abonnement Unibet Coolblue
pi_193261888
Simpele vraag voor de kenners onder jullie. :P

Welke audio output van een PC is de beste output voor speakers zonder versterker (monitor setje)? Analoog (tulp), digitaal (mini jack), optical?
  vrijdag 22 mei 2020 @ 20:06:02 #2
14142 Daffodil31LE
Pienter Pookje
pi_193261920
Die groene aansluiting. Of dat nou voor speakers of voor koptelefoon is maakt niet uit.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_193261932
Optical werkt met lichtsignalen dus gelijk aan glasvezel.
pi_193262005
Bedankt voor de snelle antwoorden. :) Maar mijn vraag is dus welke output de beste kwaliteit levert. Ik heb nu 2 verschillende antwoorden. :P
pi_193262152
Ik stem voor optical.
  vrijdag 22 mei 2020 @ 20:24:46 #6
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_193262266
quote:
5s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 20:04 schreef Gruj0 het volgende:
Simpele vraag voor de kenners onder jullie. :P

Welke audio output van een PC is de beste output voor speakers zonder versterker (monitor setje)? Analoog (tulp), digitaal (mini jack), optical?
Dat ligt aan wat er in je computer zit en welk monitor setje je hebt.

Als de DAC van je geluidskaart beter is dan de DAC in je monitor setje dan analoog. Als de DAC van je monitor setje beter is dan de DAC van je geluidskaart dan digitaal.
So we just called him Fred
  vrijdag 22 mei 2020 @ 20:51:05 #7
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_193262772
Je kunt geen kale speakers op een pc aansluiten, daar zal minimaal een versterker tussen moeten aangezien een audiokaart/mobo alleen audio op signaal niveau levert(max 1 volt @600 ohm) en niet op luidspreker niveau( veel volts @ 8 ohm) tenzij je een creative soundblaster pci128 uit 1998 hebt, er was een tijdje dat je geluidskaarten kon kopen met ingebouwde versterker(tje) van 2 watt oid, leuk voor pc speakertjes-drie keer nix als je er denkt mooie audio mee te kunnen luisteren.

Net zoals je in de vorige eeuw ten tijde van de windows xp mediacenter moederborden had die zogenaamd audiofiel zouden zijn, er is zelfs een moederbord voor de audiofielen geweest met buizen techniek (!)
Ergens in het nieuwe millennium had iedereen wel begrepen dat audiofiel en een pc niet echt goed samengaan,1 vd hoofdredenen is de switch-mode power supply (schakelende voeding) die iedere pc heeft, die geeft een bak storing, audio apparaten ed hebben een lineaire voeding met een hele grote dure loodzware inefficiënte koperen transformator en veel grote elco's om de spanning rimpelvrij te maken.

Pc's zijn geen hightech audio apparaten, er zit veel te veel storing in zo'n kast om ooit een knap audio signaal er uit te laten komen

Je zou dan de digitale uitgang (optisch of SP/diff) moeten gebruiken mbv een versterker die digitaal-in heeft, veel van die storing in een pc kast heeft alleen betrekking op analoge audio, als je het signaal digitaal uitvoert blijf je in het digitale domein en heb je weinig last van al die storing.
De omzetting van digitaal naar analoog zal dan dus later in de versterker moeten gebeuren dus dat betekent een versterker met een ingebouwde D/A converter en volgens mij zijn die tegenwoordig dun gezaaid buiten de audiofiele dure apparaten.
Je zult dan denk ik op zoek moeten gaan naar een versterker uit de jaren 80-90, die hadden toen veelal een digitale ingang, optisch of sp/diff coaxiaal, ook toen was dat een kostbare optie die je alleen vond op de duurdere modellen versterker maar die zijn nu tweedehands voor een zacht prijsje te vinden.
Optisch= met glasvezelkabeltje
Sp/diff coaxiaal = sony-philips differential signaal over een coax kabel met een tulp stekker, je zult hier dus de benodigde kabel voor moeten kopen,een gewone tulp stekker kabel past maar gaat het niet goed doen.

Optisch lijkt beter maar audiofielen hebben ook lang geleden al ontdekt dat de optische uitgang vaak een slechter signaal geven dan de coax variant, de digitale klok signalen krijgen storing als gevolg van de elcheapo digitaal/optisch module, het kan wel goed maar niet met pc componenten.

En dan zul je erg goed moeten gaan kijken naar de bestanden die je afspeelt, zodra daar compressie op zit als mp3/aac oid kun je wel stoppen met je "audiofiele' setje, alleen ongecomprimeerde wav/pcm of lossless compressie als flac/ape geeft je een goed signaal, legaal downloaden vh internet is al een nono, je zult zelf cd's moeten rippen of lossless downloaden van een torrentsite oid.

[ Bericht 7% gewijzigd door robber57 op 22-05-2020 21:08:58 ]
pi_193264175
Dank jullie wel! :) _O_

@robber57: Er bestaan PCI-E kaarten die storingen in een PC kast wegfilteren, maar of dat effect heeft. :?
Er zijn Edifier setjes die je kunt koppelen aan PC's zonder versterker. Waarschijnljk hebben die dingen een ingebouwde versterker + DAC. :?

[ Bericht 3% gewijzigd door Gruj0 op 22-05-2020 22:31:01 ]
  vrijdag 22 mei 2020 @ 23:36:14 #9
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_193266809
Ik ben niet zo bij met wat er op dit moment te koop is, ik kan me voorstellen dat er ook nu setjes zijn die "audiofiel" menen te zijn en edifier is wel zo'n merk die dat soort spul heeft, of dat wat is?! Geen idee.
Andere zijn/waren m-audio, i-rig, hercules, terratec en er waren er wel meer die "professionele" audio producten voor de pc hebben.

Ik denk dat je goedkoper én veel beter uit bent met mijn voorstel, een tweede hands jaren 90 versterker van technics,pioneer,kenwood,sony, etc. met digitale ingang en die koppelen met een spdiff kabel aan je pc.
pi_193271373
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 23:36 schreef robber57 het volgende:
Ik ben niet zo bij met wat er op dit moment te koop is, ik kan me voorstellen dat er ook nu setjes zijn die "audiofiel" menen te zijn en edifier is wel zo'n merk die dat soort spul heeft, of dat wat is?! Geen idee.
Andere zijn/waren m-audio, i-rig, hercules, terratec en er waren er wel meer die "professionele" audio producten voor de pc hebben.

Ik denk dat je goedkoper én veel beter uit bent met mijn voorstel, een tweede hands jaren 90 versterker van technics,pioneer,kenwood,sony, etc. met digitale ingang en die koppelen met een spdiff kabel aan je pc.
^O^

Hercules en Terratec ken ik nog wel. Hercules gaf een tijd ook 3D Prophet videokaarten uit. _O_
Dat waren tijden. :9~
  zaterdag 23 mei 2020 @ 14:43:15 #11
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_193273999
Vroegáh.

Ja, je zult je moeten gaan verdiepen in wat er nu zoal te koop is in audio kaarten/doosjes en wat je daarmee precies kunt doen.
Het begint al met de vraag wat je nu hebt?, heb je in je pc een digitale uitgang spdiff of optisch?
Zo niet zal je dat als eerste moeten maken, als je verder geen eisen hebt zoek je dan dus iets wat aan of in de pc kan met een digitale uitgang.
Mijn zoon zit op dit moment met hetzelfde: de analoge uitgangen vd pc geven te veel storing, in zijn geval een continu "brabbel" die op de achtergrond aanwezig is van digitale signalen,pr-pr-pr-piep-piep,pr pr pr , zoiets.
Een beetje wat je soms hoort als je je mobieltje naast een audio apparaat legt en je telefoon gaat over.
Hij is nu op zoek naar een betaalbare Technics SU-V90D, een hightech amp uit de jaren80-90 met spdiff ingang, 2x90 watt in 8 ohm en rotsvaste 90's kwaliteit, vanaf ¤150 tot ¤400 maar er waren ook kleinere modellen(minder vermogen) met spdiff, je hebt aan 40 watt eigenlijk al meer dan genoeg voor een huiskamer.

Mocht je al een versterker toevallig hebben: je kunt het uiteraard altijd gewoon proberen op de analoge uitgangen, als je mazzel hebt valt het met de storing narigheid mee, niet iedere pc is een stoorbak, soms kun je mazzel hebben.
Om de storing zo veel mogelijk te dempen kun je zo'n ferrietkern om je audiokabel doen, zo'n zwart plastic houdertje met daarin 2 ferriet helften die je om de kabel klikt, je vind ze vaak om usb kabels enzo en zijn ook wel los te koop, zo'n ferriet kern filtert hoge frequenties er uit door het magnetisch opgewekte veld vd storing in de ferrietkern kort te sluiten.

[ Bericht 11% gewijzigd door robber57 op 23-05-2020 14:49:50 ]
pi_193293440
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 mei 2020 14:43 schreef robber57 het volgende:
Vroegáh.

Ja, je zult je moeten gaan verdiepen in wat er nu zoal te koop is in audio kaarten/doosjes en wat je daarmee precies kunt doen.
Het begint al met de vraag wat je nu hebt?, heb je in je pc een digitale uitgang spdiff of optisch?
Zo niet zal je dat als eerste moeten maken, als je verder geen eisen hebt zoek je dan dus iets wat aan of in de pc kan met een digitale uitgang.
Mijn zoon zit op dit moment met hetzelfde: de analoge uitgangen vd pc geven te veel storing, in zijn geval een continu "brabbel" die op de achtergrond aanwezig is van digitale signalen,pr-pr-pr-piep-piep,pr pr pr , zoiets.
Een beetje wat je soms hoort als je je mobieltje naast een audio apparaat legt en je telefoon gaat over.
Hij is nu op zoek naar een betaalbare Technics SU-V90D, een hightech amp uit de jaren80-90 met spdiff ingang, 2x90 watt in 8 ohm en rotsvaste 90's kwaliteit, vanaf ¤150 tot ¤400 maar er waren ook kleinere modellen(minder vermogen) met spdiff, je hebt aan 40 watt eigenlijk al meer dan genoeg voor een huiskamer.

Mocht je al een versterker toevallig hebben: je kunt het uiteraard altijd gewoon proberen op de analoge uitgangen, als je mazzel hebt valt het met de storing narigheid mee, niet iedere pc is een stoorbak, soms kun je mazzel hebben.
Om de storing zo veel mogelijk te dempen kun je zo'n ferrietkern om je audiokabel doen, zo'n zwart plastic houdertje met daarin 2 ferriet helften die je om de kabel klikt, je vind ze vaak om usb kabels enzo en zijn ook wel los te koop, zo'n ferriet kern filtert hoge frequenties er uit door het magnetisch opgewekte veld vd storing in de ferrietkern kort te sluiten.
^O^

Ik wil zo helder en zuiver mogelijk geluid. Ik heb nog wel ergens een 128bit Creative geloof ik. _O-
PC heeft SPDIF en optisch. :)

Waarom produceren ze geen PCI-E kaarten met versterkers? Daar zit toch markt in :?
Die kunnen gevoed worden door de voeding en ruis kan via aparte PCI-E kaarten gefilterd worden. Of werkt het dan nog steeds niet goed genoeg :?

De ferrietkernen zijn een goede tip. ^O^
  zondag 24 mei 2020 @ 22:13:11 #13
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_193295871
Een pc is een metalen doos dus een kooi van faraday die electromagnetische velden buiten houd of datgene wat er binnenin zit binnen houd.
Een pc is van binnen 1 grote kakofonie van digitale stoorsignalen, blokgolven van data verkeer, magnetische velden van voedingslijnen en noem maar op en de schakelende voeding van een pc is juist datgene wat highend audio bijna onmogelijk maakt, in een audio vertserker wil je een ouderwetse lineaire voeding hebben, dus met een grote koperen transformator en veel grote elektrolytische condensatoren (elco's).
Analoge audio binnen in zo'n kast maken geeft gegarandeerd inslag van al die signalen en proberen dat buiten je audiolijn te houden is als op een druk verkeersplein proberen het lawaai te dempen zodat je een boek kunt lezen, je kunt beter naar een rustige plek rijden en daar je boek lezen.
Dus ook een versterker(die dus ook de storing versterkt) in een pc is geen goed idee om te beginnen, dat dan weer later proberen recht te breien met filtering is onzinnig, je kunt beter die storing helemaal vermijden en dat weet men na pc/mediacenter periode zo rond 2004 maar al te goed en dus is dat idee van high end analoge audio in een pc nooit meer terug gekomen, dat moederbord met vacuum buis was zo'n beetje de laatste kreun die we gehoord hebben van dat hele "high end audio pc" idee en sindsdien weet de industrie beter, om dat goed te laten lukken is te kostbaar en complex.
Je houd dergelijk spul het liefst zo ver mogelijk uit elkaar vandaan in aparte gescheiden behuizing dus digitaal de pc uitvoeren en dan pas in een apart gescheiden apparaat analoog maken.
Op de pc met digitale audio werken is geen probleem, dus bewerken,mixen enzo maar analoog maken om er naar te luisteren doe je het best buiten de pc.

Je hebt digitaal uit dus dan is de logische vervolg stap dat te gebruiken, digitaal heb je weinig last van al die herrie dus koppelen aan een audio apparaat met digitale ingang.
Als je bereid bent wat onderzoek te doen is er denk ik wel een goedkope tweede hands versterker te vinden met digitale ingang, stereo of multikanaals maakt niet uit het gaat om de D/A converter die er in zit maar die is bij de stereo versterkers uit de jaren voor de dvd introductie (en de overwegend goedkope 5.1 setjes) meestal beter dus het liefst een versterker uit begin jaren 90 tot zeg 1996 oid.
Er is dan meestal 1 digitale ingang aanwezig en die was dan bedoeld als ingang voor een (super)cd speler, vrijwel het enige digitale medium van die tijd,wat later is daar nog voor een korte tijd DAT en Minidisc bij gekomen maar toen eenmaal de cd branders er kwamen werd een tijdperk afgesloten.
Daar zitten wel wat pareltjes tussen die destijds een behoorlijke klap geld kosten met hele mooie specs, denk aan 2000 gulden en meer en die je nu met een beetje geduld voor ¤200 eu of minder op marktplaats en ebay kunt vinden en meestal in zeer goede staat, pioneer, kenwood,technics,sony er is stapels van dat spul te koop voor een prikkie in een kwaliteit die je nu bijna niet meer kunt vinden of 10k voor betaald.
Koper en metaal in het algemeen was nog betaalbaar en er werd nog kwistig mee gespendeerd, zeker in de wat duurdere modellen is vaak alles van metaal en de componenten zoals potmeters,schakelaars ed van hoge kwaliteit, dat soort apparatuur kan vaak nog probleemloos tien jaar en meer mee gaan.
Schakelaars en knoppen willen wel eens gaan kraken maar dat los je op met een busje contact spray.
Zo kun je voor relatief goedkoop wél een highend audio setje bij elkaar rapen dat wel goed werkt met pc geluid.

[ Bericht 2% gewijzigd door robber57 op 24-05-2020 22:21:10 ]
pi_193307693
quote:
1s.gif Op zondag 24 mei 2020 22:13 schreef robber57 het volgende:
Een pc is een metalen doos dus een kooi van faraday die electromagnetische velden buiten houd of datgene wat er binnenin zit binnen houd.
Een pc is van binnen 1 grote kakofonie van digitale stoorsignalen, blokgolven van data verkeer, magnetische velden van voedingslijnen en noem maar op en de schakelende voeding van een pc is juist datgene wat highend audio bijna onmogelijk maakt, in een audio vertserker wil je een ouderwetse lineaire voeding hebben, dus met een grote koperen transformator en veel grote elektrolytische condensatoren (elco's).
Analoge audio binnen in zo'n kast maken geeft gegarandeerd inslag van al die signalen en proberen dat buiten je audiolijn te houden is als op een druk verkeersplein proberen het lawaai te dempen zodat je een boek kunt lezen, je kunt beter naar een rustige plek rijden en daar je boek lezen.
Dus ook een versterker(die dus ook de storing versterkt) in een pc is geen goed idee om te beginnen, dat dan weer later proberen recht te breien met filtering is onzinnig, je kunt beter die storing helemaal vermijden en dat weet men na pc/mediacenter periode zo rond 2004 maar al te goed en dus is dat idee van high end analoge audio in een pc nooit meer terug gekomen, dat moederbord met vacuum buis was zo'n beetje de laatste kreun die we gehoord hebben van dat hele "high end audio pc" idee en sindsdien weet de industrie beter, om dat goed te laten lukken is te kostbaar en complex.
Je houd dergelijk spul het liefst zo ver mogelijk uit elkaar vandaan in aparte gescheiden behuizing dus digitaal de pc uitvoeren en dan pas in een apart gescheiden apparaat analoog maken.
Op de pc met digitale audio werken is geen probleem, dus bewerken,mixen enzo maar analoog maken om er naar te luisteren doe je het best buiten de pc.

Je hebt digitaal uit dus dan is de logische vervolg stap dat te gebruiken, digitaal heb je weinig last van al die herrie dus koppelen aan een audio apparaat met digitale ingang.
Als je bereid bent wat onderzoek te doen is er denk ik wel een goedkope tweede hands versterker te vinden met digitale ingang, stereo of multikanaals maakt niet uit het gaat om de D/A converter die er in zit maar die is bij de stereo versterkers uit de jaren voor de dvd introductie (en de overwegend goedkope 5.1 setjes) meestal beter dus het liefst een versterker uit begin jaren 90 tot zeg 1996 oid.
Er is dan meestal 1 digitale ingang aanwezig en die was dan bedoeld als ingang voor een (super)cd speler, vrijwel het enige digitale medium van die tijd,wat later is daar nog voor een korte tijd DAT en Minidisc bij gekomen maar toen eenmaal de cd branders er kwamen werd een tijdperk afgesloten.
Daar zitten wel wat pareltjes tussen die destijds een behoorlijke klap geld kosten met hele mooie specs, denk aan 2000 gulden en meer en die je nu met een beetje geduld voor ¤200 eu of minder op marktplaats en ebay kunt vinden en meestal in zeer goede staat, pioneer, kenwood,technics,sony er is stapels van dat spul te koop voor een prikkie in een kwaliteit die je nu bijna niet meer kunt vinden of 10k voor betaald.
Koper en metaal in het algemeen was nog betaalbaar en er werd nog kwistig mee gespendeerd, zeker in de wat duurdere modellen is vaak alles van metaal en de componenten zoals potmeters,schakelaars ed van hoge kwaliteit, dat soort apparatuur kan vaak nog probleemloos tien jaar en meer mee gaan.
Schakelaars en knoppen willen wel eens gaan kraken maar dat los je op met een busje contact spray.
Zo kun je voor relatief goedkoop wél een highend audio setje bij elkaar rapen dat wel goed werkt met pc geluid.
Bedankt! Dat wordt optisch uit gebruiken en op zoek gaan naar een goede versterker uit de jaren 90. :Y
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')