", daar staat dan ding een stuk beter want dan waait het meerdere kanten op en dus minder last, roosters kun je dan nog wel openhouden.

Maar met visite (en die eerste paar keren) zet ze het vlak op d'r eigen gevel en kan de rook maar twee kanten op en dat is als 't ware links of rechts, de wind waait hier altijd onze kant op dus ja, letterlijk recht onze ramen in.

Daar ook video's van genomen trouwens zonder haar te filmen in verband met privacy uiteraard, je ziet echt de walmen blauwe rook recht op onze ramen afkomen iedere keer weer.
pi_193397217
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 09:33 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Het is een dom blond grietje in de wajong met een moslim vriend, aardige jongen verder hoor, maar vooral zij heeft echt schijt aan iedereen dus.
Ondanks dat ik echt haar altijd vriendelijk te woord heb gestaan, altijd pakketten heb aangenomen voor d'r etc, altijd goed contact ook wat betreft dit tuinhaard verhaal.

Maar als ze dan eigenlijk meteen de boel negeert, raak ik geirriteerd, dat lijkt mij niet meer dan logisch.
Ze had overigens de haard achter in de tuin gezet nadat ik "klaagde", daar staat dan ding een stuk beter want dan waait het meerdere kanten op en dus minder last, roosters kun je dan nog wel openhouden.

Maar met visite (en die eerste paar keren) zet ze het vlak op d'r eigen gevel en kan de rook maar twee kanten op en dat is als 't ware links of rechts, de wind waait hier altijd onze kant op dus ja, letterlijk recht onze ramen in.

Daar ook video's van genomen trouwens zonder haar te filmen in verband met privacy uiteraard, je ziet echt de walmen blauwe rook recht op onze ramen afkomen iedere keer weer.
Al eens in gesprek met hem geweest?
pi_193397421
Hihihoho TS woont in een probleemwijk.
  Spellchecker zondag 31 mei 2020 @ 10:01:35 #70
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_193397458
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 23:50 schreef PP_Sound het volgende:

[..]

Hoe ver kom je met de tuinsproeier?
En/of met de bladblazer.
pi_193397579
@TheoddDutchGuy

Als je het dan via de politie / gemeente gaat spelen, moet je het gooien op gezondheidsklachten / brandgevaar.

Als het inderdaad zo erg is als je in je voorgaande post aangaf, dan is dat een onlosmakelijk gevolg ervan.

Ik weet niet of je koopt of huurt, maar het brandgevaar element zou je dan bij je verhuurder neer moeten leggen.
pi_193397772
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 09:41 schreef mosred het volgende:

[..]

Al eens in gesprek met hem geweest?
Oh jazeker, hoewel tijdens de (gehele) ramadan is hij niet thuis geweest maar bij zijn familie.
Dit speelt pas afgelopen maand dus dat viel een beetje samen.

Maar hij weet er vanaf en hoopte dat hij wel beter wist hoe je een haard kan laten branden zonder teveel overlast.

Maar helaas ook hij komt niet verder dan "wij roken allebei dus hebben er niet zo'n last van".. tja.

Dinsdag informeer ik simpelweg bij de gemeente hoe zij tegen dit soort zaken aankijken en meer kan ik (en ga ik) voorlopig niet doen.

Bij zeer warme windstille dagen, dan ga ik ook echt op handhaving hameren, dat gaat dan echt te ver als ik in de avond geen raam kan open zetten en ja airco, ik neem het echt wel mee qua tip maar vind het meer symptoom bestrijding dan een echte oplossing.
pi_193397773
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2020 09:19 schreef mosred het volgende:

[..]

Kosten/baten.

Alles valt of staat bij goede communicatie en een goede verstandhouding met je buren. Als dat er al niet is, dan laat je het op de tour die TS gaat bewandelen alleen maar escaleren bij zulk soort mensen.

En als je daar de tijd en energie voor over hebt: prima natuurlijk. Het zou het mij alleen niet waard zijn.

Ja, het voelt wrang want het is oneerlijk. Welkom in het leven.
Ik ben niet getrouwd met mijn buren, verder zijn het geen vrienden of famillie dus hun overlast maar accepteren voor een goede verstandhouding kan mij echt gestolen worden. Normale leefgeluiden en dergelijke horen erbij, maar zo'n vuurkorf dus niet.

Je wit geen tijd en energie steken in proberen je buurvrouw te stoppen met een vuurkorf, maar wel tijd, veel geld en energie in allerlei maatregelen aan je eigen huis om die goede verstandhouding maar in stand te houden.

Ik vindt het maar een kromme gedachte.
pi_193397820
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 09:58 schreef Poepoog het volgende:
Hihihoho TS woont in een probleemwijk.
Dat zou je wel denken maar het is verder hier juist enorm rustig, beetje té rustig soms.
Dan valt het ook extra op als er iets is wat als het ware buiten die norm valt.
pi_193397831
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 10:30 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Ik ben niet getrouwd met mijn buren, verder zijn het geen vrienden of famillie dus hun overlast maar accepteren voor een goede verstandhouding kan mij echt gestolen worden. Normale leefgeluiden en dergelijke horen erbij, maar zo'n vuurkorf dus niet.

Je wit geen tijd en energie steken in proberen je buurvrouw te stoppen met een vuurkorf, maar wel tijd, veel geld en energie in allerlei maatregelen aan je eigen huis om die goede verstandhouding maar in stand te houden.

Ik vindt het maar een kromme gedachte.
Als je zo enorm overdrijft heeft een discussie ook niet echt zin he.

quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 10:30 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Oh jazeker, hoewel tijdens de (gehele) ramadan is hij niet thuis geweest maar bij zijn familie.
Dit speelt pas afgelopen maand dus dat viel een beetje samen.

Maar hij weet er vanaf en hoopte dat hij wel beter wist hoe je een haard kan laten branden zonder teveel overlast.

Maar helaas ook hij komt niet verder dan "wij roken allebei dus hebben er niet zo'n last van".. tja.

Dinsdag informeer ik simpelweg bij de gemeente hoe zij tegen dit soort zaken aankijken en meer kan ik (en ga ik) voorlopig niet doen.

Bij zeer warme windstille dagen, dan ga ik ook echt op handhaving hameren, dat gaat dan echt te ver als ik in de avond geen raam kan open zetten en ja airco, ik neem het echt wel mee qua tip maar vind het meer symptoom bestrijding dan een echte oplossing.
Dat kan ik me voorstellen. Dan houdt het op inderdaad.

Ik moet ook zeggen dat ik in eerste instantie niet wist dat er zó erg was. Maar als de blauwe rookpluimen inderdaad he raam voorbij dansen, dan zul je ook bij de gemeente mogelijke gezondheidsklachten en brandveiligheid ook aan moeten kaarten. Ze komen echt niet snel in beweging anders.

Zichtbare rook bevat roetdeeltjes en als die doos van een buurvrouw er bijvoorbeeld dennenhout ingooit, dan kan het maar zo zijn dat er een vonk je woning binnenwaait.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 31-05-2020 10:37:31 ]
pi_193397881
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2020 10:36 schreef mosred het volgende:

[..]

Als je zo enorm overdrijft heeft een discussie ook niet echt zin he.
[..]

Dat kan ik me voorstellen. Dan houdt het op inderdaad.

Ik moet ook zeggen dat ik in eerste instantie niet wist dat er zó erg was. Maar als de blauwe rookpluimen inderdaad he raam voorbij dansen, dan zul je ook bij de gemeente mogelijke gezondheidsklachten en brandveiligheid ook aan moeten kaarten. Ze komen echt niet snel in beweging anders.

Zichtbare rook bevat roetdeeltjes en als die doos van een buurvrouw er bijvoorbeeld dennenhout ingooit, dan kan het maar zo zijn dat er een vonk je woning binnenwaait.
Ze gooit dit er in : https://www.welkoop.nl/wi(...)dhout-22-dm-_1104023

Zit een welkoop hier vlakbij dus ik weet dat eigenlijk alleen dit het kan zijn, want dat vertelde ze ook bij de eerste keer dat ik gewoon met haar erover ging praten. :+

Maar dat gooien ze dan in deze tuin haard : https://www.bol.com/nl/p/(...)m7bx1shoCJzIQAvD_BwE

Zo'n flutding. :')

Maar goed nogmaals, als ze nou rekening hielden en alleen af en toe wat stookte, nou ja dat kan ik echt wel hebben, maar 4x per week.. nee dat is echt te idioot voor woorden.
pi_193397889
[quote]1s.gif Op zondag 31 mei 2020 10:36 schreef mosred het volgende:

[..]

Als je zo enorm overdrijft heeft een discussie ook niet echt zin he.
[..]

Nou, je suggestie om betere raamroosters te plaatsen en een airco aan te schaffen is aardig kostbaar.
pi_193397907
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 10:41 schreef Glider76 het volgende:
[quote][ afbeelding ] Op zondag 31 mei 2020 10:36 schreef mosred het volgende:

[..]

Als je zo enorm overdrijft heeft een discussie ook niet echt zin he.
[..]

Nou, je suggestie om betere raamroosters te plaatsen en een airco aan te schaffen is aardig kostbaar.
De raamroosters werken prima als ze dicht zitten, dan ruik je echt bijna niks tot echt niets.
Maar als het 27c graden is in de avond en nacht IN huis, maar goed dan zou je weer met een "airco" advies kunnen aankomen, maar zo'n apparaat moet wel beetje degelijk zijn en dat kost toch ook weer wat en dat allemaal zodat zij als een klein kind naar een "knisperend vuurtje kan kijken want dat is zo gezellig" om haar maar te quoten.
pi_193398004
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 10:40 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Ze gooit dit er in : https://www.welkoop.nl/wi(...)dhout-22-dm-_1104023

Zit een welkoop hier vlakbij dus ik weet dat eigenlijk alleen dit het kan zijn, want dat vertelde ze ook bij de eerste keer dat ik gewoon met haar erover ging praten. :+

Maar dat gooien ze dan in deze tuin haard : https://www.bol.com/nl/p/(...)m7bx1shoCJzIQAvD_BwE

Zo'n flutding. :')

Maar goed nogmaals, als ze nou rekening hielden en alleen af en toe wat stookte, nou ja dat kan ik echt wel hebben, maar 4x per week.. nee dat is echt te idioot voor woorden.
Met een open vuurkorf (echt zo’n korf) zou je met dat hout het probleem al niet zo hebben. Door het korfmodel kan er aan alle kanten zuurstof bij en heb je een meer volledige verbranding. Een “schonere” verbranding dus met minder roet en geur.

Maar dat geheel terzijde.

Het is een klotesituatie TS, maar ik zou toch echt nogmaals het gesprek aangaan. En dan met die man erbij. Er is niets zo slopend als een conflict met je buren, immers kun je niet zomaar om elkaar heen. En meestal zijn het juist die debiele tokkiefiguren die toch de hele dag niets te doen hebben en het op basis van die extra tijd en energie van je winnen. Al is het alleen al om je terug te pakken.

Als je dan naar de gemeente gaat, nogmaals, geef aan dat je gezondheid eronder lijdt en je bang bent voor brandgevaar (vonkjes), omdat het zo dicht op de gevel staat. Zonder een “acuut element” komt je klacht op de stapel en kan het zomaar eens lang gaan duren ben ik bang

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 31-05-2020 10:53:14 ]
pi_193398052
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2020 10:52 schreef mosred het volgende:

[..]

Met een open vuurkorf (echt zo’n korf) zou je met dat hout het probleem al niet zo hebben. Door het korfmodel kan er aan alle kanten zuurstof bij en heb je een meer volledige verbranding. Een “schonere” verbranding dus met minder roet en geur.

Maar dat geheel terzijde.

Het is een klotesituatie TS, maar ik zou toch echt nogmaals het gesprek aangaan. En dan met die man erbij. Er is niets zo slopend als een conflict met je buren, immers kun je niet zomaar om elkaar heen. En meestal zijn het juist die debiele tokkiefiguren die toch de hele dag niets te doen hebben en het op basis van die extra tijd en energie van je winnen. Al is het alleen al om je terug te pakken.

Als je dan naar de gemeente gaat, nogmaals, geef aan dat je gezondheid eronder lijdt en je bang bent voor brandgevaar (vonkjes), omdat het zo dicht op de gevel staat. Zonder een “acuut element” komt je klacht op de stapel en kan het zomaar eens lang gaan duren ben ik bang
Klopt, mijn oude buurman had zo'n vuurkorf, dat kon je wel eens over heen krijgen qua rook als je in de tuin zat.
Maar die was niet te beroerd om dan ook rekening met je te houden en daar had ik nog niet eens 1 ding tegen hem erover gezegd destijds, hij merkte het simpelweg.. en die zag er pas uit als een tokkie en gedroeg zich eigenlijk ook zo lol, altijd maar schelden naar zijn vriendin.

Maar goed, als zelfs hij al rekening uit zichzelf er mee hield, kun je nagaan waar ik nu dan mee te maken heb.

Ze zijn ook de enige in de hele buurt met zo'n ding trouwens.
pi_193398067
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 10:41 schreef Glider76 het volgende:
[quote][ afbeelding ] Op zondag 31 mei 2020 10:36 schreef mosred het volgende:

[..]

Als je zo enorm overdrijft heeft een discussie ook niet echt zin he.
[..]

Nou, je suggestie om betere raamroosters te plaatsen en een airco aan te schaffen is aardig kostbaar.
Een airco is geen aanschaf die alleen de rookproblematiek aanpakt. Het is een apparaat waar je 3-4 maanden per jaar plezier van hebt en die jarenlang mee gaat.

Dus al zou je ¤150,- kwijt zijn. Je krijgt er een koele kamer voor terug, de reden dat de ramen in eerste instantie open staan, en je voorkomt ermee dat de rook je woning binnendringt.

Het is aan alle kanten een beter alternatief dan een slepend conflict met buren waar je inderdaad niet mee bent getrouwd, maar waar je in principe wel elke dag mee te maken hebt.

Nogmaals, kosten baten.

En als TS dat verder niet boeit, ook prima verder. Maar het is vaak dat “jamaar oneerlijk dus waarom zou ik”-gevoel die zo’n doodsimpele voor de hand liggende optie van tafel veegt, terwijl dat, en wees eerlijk, aan alle kanten voordelen oplevert en de investeringen op meerdere punten dik waard is.

Dan kun je helemaal over me heen vallen, maar je kan ook waarderen dat dit perspectief ook wordt benoemd
pi_193398091
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 10:56 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Klopt, mijn oude buurman had zo'n vuurkorf, dat kon je wel eens over heen krijgen qua rook als je in de tuin zat.
Maar die was niet te beroerd om dan ook rekening met je te houden en daar had ik nog niet eens 1 ding tegen hem erover gezegd destijds, hij merkte het simpelweg.. en die zag er pas uit als een tokkie en gedroeg zich eigenlijk ook zo lol, altijd maar schelden naar zijn vriendin.

Maar goed, als zelfs hij al rekening uit zichzelf er mee hield, kun je nagaan waar ik nu dan mee te maken heb.

Ze zijn ook de enige in de hele buurt met zo'n ding trouwens.
Ja het zit je dan niet mee wat dat betreft. Maar juist om die reden; weet waar je aan begint.

Er is zo’n spreekwoord voor die volgens mij zo ging;

Don’t fight with stupid people, because they will drag you down to their level and beat you with experience.

Dus doe wat je zelf wil natuurlijk, maar als de boel dreigt te escaleren, wees de verstandigste. Daar win je het meeste mee.
pi_193398177
Kun je de buurvrouw geen buis van 20 meter kado doen? Kan ze een flinke schoorsteen erop zetten :)
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_193399559
Als je buurvrouw inderdaad schijt eraan heeft. De volgende keer weer aanbellen.
Als ze niets doet zou ik inderdaad gewoon de tuinsproeier pakken.

Ga je wel ff wat meer gezeik krijgen, maar laat haar maar merken dat ze niet zomaar alles kan doen waar ze zin in heeft.

Aangezien je verder niets sloopt ofzo, zal t blijven bij een pissige buurvrouw die hopelijk wat vaker luistert.
Eerst denken, dan typen
pi_193399651
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 12:53 schreef Piger het volgende:
Als je buurvrouw inderdaad schijt eraan heeft. De volgende keer weer aanbellen.
Als ze niets doet zou ik inderdaad gewoon de tuinsproeier pakken.

Ga je wel ff wat meer gezeik krijgen, maar laat haar maar merken dat ze niet zomaar alles kan doen waar ze zin in heeft.

Aangezien je verder niets sloopt ofzo, zal t blijven bij een pissige buurvrouw die hopelijk wat vaker luistert.
Daarnaast zorgt de tuinsproeier er ook voor dat de rook wat tegengehouden wordt en dus een zinnige actie is.
pi_193399800
quote:
7s.gif Op zondag 31 mei 2020 12:59 schreef PP_Sound het volgende:

[..]

Daarnaast zorgt de tuinsproeier er ook voor dat de rook wat tegengehouden wordt en dus een zinnige actie is.
Raam nog ff dichthouden ja. Buren zullen zelf in meeste stank zitten
Eerst denken, dan typen
pi_193399963
quote:
7s.gif Op zondag 31 mei 2020 12:59 schreef PP_Sound het volgende:

[..]

Daarnaast zorgt de tuinsproeier er ook voor dat de rook wat tegengehouden wordt en dus een zinnige actie is.
Helaas moet de achtertuin van ons nog op de schop.
Er staat een gloednieuwe schutting maar de rest is eigenlijk alleen maar tegels, geen sproeier dus. -O-

De bedoeling was juist een nieuwe tuin aan te gaan leggen en toen kwam zij dus met dat rook ding aankakken.. vriendin wil nu eigenlijk alleen nog maar verhuizen, zij is zo astmatisch als de pest.

De buurvrouw zogenaamd ook naar eigen zeggen en ook nog eens bronchitis. Maar wel roken als een ketter en met dr neus op dat ding zitten, zogenaamd nergens last van.
pi_193400350
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 10:58 schreef mosred het volgende:

[..]

Een airco is geen aanschaf die alleen de rookproblematiek aanpakt. Het is een apparaat waar je 3-4 maanden per jaar plezier van hebt en die jarenlang mee gaat.

Dus al zou je ¤150,- kwijt zijn. Je krijgt er een koele kamer voor terug, de reden dat de ramen in eerste instantie open staan, en je voorkomt ermee dat de rook je woning binnendringt.

Het is aan alle kanten een beter alternatief dan een slepend conflict met buren waar je inderdaad niet mee bent getrouwd, maar waar je in principe wel elke dag mee te maken hebt.

Nogmaals, kosten baten.

En als TS dat verder niet boeit, ook prima verder. Maar het is vaak dat “jamaar oneerlijk dus waarom zou ik”-gevoel die zo’n doodsimpele voor de hand liggende optie van tafel veegt, terwijl dat, en wees eerlijk, aan alle kanten voordelen oplevert en de investeringen op meerdere punten dik waard is.

Dan kun je helemaal over me heen vallen, maar je kan ook waarderen dat dit perspectief ook wordt benoemd
Natuurlijk kun je meer plezier van een airco hebben dan enkel voor deze situatie. Maar het is nogal van de zotte dat de TS maar met de ramen dicht en een airco aan moet zitten omdat buurvrouw vuurtje wilt stoken.

Veel mensen willen helemaal geen airco. Zo'n airco pomp alleen maar de lucht een beetje rond. Een open raam laat frisse lucht toe. En geen een airco van 150 euro werkt fatsoenlijk, laat staan de energie die ze verbruiken.

Dit is niet de oplossing voor aso gedrag van je buren en abosluut geen alternatief om de lieve vrede te bewaren. Fuck een goede verstandhouding en ik heb geenzins elke dag met ze te maken. Dat is dus precies wat dit soort tokkievolk van wil parasiteren. Dat jij je mond houd en hun lekker hun gang kunnen gaan, elke week een stapje verder. Nog even en er komt een zwembad bij waar de hele buurt gebruik van mag maken. Daarna een permanente party tent waar tot 3 uur snachts geborreld wordt.

De buurvrouw van TS lijkt mij ook niet het type waar hij graag op de koffie zou willen komen en daarom het probleem van de rook maar niet ter sprake brengt.

Ik heb zelf een pelletkachel. Maar wel met een hele lange pijp eraan die tot boven de nok van de hoogste verdieping gaat en een europees keurmerk voor de eisen van 2020 erbij.

Pelletkachels van buren die op de begane grond uitkomen hoef je ook niet zomaar te accepteren, maar zo'n open vuur dan wel? Met een schoorsteen op 1.05 meter vanaf de grond.

Er zijn legio wegen te bewandelen om dit aan te pakken. brandweer, politie, gezondheid, brandgevaar enz. Maar goedschiks of kwaadschiks, als mijn kinderen in de rook van hun moeten slapen is dit heel gauw opgelost. Ik heb er geen moeite mee om mij tot hun niveau te verlagen als dit nodig is.

En ja, dan is er een conflict. Maar er niks aan doen voor de lieve vrede is voor mij ook een conflict.
pi_193400866
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 13:53 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Natuurlijk kun je meer plezier van een airco hebben dan enkel voor deze situatie. Maar het is nogal van de zotte dat de TS maar met de ramen dicht en een airco aan moet zitten omdat buurvrouw vuurtje wilt stoken.

Veel mensen willen helemaal geen airco. Zo'n airco pomp alleen maar de lucht een beetje rond. Een open raam laat frisse lucht toe. En geen een airco van 150 euro werkt fatsoenlijk, laat staan de energie die ze verbruiken.

Dit is niet de oplossing voor aso gedrag van je buren en abosluut geen alternatief om de lieve vrede te bewaren. Fuck een goede verstandhouding en ik heb geenzins elke dag met ze te maken. Dat is dus precies wat dit soort tokkievolk van wil parasiteren. Dat jij je mond houd en hun lekker hun gang kunnen gaan, elke week een stapje verder. Nog even en er komt een zwembad bij waar de hele buurt gebruik van mag maken. Daarna een permanente party tent waar tot 3 uur snachts geborreld wordt.

De buurvrouw van TS lijkt mij ook niet het type waar hij graag op de koffie zou willen komen en daarom het probleem van de rook maar niet ter sprake brengt.

Ik heb zelf een pelletkachel. Maar wel met een hele lange pijp eraan die tot boven de nok van de hoogste verdieping gaat en een europees keurmerk voor de eisen van 2020 erbij.

Pelletkachels van buren die op de begane grond uitkomen hoef je ook niet zomaar te accepteren, maar zo'n open vuur dan wel? Met een schoorsteen op 1.05 meter vanaf de grond.

Er zijn legio wegen te bewandelen om dit aan te pakken. brandweer, politie, gezondheid, brandgevaar enz. Maar goedschiks of kwaadschiks, als mijn kinderen in de rook van hun moeten slapen is dit heel gauw opgelost. Ik heb er geen moeite mee om mij tot hun niveau te verlagen als dit nodig is.

En ja, dan is er een conflict. Maar er niks aan doen voor de lieve vrede is voor mij ook een conflict.
Zoals ik zei: kosten/baten. Als dat het TS waard is gewoon doen. Ik zou het er niet voor over hebben.

(Heb zelf overigens een airco gehad voor ¤120,-. 5 jaar lang naar tevredenheid gebruikt)
pi_193401347
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 14:22 schreef mosred het volgende:

[..]

Zoals ik zei: kosten/baten. Als dat het TS waard is gewoon doen. Ik zou het er niet voor over hebben.

(Heb zelf overigens een airco gehad voor ¤120,-. 5 jaar lang naar tevredenheid gebruikt)
Voor mij zou dit soort stelselmatige overlast van rook uit een vuurkorf het risico van het verbreken van de goede verstandhouding het wel waard zijn.

Dit is geen klein bier, en niet een keer een incidenteel feestje of wat. Dit soort rook overlast 4 keer in de week is niet kleinzielig gedoe om daar wat van te zeggen. En de goede verstandhouding moet van 2 kanten komen.

Ik vraag mij ook af waarom je een goede verstandhouding zou willen met dit soort volk. Alsof ze voor je klaar zullen staan als je ze eens nodig hebt.

Het is ook niet iets als muziek wat even te hard staat. Dat zet je uit en de overlast is weg. Maar die rook blijft wel even hangen in je slaapkamer.

En TS werkt misschien wel en gaat op tijd naar bed want vroeg eruit om Wajong uitkeringen bij elkaar te buffelen. Buurvrouw stookt nog wel even door want gezellig en wekker hoeft ze niet te zetten. Je moet dus met een dicht raam gaan slapen? Of zet je midden in de nacht de wekker om je raam open te zetten zodat je toch nog wat frisse lucht hebt?
pi_193401491
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 23:53 schreef mosred het volgende:

[..]

En groot gelijk heeft ze. Jij gaat voor haar toch niet bepalen hoe ze haar leven invult? Als je daar een probleem mee hebt moet je lekker vrijstaand gaan wonen.

Het is je om het klagen. Het probleem voor jou is opgelost wanneer je een airco aanschaft die je toch al goed kan gebruiken. Maar het gaat je niet om de rook, het gaat je om de buurvrouw “die schijt heeft aan anderen” en volgens jou daarom haar lolletje niet verdiend.

Maar verlaag je maar tot zo’n niveau. Het zijn gevechten die alleen maar verliezers kent. Verstandiger lijkt mij zo’n ding aan te schaffen en haar te vragen of ze het vooraf kan zeggen, zodat jij hem aan kan zetten.

Dan kom je namelijk met een oplossing.
WTF?

Een airco aanschaffen omdat je buren niet willen ophouden met hun rookoverlast? Ben je wel helemaal lekker verder?
"Pools are perfect for holding water"
pi_193401515
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 01:02 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Als zij er niks aan kunnen doen dan moet je het dus zelf oplossen.
Kun je geen stenen ofzo richting die korf gooien als ze weer bezig zijn in de hoop dat het omvalt?
Is natuurlijk onzin dat ze er niets aan kan doen. Ze kan het bijvoorbeeld simpelweg niet doen.

Wat ze daar zegt is; als jij er last van hebt dan boeit me dat geen ene flikker.
"Pools are perfect for holding water"
pi_193401835
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 15:10 schreef probeer het volgende:

[..]

Is natuurlijk onzin dat ze er niets aan kan doen. Ze kan het bijvoorbeeld simpelweg niet doen.

Wat ze daar zegt is; als jij er last van hebt dan boeit me dat geen ene flikker.
Nou ja zo denk ik dus ook na haar opmerking "dat ze er niets aan kan doen", maar vooralsnog probeer ik de relatief goede verstandhouding wel gaande te houden.

Maar ik heb natuurlijk wel een grens, ik pik ook immers dat ze elke zwoele zomernacht vaak in de tuin hard zit te lullen midden in de nacht (vaak aan de telefoon) alsof het 3 uur in de middag is.

Net zoals dat ze af en toe het "gejengel" van mijn kind moet aanhoren, hoewel hij overigens bijna ongewoon rustig is dus echt veel te klagen heeft ze niet.

Keertje stoken op z'n tijd vind ik echt niet erg, dat zie ik niet anders dan een BBQ (wat al vervelend kan zijn en ikzelf dat dus voortaan anders doe), maar wekelijks x keer stoken, altijd in de avond uren.. nu is het nog redelijk koeltjes met deze wind en valt de temperatuur in de avond en nacht nog mee.

Maar uh het word straks een lange hete droge zomer, dan wil ik luchten.

En voor @mosred ik heb de airco mogelijkheden bekeken, maar dat kost toch al gauw minimaal tussen de 400 á 500 euro incl. zo'n raamafsluit ding zodat de buis het kan afvoeren zonder dat ik de rook lucht naar binnen krijg.

Not worth it en zo vaak gaan wij hier niet met de buren om trouwens, het is een beetje vreemd buurtje in sommige opzichten.
Bijv. sinds die nieuwe schutting groet niemand ons meer. :+ Het helpt ook niet dat het er nogal nieuw en professioneel uitziet in vergelijking met de 20+ jaar oude schuttingen in de wijk maar ja.
pi_193402363
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 15:09 schreef probeer het volgende:

[..]

WTF?

Een airco aanschaffen omdat je buren niet willen ophouden met hun rookoverlast? Ben je wel helemaal lekker verder?
Misschien moet je even de context lezen om mijn reactie te begrijpen, voor je direct begint te gillen.

quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 14:59 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Voor mij zou dit soort stelselmatige overlast van rook uit een vuurkorf het risico van het verbreken van de goede verstandhouding het wel waard zijn.

Dit is geen klein bier, en niet een keer een incidenteel feestje of wat. Dit soort rook overlast 4 keer in de week is niet kleinzielig gedoe om daar wat van te zeggen. En de goede verstandhouding moet van 2 kanten komen.

Ik vraag mij ook af waarom je een goede verstandhouding zou willen met dit soort volk. Alsof ze voor je klaar zullen staan als je ze eens nodig hebt.

Het is ook niet iets als muziek wat even te hard staat. Dat zet je uit en de overlast is weg. Maar die rook blijft wel even hangen in je slaapkamer.

En TS werkt misschien wel en gaat op tijd naar bed want vroeg eruit om Wajong uitkeringen bij elkaar te buffelen. Buurvrouw stookt nog wel even door want gezellig en wekker hoeft ze niet te zetten. Je moet dus met een dicht raam gaan slapen? Of zet je midden in de nacht de wekker om je raam open te zetten zodat je toch nog wat frisse lucht hebt?
Ja en dat snap ik ook hoor, maar zoals ik al zei.
pi_193402770
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 16:06 schreef mosred het volgende:

[..]

Misschien moet je even de context lezen om mijn reactie te begrijpen, voor je direct begint te gillen.
[..]

Ja en dat snap ik ook hoor, maar zoals ik al zei.
Welke context? Je bedoelt dat je je later in het topic wel enigszins redelijk op lijkt te kunnen stellen?

Misschien moet je dan eens proberen om dat van meet af aan te doen, en niet in eerste instantie met een post te komen waarin je de OP compleet invalideert. Om vervolgens de rest van het topic lang je achterlijke keutel subtiel in te trekken en wel in staat blijkt te zijn tot enige nuance.

[ Bericht 0% gewijzigd door probeer op 31-05-2020 16:43:42 ]
"Pools are perfect for holding water"
pi_193402849
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 15:29 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Nou ja zo denk ik dus ook na haar opmerking "dat ze er niets aan kan doen", maar vooralsnog probeer ik de relatief goede verstandhouding wel gaande te houden.

Maar ik heb natuurlijk wel een grens, ik pik ook immers dat ze elke zwoele zomernacht vaak in de tuin hard zit te lullen midden in de nacht (vaak aan de telefoon) alsof het 3 uur in de middag is.

Net zoals dat ze af en toe het "gejengel" van mijn kind moet aanhoren, hoewel hij overigens bijna ongewoon rustig is dus echt veel te klagen heeft ze niet.

Keertje stoken op z'n tijd vind ik echt niet erg, dat zie ik niet anders dan een BBQ (wat al vervelend kan zijn en ikzelf dat dus voortaan anders doe), maar wekelijks x keer stoken, altijd in de avond uren.. nu is het nog redelijk koeltjes met deze wind en valt de temperatuur in de avond en nacht nog mee.

Maar uh het word straks een lange hete droge zomer, dan wil ik luchten.

En voor @:Mosred ik heb de airco mogelijkheden bekeken, maar dat kost toch al gauw minimaal tussen de 400 á 500 euro incl. zo'n raamafsluit ding zodat de buis het kan afvoeren zonder dat ik de rook lucht naar binnen krijg.

Not worth it en zo vaak gaan wij hier niet met de buren om trouwens, het is een beetje vreemd buurtje in sommige opzichten.
Bijv. sinds die nieuwe schutting groet niemand ons meer. :+ Het helpt ook niet dat het er nogal nieuw en professioneel uitziet in vergelijking met de 20+ jaar oude schuttingen in de wijk maar ja.
Leefgeluiden en incidentieel overlast en zo, tsja dat hoort nu inderdaad eenmaal bij buren hebben. Rekening houden met elkaar en zulks. Dikke prima, hartstikke normaal.

Maar zij heeft dus al erg duidelijk aangegeven dat ze mbt die vuurkorf, daar richting jou niet toe bereid is. Haar 'ik kan er niets aan doen' is immers niets meer dan een 'ik wil er niets aan doen'.

Dus dan wordt het tijd voor stappen. Imo eerst op de correcte manier. Dus dossiervorming (elke keer noteren, foto/videobewijs (check of je metadata kloppen)) en melding maken bij wbv (waarom neem ik aan dat ze in sociale huur zit?) en politie.

Maar mocht dat geen soelaas bieden, dan zou ik me niet schromen om er gewoon de tuinslang op te zetten.

[ Bericht 1% gewijzigd door probeer op 31-05-2020 16:43:59 ]
"Pools are perfect for holding water"
pi_193402950
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 23:18 schreef Sapstengel het volgende:
Gewoon vuurkorven verbieden binnen de bebouwde kom. Geeft alleen maar overlast en slechte luchtkwaliteit. Diesel mag nauwelijks de stad meer in, maar vuurkorf of houtkachel allemaal dikke prima.
Dit. Het is bekend hoe ontzettend slecht dit voor de volksgezondheid is, maar de overheid doet er gewoonweg niets aan.
  zondag 31 mei 2020 @ 16:48:36 #98
345721 spierbal
Tricepbal
pi_193403018
Volgens mij mag je geen overlast veroorzaken met gassen. En rook is gas.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_193404128
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 16:32 schreef probeer het volgende:

[..]

Welke context? Je bedoelt dat je je later in het topic wel enigszins redelijk op lijkt te kunnen stellen?

Misschien moet je dan eens proberen om dat van meet af aan te doen, en niet in eerste instantie met een post te komen waarin je de OP compleet invalideert. Om vervolgens de rest van het topic lang je achterlijke keutel subtiel in te trekken en wel in staat blijkt te zijn tot enige nuance.
Nog iets beter je best doen. Wat zie je over het hoofd?
pi_193404312
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 16:48 schreef spierbal het volgende:
Volgens mij mag je geen overlast veroorzaken met gassen. En rook is gas.
Dat lijkt mij dus ook en zoals een pagina of 2 terug, blijkt de APV van Meppel dat in principe ook zo te zien.

En wat betreft mosred en keutels, mosred had niet een slecht punt perse, het is meer dat het voor mij niet echt een oplossing lijkt.

Stel dat ik het doe, ik geef paar honderd euro uit, airco nou heel leuk.. maar wat is dan het volgende waar ik me dan op moet aanpassen?

Ik ben ook van mening dat mijn kind niet in de rookstank hoeft te liggen of zich kapot moet zweten straks in de zomer omdat ik niet eens een raam kan open zetten in de avond / nacht.

Of moet ik dan maar een klok zetten dat ik ergens midden in de nacht het raam open kan doen?
Ik vind dat iemand dan wel erg veel verwacht van zijn of haar buren eigenlijk voor iets waar maar 1 persoon plezier van heeft.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')