Dit is de vraag van Ewald Engelen. Hij wordt compleet verguisd omdat dit virus niet enkel oude en obese mensen treft, maar stel dat dit niet het geval was, zou zo'n vraag dan gerechtvaardigd zijn?twitter:ewaldeng twitterde op vrijdag 22-05-2020 om 20:58:39Why a general lockdown, however intelligent, if the virus strikes only the old and the obese? #corona reageer retweet
Kortom, doordat de zwakkeren verzorging nodig hebben van de minder zwakkeren en deze minder zwakkeren wel bloot staan aan het virus, gaat zo'n aanpak niet werken.quote:Op zaterdag 23 mei 2020 01:58 schreef Fer het volgende:
Deze zwakkeren kunnen niet in lockdown. Die hebben vaak hulp nodig, zoals thuiszorg of verpleging. Een schoonmaakster, iemand die steunkousen aantrekt, die de zwakkere wast enz.
Dat zie je nu ook. De echte zwakkeren worden ziek, omdat ze zich nooit 100% kunnen opsluiten.
Niet omdat ze naar de kroeg gaan.
Nou ja het is een vraag over een mening van mensen. Jij zegt dat het een morele vraag is maar ik kan het beantwoorden zonder enig gevoel voor moraliteit (hypothetisch). Is het dan een morele vraag van jou omdat jij denkt dat het zo is?quote:Op zaterdag 23 mei 2020 02:18 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Kortom, doordat de zwakkeren verzorging nodig hebben van de minder zwakkeren en deze minder zwakkeren wel bloot staan aan het virus, gaat zo'n aanpak niet werken.
Maar, stel nu dat alle voorzorgsmaatregelen worden toegepast door deze minder zwakkeren, zou scenario B dan gerechtvaardigd zijn? Het is uiteindelijk een morele vraag namelijk.
Het is een morele vraag omdat het gaat over wat juist en goed is.quote:Op zaterdag 23 mei 2020 02:52 schreef phoenyx het volgende:
[..]
Nou ja het is een vraag over een mening van mensen. Jij zegt dat het een morele vraag is maar ik kan het beantwoorden zonder enig gevoel voor moraliteit (hypothetisch). Is het dan een morele vraag van jou omdat jij denkt dat het zo is?
Even een zijweggetje wat voor jou misschien wel interessant kan zijn.
De vraag of de keuze tussen 1 miljoen mensen opsluiten voor 1 jaar of een land voor een deel opsluiten beter is of niet is natuurlijk heel normaal. Moet je ook wel doen, want je moet een keuze maken en daarmee probeer je de beste keuze te maken (meestal). Maar ja het blijft altijd een mening. Hij kan nu aangeven dat hij het dan wel oke vindt en dan heb je een 1 erbij aan 1 kant van de balans.
Als ik jou was zou ik exact hetzelfde vragen omdat ik jou dan zou zijn.
Maar even op de andere manier gezien, als ik jou was zou ik me vooral richten op het nadenken over de antwoorden waarvan je verwacht dat de meerderheid ze zou geven. Niet het individu. Die kom je altijd nog wel tegen als je onderzoekjes doet bij wat grotere aantallen. Maar de post/mening van 1 persoon hier hoort weinig voor jou te betekenen tenzij het echt een nieuw inzicht geeft
Volgens jou. Voor mij heeft de vraag er niks mee te maken omdat ik het niet zo ervaar. Is het dan nog een morele vraag? Omdat jij het wel als dusdanig ervaart?quote:Op zaterdag 23 mei 2020 02:56 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Het is een morele vraag omdat het gaat over wat juist en goed is.
Nee, dit is niet volgens mij. Dit is gewoon een feit. De vraag is of scenario A of B beter is. Beter is een morele term.quote:Op zaterdag 23 mei 2020 02:57 schreef phoenyx het volgende:
[..]
Volgens jou. Voor mij heeft de vraag er niks mee te maken omdat ik het niet zo ervaar. Is het dan nog een morele vraag? Omdat jij het wel als dusdanig ervaart?
Oke als je het zo zeker weet dat het een feit isquote:Op zaterdag 23 mei 2020 02:59 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Nee, dit is niet volgens mij. Dit is gewoon een feit. De vraag is of scenario A of B beter is. Beter is een morele term.
Maar om back on track te komen: als je ouderen en mensen met risico's van de wereld afscheidt, dan grijp je wel in op die levens. Je maakt dan een heel duidelijke keuze voor de vrijheid van een bepaalde groep boven een andere en dat is discriminatie.quote:Op zaterdag 23 mei 2020 03:00 schreef phoenyx het volgende:
[..]
Oke als je het zo zeker weet dat het een feit is
Wij of de overheid, dat is nogal een verschiletje.quote:Op zaterdag 23 mei 2020 03:02 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Maar om back on track te komen: als je ouderen en mensen met risico's van de wereld afscheidt, dan grijp je wel in op die levens. Je maakt dan een heel duidelijke keuze voor de vrijheid van een bepaalde groep boven een andere en dat is discriminatie.
Hoezo back on track? Ik was juist op het juiste pad om je wat te leren maar jij presenteert als feit dat het niet zo is en gaat door met het volgende.quote:Op zaterdag 23 mei 2020 03:02 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Maar om back on track te komen: als je ouderen en mensen met risico's van de wereld afscheidt, dan grijp je wel in op die levens. Je maakt dan een heel duidelijke keuze voor de vrijheid van een bepaalde groep boven een andere en dat is discriminatie.
Wij zijn de overheid. De overheid bestaat uit ambtenaren en volksvertegenwoordigers. Het volk wat die volksvertegenwoordigers vertegenwoordigen zijn wij.quote:Op zaterdag 23 mei 2020 03:04 schreef Stray_cat het volgende:
[..]
Wij of de overheid, dat is nogal een verschiletje.
Beetje realiteitsbesef kan ook geen kwaad.quote:Op zaterdag 23 mei 2020 03:06 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Wij zijn de overheid. De overheid bestaat uit ambtenaren en volksvertegenwoordigers. Het volk wat die volksvertegenwoordigers vertegenwoordigen zijn wij.
Klopt, maar "wij" staan allang niet meer achter deze overheid. Zeker niet met de cordon sanitaire die hele groepen buiten sluit.quote:Op zaterdag 23 mei 2020 03:06 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Wij zijn de overheid. De overheid bestaat uit ambtenaren en volksvertegenwoordigers. Het volk wat die volksvertegenwoordigers vertegenwoordigen zijn wij.
Als beter een immorele term is, dan grijpt het dus in op de ethiek. Dat is wat morele vraag betekent. Een morele vraag impliceert een antwoord binnen de ethiek over dingen die goed of fout zijn.quote:Op zaterdag 23 mei 2020 03:05 schreef phoenyx het volgende:
[..]
Hoezo back on track? Ik was juist op het juiste pad om je wat te leren maar jij presenteert als feit dat het niet zo is en gaat door met het volgende.
Beter kan ook een immorele 'term' zijn. Heb je daar ooit over nagedacht?
Van de rest van je tekst begrijp ik geen zak. Wat je stelt is namelijk exact wat nu gebeurt. Ja ik begrijp dat je het niet begrijpt. Eerlijk waar.
Je snapt het niet.quote:Op zaterdag 23 mei 2020 03:10 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Als beter een immorele term is, dan grijpt het dus in op de ethiek. Dat is wat morele vraag betekent. Een morele vraag impliceert een antwoord binnen de ethiek over dingen die goed of fout zijn.
Wat ben je nou aan het verdedigen dan?quote:Op zaterdag 23 mei 2020 03:10 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Als beter een immorele term is, dan grijpt het dus in op de ethiek. Dat is wat morele vraag betekent. Een morele vraag impliceert een antwoord binnen de ethiek over dingen die goed of fout zijn.
Ik neem niet stelling, maar de stelling is dat het goed is om een specifiek deel van de samenleving (ouderen/zwakkeren) te isoleren zodat de rest van de samenleving weer naar de kroeg, kerk en bioscoop kan. In de OP is het iets genuanceerder uiteen gezet dan dit, maar dit is de stelling.quote:Op zaterdag 23 mei 2020 03:16 schreef Stray_cat het volgende:
[..]
Wat ben je nou aan het verdedigen dan?
Je hebt echt nog wel wat te leren.quote:Op zaterdag 23 mei 2020 03:19 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Ik neem niet stelling, maar de stelling is dat het goed is om een specifiek deel van de samenleving (ouderen/zwakkeren) te isoleren zodat de rest van de samenleving weer naar de kroeg, kerk en bioscoop kan. In de OP is het iets genuanceerder uiteen gezet dan dit, maar dit is de stelling.
Laat ik dan specifieker zijn: aangaande het onderwerp van dit topic (zie de titel van dit topic voor het onderwerp) neem ik geen stelling. Ik ben niet aan het verdedigen dat er geen algemene lockdown zou moeten zijn, ook niet dat er wel een algemene lockdown zou moeten zijn als het virus enkel ouderen/obese treft.quote:Op zaterdag 23 mei 2020 03:22 schreef phoenyx het volgende:
[..]
Je hebt echt nog wel wat te leren.
'ik neem geen stelling'
Het is een morele vraag omdat het gaat over wat juist en goed is.
Je doet vrijwel niks anders dan juist stellingen nemen
Ik had zelf verwacht dat je wat meer zou nadenken als je zaken zou lezen die niet op je padje zitten maar dat is niet echt zo.quote:Op zaterdag 23 mei 2020 03:26 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Laat ik dan specifieker zijn: aangaande het onderwerp van dit topic (zie de titel van dit topic voor het onderwerp) neem ik geen stelling. Ik ben niet aan het verdedigen dat er geen algemene lockdown zou moeten zijn, ook niet dat er wel een algemene lockdown zou moeten zijn als het virus enkel ouderen/obese treft.
Dat ik vervolgens in dit topic ook uitspraken doe, ja, dat is waar.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |