abonnement Unibet Coolblue
pi_193287508
Snap het nog altijd niet.

Stel ik volg een bijscholing die ik zelf betaal, in het kader van werk. Die opleiding kost bijv. 2000,-

Krijg ik dan meer huurtoeslag?
pi_193287524
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 12:17 schreef tstile het volgende:
Snap het nog altijd niet.

Stel ik volg een bijscholing die ik zelf betaal, in het kader van werk. Die opleiding kost bijv. 2000,-

Krijg ik dan meer huurtoeslag?
Doe eens een proefberekening en je weet het

https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 24-05-2020 12:19:09 ]
pi_193287598
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 12:18 schreef Banaanvragen het volgende:

[..]

Doe eens een proefberekening en je weet het

https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/
Maar mag ik als ik scholing heb gedaan een lager bedrag invullen bij jaarinkomen?

Mijn inkomen blijft in principe hetzelfde. Of mag ik dus scholing daar van aftrekken?
  zondag 24 mei 2020 @ 12:28:41 #4
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_193287624
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 12:25 schreef tstile het volgende:

[..]

Maar mag ik als ik scholing heb gedaan een lager bedrag invullen bij jaarinkomen?

Mijn inkomen blijft in principe hetzelfde. Of mag ik dus scholing daar van aftrekken?
Er is ook een knop om je toetsingsinkomen te berekenen. Naar scholingskosten wordt daar niet gevraagd.
The love you take is equal to the love you make.
pi_193287627
Klik eens op Bereken Toetsingsinkomen ;)
pi_193287656
Ja, uiteindelijk tellen aftrekposten mee voor je toeslagen. De aftrekposten worden namelijk van je inkomen afgetrokken en vormen je verzamelinkomen bijd e belastingaangifte. Op basis hiervan worden bij je belastingaangifte de definitieve toeslagen berekend.

Je gaat dit dus niet per maand merken, maar wel bij je belastingteruggave.
pi_193288164
toeslagen worden bepaald op verzamelinkomen en niet op je loon.
Dus ja het kan.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_193290914
quote:
1s.gif Op zondag 24 mei 2020 12:28 schreef Piles het volgende:
Klik eens op Bereken Toetsingsinkomen ;)
Als ik dat doe vragen ze alleen naar inkomsten en helemaal niks over scholing.
pi_193290936
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 17:11 schreef tstile het volgende:

[..]

Als ik dat doe vragen ze alleen naar inkomsten en helemaal niks over scholing.
Je hebt gelijk, das voor de schatting. Zie uitleg van investeerdertje en mijn linkje hierboven :)
pi_193290938
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 17:11 schreef tstile het volgende:

[..]

Als ik dat doe vragen ze alleen naar inkomsten en helemaal niks over scholing.
Bij inkomsten moet je je verzamelinkomen invullen en die kan je ook op internet bepalen. Google er maar eens naar.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_193290980
Dus stel ik verdien nu 25.000 bruto per jaar. Dan krijg ik geen huurtoeslag.

Als ik nu 15.000 uitgeef aan scholing dan heb ik uiteindelijk recht op de volle mep aan huurtoeslag?

De termen zijn nogal verwarrend. Dan lees je weer toetsingsinkomen, dan weer verzamelinkomen etc.

En waarom staat op die site 'proefberekening toeslagen' in die rekenhulp dan niks over scholing? Dan komt er toch nooit een juist bedrag uit op de plek waar mensen het willen weten? https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/


Als ik los ga googleen op bereken toetsingsinkomen dan kom ik op https://www.belastingdien(...)ijn-toetsingsinkomen
Ook hier vragen ze helemaal niks over scholing of aftrekposten.

Dat doet bij mij dus het vermoeden rijzen dat scholing het toetsingsinkomen NIET naar beneden brengt en je dus GEEN kans maakt om wel of een beetje extra huurtoeslag te krijgen.

Het enige is dat je waarschijnlijk een beetje betaalde belasting terugkrijgt omdat je een aftrekpost hebt. Maar dat staat los van de toeslagen.

Toch? of ben ik nou gek

[ Bericht 28% gewijzigd door tstile op 24-05-2020 17:22:40 ]
pi_193291124
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 17:17 schreef tstile het volgende:
Dus stel ik verdien nu 25.000 bruto per jaar. Dan krijg ik geen huurtoeslag.

Als ik nu 15.000 uitgeef aan scholing dan heb ik uiteindelijk recht op de volle mep aan huurtoeslag?

De termen zijn nogal verwarrend. Dan lees je weer toetsingsinkomen, dan weer verzamelinkomen etc.

En waarom staat op die site 'proefberekening toeslagen' in die rekenhulp dan niks over scholing? Dan komt er toch nooit een juist bedrag uit op de plek waar mensen het willen weten? https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/


Als ik los ga googleen op bereken toetsingsinkomen dan kom ik op https://www.belastingdien(...)ijn-toetsingsinkomen
Ook hier vragen ze helemaal niks over scholing of aftrekposten.

Dat doet bij mij dus het vermoeden rijzen dat scholing het toetsingsinkomen NIET naar beneden brengt en je dus GEEN kans maakt om wel of een beetje extra huurtoeslag te krijgen.

Het enige is dat je waarschijnlijk een beetje betaalde belasting terugkrijgt omdat je een aftrekpost hebt. Maar dat staat los van de toeslagen.

Toch? of ben ik nou gek
Ik heb aftrekbare scholingskosten, al een aantal jaar. Dat brengt je verzamelinkomen, zoals hier al eerder wordt gezegd, naar beneden. Dus krijg je inderdaad ook meer toeslagen. Is bij mij ook zo.
pi_193292353
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 17:29 schreef silliegirl het volgende:

[..]

Ik heb aftrekbare scholingskosten, al een aantal jaar. Dat brengt je verzamelinkomen, zoals hier al eerder wordt gezegd, naar beneden. Dus krijg je inderdaad ook meer toeslagen. Is bij mij ook zo.
Maar als jij naar https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/ gaat en je vult daar alles in dan rolt daar toch een huurtoeslag uit waarbij de scholingskosten niet zijn meegenomen in het inkomen toch?
pi_193292594
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 18:58 schreef tstile het volgende:

[..]

Maar als jij naar https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/ gaat en je vult daar alles in dan rolt daar toch een huurtoeslag uit waarbij de scholingskosten niet zijn meegenomen in het inkomen toch?
Nee maar die tool is voor een schatting. Bij je Aangifte Inkomstenbelasting word je werkelijke inkomen vastgesteld, en daarbij je definitieve toeslag voor het afeglopen jaar. En daar zit die aftrekpost voor scholing dan wel in.
  zondag 24 mei 2020 @ 19:17:05 #16
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_193292626
Zo heb ik ooit een paar jaar al mijn belasting teruggehad én volle huur- en zorgtoeslag met een inkomen van 50k.

Dus het kan zeker, als je aftrekpost maar hoog genoeg is ;)
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_193292754
quote:
1s.gif Op zondag 24 mei 2020 19:14 schreef Piles het volgende:

[..]

Nee maar die tool is voor een schatting. Bij je Aangifte Inkomstenbelasting word je werkelijke inkomen vastgesteld, en daarbij je definitieve toeslag voor het afeglopen jaar. En daar zit die aftrekpost voor scholing dan wel in.
Schandalig dat ze dan die aftrekposten niet opnemen in die rekentool. Je zou gaan denken dat ze willen voorkomen dat ze mensen op een idee brengen om aan scholing te gaan doen.

Of mensen die wel een dure scholing doen en het hele jaar op een houtje bijten en dan blijkt achteraf dat ze wel huurtoeslag krijgen. Of misschien komen ze er nieteens achter omdat ze het niet aanvragen doordat ze denken het toch niet te krijgen.
pi_193293084
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 19:24 schreef tstile het volgende:

[..]

Schandalig dat ze dan die aftrekposten niet opnemen in die rekentool.
Tja, andersom is ook een groot risico, wat vaak mis gaat: mensen schatten verkeerd, krijgen teveel toeslag (want=voorschot) en zijn boos omdat ze een jaar later moeten terugbetalen.
pi_193293126
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 18:58 schreef tstile het volgende:

[..]

Maar als jij naar https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/ gaat en je vult daar alles in dan rolt daar toch een huurtoeslag uit waarbij de scholingskosten niet zijn meegenomen in het inkomen toch?
Die tool is sowieso niet volledig. Alleen de meestvoorkomende aftrekposten zijn erin opgenomen. Je échte verzamelinkomen voor toeslagen is dat wat je krijgt na je belastingaangifte.

Overigens rolt er dan uit die tool inderdaad een lagere toeslag, want hoger inkomen. Ik zet mijn verzamelinkomen sowieso altijd hoger dan het echt gaat zijn. Ik krijg dan na de definitieve aangifte het te weinig gekregen stuk toeslag nabetaald.
  Moderator zondag 24 mei 2020 @ 20:13:25 #20
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_193293662
Mogelijk... want je hebt dan aftrekkosten.

In den beginne dat ik net werkte en ik ook een klein goedkoop huisje kon kopen, had ik in de basis geen recht op zorgtoeslag. Maar door de hypotheekrenteaftrek net een paar honderd euro per jaar. Want door de aftrek werd mijn verzamelinkomen lager en dook ik nét onder de grens.

[ Bericht 1% gewijzigd door Rene op 24-05-2020 20:20:04 ]
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  zondag 24 mei 2020 @ 20:16:16 #21
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_193293705
quote:
14s.gif Op zondag 24 mei 2020 20:13 schreef Rene het volgende:
Mogelijk... want je hebt dan aftrekkosten.

In den beginne dat ik net werkte en ik ook een klein goedkoop huisje kon kopen, had ik in de basis geen recht op huurtoeslag. Maar door de hypotheekrenteaftrek net een paar honderd euro per jaar. Want door de aftrek werd mijn verzamelinkomen lager en dook ik nét onder de grens.
Huurtoeslag toen je een huisje kocht?
The love you take is equal to the love you make.
  Moderator zondag 24 mei 2020 @ 20:19:42 #22
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_193293776
quote:
1s.gif Op zondag 24 mei 2020 20:16 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Huurtoeslag toen je een huisje kocht?
zorgtoeslag.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_193294075
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 17:17 schreef tstile het volgende:
Dus stel ik verdien nu 25.000 bruto per jaar. Dan krijg ik geen huurtoeslag.

Als ik nu 15.000 uitgeef aan scholing dan heb ik uiteindelijk recht op de volle mep aan huurtoeslag?

De termen zijn nogal verwarrend. Dan lees je weer toetsingsinkomen, dan weer verzamelinkomen etc.

En waarom staat op die site 'proefberekening toeslagen' in die rekenhulp dan niks over scholing? Dan komt er toch nooit een juist bedrag uit op de plek waar mensen het willen weten? https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/

Als ik los ga googleen op bereken toetsingsinkomen dan kom ik op https://www.belastingdien(...)ijn-toetsingsinkomen
Ook hier vragen ze helemaal niks over scholing of aftrekposten.

Dat doet bij mij dus het vermoeden rijzen dat scholing het toetsingsinkomen NIET naar beneden brengt en je dus GEEN kans maakt om wel of een beetje extra huurtoeslag te krijgen.

Het enige is dat je waarschijnlijk een beetje betaalde belasting terugkrijgt omdat je een aftrekpost hebt. Maar dat staat los van de toeslagen.

Toch? of ben ik nou gek
Je krijgt dan zeker nog de toeslag, alleen dan niet als voorschot maar direct bij je belastingaangifte. Het staat Je bent dus gek :-P Zie de uitleg hier over dat je toetsingsinkomen daadwerkelijk zal veranderen. Dit komt omdat het toetsingsinkomen het bedrag is waarop gekeken word of je er potentieel recht op hebt, en je verzamelinkomen (dat aan het einde van je belastingaangifte, ook wel je geregistreerde inkomen na de definitieve aanslag) gebruikt zal worden om je definitieve toeslagen te berekenen.
pi_193301948
quote:
1s.gif Op zondag 24 mei 2020 12:28 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Er is ook een knop om je toetsingsinkomen te berekenen. Naar scholingskosten wordt daar niet gevraagd.
en toch brengen scholingskosten je verzamelinkomen omlaag waardoor je recht hebt op extra / aanullende toeslag.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')