Jij wil er een links protestants partijtje van maken, maar daar hebben we toch echt de cu al voor.quote:Op woensdag 17 juni 2020 14:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar dat zijn ook niet de kiezers waar CDA per sé op moet mikken. De conservatief die wel een wat socialer beleid wil en niet op een gekke anti-buitenlanders/EU partij wil stemmen, die MKB boven grootkapitaal plaatst en vooral de normen en waarden en gemeenschapszin van vroeger belangrijker vindt dan het individualisme van nu, dat is de CDA stemmer. En daar kun je best 25 zetels mee halen.
Hij is nog net zo premierwaardig als gisteravond, al was het alleen maar omdat hij nog leeft.quote:Op woensdag 17 juni 2020 03:26 schreef RensAjacied het volgende:
Hoekstra was premierwaardig. Zonde voor het CDA.
Stemmers op de PVV e.d. gaan ze toch niet meer terugwinnen. Zo extreem kan het CDA nooit worden zonder haar basis kwijt te raken (waar ze al dappere pogingen toe hebben gedaan...).quote:Op woensdag 17 juni 2020 14:18 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat dus, potentiele VVD,PVV, FVD, en in mindere mate SGP - stemmers haken nu wel af.
Nee, niet links. Maar ook niet rechts.quote:Op woensdag 17 juni 2020 17:58 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Jij wil er een links protestants partijtje van maken, maar daar hebben we toch echt de cu al voor.
Tsja, we zien hier dat de FvD/PVV-achterban gewoon ook moeite heeft om het verschil te zien tussen christelijk-sociaal en links.quote:Op woensdag 17 juni 2020 18:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, niet links. Maar ook niet rechts.
CDA moet geen FvD/PVV light worden. Dat heeft Buma geprobeerd en daar werden ze niet populairder door. Laten ze terug gaan naar hun roots, naar de partij van Van Agt.
Wellicht dat er binnen de CU mensen zijn die tegen de SP/PvdA aanhangen.quote:Op woensdag 17 juni 2020 17:58 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Jij wil er een links protestants partijtje van maken, maar daar hebben we toch echt de cu al voor.
Zou het? Dat is op de verreweg meeste onderdelen toch echt gewoon een rechts-conservatieve partij.quote:Op woensdag 17 juni 2020 18:52 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Wellicht dat er binnen de CU mensen zijn die tegen de SP/PvdA aanhangen.
Is ook wel zo, ik denk dat de CU opgeschoven is naar het CDA van eerderquote:Op woensdag 17 juni 2020 18:53 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Zou het? Dat is op de verreweg meeste onderdelen toch echt gewoon een rechts-conservatieve partij.
Nee, CU is wel conservatief, maar echt niet rechts. Wel net rechts van de PvdA, misschien, maar absoluut links van het midden en veel linkser dan D66 bijvoorbeeld (waar met name GL nu zo mee flirt).quote:Op woensdag 17 juni 2020 18:53 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Zou het? Dat is op de verreweg meeste onderdelen toch echt gewoon een rechts-conservatieve partij.
Marginaal lijkt me. De basis zijn toch de vrijgemaakten en die blijven op de meeste onderwerpen conservatief. Wel voor fatsoenlijk sociaal beleid en goed rentmeesterschap maar dat lijken me typisch christelijke waarden en niet direct links.quote:Op woensdag 17 juni 2020 18:56 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Is ook wel zo, ik denk dat de CU opgeschoven is naar het CDA van eerder
Dan hebben zeer recent een zeer grote wisseltruc uitgehaald.quote:Op woensdag 17 juni 2020 18:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, CU is wel conservatief, maar echt niet rechts. Wel net rechts van de PvdA, misschien, maar absoluut links van het midden en veel linkser dan D66 bijvoorbeeld (waar met name GL nu zo mee flirt).
Qua eerlijk delen, opkomen voor de minima e.d. is CU echt wel links. En qua klimaat zijn ze gewoon gelijk aan D66 en GL.quote:Op woensdag 17 juni 2020 18:59 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Marginaal lijkt me. De basis zijn toch de vrijgemaakten en die blijven op de meeste onderwerpen conservatief. Wel voor fatsoenlijk sociaal beleid en goed rentmeesterschap maar dat lijken me typisch christelijke waarden en niet direct links.
Dit was 2010:quote:Op woensdag 17 juni 2020 19:00 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dan hebben zeer recent een zeer grote wisseltruc uitgehaald.
Het foute is vooral om zo met andere partijen bezig te zijn.quote:Op woensdag 17 juni 2020 18:13 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Stemmers op de PVV e.d. gaan ze toch niet meer terugwinnen. Zo extreem kan het CDA nooit worden zonder haar basis kwijt te raken (waar ze al dappere pogingen toe hebben gedaan...).
Met zij-aan-zij en De Jonge (die deze week pleit voor minder markt) stappen ze daar in elk geval van af. Als het toch Keijzer wordt komen ze echt met een lijsttrekker uit de FvD hoek.quote:Op woensdag 17 juni 2020 20:42 schreef DestroyerPiet het volgende:
de laatste jaren zijn ze alleen maar bezig geweest om de VVD rechts proberen in te halen door met allerlei rare proefballontjes te komen. Maar er zit geen samenhangend verhaal onder.
CDA heeft zich ook in de coalitie nog steeds scherp uitgesproken tegen bv. het elitaire leenstelsel, samen met de CU. En De Jonge behoort idd tot de linkerflank en is tegen meer marktwerking in de zorg. Geen VVD-light om het zomaar te zeggen, al vind ik het wel zonde dat Hoekstra zich geen kandidaat heeft gesteld. Ik denk misschien wel dat het voor hem wellicht nog te vroeg komt.quote:Op woensdag 17 juni 2020 20:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Met zij-aan-zij en De Jonge (die deze week pleit voor minder markt) stappen ze daar in elk geval van af. Als het toch Keijzer wordt komen ze echt met een lijsttrekker uit de FvD hoek.
Hij is gewoon geen politicus, maar een bestuurder. En een lijsttrekker van het CDA blijft in de regel in de kamer als het CDA niet de grootste is. Alle kans voor Hoekstra om dus vice-premier te zijn terwijl De Jonge fractievoorzitter is. Samen aan dat overleg op de maandag (dat houden ze er wel in, denk ik) mee doen.quote:Op woensdag 17 juni 2020 21:51 schreef StarmanFR het volgende:
[..]
Ik denk misschien wel dat het voor hem wellicht nog te vroeg komt.
In de CU is ieder lid ultraconservatief als het gaat om abortus, euthanasie en wat dies meer zij. De vrijgemaakten verschillen daarin nauwelijks van de evangelische tak.quote:Op woensdag 17 juni 2020 18:59 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Marginaal lijkt me. De basis zijn toch de vrijgemaakten en die blijven op de meeste onderwerpen conservatief. Wel voor fatsoenlijk sociaal beleid en goed rentmeesterschap maar dat lijken me typisch christelijke waarden en niet direct links.
O, ik heb nog geen negatieve geluiden van PKN 'ers gehoord die negatief zijn over de flank waarin ik verkeer.quote:Op zaterdag 6 juni 2020 20:35 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
PKN'ers bij de CU lijkt me vrij stug. Die hebben het niet zo op behoudende gereformeerden en zijn veel meer verbonden met de eveneens sociale (cultureel) katholieken.
Ze hebben nu al een vrouwelijke dominee en vrouwelijke ambten.quote:Op woensdag 17 juni 2020 23:28 schreef Magister_Artium het volgende:
[..]
In de CU is ieder lid ultraconservatief als het gaat om abortus, euthanasie en wat dies meer zij. De vrijgemaakten verschillen daarin nauwelijks van de evangelische tak.
De vrijgemaakte kerk ontstond in 1944 en is tot eind jaren ‘60 stil blijven staan in het zelfgekozen isolement. Veel zaken die twintig jaar geleden in de pkn steeds normaler werden, worden nu langzaamaan in de vrijgemaakte kerken geaccepteerd. Of CU daarmee ook twintig jaar achterloopt op het CDA qua ethische waarden, durf ik nog niet te zeggen.
Homogenezing zijn ze nog wel voor...quote:Op woensdag 17 juni 2020 23:43 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Ze hebben nu al een vrouwelijke dominee en vrouwelijke ambten.
Alleen zijn ze nog niet voor het homohuwelijk.
Absoluut niet, dat wordt echt afgekeurd in Gereformeerd Vrijgemaakte kringen (net als door ieder ander weldenkend mens). En ja, ik kan het weten want ik ben Vrijgemaakt.quote:Op donderdag 18 juni 2020 08:08 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Homogenezing zijn ze nog wel voor...
PKN is enorm breed, er zijn hele PKN kerken die SGP stemmen. "De PKN" bestaat niet, dat gaat echt van evangelisch tot oud-Ger Gem. Van dominees die ontkennen dat de bijbel volledig waar is tot kerken waar je alleen in het zwart en als vrouw met een hoed binnen komt. Allemaal PKN. En ja, er zijn ook PKN's die dicht bij de CU staan. Gert Jan Segers is lid van de PKN en zelfs zendeling in dienst van die kerk geweest (wat het satement van @KareldeStoute al volledig onderuit haalt).quote:Op woensdag 17 juni 2020 23:42 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
O, ik heb nog geen negatieve geluiden van PKN 'ers gehoord die negatief zijn over de flank waarin ik verkeer.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |