abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 17 juni 2020 @ 16:36:57 #101
131800 Tarado
capô de fusca
pi_193672110
quote:
6s.gif Op woensdag 17 juni 2020 16:34 schreef _UserName_ het volgende:

[..]

Ga ik ook niet van uit :P

Ik heb het allemaal prima begrepen maar slechts 375.000 euro is een lachertje gezien de gemiste inkomsten.
het wordt pas echt een lachertje als ze het volgend seizoen niet redden
pi_193672114
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 16:10 schreef Tarado het volgende:
Voorronde van de voorronde: 8 en 11 augustus.
Eerste voorronde: 18/19 augustus.
Tweede voorronde: 25/26 augustus.
Derde voorronde: 15/16 september.
Play-offs: 22/23 en 29/30 september.
Voorronde van de voorronde? :')
Die hele kwalificatie is een parodie van zichzelf geworden. Noem het dan gewoon eerste t/m vijfde voorronde of zo.
  woensdag 17 juni 2020 @ 16:38:33 #103
262211 hhh38
Duistere driften en afgoderij
pi_193672134
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 16:37 schreef Arth_NL het volgende:

[..]

Voorronde van de voorronde? :')
Die hele kwalificatie is een parodie van zichzelf geworden. Noem het dan gewoon eerste t/m vijfde voorronde of zo.
Gaat alleen om 4 clubs uit Gibraltar, San Marino, Andorra en nog zo'n landje volgens mij. Dat kan je geen volwaardige voorronde noemen
  Redactie Frontpage woensdag 17 juni 2020 @ 16:38:37 #104
389368 crew  _UserName_
Nog niet geregistreerd.
pi_193672136
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 16:36 schreef Tarado het volgende:

[..]

het wordt pas echt een lachertje als ze het volgend seizoen niet redden
Dan is het tenminste hun eigen schuld. Hadden ze het beter moeten doen. Zelfde geldt overigens voor Cambuur, die er nog beter voor stond.
Koetjes hier, koetjes daar, koetjes overal!
pi_193672614
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 16:30 schreef hhh38 het volgende:

[..]

Hoe bedoel je?

Alle interlands in maart en in de zomer zijn niet gespeeld. Aangezien ze alle voorrondes die normaal in juli en augustus plaatsvinden naar achter hebben geschoven was het nog maar de vraag wat ze met de interlandbreak van begin september zouden doen. Clubs uit competities die nu net hervat worden zullen dan nog in hun voorbereiding zitten.
Oh zo, qua kalender, ja helder.
Dacht vanwege Corona of regelgeving dat het (nog) niet zou mogen of iets dergelijks.
blablablabla
pi_193688120
quote:
7 op 25000.

#AllesOpen
  donderdag 18 juni 2020 @ 19:17:47 #108
470661 maxi-mus
are you not entertained?
pi_193688222
Het bestuur betaald voetbal van de KNVB ziet wel iets in het recente voorstel van Ajax-directeur Edwin van der Sar om de topduels en de immer beladen streekderby's komend seizoen zoveel mogelijk na de winterstop in te plannen.

Daarmee wordt de kans groter dat deze interessante wedstrijden met publiek gespeeld kunnen worden. Door de overheidsmaatregelen tegen een nieuwe uitbraak van het coronavirus kan het mogelijk nog geruime tijd duren voordat er weer (veel) toeschouwers het stadion in mogen.

,,Dat is ook één van mijn eigen ideeën", liet directeur betaald voetbal Eric Gudde weten. ,,Nee, daar verschillen we niet van mening over. Het lijkt me een goed plan om de wedstrijden waar veel publiek op afkomt, de zogenoemde kaskrakers, in de tweede helft van het seizoen te programmeren. Aan de andere kant blijft het koffiedik kijken. Niemand weet nog wanneer we met publiek kunnen gaan spelen. Maar de afdeling competitiezaken gaat er in elk geval wel mee aan de slag."

https://www.ad.nl/nederla(...)zoenshelft~a83873eb/
  zaterdag 20 juni 2020 @ 07:43:43 #109
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_193708270
De herstart in Rusland was een groot succes

https://www.nu.nl/sport/6(...)ting-in-rusland.html
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_193708308
quote:
19s.gif Op zaterdag 20 juni 2020 07:43 schreef Notorious_Roy het volgende:
De herstart in Rusland was een groot succes

https://www.nu.nl/sport/6(...)ting-in-rusland.html
:')

Nee, dit kan niet.
pi_193708511
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 16:38 schreef hhh38 het volgende:

[..]

Gaat alleen om 4 clubs uit Gibraltar, San Marino, Andorra en nog zo'n landje volgens mij. Dat kan je geen volwaardige voorronde noemen
Voor landenteams in Europa moeten ze eigenlijk ook beginnen met een voorronde van een voorronde
  zaterdag 20 juni 2020 @ 10:50:27 #112
262211 hhh38
Duistere driften en afgoderij
pi_193709519
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2020 08:45 schreef Idisrom het volgende:

[..]

Voor landenteams in Europa moeten ze eigenlijk ook beginnen met een voorronde van een voorronde
Eens, getrapte kwalificatie zoals in Noord Amerika, Azie en Afrika
pi_193756433
,De nieuwe norm betekent niet dat er per 1 juli ook al grote evenementen kunnen worden gehouden, zoals publiek in stadions’

:')
pi_193763868
We mogen vanaf 1 september wel weer naar het stadion, *O*
maar spreekkoren zijn verboden. 8)7

https://www.telegraaf.nl/(...)erug-bij-profvoetbal

Dan kun je net zo goed het stadion vullen met poppen zoals bij BMG
  Redactie Frontpage / Weblog woensdag 24 juni 2020 @ 08:35:21 #115
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_193763921
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2020 08:28 schreef Idisrom het volgende:
We mogen vanaf 1 september wel weer naar het stadion, *O*
maar spreekkoren zijn verboden. 8)7

https://www.telegraaf.nl/(...)erug-bij-profvoetbal

Dan kun je net zo goed het stadion vullen met poppen zoals bij BMG
Gaat vast goed komen
GA EENS WERKEN/UITKERING TREKKEN IPV OP FOK ZITTEN!
Speklap3000 is mijn maatje en DTS winnaar februari!
  woensdag 24 juni 2020 @ 08:40:14 #116
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_193763966
We mogen dus niet een hamassen straks, walgelijk
VBL SC influencer
Left, right, behind
  woensdag 24 juni 2020 @ 10:06:39 #117
470661 maxi-mus
are you not entertained?
pi_193764935
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 18:50 schreef PSVCL het volgende:
,De nieuwe norm betekent niet dat er per 1 juli ook al grote evenementen kunnen worden gehouden, zoals publiek in stadions’

:')
Het seizoen begint pas in september Hans.
  woensdag 24 juni 2020 @ 10:06:58 #118
470661 maxi-mus
are you not entertained?
pi_193764937
quote:
15s.gif Op woensdag 24 juni 2020 08:40 schreef Caland het volgende:
We mogen dus niet een hamassen straks, walgelijk
Dat mag sowieso niet. En je mag ook niet juichen dus.
  woensdag 24 juni 2020 @ 10:28:33 #119
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_193765214
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2020 10:06 schreef maxi-mus het volgende:

[..]

Dat mag sowieso niet. En je mag ook niet juichen dus.
Bepaal jij niet.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  woensdag 24 juni 2020 @ 10:41:44 #120
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_193765350
quote:
Eric Gudde: 'Ik vrees dat er clubs failliet gaan'

Hij dacht zijn zwaarste tropenjaren achter de rug te hebben als directeur van Feyenoord, maar toen brak de coronacrisis uit. KNVB-baas Eric Gudde (65) kwam zwaar onder vuur te liggen, maar maakte met de topclubs ook een noodplan. ‘Het aantal van 34 clubs is niet heilig.’

Hoe kijkt u terug op de KNVB-aanpak tijdens de crisis?

‘De mensen die ziek zijn geweest, die familieleden hebben verloren of die hun baan kwijt zijn geraakt, hebben het echt zwaar te verduren gehad. Maar binnen die context is het een heel lastige en vervelende periode. Na het uitbreken van de crisis hebben we direct drie scenario’s gemaakt. Het eerste plan, snel de competities hervatten, kon direct van tafel. Scenario 3, stoppen, wilden we zo lang mogelijk uitstellen. Favoriet was scenario 2: in juni en juli spelen.’

Zelfs de Poolse tweede divisie is begonnen. In bijna heel Europa rolt de bal, behalve hier.

‘Tja, pijnlijk. Daar waren we in april al bang voor. Dat we vervelende beslissingen moesten nemen waarover per definitie een aantal clubs ontevreden zou zijn, terwijl later zou blijken dat de competities gewoon uitgespeeld hadden kunnen worden.’

Minister Martin van Rijn stelde eerder deze maand in een talkshow dat stoppen een besluit van de KNVB was.

‘Dat is pertinent onjuist. Ja, we zijn op 24 april gestopt. Waarom? Omdat Mark Rutte op 21 april heeft besloten dat wij vanwege de volksgezondheid tot 1 september niet mochten spelen. Vervolgens konden wij niet anders dan de competities stoppen. Zelf zouden we nooit de stekker eruit trekken, ook omdat er hartstikke heldere contracten liggen met FOX. Als je zelf het seizoen beëindigt, loop je het risico op claims. Ik snap wel enigszins waar het beeld vandaan komt. Het heeft niet geholpen dat een aantal clubs zelf opriep te stoppen. Als in het begin iedereen rustig was gebleven, had het minder commotie gegeven dan nu het geval was.’

Brachten directeuren die opriepen tot stoppen u in een lastig parket?

‘Ja, natuurlijk. Ik zit in Den Haag te bepleiten dat we de Eredivisie willen afronden in lege stadions en dat clubs weer zo snel mogelijk aan de slag moeten, tegelijkertijd roepen de clubs in de media dat ze vanwege de gezondheidscrisis willen stoppen en duidelijkheid eisen. Dan is zo’n lobby in Den Haag natuurlijk vrij kansloos. Net zoals het ook niet hielp dat burgemeesters en politiechefs hun twijfels uitspraken over wedstrijden zonder publiek in juni en juli.’

Waarom was er bij onder meer Ajax en PSV zo’n haast?

‘Die vraag kunnen alleen de clubs zelf beantwoorden. In Bild, The Guardian of Marca heb ik in elk geval geen enkele clubdirecteur uit Duitsland, Engeland of Spanje horen zeggen dat de stekker direct eruit moest. Hier leek een inhoudelijke discussie bijna niet mogelijk. Toen ik in maart en april vertelde dat we het verloop van de pandemie even wilden aanzien alvorens onomkeerbare besluiten te nemen, kreeg ik bakken kritiek over me heen. Hoe kon ik nou nog aan voetballen denken? Er vielen doden!’

Samen met Frankrijk is de Nederlandse overheid het strengst met een langdurig voetbalverbod. Hoe verklaren de ambtenaren dat in de gesprekken met u?

‘Ik heb vaak de link gelegd met Duitsland en de Bundesliga, maar dat is me niet in dank afgenomen. Duitsland heeft een veel grotere ic- en testcapaciteit. In de periode dat onze regering dit besluit nam, liepen de ic-opnames nog steeds op. Achteraf roepen dat het verkeerd was, is flauw. De premier zei al dat hij met vijftig procent kennis honderd procent beslissingen heeft moeten nemen. Dat is al lastig zat. En dat is voor het voetbal ongunstig uitgevallen. Wij zijn als contactsport betiteld. Inmiddels hebben de onderzoeken uitgewezen dat tegenstanders bij een wedstrijd niet langer dan een minuut contact hebben. En dat ook nog in de buitenlucht, waarvan we nu weten dat daar het virus moeilijker overdraagbaar is. Internationaal zijn de verschillen wel heel groot geworden. Bij Partizan Belgrado tegen Rode Ster zat al 25 duizend man publiek en werd er vuurwerk afgestoken, terwijl profvoetballers hier nog niet eens een duel op de training mochten aangaan. Deze week hopen we op versoepelingen van de maatregelen, zodat we voluit kunnen gaan trainen en oefenwedstrijden mogelijk worden.’

Wat zijn de gevolgen van het stopzetten van de Eredivisie geweest voor de relatie met de UEFA?

Daar vonden ze het merkbaar niet leuk dat wij als een van de eerste landen afhaakten. Gijs de Jong (secretaris-generaal, red.) en Just Spee (voorzitter, red.) hebben voortdurend aan de UEFA-top uitgelegd dat het niet onze keus is geweest, maar dat het kabinet heeft beslist in het belang van de volksgezondheid. Daarom is het ook zo storend als minister Van Rijn vervolgens op tv verkondigt dat stoppen een besluit van de KNVB zou zijn geweest.’

Heeft u nog nachtmerries over de beruchte videovergadering van 24 april?

‘Niet over de inhoud. Wel over de vorm. We moesten beslissingen nemen die linksom of rechtsom niet lekker zouden vallen. De argumentatie die eraan ten grondslag lag was goed, alleen hebben we die call niet zorgvuldig en niet prettig aangepakt. Ik heb fouten gemaakt, dat geef ik ronduit toe. Dat had ook te maken met de setting, waarbij zestig mensen achter een webcam zaten. In een normale vergadering was het niet zo uit de hand gelopen.’

Hoe bent u tot de veelbesproken beslissing gekomen geen promotie en degradatie toe te passen?

‘Er was ook intern bij de KNVB best wat discussie over, maar Jean Paul Decossaux en ik moesten als bestuur betaald voetbal het besluit nemen. Wij zaten vrij snel op één lijn. Volgens ons kon er geen sprake zijn van promotie of degradatie als dit op de ranglijst nog niet was gerealiseerd. Sommigen noemen mij een technocraat of een jurist. Nou, dat zal best, maar ik wil er dan wel op wijzen dat in Frankrijk is gebleken dat een degradatie die feitelijk nog geen degradatie is, juridisch geen stand houdt. Amiens en Toulouse hebben hun zaak gewonnen voor de rechter (dinsdag werd bij de algemene ledenvergadering van de LFP alsnog besloten dat beide clubs degraderen, red.). In België staat het gedegradeerde Waasland-Beveren nu ook te zwaaien met dat arrest. Bovendien vind ik het ook sportief niet uit te leggen clubs te straffen of te belonen zonder dat de finish is gehaald. Hoe groot het gat ook is; ADO Den Haag had het kunnen redden en De Graafschap had promotie uit handen kunnen geven.’

U denkt dat RKC Waalwijk degradatie had kunnen voorkomen?

‘Waar trek je de grens? De voorsprong of achterstand op de ranglijst kan in het besluit geen rol spelen, omdat het geen objectief criterium is. In Frankrijk stond Toulouse veertien punten achter, maar de rechter heeft de vrijwel onafwendbare degradatie toch vernietigd. Het is vanuit de onderbuik heel makkelijk roepen dat je als KNVB-directeur dergelijke verstrekkende beslissingen moet nemen, maar hadden die mensen dat ook gevonden als het gat één punt was geweest? Gaandeweg groeide de opvatting dat geen promotie/degradatie het juiste besluit was, maar natuurlijk ga je weleens twijfelen. In de groep mensen met wie ik sprak, hoorde ik ook andere geluiden. Alleen haalden hun argumenten ons verhaal niet onderuit. Toen ik ons standpunt heb gedeeld met de raad van commissarissen, ontstond er geen verschil van mening over. Alleen besloten we wel een raadpleging te organiseren. We zijn als KNVB een vereniging en als de leden iets anders willen dan we besluiten, heb je een probleem.’

Hoe kijkt u terug op die peiling onder de clubs?

Op papier was de bedoeling helder, maar in de vergadering heb ik dat niet helemaal lekker gebracht. Het is een communicatieve misser geweest vooraf niet aan te geven wat de impact van de stemming zou zijn. Dat had beter gemoeten. Concluderend: inhoudelijk goed, communicatief onvoldoende.’

Wat was er met de rvc afgesproken over de interpretatie van de peiling?

‘Dat we het besluit alleen zouden heroverwegen als het advies overduidelijk de andere kant op ging. Dan praat je over 75 tot 80 procent. Het exacte aantal stemmen was niet vastgelegd. Eigenlijk moest in één oogopslag duidelijk zijn: Dit willen de clubs dus niet.’

Heeft u na de verdeelde uitslag van de stemming overwogen er eerst een weekend over na te denken?

‘Daar hebben het heel even over gehad. De vraag was: wat helpt dat dan? We hadden ons standpunt bepaald en er lag niet een overduidelijke uitslag die dat standpunt onderuithaalde.’

Wat vond u ervan dat negen clubs geen mening gaven?

‘Apart. Zelf heb ik als clubdirecteur altijd een mening gehad over de belangwekkende zaken. Vooraf gingen we ervan uit dat iedere algemeen directeur daarover vanuit zijn kennis en ervaring een standpunt zou innemen. Ook aangezien de raadpleging de avond ervoor al kenbaar was gemaakt. We werden verrast door zoveel onthoudingen.’

Waarom heeft u niet eenmalig gekozen voor een Eredivisie met twintig clubs?

‘Wij hadden het ons heel makkelijk kunnen maken door Cambuur en De Graafschap te laten promoveren en maar te zien waar het schip strandt. Dan hou je iedereen te vriend, maar dat vind ik geen manier van besturen. Dat zou weglopen voor je verantwoordelijkheden zijn. We weten dat we voorlopig te maken hebben met corona en zolang er geen vaccin is, zijn er risico’s op nieuwe beperkende maatregelen. Het zou struisvogelpolitiek zijn dan juist méér wedstrijden te programmeren. Het risico dat je de competitie, die toch al laat begint, niet kan afmaken, stijgt. Eén keer een windhoos, zoals afgelopen seizoen, en je hebt een probleem. Voor een uitbreiding was bovendien geen draagvlak bij een deel van de Eredivisie en totaal niet bij de Eerste Divisie, die twee teams zou verliezen. Burgemeesters en politie zaten er al helemáál niet op te wachten.’

Later maakte de Eerste Divisie na een lobby van Cambuur en De Graafschap een draai. Clubs wilden alsnog een onderzoek naar dit plan.

‘In de emotie van de beslissingen zijn er allerlei krachten op gang gekomen. Een paar clubs hebben dat inderdaad geroepen. Op zich is het al vreemd zo radicaal van standpunt te switchen, maar ik was er snel achter dat het ging om een paar clubs die bij nader inzien de promotiekansen zagen stijgen met twee concurrenten minder. Ja, zo lust ik er nog wel een paar. De week ervoor – je kan het in de notulen nalezen – was de Coöperatie Eerste Divisie nog honderd procent tégen. Daar waar eigenbelang in het geding is, willen standpunten nog weleens verschuiven.’

Wat is er afgesproken voor het geval de competitie in de toekomst opnieuw moet worden afgebroken?

‘We moeten ons niet nóg een keer laten verrassen door een pandemie. Voor de volgende keer moeten we onze spelregels klaar hebben. Vorige week is tijdens de algemene vergadering betaald voetbal een werkgroep met vertegenwoordigers vanuit de Eredivisie, Eerste Divisie, spelersraad en trainersraad in het leven geroepen die een advies moet uitbrengen. Voordat de competitie begint, moet dat zijn afgekaart in een buitengewone algemene vergadering betaald voetbal.’

De KNVB en u werden flink onder vuur genomen. Marc Overmars zette op 1 april de toon en trok de vergelijking met Donald Trump. Wat vond u daarvan?

‘Hoe sommigen zich hebben geuit, past niet bij mijn normen en waarden. Ik begrijp niet waarom dat op die wijze moest. In andere landen heb je niet gezien dat een algemeen directeur van een club de bond zo aanvalt, laat staan een technisch directeur. In sommige gevallen gingen de reacties alle perken te buiten. Ik vond het vooral voor onze honderden loyale medewerkers onterecht dat dé KNVB als geheel door het slijk werd gehaald. De felheid van de reacties heeft mij wel verbaasd. In de weken ervoor mocht je niet eens over voetbal praten, want dan was je niet met de gezondheidscrisis bezig. Vervolgens neem je een beslissing en dan is het huis te klein.’

De Graafschap en Cambuur verweten u een gebrek aan empathie door na uw besluit geen contact op te nemen. Waarom heeft u dat niet gedaan?

‘Ik ben niet alleen de KNVB. Just Spee, Jan Smit en Han Berger hebben in het weekend erna contact opgenomen met de clubs. Het was in die emotionele fase voor mij volstrekt zinloos met elkaar te gaan bellen. Niet alleen zij waren emotioneel, maar ik ook. Het is geen pretje zo’n beslissing te moeten nemen en vervolgens van alle kanten te worden aangevallen. Daar kan je beter een afkoelingsperiode van een paar dagen overheen laten gaan. En dat is ook gebeurd.’

U bent een paar jaar geleden juist aangesteld door de clubs. Had u op meer krediet gerekend?

‘Misschien is het een illusie krediet te verwachten in deze functie. Al moet ik zeggen dat er ook zat directeuren zijn die wel degelijk af en toe een appje sturen om me te steunen.’

Dat zijn zeker de directeuren van clubs die niet zijn gedegradeerd en die een ticket voor de groepsfase van Europees voetbal hebben?

‘Nee hoor, ook echt anderen. Je kan ze niet over één kam scheren. Toen de eerste emoties wat waren gezakt, werd de sfeer coöperatiever. Niet voor niks hebben we uiteindelijk een plan gerealiseerd met Ajax, PSV, Feyenoord en AZ.’

Wat vond u van het kort geding dat Cambuur en De Graafschap aanspanden?

‘Alles voelt op zo’n moment als verliezen. Wij hadden ongelofelijk zorgvuldig nagedacht over onze keuze en ik kon me haast niet voorstellen dat die juridisch geen stand zou houden. Dat bleek ook. De rechter stelde ons overduidelijk in het gelijk, maar intussen waren onze leden wel tegen de vereniging zelf aan het procederen. Daar word je niet vrolijk van. Zo wil je niet in beeld komen.’

Cambuur en De Graafschap begroeven erna de strijdbijl. FC Utrecht vocht tot vorige week door om de bekerfinale af te dwingen. Wat is daarop uw reactie?

‘Iedereen heeft het recht voor zichzelf op te komen. Maar toen de KNVB en de UEFA steeds zó zonneklaar dezelfde teksten bezigden, namelijk dat de beslissingen volledig conform de richtlijnen zijn genomen, dacht ik op een gegeven moment wel: Stop met brieven sturen en blijf niet die torenhoge rekeningen van advocaten spekken. Gelukkig zijn we eruit gekomen via een financiële tegemoetkoming en is deze discussie nu achter de rug.’

FC Utrecht deed het met open vizier, AZ zocht buiten de KNVB om contact met de UEFA om de eerste plaats op te eisen. Was u verrast?

‘Zeker. Gijs de Jong en ik hoorden via de UEFA dat AZ onze beslissing aanvocht. Zelf hadden wij van AZ niks gehoord. Ik vond dat apart. AZ was een van de clubs die in april snel duidelijkheid wilden. In Nederland is het nu eenmaal zo geregeld dat doelsaldo vóór onderling resultaat gaat. Bij de UEFA zullen ze na al die brieven uit Alkmaar en Utrecht weleens hebben gedacht: Wat is er allemaal aan de hand daar in Nederland? Terwijl het vrij simpel was. Net zoals veel sectoren hebben wij te maken met overmacht. Ik snap de frustratie, maar op een gegeven moment is het wel jammer als het antwoord niet wordt geaccepteerd.’

AZ meldde op zijn beurt dat gedane voorstellen over de afronding van het seizoen onbeantwoord bleven van uw kant. Mogelijk dat zij daarom hun heil bij de UEFA zoeken.

‘Het leek me logisch in die fase niet overal op te reageren. Ik wilde me niet laten beïnvloeden. We kregen tig mailtjes en brieven. Elke club heeft natuurlijk haar standpunt. Ik kon ze moeilijk allemaal gaan beantwoorden, wat moest ik melden? Door afstand te houden, wilde ik bereiken dat er niet zou worden getwijfeld aan de integriteit van mijn beslissingen. Aan het begin van die videovergadering op 24 april hebben we gezegd dat er veel signalen waren binnengekomen en dat we alles hadden meegewogen.’

Heeft u ergens spijt van?

Met de wetenschap van nu zou ik een paar dingen anders hebben gedaan. Niet in de eerste fase. Dat scenario-denken was helder en goed. Erna is er een periode geweest met extreem veel videovergaderingen in wisselende samenstellingen. In het begin zat ik niet overal bij en dat is vermoedelijk fout geweest, omdat er ruis op de lijn kwam. FC Utrecht en AZ hebben al vroeg pogingen gedaan de financiële solidariteit te regelen en ook dat was achteraf beter geweest. Op die manier hadden we de moeilijke besluiten een zachtere landing kunnen geven. Met de kennis van nu zou ik het procesmatig en communicatief anders hebben gedaan, maar inhoudelijk heb ik absoluut geen spijt van de beslissingen. Daar sta ik volledig achter.’

Uiteindelijk is er toch een breed gedragen noodplan gekomen. In hoeverre speelde de felle oproep van VVD-fractievoorzitter Klaas Dijkhoff een rol?

‘De strekking was: stop met ruzie maken en kom met een plan. Dat verhaal kwam op de ochtend waarop we met Ajax, PSV, Feyenoord en AZ voor de tweede keer bij elkaar zaten. Dat helpt op zo’n moment wel. Het was een prettige voorzet. In het begin is het vragen van steun aan de overheid best een worsteling geweest. Voetbal ligt extreem gevoelig. Als je praat met de politici, liggen de salarissen van de topspelers steeds als eerste op tafel. Dan moet je weer uitleggen dat in de Eerste Divisie 38 procent onder modaal verdient, dat de sector miljoenen fans heeft en zeshonderd maatschappelijke projecten omarmt. Dat erkennen ze in Den Haag ook wel, maar dat is niet voldoende. We hebben een fonds aangevraagd van 140 miljoen, dat deels bestaat uit een uitkering en deels uit een financiering. Cruciaal is geweest dat de top sowieso afziet van een uitkering. Daarnaast storten de topclubs samen met de KNVB geld in een solidariteitsfonds. Dat is een groots gebaar van de topclubs, want zij moeten tegelijk de zwaarste klappen opvangen. Uiteindelijk vragen we een bedrag dat lager is dan de cultuursector en de sierteelt. Dat lijkt mij geen onrealistisch verhaal.’

In hoeverre vreest u voor het voortbestaan van het betaalde voetbal?

‘Daar kijk ik wel degelijk met grote zorgen naar. Ik vrees dat er clubs failliet gaan. Als 34 clubs denken dat ze na deze crisis weer op dezelfde voet door kunnen, dan hebben ze het mis. Ze zullen op zoek moeten naar andere verdienmodellen, de kosten moeten verlagen en buffers moeten aanleggen. Ik denk niet dat iedereen de ernst van de situatie al beseft. In deze periode waarin je vraagt om solidariteit, kun je niet zeggen: Jullie mogen niet meer meedoen. Maar gezien de magere situatie waar sommige clubs vóór de coronacrisis al in zaten, vraag ik me echt af of ze de transitiefase naar een nieuwe toekomst doorkomen. Niet alle clubs zullen dit gaan overleven, vermoed ik.’

Is dat erg?

‘Het kan geen doel op zich zijn clubs in leven te houden. Het aantal van 34 is niet heilig. Net als in alle andere sectoren in Nederland bepaalt de markt hoe groot de bedrijfstak kan zijn. Duitsland heeft 55 betaalde clubs op meer dan tachtig miljoen inwoners. Wij hebben er 34 op zeventien miljoen. Daar kan je vraagtekens bij zetten. Gezien de omvang van ons land, lijkt het mij veel. Het is zonneklaar dat weinig sectoren economisch zo hard worden geraakt door de coronacrisis als het betaalde voetbal. Daardoor zou er een natuurlijke schifting kunnen ontstaan.’

Ziet u de BeNeLiga als een mogelijke oplossing?Ziet u de BeNeLiga als een mogelijke oplossing?

‘Dat vind ik nog heel ver weg, ook omdat de televisierechten hier doorlopen tot het seizoen 2024/25. Laten we eerst maar eens het onderzoek afwachten en inzichtelijk krijgen wat precies de voor- en nadelen zijn. Normaal gesproken zouden we de clubs al nader hebben geïnformeerd over de eerste plannenmakerij, dat zal nu in de zomer gebeuren. Op dit moment heeft iedereen andere zorgen.’

Hoe denkt u over het gedeeltelijk toelaten van publiek in het najaar?

‘De organisatie en de handhaving ervan is hartstikke moeilijk. Wat als je naar het toilet moet of een broodje kroket wilt halen? Je komt niet verder dan een bezetting van ongeveer twintig procent. Het kóst meer dan het oplevert. Aan de andere kant: je moet ergens beginnen. De overheid zal sneller meer publiek toelaten als wordt bewezen dat het met een kleine stadionbezetting alvast goed gaat. We zijn daarom een samenwerking begonnen met evenementenorganisaties om plannen te ontwikkelen. Mogelijk zijn er straks protocollen en checks waardoor er toch meer mensen toegelaten kunnen worden in coronaproof stadions. Denk aan temperatuur meten, mondkapjes, gezondheidsstempels, of mensen van mijn leeftijd even niet naar het stadion laten gaan.’

Hoe gaat u de competitie op een eerlijke manier indelen en voorkomen dat het thuisvoordeel bepalend wordt?

‘Edwin van der Sar heeft al een voorzet gegeven over de kaskrakers waar veel publiek op afkomt, zoals de toppers en de derby’s. Het idee is die na de winterstop te plannen en daar ben ik het mee eens. Die lijn zou je verder kunnen doortrekken. We denken er bijvoorbeeld aan de heen- en terugwedstrijden tussen clubs in dezelfde periode in te delen, zodat er een grote kans is op gelijke omstandigheden. Zodat je niet Feyenoord-Ajax in een lege Kuip moet spelen, terwijl Ajax-Feyenoord in een volle Johan Cruijff Arena is.’

Tot slot: wat is de schade van deze crisis voor de KNVB zelf?

‘Wij zouden keurige zwarte cijfers schrijven, maar dat is door de coronacrisis natuurlijk niet gelukt. Elke interland die niet doorgaat kost twee miljoen. Een interland zonder publiek betekent meer dan een miljoen inkomstenderving. Onze begroting voor het komende seizoen laat rode cijfers zien. We beperken de schade doordat we gigantisch hebben geschrapt in de kosten. Vacatures zijn niet ingevuld, aflopende contracten niet verlengd, kosten zijn doorgeschoven, de top heeft salaris ingeleverd. En dan nóg krijgen we het niet in het zwart. We hoeven geen mensen te ontslaan, maar de situatie kan verergeren als Oranje na januari nog zonder publiek speelt of als het EK niet de opbrengsten oplevert zoals voorspeld. Dan komen ook wij in de problemen.’
Prima interviewtje dit.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  woensdag 24 juni 2020 @ 13:30:26 #121
474254 GurneyIsBestOke
Is je voorbij op alle fronten
pi_193767543
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2020 10:41 schreef Caland het volgende:

[..]

Prima interviewtje dit.
Mee eens.
Makkelijk tweede.
  woensdag 24 juni 2020 @ 13:37:42 #122
474254 GurneyIsBestOke
Is je voorbij op alle fronten
pi_193767637
Ben benieuwd of er weer publiek in een stadion mag in september, en zo ja, waar de grenzen gelegd gaan worden. Tussen letterlijk iedere supporter anderhalve meter afstand? Of mag ik, omdat we familie zijn, gewoon naast mijn vader zitten? Dat geeft ook alweer ruimte voor meer mensen.

Ik zou het al schitterend vinden als ik de eerste seizoenshelft een paar potjes weer mag komen. En de kaartverkoop voor Europese wedstrijden wordt een feest. Ik denk dat @Caland hoopt op een poule met BATE Borisov.
Makkelijk tweede.
  woensdag 24 juni 2020 @ 13:39:21 #123
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_193767663
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2020 13:37 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
n benieuwd of er weer publiek in een stadion mag in september, en zo ja, waar de grenzen gelegd gaan worden. Tussen letterlijk iedere supporter anderhalve meter afstand? Of mag ik, omdat we familie zijn, gewoon naast mijn vader zitten? Dat geeft ook alweer ruimte voor meer mensen.

Ik zou het al schitterend vinden als ik de eerste seizoenshelft een paar potjes weer
Zeker, maar dat was voor de huidige situatie eigenlijk al zo.

Oostblokgenot.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  woensdag 24 juni 2020 @ 13:48:31 #124
474254 GurneyIsBestOke
Is je voorbij op alle fronten
pi_193767766
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2020 13:39 schreef Caland het volgende:

[..]

Zeker, maar dat was voor de huidige situatie eigenlijk al zo.

Oostblokgenot.
Mocht het zover komen ga ik volgend seizoen/over twee seizoenen ook eens kijken. Weekje Oostblok met een uitpot van Feyenoord is wel een prachtige vakantie.
Makkelijk tweede.
pi_193768019
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2020 10:41 schreef Caland het volgende:

[..]

Prima interviewtje dit.
Helder verhaal, Utrecht was inderdaad wat Calimero, maar in elk geval eerlijk. AZ daarentegen...
BFF met GGMM
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')