abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_193226165
Ik heb twee kranen gemonteerd voor aanvoer water voor wasmachine en vaatwasser. (die laatste komt nog :+ )

Wasmachine er op gedraaid, water open zetten, werkt prima geen water lek.

However de andere kraan, uit de ontluchter onderop, lekt dus steeds maar heel af en toe en druppel water wat niet ophoud. (niet vanzelf :P )

De kranen zijn als 't ware als een Y, dus 2 kranen op 1 stuk wat dan gedraaid zit op het punt van waterleiding.
De kranen zelf zijn dan ook weer allebei apart er op te draaien op die uiteindes van de Y.

Ik heb 1 van de 2 kranen vervangen, zelfde resultaat, misschien iets minder hard qua frequentie druppels, maar ik vind het maar raar en weet ff niet wat ik er aan kan doen.

Ligt het er aan dat er nog niets opgedraaid zit? kan me ergens voorstellen dat het zoiets is omdat de wasmachine kraan wel al aangesloten en open staat zeg maar en het juist daar geen probleem is. :S

Iemand antwoorden? Want een loodgieter 7 jaar in het vak weet het blijkbaar niet die er ook even naar gekeken heeft.
pi_193227322
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2020 16:55 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Ik heb twee kranen gemonteerd voor aanvoer water voor wasmachine en vaatwasser. (die laatste komt nog :+ )

Wasmachine er op gedraaid, water open zetten, werkt prima geen water lek.

However de andere kraan, uit de ontluchter onderop, lekt dus steeds maar heel af en toe en druppel water wat niet ophoud. (niet vanzelf :P )

De kranen zijn als 't ware als een Y, dus 2 kranen op 1 stuk wat dan gedraaid zit op het punt van waterleiding.
De kranen zelf zijn dan ook weer allebei apart er op te draaien op die uiteindes van de Y.

Ik heb 1 van de 2 kranen vervangen, zelfde resultaat, misschien iets minder hard qua frequentie druppels, maar ik vind het maar raar en weet ff niet wat ik er aan kan doen.

Ligt het er aan dat er nog niets opgedraaid zit? kan me ergens voorstellen dat het zoiets is omdat de wasmachine kraan wel al aangesloten en open staat zeg maar en het juist daar geen probleem is. :S

Iemand antwoorden? Want een loodgieter 7 jaar in het vak weet het blijkbaar niet die er ook even naar gekeken heeft.
Het ding is een beluchter, en als daar vuil in zit, krijg je idd lekkage. Proberen schoon te blazen/zuigen, misschien kan je met één beluchte kraan toe.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_193227542
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2020 18:00 schreef blomke het volgende:

[..]

Het ding is een beluchter, en als daar vuil in zit, krijg je idd lekkage. Proberen schoon te blazen/zuigen, misschien kan je met één beluchte kraan toe.
Bij twee gloednieuwe kranen? Dat lijkt me toch stug? :?
pi_193228054
Zitten de kranen wel recht, dus niet ondersteboven ofzo?
pi_193228159
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2020 18:38 schreef XanderH het volgende:
Zitten de kranen wel recht, dus niet ondersteboven ofzo?
Ja gewoon recht en niet omhoog uiteraard.
De eerste kraan wat ik er op draaide lekte een stuk harder, de tweede nu een stuk minder maar lekken gaat dus wel door.

Edit : uiteraard ook met dat draad spulgewikkeld voor ik het er op draaide voor waterdicht te maken.
Die van de wasmachine had ik al en die lekt dus niet, snap er geen hol van.
pi_193235706
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2020 16:55 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Ligt het er aan dat er nog niets opgedraaid zit?
Nee dat maakt niets uit.. Zoals boven gezegd is het de beluchter, een keerklepje dat open gaat bij omgekeerde druk en zo dus nooit vuil water van de wasmachine het leidingwerk ingetrokken kan worden. Dit klepje heeft waterdruk nodig om te sluiten, bij de goedkopere kranen (Gamma) kan dit klepje wat aan de stroeve kant zijn en als je de kraan dan niet volledig opent dan is er te weinig druk en loopt er wat water via dat klepje weg.

Bij de meeste kranen kun je dit klepje eruit draaien om te reinigen. Dus gewoon even eruit draaien en nakijken, hoeft geen vuil te zijn kan ook een kleine braam op het materiaal uit het productieproces en dan sluit ie niet goed bij lage druk.

Zit er geen wasmachine op die kraan, dan hoef er in principe geen beluchter op te zitten.. Dus krijg je het probleem niet opgelost, klepje eruit en stopje erin draaien. Of vervangen door een kraan zonder beluchting. Desnoods, plak het dicht met beetje kit.. ^O^

[ Bericht 2% gewijzigd door Watuntrik op 21-05-2020 07:01:57 ]
pi_193235766
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2020 06:53 schreef Watuntrik het volgende:

[..]

Nee dat maakt niets uit.. Zoals boven gezegd is het de beluchter, een keerklepje dat open gaat bij omgekeerde druk en zo dus nooit vuil water van de wasmachine het leidingwerk ingetrokken kan worden. Dit klepje heeft waterdruk nodig om te sluiten, bij de goedkopere kranen (Gamma) kan dit klepje wat aan de stroeve kant zijn en als je de kraan dan niet volledig opent dan is er te weinig druk en loopt er wat water via dat klepje weg.

Bij de meeste kranen kun je dit klepje eruit draaien om te reinigen. Dus gewoon even eruit draaien en nakijken, hoeft geen vuil te zijn kan ook een kleine braam op het materiaal uit het productieproces en dan sluit ie niet goed bij lage druk.

Zit er geen wasmachine op die kraan, dan hoef er in principe geen beluchter op te zitten.. Dus krijg je het probleem niet opgelost, klepje eruit en stopje erin draaien. Of vervangen door een kraan zonder beluchting. Desnoods, plak het dicht met beetje kit.. ^O^
Daar komt binnenkort een vaatwasser op, neem aan dat daar wel een beluchter voor nodig is..?

Als ik de kraan even open laat en laat lopen zeg maar, gaat het juist wat meer druppelen na dichtdraaien maar ook tijdens, terwijl in de nacht het juist wat leek afgenomen te zijn. (Had een doek er onder om te kkijken hoe veel / hoe nat het zou worden als t ware)
pi_193235786
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2020 07:08 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Daar komt binnenkort een vaatwasser op, neem aan dat daar wel een beluchter voor nodig is..?
Voor de vaatwasser geldt idd hetzelfde als een wasmachine, er kan vuil water in zitten. Echter veel apparatuur heeft al een keerklep ingebouwd in de slang. Is dit niet het geval, dan is een kraan met beluchter aan te raden.
pi_193235802
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2020 07:11 schreef Watuntrik het volgende:

[..]

Voor de vaatwasser geldt idd hetzelfde als een wasmachine, er kan vuil water in zitten. Echter veel apparatuur heeft al een keerklep ingebouwd in de slang. Is dit niet het geval, dan is een kraan met beluchter aan te raden.
Okay duidelijk, zal ook even opletten of ik er een slang bij zal hebben met keerklep, dat kan wat gezeik voorkomen.
En ik ga die kraan even apart laten nakijken, want misschien is er te weinig water druk, hoewel ik het me niet kan voorstellen als ik zo de kraan goed opendraai spuit het er zowat uit. :')

Maar goed, voor t geval ik toch iets over het hoofd zie, dan maar paar knaken uitgeven.
pi_193235818
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2020 07:15 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
misschien is er te weinig water druk, hoewel ik het me niet kan voorstellen
Dat zal ook wel niet het geval zijn... Het is eerder een goedkope kraan van de Gamma.. Ik heb er zelf ook een die dat doet en das ook een nieuwe Gamma kraan van ¤ 5,-

Bij volledig open is het dicht, kraan beetje open dan lekt dat klepje.. Ik gebruik het niet voor apparatuur maar is mijn poetskraan.. :) Dus heb 'm dichtgeplakt, die klep heeft in mijn geval toch geen functie.

Je kan ook deze keerklep er tussen zetten ipv nieuwe kraan kopen.
pi_193235829
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2020 07:18 schreef Watuntrik het volgende:

[..]

Dat zal ook wel niet het geval zijn... Het is eerder een goedkope kraan van de Gamma.. Ik heb er zelf ook een die dat doet en das ook een nieuwe Gamma kraan van ¤ 5,-

Bij volledig open is het dicht, kraan beetje open dan lekt dat klepje.. Ik gebruik het niet voor apparatuur maar is mijn poetskraan.. :) Dus heb 'm dichtgeplakt, die klep heeft in mijn geval toch geen functie.

Je kan ook deze keerklep er tussen zetten ipv nieuwe kraan kopen.
[ afbeelding ]

Dat is ook een goeie, aparte keerklep, goeie tips.

Wel vind ik het irritant dat een "loodgieter 7 jaar in het vak" dit niet weet, terwijl ik het zo google (en hier vraag) het blijkbaar niet een groot geheim is waarom dat kan gebeuren.
pi_193235842
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2020 07:22 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Wel vind ik het irritant dat een "loodgieter 7 jaar in het vak"
:D Ja ongelooflijk he!?... Logisch nadenken krijg je niet geleerd op school en ook niet in het vak, das meer aangeboren eigenschap dat je op school en of in technisch vak gebruikt.

En dan heb je nog volk die het wel weet maar zich voor de domme houd om je meer te kunnen verkopen dan nodig is.. :P
pi_193237019
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2020 07:22 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Wel vind ik het irritant dat een "loodgieter 7 jaar in het vak" dit niet weet, terwijl ik het zo google (en hier vraag) het blijkbaar niet een groot geheim is waarom dat kan gebeuren.
Ach, ik heb hier in huis CV-monteurs gehad, die aanvoer en retour verkeerd om aansloten. Wisten gewoon niet meer dan CV-buis met kraan (of: voetventiel) aan radiator koppelen. Welke waaraan, hadden ze geen idee van.

Dat van die beluchter, is ook een weetje. Overigens denk ik dat 1 beluchter op dat stel kranen, genoeg is.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_193238149
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2020 09:37 schreef blomke het volgende:
Overigens denk ik dat 1 beluchter op dat stel kranen, genoeg is.
Mits de kraan met beluchter permanent open blijft staan wel. :) Handiger is om een terugslag klepje op de muurplaat voor het Y stukje te zetten. Dan kun je beide beluchters verwaarlozen voor wat ze zijn. En indien ze lekken, even later drogen en dichtsmeren met kit.

Ik heb er een handje aan om de kranen dicht te draaien wanneer de apparatuur niet in gebruik is. Maar wanneer je er niet echt bij kunt of wanneer het uit het zicht valt wordt dat vaak niet gedaan.
pi_193238289
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2020 11:06 schreef Watuntrik het volgende:
Mits de kraan met beluchter permanent open blijft staan wel. :) Handiger is om een terugslag klepje op de muurplaat voor het Y stukje te zetten.
Nog beter. Heb ik 2 jaar geleden op de CV vulkraan gezet, omdat mijn vrouw bijvulde en zowel de CV- als de waterkraan open liet staan…...
pi_193238301
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2020 11:21 schreef blomke het volgende:

[..]

Nog beter. Heb ik 2 jaar geleden op de CV vulkraan gezet, omdat mijn vrouw bijvulde en zowel de CV- als de waterkraan open liet staan…...
_O-
pi_193239014
Merk trouwens, nu ik het bijhoud en check, dat het lekken lijkt te stoppen na een aantal uren, na gebruik van de kraan.
Dus na ik bijv. een emmer even vul en dan goed dichtdraai, dan blijft het een 3 á 4 uur druppelen iedere 10 minuten ongeveer en dan opeens is dat afgelopen.

Is dat nog logisch of eigenlijk gewoon niet goed hoe dan ook? :')
pi_193239386
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2020 12:19 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
eigenlijk gewoon niet goed
Dit... :) EN als het gloednieuwe kranen zijn, terug ermee en andere vragen..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')